Permalänk
Medlem

Core i7 2600K kod 23

Min CPU core i7 2600K verkar ha gett upp. Kod 23 indikeras på moderkortet vilket skall vara CPU / minne. Efter lite efterforskning skall det vara CPUn i detta fall. Hittade folk med exakt samma symptom samma moderkort. Byte av Mk och minnen gjorde ingen skillnad men byte CPU fixade biffen,

Min fråga är vilken CPU man ska köra på. Har inte hängt med vad som hänt på marknaden senaste året. Core i7 2600K verkar inte säljas på många ställen längre så vad ska jag satsa på för likvärdig prestanda? Jag spelar inte så mycket utan mest multitasking olika program och stream av blurayfilmer. Mycket stora filer alltså.

Permalänk
Medlem

Innan någon kan hjälpa ordentligt: Ska du hitta en CPU som är kompatibel med ett specifikt moderkort eller tänker du köpa nytt moderkort också?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Entusiast

Det bästa du kan göra ekonomiskt sett är att hitta en begagnad 2600K för runt 1000kr men om du vill satsa helt nytt och köpa det senaste så är det väl den snart kommande 4790K som gäller med nytt moderkort.
Värt att nämna är dock att det inte alls har hänt så mycket sedan Sandy Bridge (2600K) så jag tycker du borde hitta en begagnad istället.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Det bästa du kan göra ekonomiskt sett är att hitta en begagnad 2600K för runt 1000kr men om du vill satsa helt nytt och köpa det senaste så är det väl den snart kommande 4790K som gäller med nytt moderkort.
Värt att nämna är dock att det inte alls har hänt så mycket sedan Sandy Bridge (2600K) så jag tycker du borde hitta en begagnad istället.

Det är riktigt svårt att hitta en 2600k för 1k. Svårt fall :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nico:

Min CPU core i7 2600K verkar ha gett upp. Kod 23 indikeras på moderkortet vilket skall vara CPU / minne. Efter lite efterforskning skall det vara CPUn i detta fall. Hittade folk med exakt samma symptom samma moderkort. Byte av Mk och minnen gjorde ingen skillnad men byte CPU fixade biffen,

Min fråga är vilken CPU man ska köra på. Har inte hängt med vad som hänt på marknaden senaste året. Core i7 2600K verkar inte säljas på många ställen längre så vad ska jag satsa på för likvärdig prestanda? Jag spelar inte så mycket utan mest multitasking olika program och stream av blurayfilmer. Mycket stora filer alltså.

Om ditt moderkort är som mitt så stödjer det även Ivy bridge dvs 3770k. Dessa är nog lite lättare att få tag på. Kollar bara så du har nyaste bios innan du installerar den.

Edit: Stämmer bra att den fixar 3770K. http://www.asrock.com/mb/Intel/Z68%20Extreme7%20Gen3/?cat=CPU
Se till att du har bios nyare än version 2.10

Permalänk
Medlem

Stämmer bra att den tar ivy bridge. Letat runt lite efter en begagnad 2600 mm igår men hittade inte. Och nya i7 är ganska dyra. Om man köper en i5 3570, hamnar man hyfsat nära i prestanda? Jag vill inte lägga mycket mer än 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico:

Stämmer bra att den tar ivy bridge. Letat runt lite efter en begagnad 2600 mm igår men hittade inte. Och nya i7 är ganska dyra. Om man köper en i5 3570, hamnar man hyfsat nära i prestanda? Jag vill inte lägga mycket mer än 2000kr.

Det beror på om programet stöder flera trådar eller inte.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Fick cpu testad på annat mk. Samma fel så jag köpte en i7 3770 3.5ghz. Ska testa när jag kommit hem. Tack för era svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nico:

Fick cpu testad på annat mk. Samma fel så jag köpte en i7 3770 3.5ghz. Ska testa när jag kommit hem. Tack för era svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker på att du har ett tillräckligt nytt BIOS för det då?
För ska du uppdatera BIOS så behöver du en Sandy Bridge för att göra det först i så fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du har inte kvar någon garanti? Jag har för mig att den är 3 år

Permalänk
Medlem

Allt fungerar nu korrekt. Senaste mkbios var inlagd sedan tidigare. Är det 3 års garanti på Intel CPUer menar du? I så fall får jag leta reda på kvittot, men jag misstänker att det var mer än tre år sedan jag byggde den här burken.

Permalänk
Medlem

Får tacka för tipset om 3 års garanti på Intelprocessorerna. Det ser ut som att jag får tillbaka pengar, för den trasiga CPUn. Hur mycket återstår att se. Trevlig nyhet på Fredag den 13e iaf