Grand Theft Auto V jämförs på PS3 och PS4

Permalänk
Medlem

Såg att någon upptäckt en huskatt i trailern också (finns inte sen tidigare så vitt jag förstår). Det är i scenen när han putsar bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC-banan:

jo fast nu ville han ju åka skoter i bergen på det där uppdraget så är man bara på en kyrkogård och åker bil på en väg, finns inte så mycket mer att göra. Det är bara just uppdraget man kan göra

Fanns en bugg (vet inte om den fungerar längre) som gjorde så att man kunde glitcha in sig till det stället.
Online alltså

Permalänk

Nu känner jag mig blind. Kan inte riktigt se nån skillnad mellan versionerna förutom mer gräs ibland och marigenellt längre sikt >_>

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Skrivet av tonix:

vad jag förstått så är de nya generationens konsoler byggda med x86 arkitektur vilket gör att utvecklarna inte måste porta spel hit och dit då de är uppbyggda på samma sätt som en vanlig PC.

rätta mig om jag har fel.

Fast det kommer ju fortfarande bli en port i detta fall, från Lastgen till Nextgen och PC, eftersom skiten är byggd för 360/PS3.

GTA6 däremot, där blir det kanske annorlunda.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

vad jag förstått så är de nya generationens konsoler byggda med x86 arkitektur vilket gör att utvecklarna inte måste porta spel hit och dit då de är uppbyggda på samma sätt som en vanlig PC.

rätta mig om jag har fel.

Skrivet av Joakimbeijer:

Riktigt så enkelt är det inte. Det är definitivt lättare att porta skulle jag tro. Men du har fortfarande rätt stora skillnader mellan nya konsolerna och PC. Då PC måste optimeras för att fungera på ett flertal olika hårdvara. Medan du bara behöver optimera för ett system för var konsol.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Samma gamla vanliga

Samma gamla vanliga BS! Ytterligare en E3-video där inget kommer att vara som det som släpps!

Man blir bara trött på denna BS marknadsföring för att lura folk.

Nåväl, HypeBS har börjat och "alla" kommer att gå på den.

Lycka till, själv kommer jag att vänta till en månad efter att det har släppts.

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Samma gamla vanliga BS! Ytterligare en E3-video där inget kommer att vara som det som släpps!

Man blir bara trött på denna BS marknadsföring för att lura folk.

Nåväl, HypeBS har börjat och "alla" kommer att gå på den.

Lycka till, själv kommer jag att vänta till en månad efter att det har släppts.

Tycker inte direkt det är någon hype bland folk. Det är klart det är folk som är glada att det kommer till PC (även jag) men detta är inget emot hur det var tidigare. Denna tråden har inte så många inlägg som man kunde förvänta sig att denna nyheten skulle haft, för 4-6 månader sedan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Riktigt så enkelt är det inte. Det är definitivt lättare att porta skulle jag tro. Men du har fortfarande rätt stora skillnader mellan nya konsolerna och PC. Då PC måste optimeras för att fungera på ett flertal olika hårdvara. Medan du bara behöver optimera för ett system för var konsol.

Från en anonym källa, som är 99% anförtrodd, så sägs det att GTA V till PC INTE är en portning!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Från en anonym källa, som är 99% anförtrodd, så sägs det att GTA V till PC INTE är en portning!

Vi får se. Tekniskt sett så görs typ alla spelen på devkits som essentiellt är PC hårdvara. Men det måste fortfarande optimeras för att kunna köras på flertal olika typer av hårdvara. Och hur mycket resurser och tid de tillsätter på detta, får tiden visa..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bluestreakfus:

Nu känner jag mig blind. Kan inte riktigt se nån skillnad mellan versionerna förutom mer gräs ibland och marigenellt längre sikt >_>

De har bättre modeller i den nya versionen. Tittar man noga så ser man helt klart fler polygoner i detaljrika områden. Sen är även texturerna betydligt mer högupplösta. Sen är det lite lurigt att säga något om ljuset eftersom det var betydligt mycket kraftigare konstraster i trailern vilket döljer en del men det ser ut som om de har en del intressanta grejer där. De har även bättre partikelsimulering om man tittar på röken från fabriken och elden.

Om man vet vad man letar efter ser man hur mycket de måste skarva för att hålla uppe kvalitén på PS3 och Xbox 360. Finns en scen där man ser instrumentpanelen i en bil och det var inte många pixlar de offrat på den då de räknar med att den inte ska synas så tydligt. Titta 0:57 och 2:01 i videon så ser du rätt tydligt skillnad i både antal polygoner och i texturer. Jämför också texturerna på tågen vid 1:20 så ser du nog rätt stor skillnad. Ser dessutom nästan ut som om alla slipers är modellerade i den nya versionen också medan de bara är en textur i den äldre men det är svårt att avgöra på det korta klippet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Härligt, blir nog ett köp för både PC och PS4, har det på PS3 och tackar inte nej till lite bättre flyt och högre upplösning, sen om grafiken är markant bättre är det en välkommen bonus

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Härligt, blir nog ett köp för både PC och PS4, har det på PS3 och tackar inte nej till lite bättre flyt och högre upplösning, sen om grafiken är markant bättre är det en välkommen bonus

Varför inte bara köpa det på PC och koppla in TVn till datorn? O.o

Permalänk
Skrivet av som99:

Härligt, blir nog ett köp för både PC och PS4, har det på PS3 och tackar inte nej till lite bättre flyt och högre upplösning, sen om grafiken är markant bättre är det en välkommen bonus

Skrivet av stn1337:

Varför inte bara köpa det på PC och koppla in TVn till datorn? O.o

med en xbox handkontroll eller en ps4(?) !

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Fast väldigt fel.

Det är helt annorlunda att skriva ett spel för en viss hårdvara (konsolen) med specifika shader-funktioner, cpu begränsningar etc och att göra det för en PC. Att det är samma arkitektur spelar exakt noll roll, det sköter kompilatorn helt åt en, det är inte så mycket kod som skrivs i assembler.

Det är även helt olika grafik-API:er mellan pc och ps4. Till viss del gäller samma sak mellan PC och xbox.

Så, i princip: Arkitekturen är helt irrelevant om man inte skriver i assembler. API:erna är det som spelar roll.

Det som kan tänkas göra portade spel bättre i den här generationen är att konsolerna är mer lika en low/midrange PC när det gäller kapacitet för textureringsmetoder etc, vilket gör att en rak PC-port ser bättre ut.

Däremot blir det inte mycket enklare att göra en rak port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Det som kan tänkas göra portade spel bättre i den här generationen är att konsolerna är mer lika en low/midrange PC när det gäller kapacitet för textureringsmetoder etc, vilket gör att en rak PC-port ser bättre ut.

Däremot blir det inte mycket enklare att göra en rak port.

Du säger att det blir enklare för att konsolerna är mer lika PC i hårdvara, sen säger du att det inte blir enklare för att arkitekturen inte spelar någon roll. Hur ska du ha det? Hårdvara är en del av arkitekturen, och att konsolerna är mycket mer lika en vanlig PC gör det förstås enklare att porta till en PC.

DICE har portat Frostbite 3 till Mantle, vilket är ett helt annat API än DirectX. De skulle aldrig gjort det om det inte var enkelt att intregrera till ett annat API, trots pengar/hjälp från AMD.

Den absolut största anledningen till att konsolspel inte görs för PC är för att bolagen inte tror att de kommer sälja något där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Du säger att det blir enklare för att konsolerna är mer lika PC i hårdvara, sen säger du att det inte blir enklare för att arkitekturen inte spelar någon roll. Hur ska du ha det? Hårdvara är en del av arkitekturen, och att konsolerna är mycket mer lika en vanlig PC gör det förstås enklare att porta till en PC.

XBox i båda de tidigare generationerna var väldigt lik en PC när det kommer till arkitekturen, det samma gäller t.ex. Dreamcast.

Det är bara PS3 som avviker stort från en standard PC (även om compute på grafikkort i princip är samma sak, även om verktygen i allmänhet är bättre, man slipper själv hålla på att pyssla med fastram/delat minne, synkronisering etc).

Så min poäng är att det inte är enklare att porta numera, egentligen, det är i princip lika svårt, undantaget PS3, och där kan man säga att problemet egentligen var att porta _till_ en sån platform än från. Självklart så får efterhand spelmotorerna support för det, vilket gör portningsproblemet ännu mindre.

Det som gör en port "svår" är att man måste ändra på hur saker som menyer, input etc fungerar, att man måste supporta flera olika nivåer av grafikdetaljrikedom, att man behöver skriva olika shaders för det, att man måste skriva ett OS-lager till för att läsa/skriva filer, nytt DRM system, en launcher kan behövas, man bör fixa högre detaljrikedom på texturer etc.

Men numera är konsollerna rätt nära en lowend-PC, så det är lite mindre som behöver förbättras för att göra en hyffsad PC-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Känns som att det bara är jag som INTE hoppas på modstöd... I SP sandboxspel som t.ex. Elder Scrolls/Fallout-serien fungerar det väldigt bra, men jag spelar väldigt mycket online på GTAV på min PS3 och känns som att upplevelsen skulle förstöras av moddning (tänker på editor eller vad det nu hette till IV, lite störande när det regnade tanks från himmelen osv.)

Skickades från m.sweclockers.com

I GTA 4 så kunde man inte joina servrar med en "trainer" om inte hosten själv hade det. Så jag tror inte att dom kommer att göra nåt knasigt med GTA 5.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

med en xbox handkontroll eller en ps4(?) !

Båda lär gå, jag kör Xbox-360 via kabel till min PC. Innan dess körde jag PS3-handkontroll via blåtand.
Och stöden om dom inte redan finns, lär ganska snart komma för att koppla upp både Xbox-One och Playstation-4 handkontrollerna via blåtand.
Har du inte inbyggd blåtand i ditt moderkort så köper du bara billigaste adaptern du hittar.

(Ledsen för sent svar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Inte någon märkbart bättre grafik till ps4 jämfört med ps3 vad jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynick:

Inte någon märkbart bättre grafik till ps4 jämfört med ps3 vad jag ser.

Vad bra, då måste det här med datorer vara väldigt billigt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynick:

Inte någon märkbart bättre grafik till ps4 jämfört med ps3 vad jag ser.

t.om jag som har dålig syn och inte fokuserar på grafik ser att det är bättre på PS4, och då är det fasen illa

Nae, dags för en kopp glögg till

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |