Hur stor är egentligen skillnaden mellan i3 och i5

Permalänk

Hur stor är egentligen skillnaden mellan i3 och i5

Tjenare alla swecare! Nu är det så att jag fixade ihop en kundvagn åt min kompis vilken han beställde, nu när den kom fram så säger Hans storebröder att i3an jag la i kundvagnen (det var ganska stram budget) är totalt skit och att han ska byta den mot en i5. Nu undrar jag, är det verkligen sån stor skillnad mellan dessa? Menar då märkbar skillnad? Vet bara att i3 är 2 trådad och i5 är 4.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är skillnad. Men borde ha 4 kärnig, inte för att alla spel stödjer det med på grund av att windows delar upp resurser som körs i bakgrunden, etc. Jag skulle säga att du vill ha en i5 minst i dagens läge.

Permalänk
Medlem

i3 an har ingen turboboost vad jag vet jämfört med i5 an, så en 5i kommer vara bättre prestandamässigt, om moderkortet stödjer turboboost ordentligt d.v.s.

My five cents

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk
Medlem

Skriv gärna listan på de övriga komponenter du valde.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd

En i3 kommer flaska två gtx 780 i sli typ...

Permalänk
Testpilot

Beror väl på vad han ska ha datorn till, du nämner inget användningsområde. På datorn på mitt jobb har jag en i3:a och den duger ju helt klart till det jag gör på jobbet (kontorsarbete), att den skulle vara "totalt skit" håller jag inte med om men det är klart att den är sämre än en i5:a.

Vad är det för övriga komponenter i datorn och vad ska han använda den till?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Han gejmar och kollar Youtube, hans gpu är en 270x med dciiut kylare. Han kommer spela cs, lol, spelen som man får med award.

Permalänk

Kan dock inte fixa hel lista på specs då jag är på mobilen atm

Permalänk

Surfande med många flikar så gör en i5:a ofta stor skillnad också.