Permalänk
Medlem

BenQ dålig(t) garanti/företag?

Tja!

Tänkte berätta lite om hur BenQ gör när en av våra skärmar går sönder.

Jag köpte min BENQ XL2411Z på Dustin i April. Skärmen gick sönder bara sådär. Bild:

Och det här hände fast den bara hade stått still och inte blivit rörd efter uppackning.
(Har ju självklart tryckt på start knappen och menyerna, men inte slagit eller något sånt)

Så jag felanmälde skärmen till BenQ (Dustin skickade mig vidare till dom)
Fick den nya skärmen igår, men det visar sig att den var någon annans gamla BenQ skärm och att de hade bytt ut PSUn på den.

Man vill ju fan inte ha någon annans skärm utan man vill ha en NY.
Och de hade ju inte ens installerat firmware 2 på den, var fortfarande firmware 1 som har lite fel.
+ att det är mängder med repor på stativet den står på.
(medans min var i nyskick)

Jag tycker det är riktigt dåligt, och hade ju även bara använt skärmen i ca 3 veckor!

Permalänk
Medlem

Riktigt trist, vad säger BenQ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Riktigt trist, vad säger BenQ?

De försvarar sig med: Efter 3 veckor att man har köpt produkten så får man en begagnad vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eph:

De försvarar sig med: Efter 3 veckor att man har köpt produkten så får man en begagnad vara.

Kopiera gärna in den konversationen här. Om det stämmer att det är ett skriftligt uttalande från deras sida så kommer jag då aldrig mer köpa BenQ.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Eph:

De försvarar sig med: Efter 3 veckor att man har köpt produkten så får man en begagnad vara.

Det kan inte vara lagligt, inte ska du straffas för att deras produkt har ett ursprungsfel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eph:

Tja!

Tänkte berätta lite om hur BenQ gör när en av våra skärmar går sönder.

Jag köpte min BENQ XL2411Z på Dustin i April. Skärmen gick sönder bara sådär. Bild:
http://i.imgur.com/wIB8ePT.jpg

Och det här hände fast den bara hade stått still och inte blivit rörd efter uppackning.
(Har ju självklart tryckt på start knappen och menyerna, men inte slagit eller något sånt)

Så jag felanmälde skärmen till BenQ (Dustin skickade mig vidare till dom)
Fick den nya skärmen igår, men det visar sig att den var någon annans gamla BenQ skärm och att de hade bytt ut PSUn på den.

Man vill ju fan inte ha någon annans skärm utan man vill ha en NY.
Och de hade ju inte ens installerat firmware 2 på den, var fortfarande firmware 1 som har lite fel.
+ att det är mängder med repor på stativet den står på.
(medans min var i nyskick)

Jag tycker det är riktigt dåligt, och hade ju även bara använt skärmen i ca 3 veckor!

Du har inte rätt att få en ny, men du kan mycket väl få en reparerad enhet. Det är rätt vanligt att företag skickar ut en annan reparerad vara som ersättning vid reklamation för att förkorta reklamationstiden för dig som kund. Dock ska den ju inte vara i sämre skick än den du skickade in.

Du får reklamera reporna.

Jag skulle kontakta Dustin och tala om för dem att du inte accepterar att få en produkt som har repor och skavanker som inte den enhet du skickade in hade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Detta sa dom via telefon, men har papper där det står att det är en begagnad vara och att PSUn blivit bytt.
(Följde med i lådan den "nya" skärmen kom med i)

Papprena som jag fick med ligger på jobbet, och kommer inte åka dit förrens på måndag.
Så kommer lägga upp bild på dom om folk vill se.

Och detta är inte min skärm jag fått tillbaka, min skickade jag tillbaka idag för att jag hade slängt min egna kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eph:

Tja!

Tänkte berätta lite om hur BenQ gör när en av våra skärmar går sönder.

Jag köpte min BENQ XL2411Z på Dustin i April. Skärmen gick sönder bara sådär. Bild:
http://i.imgur.com/wIB8ePT.jpg

Och det här hände fast den bara hade stått still och inte blivit rörd efter uppackning.
(Har ju självklart tryckt på start knappen och menyerna, men inte slagit eller något sånt)

Så jag felanmälde skärmen till BenQ (Dustin skickade mig vidare till dom)
Fick den nya skärmen igår, men det visar sig att den var någon annans gamla BenQ skärm och att de hade bytt ut PSUn på den.

Man vill ju fan inte ha någon annans skärm utan man vill ha en NY.
Och de hade ju inte ens installerat firmware 2 på den, var fortfarande firmware 1 som har lite fel.
+ att det är mängder med repor på stativet den står på.
(medans min var i nyskick)

Jag tycker det är riktigt dåligt, och hade ju även bara använt skärmen i ca 3 veckor!

Okej, blir någ lite nerdrage från mig nu. Men ber om ursäkt.

BENQ ÄR SKIT.

Så, till min historia... Jag köpte en Benq w9000 (projektor) för väldigt länge sedan. Kostade 24999kr så var inte direkt 'skit'. Fick den levererad 12/1. Köpte därefter en PS3a för att koppla ihop den med. Dagarna tickade på. När den anlände så fick jag ingen bild när jag kopplade ihop det. Tänkte det var fel på Ps3an (polarn hade haft problem med sin Samsung tv så tänkte att jag testar med en annan ps3 som jag vet fungerar (nyaste firmwaren). Åkte till polaren och fick testat den, ingen bild där heller. Okej det är något fel med projektorn.

Kontaktade firman som sa att jag behövde kontakta Benq direkt. Självklart så hade de bara då öppet sin support 3 dagar i veckan. Så när de öppnade igen så ringde jag. Detta var den 27/1. Fick reda på att "tyvärr så har det gått mer än 2 veckor, så det blir ingen ny eller ersättnings utan den måste repareras" . Okej. Hur lång tid tar det? 2 Veckor tydligen.

Fick tillbaka den i mitten av maj, asså 4 månader senare, med en följesedel att firmware blivit uppdaterat. Samma fel. Kontaktade igen supporten. Skicka in igen. Fick tillbaka i slutet av augusti utan följesedel på vad som åtgärdats men med massa fettiga fingeravtryck, repor och andra småskavanker. Var knappast min gamla som var i perfekt skick när jag skickade den. Men denna gången funka den (!). Som ni förstår så var jag på dem flera gånger under denna perioden. Så kontentan: mer än ett halvår senare så fick jag tillbaka något som såg riktigt risigt ut, men det funkade iaf.

Ett halvår efter det så fick jag ett samtal där de skulle 'kontrollera' hur jag tyckte att min kontakt med dom varit samt deras kund support. Gav inte direkt högsta betyg. Blir ännu förbannad när jag tänker på det.

Kommer aldrig köpa eller rekommendera Benq. Alla som köper Benq får höra min berättelse i detalj och flera har ångrat sina köp därav mha distansköpslagen och liknande. Benq support är nog den sämsta supporten jag haft det tvivelaktiga nöjet att kontakta.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Fyfan alltså..
Blir aldrig BenQ igen efter detta!

Permalänk
Medlem

Synd att deras hantering av garantiärenden är så rutten, för deras monitorer är verkligen bra när man får ett exemplar som inte har fabriksfel.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Rätt kul, då min åsikt om BenQs support är den totalt motsatta.

Jag har också haft problem med skärmar från BenQ; mer precis så hade jag en XL2410 med massiv backlightbleed.
Support skickade en ny skärm som jag fick testa innan jag skickade tillbaks min gamla skärm (stort plus).
Den va defekt. (funkade inte alls.)
Dom skickade en till, den va också defekt (lös PSU, slocknade till ibland.)
De två skärmarna de skickade var mer defekta än den jag redan hade med Backlightbleed. (Buu!)

Fördelen var att jag som plåster på såren fick en rent ny XL2420T istället för en XL2410T, och att killen i supporten va både snabb och trevlig (yay!).

Att dom byter ut felaktiga skärmar mot "reparerade" är inget dom försöker dölja, och dom är knappast dom enda i branchen som gör det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.