Skärmar med 4K-upplösning mot fem procent av marknaden

Permalänk
Medlem

Jag vill verkligen ha en uhd-skärm men jag gillar att framtidssäkra när jag konsumerar teknik och än så länge är standardiseringen långtifrån fullständig. HDMI 2.0 lyser med sin frånvaro både på skärmfronten och gpu-fronten. Då ropar alla DP, men eftersom jag har min dator både som arbetsstation kopplad till en skärm och mediacenter kopplad till en tv och projektor och inte vill ändra på det scenariot så kommer DP aldrig vara 100% framtidssäkert. Filmbranschen älskar tyvärr sitt kära hdmi.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Henrikfotograf:

Förstår inte varför folk vill ha 4k på en 24 tum?

För att 1080p helt ärligt suger. Garanterar att du om några år kommer se på 1080p som jag förmodar att du ser på 800x600 nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För att 1080p helt ärligt suger. Garanterar att du om några år kommer se på 1080p som jag förmodar att du ser på 800x600 nu.

därför bytte jag upp mig till en dell u2711 2560x1440p.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Henrikfotograf:

därför bytte jag upp mig till en dell u2711 2560x1440p.

Vilket också suger. (Jag får säga så, för jag kör själv den upplösningen och storleken.) 5120x2880 vore supernice om man kunde få allt GUI att bli dubbelt så skarpt istället för hälften så stort, som på rMBP. Spel skulle man köra i 2560x1440 med MSAA tills det kommer tillräckligt snabba GPU:er för 5120x2880.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vilket också suger. (Jag får säga så, för jag kör själv den upplösningen och storleken.) 5120x2880 vore supernice om man kunde få allt GUI att bli dubbelt så skarpt istället för hälften så stort, som på rMBP. Spel skulle man då köra i 2560x1440 med MSAA tills det kommer tillräckligt snabba GPU:er.

Det suger inte lika mycket men 1440p är faktiskt ganska tråkig. Väntar just nu på att dell ska släppa sin U3415W och jag får hoppas 3 440 x 1 440 pixlar sitter fint en stund, annars skaffar jag nog två 1440p skärmar till.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Med "smått" tänkte jag mest på att arbetsytan blir för liten med 4k på en 24 tum dvs allt blir väldigt smått om du förstår vad jag menar.
Hoppas inet visar någon 4k på torp snart.

Tror att du missuppfattat hur folk tänker. Jag har t.ex. en MacBook Pro Retina med HiDPI-läge. I detta läget skulle en "gammal pixel" representeras av 4 pixlar och all mjukvara som har stöd för HiDPI (mindre än en gång i månaden jag stöter på annat) kommer helt enkelt se 4ggr skarpare ut med samma storlek som innan. Mjukvara som inte har stöd för HiDPI skalas helt enkelt upp så att en "gammal pixel" representeras av 4 nya och ser därför fortfarande ut som det hade gjort med en äldre skärm.

Som ett exempel kan du se ett screenshot av min laptopskärm här: http://i.imgur.com/jhpOBcB.jpg
Imgur verkar komprimera stora bilder, jpg artifakterna är inte där på riktigt så det ser bättre ut i verkligheten men tror fortfarande att bilden illustrerar vad jag menar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Tror att du missuppfattat hur folk tänker.

Efter att ha testat hur Windows (inte) löser skalning av UI bra, eller rättare sagt 3eparts-program som inte funkar så nice, så förstår jag hur många har svårt att förstå vitsen av 4K. Har man väl sett hur OSX löser skalningen så är det lättare att anamma 4K.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrikfotograf:

Förstår inte varför folk vill ha 4k på en 24 tum?

För att de gör annat än ser på serier eller spelar kanske? UI elementen ska vara lika stora som nu men det hela ska vara skarpare (speciellt text och linjer). Dock är alla 4k skärmar 16:9 så då faller hela argumentet med att man jobbar med skärmen i plurret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Hur ska man kunna se sitt skrivbord i Windows med en 4K-skärm ens? Måste man kisa?

Du kan ju ändra storleken på sånt om det behövs.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Som ett exempel kan du se ett screenshot av min laptopskärm här: http://i.imgur.com/jhpOBcB.jpg
Imgur verkar komprimera stora bilder, jpg artifakterna är inte där på riktigt så det ser bättre ut i verkligheten men tror fortfarande att bilden illustrerar vad jag menar.

Du kan med fördel använda PNG; dock kanske bilden isåfall blir större än Imgur tillåter.

Skrivet av Ignostic:

Du kan ju ändra storleken på sånt om det behövs.

Det blir inte bra. Många program (inklusive välkända sådana från stora företag, t ex Google Chrome) blir jättesuddiga om man kör något annat än 100 % i Windows (8.1).

Här har Apple en fördel med sin inlåsta strategi: De kan kontrollera vilken upplösning deras användares skärmar ska ha, och de vet vilka upplösningar OS X kommer köras på. Så de har hoppat direkt från 1440x900 till 2880x1800 på MacBook Pro, och därmed sett till att alla användare antingen får perfekt native upplösning eller perfekt pixelmappad uppskalning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Du kan med fördel använda PNG; dock kanske bilden isåfall blir större än Imgur tillåter.

Jag laddade upp en PNG, Imgur gör automatiskt om stora PNG-filer till komprimerade JPEG. Det är inte första gången jag råkar ut för det, lite tråkigt när man ska ladda upp screenshots bara.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

IGZO eller IPS, annars får de va.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Drömmen skulle vara en böjd, Ultra Wide variant av 4k skärmen med ips eller bättre panel samt Oculus Rift som komplettering till vissa spel. Sedan ska man ha matchande hårdvara som orkar driva detta med bra fps...känns som man får vänta minst ett par år till

Permalänk
Skrivet av Alling:

Här har Apple en fördel med sin inlåsta strategi: De kan kontrollera vilken upplösning deras användares skärmar ska ha, och de vet vilka upplösningar OS X kommer köras på. Så de har hoppat direkt från 1440x900 till 2880x1800 på MacBook Pro, och därmed sett till att alla användare antingen får perfekt native upplösning eller perfekt pixelmappad uppskalning.

Nu kan man ju köra OSX på en extern skärm också och det funkar bra det med, även med skalning till annat än native. Det som gör att det fungerar bättre på OSX än på windows verkar vara att utvecklarna som producerar program till Mac är bättre på att använda API:erna som erbjuds av operativsystemen plus att apple var ute tidigt med guidelines för hur sådan "upplösningsdubbling" ska fungera.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag laddade upp en PNG, Imgur gör automatiskt om stora PNG-filer till komprimerade JPEG. Det är inte första gången jag råkar ut för det, lite tråkigt när man ska ladda upp screenshots bara.

Ja, det är verkligen tråkigt. Speciellt när det är en bild som blir betydligt mindre som PNG! -.-

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

4k i all ära, men OLED är det vi verkligen väntar på.
Bakbelyst LCD teknik är förra generationen.

Permalänk
Medlem

När en bra 4k-panel med IPS kostar 4 000 så kommer jag nog köpa en, om det sker inom 5 år så lär jag vänta ytterligare.

Permalänk
Medlem

Jag inväntar samma diskussion vid 8K

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det krävs en monsterdator för att driva 4k i acceptabel FPS så blir det definitivt inget köp för mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Förstår inte varför folk vill ha 4k på en 24 tum?

Jag vill också vända på frågan.
Jag förstår inte varför folk vill ha 24 tum på 4k.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

4k i all ära, men OLED är det vi verkligen väntar på.
Bakbelyst LCD teknik är förra generationen.

Släng in 8k och 120 Hz så är jag på. DÅ ska jag köpa. LoL.

Permalänk

Nej minst 24k, 1000Hz, 24-bit panel, HDR, OLED, 1mm tjock annars är det inte värt.

Permalänk
Medlem

Det kliar i fingrarna efter en bra 4K skärm! Väntar bara på DP 1.3 så att man slipper mjulvarutrassel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Synd att Dell UP2414Q inte fick särskilt bra betyg i recensionen här på Swec, annars vore det den mest intressanta skärmen för mig just nu (rätt storlek, rätt panelsort, rätt pris).

4K på 24" är riktigt bra om man har som mål att inte kunna urskilja separata pixlar med ögat på normalt skrivbordsbetraktningsavstånd, så jag är faktiskt lite sugen på att gå ned i storlek från den 27" (2560x1440) jag har nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

27/28" med en bra panel fattas, när priset på en sån är runt 5000 kr då köper jag.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Synd att Dell UP2414Q inte fick särskilt bra betyg i recensionen här på Swec, annars vore det den mest intressanta skärmen för mig just nu (rätt storlek, rätt panelsort, rätt pris).

Vet inte om det är väldigt olika mellan olika exemplar men den har ju fått betydligt bättre mottagande på andra site:r

Mr. "ganska gnällig" Lloyd Chambers verkar gilla den: http://diglloyd.com/articles/Recommended/DellUP2414Q.html
Tomshardware tycker den är rätt nice: http://www.tomshardware.com/reviews/dell-up2414q-monitor-revi...

Sen om den är snabb nog för ens egna krav för gaming osv får man nog testa själv då skalning för 1080p verkar bidra till stor del av delayen.

Permalänk
Medlem

Varför så små skärmar
38" 4k skulle va något, får väl kolla på TV lösningar framöver när jag blir rik

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Vet inte om det är väldigt olika mellan olika exemplar men den har ju fått betydligt bättre mottagande på andra site:r

Mr. "ganska gnällig" Lloyd Chambers verkar gilla den: http://diglloyd.com/articles/Recommended/DellUP2414Q.html
Tomshardware tycker den är rätt nice: http://www.tomshardware.com/reviews/dell-up2414q-monitor-revi...

Sen om den är snabb nog för ens egna krav för gaming osv får man nog testa själv då skalning för 1080p verkar bidra till stor del av delayen.

Jo, har sett att den fått bättre kritik av andra recensenter. Lloyd gjorde inga kalibreringsmätningar vad jag kunde se (vilket gör den recensionen ointressant för min del). Det gjorde däremot Tom's, men de verkar inte helt nöjda med den biten, vilket stämmer in med Thomas Ytterbergs recension här på Swec.

Sen är det förstås det som Emil tagit upp i två av fredagspanelerna, att 4K inte riktigt är moget för datorbruk (strul med 30/60 Hz osv), så det smartaste är förstås att vänta till nästa generation (och DP 1.3).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jo, har sett att den fått bättre kritik av andra recensenter. Lloyd gjorde inga kalibreringsmätningar vad jag kunde se (vilket gör den recensionen ointressant för min del). Det gjorde däremot Tom's, men de verkar inte helt nöjda med den biten, vilket stämmer in med Thomas Ytterbergs recension här på Swec.

Sen är det förstås det som Emil tagit upp i två av fredagspanelerna, att 4K inte riktigt är moget för datorbruk (strul med 30/60 Hz osv), så det smartaste är förstås att vänta till nästa generation (och DP 1.3).

Mjo, vissa kombinationer av skärmar och datorer verkar ju inte funka optimalt. Mac:arna som har TB2 verkar funka ypperligt men har man ingen sådan så blir det ju inte direkt billigare att köra 4K60... Lloyd gör, som du säger, inga sådana mätningar (vilket jag tycker är konstigt då han har sådan utrustning) men med tanke på vilka skärmar han normalt använder så skulle jag säga att är han nöjd med en skärms bildkvalitet och färger så kommer den definitivt att duga för mig. Blir dock lite orolig över vad mätningarna visar, hade varit nice om Ytterberg kunnat slutföra kalibrerings-delen så man hade fått se hela resultaten därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

När en bra 4k-panel med IPS kostar 4 000 så kommer jag nog köpa en, om det sker inom 5 år så lär jag vänta ytterligare.

Närmaste som finns i en snar framtid är en Asus PB279Q som är en 27 tum stor premiumskärm med 3 840 x 2 160 pixlar, levererat via en LED-bakgrundsbelyst IPS-panel. för 7000kr!

Lanserings datum: når marknaden under årets tredje eller fjärde kvartal.

http://www.nordichardware.se/Computex-2014/asus-vill-erbjuda-...