Högpitchat tjut från NY tv i standby, löst: visade sig vara coil whine, reklamation godkänd.

Permalänk
Medlem

Högpitchat tjut från NY tv i standby, löst: visade sig vara coil whine, reklamation godkänd.

Hallå, köpte en Sharp 50" LED-TV LC50LD265E från Elgiganten som levererades igår. Kopplade in tvn i sovrummet, den funkar perfekt, sambon kollade Orange Is The New Black via chromecasten hela kvällen och var väldigt nöjd.

MEN, när det var dags att sova och tv:n ställdes i standby upptäckte vi att tv:n ger ifrån sig ett högpitchat tjut, en irriterande ton, som en oavbruten mygga ungefär. Ljudet kommer från baksidan av tv:n, i närheten av nätdelen, och upphör när man kopplar ur strömmen (återkommer så fort den kopplas in igen, kvarstår ett par sekunder efter urkoppling).

Har jag fått ett måndagsex som bör reklameras eller har jag jordfel i det uttaget eller vad kan ljudet bero på? Har bott i lägenheten i tre år och aldrig använt det uttaget, men har märkt av att det är något vajsing med elen i lägenheten, glödlampor har kraftigt förkortad livslängd etc.

Någon som har en aning om vad som kan orsaka ett sådant ljud från elektronik? jag ska testa andra uttag och att koppla in andra elektronikprodukter i uttaget ikväll när jag kommer hem, men vill gärna ha lite förkunskaper innan jag börjar testa.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Det är väl coil whine. Se om du kan byta den

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det är väl coil whine. Se om du kan byta den

Byta TVn syftar du på?
Att byta spolen känns som onödigt komplicerad operation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det är väl coil whine. Se om du kan byta den

Det var min första tanke och kommentar, men sedan mindes jag att ett eluttag eller två fått en av mina mobilladdare att ge ifrån sig ett liknande ljud. Känns onödigt att skicka tillbaka en tv och beställa en ny om det är mina eluttag som har jordfel.

Är det någon som vet hur man säkerställer kvalitén på sin el och sina uttag i hemmet?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem efter jag köpt ny TV, lämnade in den hos MediaMarkt och den kom tillbaka med ett utbytt nätaggregat. Efter det har TVn varit tyst i standbyläge.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag hade samma problem efter jag köpt ny TV, lämnade in den hos MediaMarkt och den kom tillbaka med ett utbytt nätaggregat. Efter det har TVn varit tyst i standbyläge.

Då kanske det är tv:n som är problemet. Är det någon annan här som har bättre koll på elfel än jag och kan berätta hur ett jordfel uttrycker sig till exemepel?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Lyssna på en mobilladdare när du tar ut den ur uttaget (telefonen fulladdad).
Också ett sånt där högfrekvent tjutande.
En av mina bildskärmar tjöt förfärligt i standby, och jag blev orolig första dagarna, men den lever än, fem år senare.

Har inte TVn nån av/på-knapp på sidan förresten?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Elgiganten har ju öppet köp så det är bara att lämna tillbaka. Du kan välja att få den lagad/utbytt eller pengarna tillbaka. Du väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14662072']Lyssna på en mobilladdare när du tar ut den ur uttaget (telefonen fulladdad).
Också ett sånt där högfrekvent tjutande.
En av mina bildskärmar tjöt förfärligt i standby, och jag blev orolig första dagarna, men den lever än, fem år senare.

Har inte TVn nån av/på-knapp på sidan förresten?

Jo men den SKA inte låta. Varken i standby eller avstängd. Jag skulle kunna argumentera för att den inte ska tjuta när den är igång heller, eftersom det inte är ett katodstrålerör som visar bild på en tv köpt idag...

Skrivet av Blofeld:

Elgiganten har ju öppet köp så det är bara att lämna tillbaka. Du kan välja att få den lagad/utbytt eller pengarna tillbaka. Du väljer.

Det blir reklamera isåfall, rätt säker på att det här är teven jag vill ha.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Avstängd

Min första tanke var att Börja med att köpa en liknande som denna http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/el/grendosa/med-... den borde väl filitrera eventuella fel.. Men jag kanske har helt fel angående det.

""Belkin F9H400yy1M motverkar störningar och förlänger dina produkters livslängd. Otroligt smidigt strömskydd perfekt för datorer, TV, skrivare, telefoner, hushållsmaskiner och annan hemelektronik. ""

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Då kanske det är tv:n som är problemet. Är det någon annan här som har bättre koll på elfel än jag och kan berätta hur ett jordfel uttrycker sig till exemepel?

Jordfel ska inte ge ifrån sig något ljud.. Då bör ju din tv vara strömförande kan jag tycka. Eller har jag fel här?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Hade också en TV som gjorde likadant efter nästan ett års användning. Brukade bli av med det om jag vickade lite på antennkontakten. Är det en ny TV går det säkert på garantin, det gjorde för mig. Nu var detta förvisso rätt så längesedan men när jag hämtade TV:n så har jag för mig att de nämnde något om att de hade bytt ut en spole av något slag. Den har sedan dess fungerat felfritt i många år.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Jordfel ska inte ge ifrån sig något ljud.. Då bör ju din tv vara strömförande kan jag tycka. Eller har jag fel här?

Jordfel kan orsaka brus och störningar i förstärkare och ljudsystem så vitt jag vet men jag kan ju också ha fel.

Skrivet av Zicsoen:

Hade också en TV som gjorde likadant efter nästan ett års användning. Brukade bli av med det om jag vickade lite på antennkontakten. Är det en ny TV går det säkert på garantin, det gjorde för mig. Nu var detta förvisso rätt så längesedan men när jag hämtade TV:n så har jag för mig att de nämnde något om att de hade bytt ut en spole av något slag. Den har sedan dess fungerat felfritt i många år.

Fler och fler anger liknande exempel så det lutar åt att reklamera nu. och byta ut en spole låter "coil whine" som nämndes tidigare.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Jordfel ska inte ge ifrån sig något ljud.. Då bör ju din tv vara strömförande kan jag tycka. Eller har jag fel här?

mja, teveapparater är oftast gjord i plast eller så är det en plast som komponenterna ligger emot. Dock tror jag det är krav på att tv apparater ska ha jordat uttag.

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Jordfel ska inte ge ifrån sig något ljud.. Då bör ju din tv vara strömförande kan jag tycka. Eller har jag fel här?

har en stärkare till en basgitarr och om man inte pluggar den i ett jordat euttag så låter den som ett gammalt sågverk mer eller mindre just för att den plockar upp störsignaler som annars följer med ut genom jordkabeln antar jag för pluggar jag den i köket försvinner det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Fler och fler anger liknande exempel så det lutar åt att reklamera nu. och byta ut en spole låter "coil whine" som nämndes tidigare.

Ta kontakt med Elgiganten och hör efter vad som gäller hos dem i sådant här läge. Jag hade köpt min hos Siba när jag bodde i Växjö, lyckligtvis använde de sig av en lokal reparatör och jag fick tillbaka min TV efter bara ett par dagar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Ta kontakt med Elgiganten och hör efter vad som gäller hos dem i sådant här läge. Jag hade köpt min hos Siba när jag bodde i Växjö, lyckligtvis använde de sig av en lokal reparatör och jag fick tillbaka min TV efter bara ett par dagar.

Jag är på väg att ringa dem nu, är väl inte så mycket mening med att gå runt med teven i lägenheten för att testa uttag antar jag. Jag vet var samsung har serivicecenter i Göteborg men sharp? Ingen aning.

Skrivet av Rouge of Darkness:

har en stärkare till en basgitarr och om man inte pluggar den i ett jordat euttag så låter den som ett gammalt sågverk mer eller mindre just för att den plockar upp störsignaler som annars följer med ut genom jordkabeln antar jag för pluggar jag den i köket försvinner det.

Precis min tanke, nu är det väl inte högtalarna som låter här utan snarare en vibration i någon komponent som skapar det högfrekventa ljudet, men el kan göra konstiga saker.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Release:

Jag är på väg att ringa dem nu, är väl inte så mycket mening med att gå runt med teven i lägenheten för att testa uttag antar jag. Jag vet var samsung har serivicecenter i Göteborg men sharp? Ingen aning.

kan vara värt att prova för hittar de inget fel får du betala felsökningen om du väljer att ta de på garanti.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Release:

Jo men den SKA inte låta. Varken i standby eller avstängd. Jag skulle kunna argumentera för att den inte ska tjuta när den är igång heller, eftersom det inte är ett katodstrålerör som visar bild på en tv köpt idag...

Det blir reklamera isåfall, rätt säker på att det här är teven jag vill ha.

Vänta nu, det finns alltså en riktig strömbrytare på TVn men den har du inte lust att trycka på...

Har tillverkaren nånstans utlovat att TVn ska vara fri från pipljud? Nej, knappast.
Du måste förstå att om de skulle höja sin kvalitetsnivå och leverera alla apparater utan bakgrundsblödningar, alltid perfekta nätdelar, noll pixelfel osv. skulle priserna vara högre.
Och de flesta konsumenter lägger uppenbarligen väldigt stor vikt vid priset. Tillverkarna kan nästan inte konkurrera med kvalité, se hur det gick för Pioneer och deras tv-tillverkning.
Folk vill ha billigt.
En snabbkoll på t.ex. NetonNet och sortering på popularitet visar att det är riktiga budgetmärken och budgetmodeller som säljer överlägset mest.

Skrivet av Release:

Jag är på väg att ringa dem nu, är väl inte så mycket mening med att gå runt med teven i lägenheten för att testa uttag antar jag. Jag vet var samsung har serivicecenter i Göteborg men sharp? Ingen aning.

........

Du behöver inte gå runt med TVn, räcker med att dra en lång skarvsladd från köket där det är jordat. Har du ingen "sladdrulle" så låna fram en. Dock tror jag inte man ska koppla in TVn via antennuttaget då, eftersom man inte ska blanda jordat och ojordat.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14662595']Vänta nu, det finns alltså en riktig strömbrytare på TVn men den har du inte lust att trycka på...

Har tillverkaren nånstans utlovat att TVn ska vara fri från pipljud? Nej, knappast.
Du måste förstå att om de skulle höja sin kvalitetsnivå och leverera alla apparater utan bakgrundsblödningar, alltid perfekta nätdelar, noll pixelfel osv. skulle priserna vara högre.
Och de flesta konsumenter lägger uppenbarligen väldigt stor vikt vid priset. Tillverkarna kan nästan inte konkurrera med kvalité, se hur det gick för Pioneer och deras tv-tillverkning.
Folk vill ha billigt.
En snabbkoll på t.ex. NetonNet och sortering på popularitet visar att det är riktiga budgetmärken och budgetmodeller som säljer överlägset mest.

Du behöver inte gå runt med TVn, räcker med att dra en lång skarvsladd från köket där det är jordat. Har du ingen "sladdrulle" så låna fram en. Dock tror jag inte man ska koppla in TVn via antennuttaget då, eftersom man inte ska blanda jordat och ojordat.

Ursäkta en ofin fråga, men är du på riktigt? Ja, jag har brutit strömmen med strömbrytaren, det är samma knapp som standby med skillnaden att du håller in knappen i två extra sekunder.

Men du menar alltså på att eftersom tv blir billigare och billigare i takt med att tekniken blir billigare att massproducera och att marknaden som vanligt droppar ner under entusiast/hobby/nördnivå och börjar sprida sig till svensson, att man ska acceptera coilwhine och fabrikationsfel?

JA tillverkaren har utlovat att produkten skall vara fri från pipljud, det kallas PRODUKTGARANTI. Är ditt valspråk "Man vänjer sig" månne? Sitter du och grinar för att du inte är ensam om att ha platt-tv längre efter att du så fort din bakprojektionstv blev dammig betalade 30 lax för en 37 tums hdready plasma eller varför trollar du runt på den här forumdelen egentligen?

Jag har valt en mindre storlek av tv med färre onödiga funktioner som 3d, "smart" och mångahz och istället en bättre, strömsnål a-klassad panel, eftersom det är en tv som skall stå i ett sovrum och visa netflix för min sambo och inte så mycket mer. Det är INTE en licens/partnertillverkad modell tillverkad i Turkiet. Jag har betalat rätt pris för rätt produkt, inte prispressat skräp, och den har troligen ett produktionsfel som leder till missljud.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Ja det är klart jag är på riktigt.

Vad är det du inte förstår?

Har sett hur många människor som helst som gnäller över ojämn bakgrundsbelysning på sina skärmar, enstaka pixelfel och allt möjligt. Samtidigt har de nästan alltid köpt bland de billigaste skärmarna i produktklassen. En skärmtillverkare som satsar lite på kvalité, som Eizo, har en marknadsandel på 1-2%. Dell, som har en väldans massa modeller som är mer eller mindre likvärdiga Eizos, säljer dessa en femhundring till några tusenlappar billigare. De har en marknadsandel på kanske 30%. Folk vill ha billigt.

Du har själv köpt en TV som kostar 5000 exkl. moms. På 50 tum! Det är snudd på gigantiskt om man åker fem, tio år tillbaka i tiden. Bara fraktkostnaderna för att få hit den från Kina (eller möjligtvis Japan eftersom det var en Sharp, men oerhört tveksamt att det är något som helst japansktillverkat i den TVn) ligger på ett gäng hundralappar.
TVn har kostat två, max tretusen att sätta ihop. Och du förväntar dig perfektion i just ditt exemplar.
Jag förklarar att om de skulle ha haft en betydligt högre kvalitetsnivå, så hade du fått betala ett par tusenlappar mer. Rena självklarheterna.
Då blir du jättearg.

På dig låter det som att TVn enbart låter i standbyläge och då förstår jag verkligen inte vad man gnäller om. Det är ju bara att stänga av ordentligt!
Men visst, åk iväg och tjafsa hos Elgiganten, de kommer ta in TVn på reparation och med lite otur så kommer något annat fel att uppstå då. Fast du kan ju hålla tummarna för att det bara blir av kosmetisk art som en repa på ramen eller liknande.
Men du hoppas förstås få en helt ny TV, så att någon annan människa får ta över exemplaret du ratade.

Du bör nog för övrigt ta och skriva ut dokumenten med "produktgarati" där Sharp utlovar apparater utan missljud innan du åker till Elgiganten och tjafsar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14663064']Ja det är klart jag är på riktigt.

Vad är det du inte förstår?

Har sett hur många människor som helst som gnäller över ojämn bakgrundsbelysning på sina skärmar, enstaka pixelfel och allt möjligt. Samtidigt har de nästan alltid köpt bland de billigaste skärmarna i produktklassen. En skärmtillverkare som satsar lite på kvalité, som Eizo, har en marknadsandel på 1-2%. Dell, som har en väldans massa modeller som är mer eller mindre likvärdiga Eizos, säljer dessa en femhundring till några tusenlappar billigare. De har en marknadsandel på kanske 30%. Folk vill ha billigt.

Du har själv köpt en TV som kostar 5000 exkl. moms. På 50 tum! Det är snudd på gigantiskt om man åker fem, tio år tillbaka i tiden. Bara fraktkostnaderna för att få hit den från Kina (eller möjligtvis Japan eftersom det var en Sharp, men oerhört tveksamt att det är något som helst japansktillverkat i den TVn) ligger på ett gäng hundralappar.
TVn har kostat två, max tretusen att sätta ihop. Och du förväntar dig perfektion i just ditt exemplar.
Jag förklarar att om de skulle ha haft en betydligt högre kvalitetsnivå, så hade du fått betala ett par tusenlappar mer. Rena självklarheterna.
Då blir du jättearg.

På dig låter det som att TVn enbart låter i standbyläge och då förstår jag verkligen inte vad man gnäller om. Det är ju bara att stänga av ordentligt!
Men visst, åk iväg och tjafsa hos Elgiganten, de kommer ta in TVn på reparation och med lite otur så kommer något annat fel att uppstå då. Fast du kan ju hålla tummarna för att det bara blir av kosmetisk art som en repa på ramen eller liknande.
Men du hoppas förstås få en helt ny TV, så att någon annan människa får ta över exemplaret du ratade.

Du bör nog för övrigt ta och skriva ut dokumenten med "produktgarati" där Sharp utlovar apparater utan missljud innan du åker till Elgiganten och tjafsar.

Du hittar det inte nedskrivet men eftersom det inte är en normal funktion att en nätdel ska pipa så är det ett fel på produkten som kan reklameras, sedan vad garantierna säger är nått annat men reklamationsrätten är lagstadgad och inte dispositiv så den kan man använda sig av oavsett garantivillkoren.

Ljudet beror förmodligen på att nån komponent inte är tillräckligt bra ihopgjuten och därför börjar vibrera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du hittar det inte nedskrivet men eftersom det inte är en normal funktion att en nätdel ska pipa så är det ett fel på produkten som kan reklameras, sedan vad garantierna säger är nått annat men reklamationsrätten är lagstadgad och inte dispositiv så den kan man använda sig av oavsett garantivillkoren.

Ljudet beror förmodligen på att nån komponent inte är tillräckligt bra ihopgjuten och därför börjar vibrera.

Tack för medhåll.

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14663064']Ja det är klart jag är på riktigt.

Vad är det du inte förstår?

Har sett hur många människor som helst som gnäller över ojämn bakgrundsbelysning på sina skärmar, enstaka pixelfel och allt möjligt. Samtidigt har de nästan alltid köpt bland de billigaste skärmarna i produktklassen. En skärmtillverkare som satsar lite på kvalité, som Eizo, har en marknadsandel på 1-2%. Dell, som har en väldans massa modeller som är mer eller mindre likvärdiga Eizos, säljer dessa en femhundring till några tusenlappar billigare. De har en marknadsandel på kanske 30%. Folk vill ha billigt.

Du har själv köpt en TV som kostar 5000 exkl. moms. På 50 tum! Det är snudd på gigantiskt om man åker fem, tio år tillbaka i tiden. Bara fraktkostnaderna för att få hit den från Kina (eller möjligtvis Japan eftersom det var en Sharp, men oerhört tveksamt att det är något som helst japansktillverkat i den TVn) ligger på ett gäng hundralappar.
TVn har kostat två, max tretusen att sätta ihop. Och du förväntar dig perfektion i just ditt exemplar.
Jag förklarar att om de skulle ha haft en betydligt högre kvalitetsnivå, så hade du fått betala ett par tusenlappar mer. Rena självklarheterna.
Då blir du jättearg.

På dig låter det som att TVn enbart låter i standbyläge och då förstår jag verkligen inte vad man gnäller om. Det är ju bara att stänga av ordentligt!
Men visst, åk iväg och tjafsa hos Elgiganten, de kommer ta in TVn på reparation och med lite otur så kommer något annat fel att uppstå då. Fast du kan ju hålla tummarna för att det bara blir av kosmetisk art som en repa på ramen eller liknande.
Men du hoppas förstås få en helt ny TV, så att någon annan människa får ta över exemplaret du ratade.

Du bör nog för övrigt ta och skriva ut dokumenten med "produktgarati" där Sharp utlovar apparater utan missljud innan du åker till Elgiganten och tjafsar.

Vänta, ÄR vi fem-tio år tillbaka i tiden?

Nej vi är inte fem-tio år tillbaka i tiden, detta är år 2014, massproduktion av komponenterna i den här tv-modellen ligger inte på 2-3 tusen, heller inte monteringen av sagda komponenter. Det är antagligen MYCKET mindre. Det finns inget företag som klarar sig på så små marginaler. Fraktkostnad om jag hade direktimporterat den här tv:n själv hade frakten säkert gått på ett par hundralappar, när en distributör eller återförsäljare importerar ett par tusen ex är fraktkostnaden markant lägre. Ett par tusen ex där man räknar med ett svinn på ett par procent dead-on-arrival-exemplar som byts eller repareras som GARANTIÄRENDEN. Jag kommer inte åka någonstans och jag behöver inte tjafsa med någon (förutom med dig).

Jag har redan haft två hövliga konversationer via telefon, en med elgiganten och en med sharps svenska produktsupport. Båda parter menade på att missljudet borde vara ett produktionsfel som antingen repareras eller byt ut, killen på Sharp sade att det är upp till Elgiganten att avgöra då de har sin egen garantiservice och att jag kan återkomma till honom om jag inte kommer överens med dem. Tjejen på Elgiganten lade upp ett ärende som förberedelse om jag vill få den utbytt som DOA men jag sade att jag vill testa mina vägguttag först och återkommer (de hämtar enheten på min adress). Än så länge har jag inte upplevt något "tjafs" (annat än från dig) utan bara trevliga konversationer och god service från professionella företagsrepresentanter som menar på att missljud från elektronik är ett tillverkningsfel som bör åtgärdas.

Oavsett om du känner dig förolämpad av lägre priser för produkter med medvetet uteslutna funktioner som satsar på kvalitet i de basfunktioner som istället erbjuds.

Och alla som involverats i detta ärende har varit mer trevliga och mindre engagerade än du. Ha en trevlig kväll.

Edit: Har nu testat teven i alla uttag i lägenheten, samma missljud överallt. Ringer Elgiganten för service.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz