Falska telefonsamtal från "Microsoft" fortsätter i oförminskad styrka

Permalänk
Medlem

Jag blev uppringd på mobilen i slutet på förra sommaren, konstigt nog strax efter att jag uppgett mitt telefonnummer på battle.net. Säger inte att det är ett samband, men vem fan vet vilka skumma typer som har tillgång till deras databaser.

Jag hade precis vaknat och var för trött för att bli misstänksam, men å andra sidan kom han aldrig fram till biten där jag blir ombedd att ladda ner ett program. Jag försökte låta ointresserad och sa att jag minsann kan fixa problemet själv, så han sa tack och adjö.

Nästa gång de ringer kommer jag uttrycka min sympati för att de tvingas jobba på ett callcenter i Bombay för att betala sina studier, som dessutom drivs av ett företag som helt öppet lurar folk på pengar. Vi tror att vi sliter hårt som studenter här i Svea rike, men det är ingenting i jämförelse med en storstad i Indien.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

"Hello, I'm calling about your Microsoft computer"... säkert 5-6 gånger under ett par månaders tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

"Hello, I'm calling about your Microsoft computer"... säkert 5-6 gånger under ett par månaders tid.

Undrar hur vissa har sån otur att få dessa samtal flera gånger när jag själv inte har fått ett enda samtal?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag har bara fått ett samtal och jag la bara på när jag förstod att det var "bullshit"

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem

Min sambo fick samtal från dom häromdagen. Pratade engelska med indisk brytning och hävdade att hon hade laddat ner något och "fått in skräp i sitt Windows " typ
Hon svarade att hon inte har någon internetanslutning så det är omöjligt och sen sa hon tack och hej

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vill nästan bli uppringd av dem så att man kan skoja lite med åsnorna som försöker lura gamla tanter.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Dom ringde mig.... ganska kul men gud va genomskinligt.

Ringde någon med typ afrikansk-engelsk brytning som sade sig vara från microsoft supporten.
Mannen ifråga sa att jag hade ett pågående supportärende (vilket jag naturligtvis inte hade). Jag frågade då vad han ville. Han svarade att han behövde ha ip nummer, PW och bankkonto nummer. Då va ja tvungen att fråga om någon går på detta dåliga bedrägeriförsök och svarade honom fortfarande ganska civiliserat att jag inte hade några planer på att ge honom detta. Han frågade då samma fråga igen och då började ja skratta, Då la han på.

Han pratade ganska dålig engelska, vet inte om han förstod va ja sa.

Ha en underbar dag i dag, I morgon e den borta....

Permalänk
Medlem

Dom ringde till hemtelefonen idag och frågade efter farsan. Jag sa att det var jag och så spelade jag med en stund.
Dom ville visa mig event viewern och visa hur många errors jag hade. "Is it more or less than 10 errors?".

Men där kunde jag inte hålla mig längre. Jag sa att jag hade många errors där men att det är normalt. Sen frågade jag: Nu vill du väl att jag ska dra hem något remote desktop program eller?

Då blev han lite upprörd (Vilket han även blev när jag låtsades skriva fel i Run för att få upp event viewern). Jag sa att jag visste vilka dom var och att det är scam. Då blev han grinig och sa att så inte är fallet.
Så sa jag att jag kan datorer, men han fick chansen att säga vad jag skulle göra för att plocka bort "virusen". Då la han på...

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Nyss uppringd:
Scammer med stark indisk brytning: Hello this is /%¤%¤& at ¤%& calling about your microsoft computer.

Jag (med ännu starkare brytning): This is Raji from down the hall, You called the wrong number again you stupid cow!

Scammer: *Click*

Permalänk
Medlem

3: dje gången dom ringde mig på en vecka så sa jag "This is the third time you call me this week and try to scam me". Dom kontra med "F*ck you man, F*ck you, F*ck you!!!!!" och sedan la dom på och inte hört utav sig efter de. Han sa det med känsla också. Kanske dålig dag på jobbet.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

3: dje gången dom ringde mig på en vecka så sa jag "This is the third time you call me this week and try to scam me". Dom kontra med "F*ck you man, F*ck you, F*ck you!!!!!" och sedan la dom på och inte hört utav sig efter de. Han sa det med känsla också. Kanske dålig dag på jobbet.

Haha dålig dag på jobbet? Konstigt att inte dom blir nedstängda av polisen. Det här har ju förigått väldigt länge, så man tycker att polisen borde kunnat spåra var det kommer från vid det här laget. Jag menar, polisen i Sverige (och eventuellt andra länder) borde kontakta polisen i det land de ringer från och få dom att stänga ner skiten. Sen kan man ju undra vilka folk som medvetet väljer att jobba med något sånt här.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hehe fick mitt samtal idag och drog ut på det i ca 15min innan jag inte kunde hålla mig längre.... Självklart pratade jag en jäkla dålig engelska med dem för att se hur det stod sig men till slut kunde jag inte hålla mig och började fråga "how much do you get out of these kinda scams, how often do you acctually manage to get someone stupid enough" osv men nu har jag en virituell maskin klar ifall de får för sig att ringa igen....

Funderar på är det olagligt att ge dem fejkat banknummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Haha dålig dag på jobbet? Konstigt att inte dom blir nedstängda av polisen. Det här har ju förigått väldigt länge, så man tycker att polisen borde kunnat spåra var det kommer från vid det här laget. Jag menar, polisen i Sverige (och eventuellt andra länder) borde kontakta polisen i det land de ringer från och få dom att stänga ner skiten. Sen kan man ju undra vilka folk som medvetet väljer att jobba med något sånt här.

Jag jobbar en hel del i Indien på vissa projekt inom stålindustrin. Kan säga att folk gör vad som helst för att bara få ett jobb.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Inte för att vara elak men tycker det är anmärkningsvärt att folk gång på gång går på sådant här.

För några årsedan hade jag för vana att lägga ner lite tid på när alla dessa idiotmail kom.
Ett klassiskt var ju att man skulle skicka vidare 10 mail för att garanterat få en Nokiamobil.
Tog mig tiden att få fram alla mail och fick ut runt 150 styckern. Skickade sedan till alla några enkla frågor.
"Hur vet Nokia om att du har skickat 10 mail, har DU på något sätt kontaktat dom?"
"Har DU lagt ner 10 sekunder och gått in på Nokias hemsida för att kontrollera om det stämmer?"
Något i den stilen. Bad sedan alla som fick mailet verkligen svar mig. Fick så klart inte ett enda svar för alla skämdes väl så in i helvete.
Speciellt då jag kunde se exakt VILKA som hade skickat till VEM. Så jag skrev ut dessa som skickat mailen och verkligen poängterade hur korkade dom var.

För man måste på något sätt sakna något i sitt logiska tänkande om man går på sådant här.
Samma gäller ju när folk gick på mailen om att banken tappat bort dina inloggningsuppgifter till internetbanken.
Hur i helvete skulle dom kunna tappa bort något som dom loggar in mot? Det är ju för tusan deras egna datorer man loggar in i.
Är ju som att ringa till 118118 och fråga om det telefonnummer jag ringer från.

Visst, jag kan förstå att äldre människor kan gå på det. Men det riktigt tragiska är att det är även en hel del medelålders människor som går på dessa.
Och jag KAN inte tycka synd om dessa. För varför ställer sig dom inte bara den enkla frågan: HUR har MS fått tag på telefonnumret till mig om min dator har virus... OM dom hade kunnat få mitt nummer så lätt, hur farligt är det då inte att gå ut på internet!!!

Anledningen till att de inte svarade kan ju vara att mailserven var överbelastad av en massa mail av typen:
0. Hej, hej, jag vill ha en mobil...
1. Nej men va fan, detta är ju spam fattar ni väl. Spånhövven!
2. Ja, vi fattar att detta är spam nu, sluta skicka mer mail till alla nu!
3. osv, osv, ...

Enda lösningen på sådana här problem är att spela cool, och inte göra något. Lättare sagt än gjort, eller hur?

Permalänk
Medlem

Blev uppringd av detta nummer idag: 00987654321
Han snacka engelska och uppgav sig vara ifrån Microsoft... Jo tjena!
Jag sa att jag inte var intresserad och lade på. Nästa gång tänker jag inte vara lika snäll!

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem

De är riktigt envisa.

De ringde min far för några dagar sedan och han förstog direkt att det var något lurt så han bad dem vänta en liten stund, så han lade i från sig telefonen och gick iväg och besökte toaletten i typ 10 min, men de var självklart kvar när han kom tillbaka, så han sa bara att han inte använder windows och la på.

Permalänk
Medlem

Dom är riktiga svin och enda anledningen dom fortsätter att hålla på är väl att tillräckligt många går på skiten.. precis som nigeria breven hur många år har inte dom hållit på? dom drar fan in ofantliga miljoner årligen det är inte klokt vad folk är godtrogna och klart dom uttnyttjar ett stort företag som microsoft folk inbillar sig verkligen att dom kan ha nåt skit på datorn och är säkert tacksamma för att dom vill fixa ens dator men tänker man efter mer än 5 sekunder så inser man ju att något är fel. Och man kan ju alltid googla det så finns det hur mycket som helst på folk som varit med om samma sak.

Permalänk
Medlem

Det märkliga tycker jag är att detta har hållit på väldigt länge nu och ett så stort företag som Microsoft med enorma resurser har inte lyckats få stopp på det än. Borde ju gå att spåra dom på något sätt tycker man.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Fick första samtalet från dem idag:
"-My name is James and I am calling you from Windows Operating System...
Jag: - Bye *click* "

Skrivet av Bejje:

Det märkliga tycker jag är att detta har hållit på väldigt länge nu och ett så stort företag som Microsoft med enorma resurser har inte lyckats få stopp på det än. Borde ju gå att spåra dom på något sätt tycker man.

Microsoft kan inte göra så mycket, det gäller att polisen i de länder de för tillfället befinner sig i ska göra något, och att tillräckligt många anmäler att det händer för att polisen ska veta att de bör göra något. I mitt fall Storbritannien eller Irland...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Microsoft kan inte göra så mycket, det gäller att polisen i de länder de för tillfället befinner sig i ska göra något, och att tillräckligt många anmäler att det händer för att polisen ska veta att de bör göra något. I mitt fall Storbritannien eller Irland...

Fast nu så här i efterahnd så har ju Microsoft faktiskt agerat. De har tillsammans med andra företag och polisen satt stopp för ett av deras stora center i indien som bedrivit denna verksamhet. Dock finns det många fler och de som stängts ner öppnar säkert upp på annat håll.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Rekordmedlem

Jag blev just uppringd och naturligtvis gjorde jag allt de ville så nu har jag medlem i ett botnät Eller så gjorde jag inte som de ville...
Det var lite som Mumbai Calling http://www.imdb.com/title/tt1039348/ En hövlig och tålmodig Indisk kvinna i andra änden som jag pratade med ett tag och låtsades följa hennes instruktioner i 10 minuter för att sedan säga att nu har jag inte tid längre och så la jag på, jag uppehöll henne en stund iallafall så hon inte kunde ringa nån annan under tiden, så de verkar fortfarande vara igång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick precis ett samtal. verkar som att det har varit ett uppehåll, men kanske kommer en ny våg med samtal nu?

Till mig ringde iallafall Dr John, och han var inte från Asien, lär mer som Turkiet.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boozfob:

Fick precis ett samtal. verkar som att det har varit ett uppehåll, men kanske kommer en ny våg med samtal nu?

Till mig ringde iallafall Dr John, och han var inte från Asien, lär mer som Turkiet.

Dr John ? Det är en av mina favoriter, du bad inte om autograf eller att han skulle spela något ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Dr._John

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dr John ? Det är en av mina favoriter, du bad inte om autograf eller att han skulle spela något ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Dr._John

Visst inte vem han var innan jag klickade på din länk men han kan inte ha varit så framgångsrik med sin musik om han jobbar på "microsofts kundtjänst"

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boozfob:

Visst inte vem han var innan jag klickade på din länk men han kan inte ha varit så framgångsrik med sin musik om han jobbar på "microsofts kundtjänst"

Eller så ville Indiern, för det var väl från nått callcenter i Indien, inte kalla sig Dr Dre eller Dr House

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så ville Indiern, för det var väl från nått callcenter i Indien, inte kalla sig Dr Dre eller Dr House

Hade han sagt Dr Dre så hade jag börjat skratta.
men det lät iallafall inte som att han var från indien

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad