Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig, vet inte varför!

Så, på senaste tiden har min dator börjat lägga av. Det hände för ca 2 månader sen men då löste jag det genom att öppna ena chassisidan (tror det är pga värmen). Nu när det har blivit så varmt väder så kan det bli varmt i mitt rum (även om jag har fläkt och öppet fönster) Och datorn stänger av sig. Jag köpte 2st SP120 (corsair) och installerade de i datorn, men den stängde av sig relativt fort ändå, så jag öppnade chassit igen. Jag körde torture test (Prime95) då jag har trott att det är internminnena som blir för varma, men datorn stängde inte av sig, och CPU:n gick upp på max 78 grader. Så jag började spela (Dota 2, då den ofta stänger av sig), och såklart så stängde den av sig. Jag kände på alla delar, internminnena var inte alltför varma, cpu-kylaren var relativt varm, men den ska inte vara problemet. Dock, så kände jag att grafikkortet var ganska varm där den var precis under CPU-kylaren. PSU:n var inte varm.
OBS: jag köpte två fläktar, satte en på botten och en på sidan, så när den stängde av sig när den var stängd så tog jag ju bort chassisidan så nu har jag bara en fläkt i botten, samt en fläkt längst bak på chassit som följde med.

Edit: Mitt grafikkort brukar ligga runt 40 grader (använder OpenHardwareMonitor)
Min dator innehåller:
ASUS Sabertooth 990 fx R2.0
AMD fx-8320
Geforce GTX 660
XFX Core edition 550W 80+ Bronze
Corsair 1333 MHz 8 GB Vengeance

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

kolla dina temps och rpm med hwmonitor och posta här.

Permalänk
Medlem

Kan du ha fläktarna i toppen av chassit som utblås?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Så, på senaste tiden har min dator börjat lägga av. Det hände för ca 2 månader sen men då löste jag det genom att öppna ena chassisidan (tror det är pga värmen). Nu när det har blivit så varmt väder så kan det bli varmt i mitt rum (även om jag har fläkt och öppet fönster) Och datorn stänger av sig. Jag köpte 2st SP120 (corsair) och installerade de i datorn, men den stängde av sig relativt fort ändå, så jag öppnade chassit igen. Jag körde torture test (Prime95) då jag har trott att det är internminnena som blir för varma, men datorn stängde inte av sig, och CPU:n gick upp på max 78 grader. Så jag började spela (Dota 2, då den ofta stänger av sig), och såklart så stängde den av sig. Jag kände på alla delar, internminnena var inte alltför varma, cpu-kylaren var relativt varm, men den ska inte vara problemet. Dock, så kände jag att grafikkortet var ganska varm där den var precis under CPU-kylaren. PSU:n var inte varm.
OBS: jag köpte två fläktar, satte en på botten och en på sidan, så när den stängde av sig när den var stängd så tog jag ju bort chassisidan så nu har jag bara en fläkt i botten, samt en fläkt längst bak på chassit som följde med.

Edit: Mitt grafikkort brukar ligga runt 40 grader (använder OpenHardwareMonitor)
Min dator innehåller:
ASUS Sabertooth 990 fx R2.0
AMD fx-8320
Geforce GTX 660
XFX Core edition 550W 80+ Bronze
Corsair 1333 MHz 8 GB Vengeance

Tack på förhand!

men satan! en 8320 ska INTE vara 78 grader! 60 grader är rätt så max.

Permalänk

Ny kylare du, alternativt ett par till fläktar till lådan och montera om kylarn du har med ny kylpasta.

(Jag rekommenderar dock alla 3 alternativen)

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

men satan! en 8320 ska INTE vara 78 grader! 60 grader är rätt så max.

Skrivet av Nepo:

Kan du ha fläktarna i toppen av chassit som utblås?

Gjorde GPU stress test (FurMark) Den stängde av sig efter ett tag.
warprocker, jag har köpt en ny CPU-kylare till processorn, slängde på lite tandkräm igår, sedan så har jag vänner som påstår att det är vid 90 grader du ska bli rädd.
Nepo. i mitt chassi (BitFenix Merc beta) så ska det finnas 1 120 mms fläktplats där bak (medföljer) en på botten (som jag har installerat) 2 st på sidan (en på sidan får inte plats eftersom min CPU-kylare är ett monster, 16x14x10 cm i volym) och sen där fram ska det finnas 2 fläktplatser, som jag faktist inte har hittat. Jag tänkte ha 2 st som blåser in och 1 som blåser ut, nu är det dock bara 1 in och en ut i och med att den stängde av sig när jag hade sidan på chassit fastsatt (med en fläkt på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

kolla dina temps och rpm med hwmonitor och posta här.

Temps på vad? jag har skrivit CPU-kylarens temp i alla fall, och under GPU-testet så låg GPUn på 66 grader max, vilket jag aldrig sett den göra förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Ny kylare du, alternativt ett par till fläktar till lådan och montera om kylarn du har med ny kylpasta.

(Jag rekommenderar dock alla 3 alternativen)

ny CPU-kylare menar du då? Dock så hittar jag endast 2 st platser för fläktar inne i moderkortet, hittar heller ingen på informationen om moderkortet, om någon hittar det får den gärna skriva https://www.komplett.se/asus-sabertooth-990fx-r20-socket-am3/...
jag satte kylaren så som den var rekommenderad i bruksanvisningen eftersom den medföljande fläkten sitter som den gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

men satan! en 8320 ska INTE vara 78 grader! 60 grader är rätt så max.

Förresten, du skriver att du har en överklockad fx 8320, vad brukar den ligga på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

kolla dina temps och rpm med hwmonitor och posta här.

hittar inte rpm på CPUn men GPUn ligger på 1300 rpm vid 40% och 2100 rpm vid 70%. den brukar ligga på 35% vid default av någon anledning. dock så ska inte rpmen på grafikkortet vara problemet, för 8 månader sen när datorn var relativt ny kunde jag köra med stängt chassi utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Gjorde GPU stress test (FurMark) Den stängde av sig efter ett tag.
warprocker, jag har köpt en ny CPU-kylare till processorn, slängde på lite tandkräm igår, sedan så har jag vänner som påstår att det är vid 90 grader du ska bli rädd.
Nepo. i mitt chassi (BitFenix Merc beta) så ska det finnas 1 120 mms fläktplats där bak (medföljer) en på botten (som jag har installerat) 2 st på sidan (en på sidan får inte plats eftersom min CPU-kylare är ett monster, 16x14x10 cm i volym) och sen där fram ska det finnas 2 fläktplatser, som jag faktist inte har hittat. Jag tänkte ha 2 st som blåser in och 1 som blåser ut, nu är det dock bara 1 in och en ut i och med att den stängde av sig när jag hade sidan på chassit fastsatt (med en fläkt på)

Jag har exakt samma chassi och har 2st fläktar fram som insug och en bak som utblås. För att komma åt de främre platserna så måste du dra loss frontpanelen. Ta tag i botten av panelen där det är ett hål och ryck loss den, du kan få ta i en del. Tänk på att kontakterna till frontpanelen sitter fastlimmade, så om du har buntat fast dem inne i chassit så måste du vara försiktig, eller lossa dem först. När du sätter dit fläktar (2st rekommenderas) så måste du använda de medföljande långa skruvarna, annars kommer du inte lyckas. Jag har även bytt ut den bakre fläkten mot en Arctic F12, i fronten har jag 2st Arctic F12 PWM fläktar. Jag har ställt de i fram på Turbo i BIOS så att de går fullt vid max belastning. Ligger på 70-80C när jag kör Watch_Dogs på både CPU och GPU.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

openhardwaremonitor visar att cpun faktist har luggit på max 61 grader, när jag bara har haft några internetflikar uppe och lyssnar på musik. Idle, när jag endast har hwmonitor uppe så ligger den runt 30 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Jag har exakt samma chassi och har 2st fläktar fram som insug och en bak som utblås. För att komma åt de främre platserna så måste du dra loss frontpanelen. Ta tag i botten av panelen där det är ett hål och ryck loss den, du kan få ta i en del. Tänk på att kontakterna till frontpanelen sitter fastlimmade, så om du har buntat fast dem inne i chassit så måste du vara försiktig, eller lossa dem först. När du sätter dit fläktar (2st rekommenderas) så måste du använda de medföljande långa skruvarna, annars kommer du inte lyckas. Jag har även bytt ut den bakre fläkten mot en Arctic F12, i fronten har jag 2st Arctic F12 PWM fläktar. Jag har ställt de i fram på Turbo i BIOS så att de går fullt vid max belastning. Ligger på 70-80C när jag kör Watch_Dogs på både CPU och GPU.

okej, tack för svaret! jag får föröka mixtra lite med chassit senare. Dock så har jag lagt in massa oanvända sladdar som går från nätagget in i nedre fronten. Jag antar att det är dags att fixa kabeldragningen nu. Någon som har ett bra tips vad jag kan göra med/lägga de oanvända kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Förresten, du skriver att du har en överklockad fx 8320, vad brukar den ligga på?

Kan vara gpuns värme som värme upp cpun. Ivarjefall så ligger den på kring 55 grader. Dock fick jag en jävligt bra cpu, inte ens rört volten

Och nej, en FX klarar inte 90 grader, den börjar bli instabil vid 62 grader och ska börja krasha runt 65 vid hög belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Temps på vad? jag har skrivit CPU-kylarens temp i alla fall, och under GPU-testet så låg GPUn på 66 grader max, vilket jag aldrig sett den göra förut.

Du har lite fler komponenter i datorn som genererar värme. Men strunt samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Kan vara gpuns värme som värme upp cpun. Ivarjefall så ligger den på kring 55 grader. Dock fick jag en jävligt bra cpu, inte ens rört volten

Och nej, en FX klarar inte 90 grader, den börjar bli instabil vid 62 grader och ska börja krasha runt 65 vid hög belastning.

konstigt. Min har nästan alltid luggit runt 65 grader och inte kraschat. den krashade inte under prime95 testet när den låg på 80+ medans datorn lade av under GPU testet när gpun låg på rnut 65 sista gången jag tittade innan den lade av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

okej, tack för svaret! jag får föröka mixtra lite med chassit senare. Dock så har jag lagt in massa oanvända sladdar som går från nätagget in i nedre fronten. Jag antar att det är dags att fixa kabeldragningen nu. Någon som har ett bra tips vad jag kan göra med/lägga de oanvända kablarna?

Det finns plats att dra kablar bakom muderkortet. Inte jättemycket, men det går. Resten lägger du bakom hårddiskburen. Jag har dragit 8-pin CPU kabeln och 24-pins kabeln bakom moderkortet och resten ligger ihopbuntat bakom hårddiskarna. Det går att få till kabeldragningen ganska bra, även om det finns bättre chassin för det.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det finns plats att dra kablar bakom muderkortet. Inte jättemycket, men det går. Resten lägger du bakom hårddiskburen. Jag har dragit 8-pin CPU kabeln och 24-pins kabeln bakom moderkortet och resten ligger ihopbuntat bakom hårddiskarna. Det går att få till kabeldragningen ganska bra, även om det finns bättre chassin för det.

Okej, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Okej, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem. Om du vill så kan jag fixa lite bilder på hur insidan av mit chassi ser ut just nu. Måste dock öppna sidorna i så fall

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Inga problem. Om du vill så kan jag fixa lite bilder på hur insidan av mit chassi ser ut just nu. Måste dock öppna sidorna i så fall

Har satt in en fläkt där fram och en på sidan, får se hur det går min processor har fortfarande väldigt hög värme (på hwmonitor hoppar den runt lite men den har gått upp i max 62 grader bara när jag surfat snabbt. vet inte varför den gör så, men jag ska se om den kommer stänga av sig igen nu, så du behöver inte visa nån insida än i alla fall

Permalänk
Medlem

Guess what, den stängde av sig. Jag hade 2 chromesidor uppe, startade stream, öppnade ett program på datorn (tryckte runt lite random mesans jag tittade på hwmonitor) tempen sköt i höjden och vid 85 grader la den av. Antar att det blir ny CPU-kylare igen. Kan man få tillbaka pengarna om den inte gjort sitt jobb tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Guess what, den stängde av sig. Jag hade 2 chromesidor uppe, startade stream, öppnade ett program på datorn (tryckte runt lite random mesans jag tittade på hwmonitor) tempen sköt i höjden och vid 85 grader la den av. Antar att det blir ny CPU-kylare igen. Kan man få tillbaka pengarna om den inte gjort sitt jobb tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vad du har för kylare, inte läst igenom alla poster men kan vara så att du behöver sätta om den?
Ta bort den gamla kylpastan med rödsprit, och köp ny pasta och sätt dit den igen.
Vad jag vet så blir kylpastan "förstörd" om man satt ditt fläkten och sedan tagit loss den. Går inte att återanvända pastan.
Ifall det inte är problemet, så rekommenderar jag skarpt Noctua kylare

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moli:

Vet inte vad du har för kylare, inte läst igenom alla poster men kan vara så att du behöver sätta om den?
Ta bort den gamla kylpastan med rödsprit, och köp ny pasta och sätt dit den igen.
Vad jag vet så blir kylpastan "förstörd" om man satt ditt fläkten och sedan tagit loss den. Går inte att återanvända pastan.
Ifall det inte är problemet, så rekommenderar jag skarpt Noctua kylare

Arctic cooling freezer har jag, https://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezer-a3... Den har funkat bra ända tills nu, trodde inte det var CPUn som var problemet. Varför är just Noctua kylare bra då, och vilken har du isåfall?

Permalänk
Medlem

om man tittar på många reviews så har den väldigt bra betyg, till exempel på http://www.arctic.ac/eu_en/freezer-i30.html där en överklockad i7 ligger på 45 grader. Kan det vara något fel på själva processorn, och hur kan jag ta reda på det?

edit: jag hittar inte bruksanvisningen till CPU-kylaren, hittar den inte heller online, den heter arctic cooling freezer a30 om ni hittar någonstans?

Permalänk

Läste jag tandkräm? "jag har köpt en ny CPU-kylare till processorn, slängde på lite tandkräm igår, sedan så har jag vänner som påstår att det är vid 90 grader du ska bli rädd" Hoppas det är ett skämt.

Obs, har inte läst alla inlägg.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Läste jag tandkräm? "jag har köpt en ny CPU-kylare till processorn, slängde på lite tandkräm igår, sedan så har jag vänner som påstår att det är vid 90 grader du ska bli rädd" Hoppas det är ett skämt.

Obs, har inte läst alla inlägg.

Precis, tändkräm med mycket flour är liknande till kylpasta, inte lika bra som kylpasta förstås men om man skulle råka att inte ha någon kylpasta hemma så kan det vara en kortvarig lösning.
mjo verkar nu som min vän hade fel, finns säkert dock andra processorer som klarar sig bra på 70+ grader

Permalänk
Skrivet av larssoen:

Precis, tändkräm med mycket flour är liknande till kylpasta, inte lika bra som kylpasta förstås men om man skulle råka att inte ha någon kylpasta hemma så kan det vara en kortvarig lösning.
mjo verkar nu som min vän hade fel, finns säkert dock andra processorer som klarar sig bra på 70+ grader

Tandkrämer lär torka upp direkt. Inte undra på att skiten överhettar. Köp riktig pasta för tusan! Tandkräm är inte gjort för att föra över värme, det torkar. Kanske inte direkt men lär inte föra över värme bra alls efter ett par timmar.

Byt genast, stresstesta inte mer. Du vet ju redan orsaken.

Eidt: Forskade lite i ämnet så att säga och tandkrämen får konstigt nog rätt bra resultat! MEN endast tills den torkar upp. Vilket den förmodligen gör rätt snabbt

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Precis, tändkräm med mycket flour är liknande till kylpasta, inte lika bra som kylpasta förstås men om man skulle råka att inte ha någon kylpasta hemma så kan det vara en kortvarig lösning.
mjo verkar nu som min vän hade fel, finns säkert dock andra processorer som klarar sig bra på 70+ grader

Haha den missade jag! Kortvarig lösning, ja... Tills nästa dag eller så när man hinner gå och köpa kylpasta. Tandkrämen lär ju torka utt på någon dag och sedan inte funka särskiltt bra

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av larssoen:

Precis, tändkräm med mycket flour är liknande till kylpasta, inte lika bra som kylpasta förstås men om man skulle råka att inte ha någon kylpasta hemma så kan det vara en kortvarig lösning.
mjo verkar nu som min vän hade fel, finns säkert dock andra processorer som klarar sig bra på 70+ grader

Intelprocessorer klarar av mer värme än AMD. AMD tycker att de ska ligga under 68 grader C.