Permalänk
Medlem

Hur varm får Haswell bli?

hejsan

håller på och klockar min 4770k och undrar hur höga temperaturer som är lämpliga i 100% load? när ska jag tycka att det är för varmt och sluta höja?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

runt 95c är väl absoluta maxtemperaturen vad jag har hört, inte så hälsosamt

tänk på att ökad volt -> förkortad livslängd

min haswell ligger på 78c i burn test med 1.22 +0.02 offset vcore om du vill ha referens

Permalänk
Medlem

känns som att gränsen verkar ligga runt 1.3v

Permalänk
Skrivet av versions:

känns som att gränsen verkar ligga runt 1.3v

1,3V med vanlig temperatur på <75*c tycker jag verkar vettigt. Ska man stresstesta kan den väl ändå gå runt 82*c. Ska man gå högre än 1,3V anser jag att bättre kylning krävs.
Men i spel tror jag att mina temperaturer ligger på ungefär 65*c, brukar inte ha kontroll på temperaturerna så länge de inte går för högt.

Permalänk
Medlem

Allt under 95 är "ofarligt", den tål upp till 105 innan den stänger ner sig själv.
Men som sagts innan min personliga temp är <70.
Min processor låg förut på 35 > 60 grader men idag ligger den på 45-50 > 60-68 efter 2 min prime95. Jag har alldeles för mycket damm i min dator haha, får skruva isär den och rensa nu innan DH så den inte dör helt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Allt under 95 är "ofarligt", den tål upp till 105 innan den stänger ner sig själv.
Men som sagts innan min personliga temp är <70.
Min processor låg förut på 35 > 60 grader men idag ligger den på 45-50 > 60-68 efter 2 min prime95. Jag har alldeles för mycket damm i min dator haha, får skruva isär den och rensa nu innan DH så den inte dör helt.

Men du har en sval och fin Sandy du, haswell är en heelt annan sak. Dom går varma som f-n

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Men du har en sval och fin Sandy du, haswell är en heelt annan sak. Dom går varma som f-n

Ah jo såklart, men rek temperaturen är densamma.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Allt under 95 är "ofarligt", den tål upp till 105 innan den stänger ner sig själv.
Men som sagts innan min personliga temp är <70.
Min processor låg förut på 35 > 60 grader men idag ligger den på 45-50 > 60-68 efter 2 min prime95. Jag har alldeles för mycket damm i min dator haha, får skruva isär den och rensa nu innan DH så den inte dör helt.

Fel, den trottlar vid 105°C. Stänger av sig gör den vid 130°C.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fel, den trottlar vid 105°C. Stänger av sig gör den vid 130°C.

Mkay, men börjar stänga ner sig vid 105 borde jag kanske sagt. Tack för rättning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mkay, men börjar stänga ner sig vid 105 borde jag kanske sagt. Tack för rättning.

Throttla och "börjar stänga ner sig" är inte ens närheten av samma grej så kan inte ens hålla med om det uttalandet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ah jo såklart, men rek temperaturen är densamma.

Sandy har TJ Max på 95C, haswell på 105C om jag inte minns fel

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Sandy har TJ Max på 95C, haswell på 105C om jag inte minns fel

Sandy K har TJ Max 100°C, Ivy & Haswell har 105°C. Alla utan K har Lägre TJ max rent generellt. De lågenergivarianterna som finns har TJ max så lågt som ca 80°C.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Haswell är också känsliga för spänning över 1.35, mkt mer känsliga än vad asom skådats innan. Lite skämtsamt kan man ju säga att haswell var, tja ett skämt?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Sandy K har TJ Max 100°C, Ivy & Haswell har 105°C. Alla utan K har Lägre TJ max rent generellt. De lågenergivarianterna som finns har TJ max så lågt som ca 80°C.

Säker? Realtemp hävdar att min 2700k har tjMax 95C, men det är realtemp det. SB-E har lite lägre tjMax också, 92C tror jag det var.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Säker? Realtemp hävdar att min 2700k har tjMax 95C, men det är realtemp det. SB-E har lite lägre tjMax också, 92C tror jag det var.

Nu när du säger det så är jag osäker, hittar inte min källa längre. När jag kollade lite fort i Intels dokumentation så verkar det inte finnas i klartext. Många källor på internet säger dock 98°C så har svårt att tro att 95°C är korrekt (antar det är typo från numbpad?).

#12616980

Notera att även Real-temp endast är en beräknad TJMax och den läser inget värde från CPU/Moderkort. Den har ett insparat värde och läser sedan sen sensor som berättar antalet grader till TJMax. Den tar sedan TJMax och subtraherar det inlästa värdet för nuvarande temperatur.

Att Sandy-E är lägre är inget jag har koll på men det är högst troligt då den större L3-Cachen är känsligare än en liten. (Och varför krångla med skillnaden mellan 4-core och 6-core CPU:er?).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu när du säger det så är jag osäker, hittar inte min källa längre. När jag kollade lite fort i Intels dokumentation så verkar det inte finnas i klartext. Många källor på internet säger dock 98°C så har svårt att tro att 95°C är korrekt (antar det är typo från numbpad?).

#12616980

Notera att även Real-temp endast är en beräknad TJMax och den läser inget värde från CPU/Moderkort. Den har ett insparat värde och läser sedan sen sensor som berättar antalet grader till TJMax. Den tar sedan TJMax och subtraherar det inlästa värdet för nuvarande temperatur.

Att Sandy-E är lägre är inget jag har koll på men det är högst troligt då den större L3-Cachen är känsligare än en liten. (Och varför krångla med skillnaden mellan 4-core och 6-core CPU:er?).

Vet bara att realtemp rapporterar 92C som tjmax på min 3930k, men som sagt det är realtemp det

Även om tjmax är lägre så slukar SB-E kräm, när man kör klockat 5Ghz så drar cpu runt 400W i last(lite beroende på olika spänningar osv förstås) Lyckligtvis har dom bra värme överföring så det är faktiskt inga större problem att hålla dom svala även vid så höga klocks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eiwe001:

Haswell är också känsliga för spänning över 1.35, mkt mer känsliga än vad asom skådats innan. Lite skämtsamt kan man ju säga att haswell var, tja ett skämt?

Detta kan jag inte hålla med om, Haswell är riktigt bra, jag liksom TS har 4770K och den är rent ut sagt skitbra.
Att INTEL inte lödde IHS´en är väl lite synd, då vi hade kunnat få ner temperaturerna ännu mer.
Men att Haswell är känsliga för hög spänning, markerar ju bara att Intel har lyckats göra en processorarkitektur som inte skall dra för mycket ström, inte heller vid överklockning.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Vet bara att realtemp rapporterar 92C som tjmax på min 3930k, men som sagt det är realtemp det

Även om tjmax är lägre så slukar SB-E kräm, när man kör klockat 5Ghz så drar cpu runt 400W i last(lite beroende på olika spänningar osv förstås) Lyckligtvis har dom bra värme överföring så det är faktiskt inga större problem att hålla dom svala även vid så höga klocks.

Väldigt svårt att tänka mig att vi pratar om 400W på endast CPU. Du kan inte ens plocka ut mer än ca 150W från CPU AUX kabeln + Moderkortets strömförsörning, 200W-250W totalt på CPU + 25-60W på moderkortet kanske. Men inte 400W.

Inte bara saknar inlägget motivering utan skickar endast till en tråd som dessutom har alldeles för snälla temperaturer. 80°C är Säkert. Det som kan tänkas slita lite mer är om man överstiger Tcase och Core är mellan 10-20°C än Tcase.

Tcase Safe är ~70°C på Sandy (Vi pratade även om Sandy och inte om Haswell). Läs gärna mitt inlägg ovan med länk till överklockningsguiden här på SweC. Där har jag beskrivit vad Tcase är och hur man ska tolka max/min Temperaturer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Väldigt svårt att tänka mig att vi pratar om 400W på endast CPU. Du kan inte ens plocka ut mer än ca 150W från CPU AUX kabeln + Moderkortets strömförsörning, 200W-250W totalt på CPU + 25-60W på moderkortet kanske. Men inte 400W.

X79 brädor har oftast 8+4pin för cpu, ibland dubbla 8pin.

Kolla här får du se vad dom mätt upp:

http://forum.hwbot.org/showpost.php?p=144589&postcount=2

Permalänk
Administrativ avgift

Vid 1.35V så spelar det ingen roll vad du har för kylning typ du kommer köra 75-80 grader utan delidd.-

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3