Oculus beredda att subventionera priset på VR-glasögonen Rift

Permalänk
Medlem

De vill ju ha OLED i dem sen, men nu är det IPS eller hur? Kontrasten borde bli rätt trevlig.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

De vill ju ha OLED i dem sen, men nu är det IPS eller hur? Kontrasten borde bli rätt trevlig.

Det sitter en AMOLED i DK2.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Frågan är ju om det inte finns en baktanke med detta. Nästan skänka bort eneter och när tillräckligt många finns ute hos konsumenter pumpar man in reklam.

HUR, ska dom pumpa in reklam? Oculusen är inget mer än en skärm och rörelsesensor. Du har hdmi och usb. Inget mer. Så hur tänkte du att dom skulle pumpa in reklam? Genom att tvinga oss att koppla in en ethernet kabel i den?

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga - men hur fungerar Oculus för oss med glasögon?

Hur som helst så är jag inte så sugen på detta än, känns aningen överhypat. Men jag kan ha fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Kanske en dum fråga - men hur fungerar Oculus för oss med glasögon?

Hur som helst så är jag inte så sugen på detta än, känns aningen överhypat. Men jag kan ha fel.

Är man närsynt lär det inte vara några problem att ta av sig glasögonen och köra utan. Värre om man är långsynt, då är det nog linser som gäller skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Kanske en dum fråga - men hur fungerar Oculus för oss med glasögon?

Hur som helst så är jag inte så sugen på detta än, känns aningen överhypat. Men jag kan ha fel.

http://www.oculusvr.com/blog/behind-the-scenes-of-the-pilot-r...

Removable Eyecups for Vision Correction
The Oculus Rift developer kit now comes with three pairs of removable eyecups, instead of a single, permanent set. The different eyecups allow you to switch the focal distance of the developer kit between three predefined settings. This means that if you’re nearsighted and your vision isn’t too bad, you may be able to use the developer kit without glasses or contacts.

Pilot run unit with left eyecup removed. Different eyecups below.

Here’s how they work:

If you have great vision (or you wear contacts), your vision inside the Rift will match your vision in real life. You’ll use eyecup set A.
If you’re farsighted, you’ll have no vision problems in the Rift because the optics are focused at infinity (which makes your brain think it’s looking at something far away). You’ll also use set A.
If you’re nearsighted, the additional eyecups, B and C, allow you to see inside the Rift as if you were wearing glasses. Again, this is because the lens cups change the focal distance. If you’re moderately nearsighted, you’ll use set B. If you’re very nearsighted, you’ll use set C.
This isn’t the perfect solution: the B and C cups won’t be ideal for everyone, but we’re hoping that they help some of the nearsighted developers. If you have other eye issues like astigmatism, the additional lens cups may not be sufficient. In short, your mileage may vary.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Valve kommer inte att släppa någon vr hjälm.

De delar med sig av all sin teknik till Oculus dock.

Väntar med spänning på min DK2! Skall hinna uppgradera datorn bara.

/hulle.

Fel. http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140603/valves-svar-pa-oculus-provkord

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Men.... tänk om den kräver en steam-inloggning? Åh neeej!

Permalänk
Medlem

Trevligt om FB kan pressa priset på hårdvaran, men inte ens FB kan gödsla med sina pengar, de kommer att vilja ha någonting tillbaka. Det vore katastrofalt om man istället vill ta igen pengarna genom att licensera tekniken till utvecklare. Då kommer vi bara att se AAA-titlar och inga intressanta indiespel komma ut ur denna lösning.

Permalänk
Medlem

Nej rätt.... Jag sade inte att Valve inte hade en hjälm, det har de haft länge. Men de kommer inte att släppa den som produkt. Det är ett internt projekt och Gaben har sagt om och om igen att de aldrig kommer att släppa den till konsumenterna utan ger sin tech till Oculus därför att de vill att Oculus ska bli branchstandarden.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zyces:

Väntar såååå mycket på att få DK2 i brevlådan!
Min DK1 har varit väl använd och det skall bli kul att se hur den nya verran körs med Positionering.

Finns det mycket att göra så att säga med utvecklarversionerna eller är det mest små teknikdemos så som bergodalbanan man sett som finns att testa på? Finns det några riktiga spel som funkar bra liksom? när du skriver "väl använd" så antar jag att det ändå finns en hel del riktiga grejer att göra och inte bara ploj-demos.

Är inte så insatt så man är lite nyfiken på vad det finns för möjligheter i dagsläget, väntar nog oavsett på den riktiga konsumentversionen innan jag köper

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Finns det mycket att göra så att säga med utvecklarversionerna eller är det mest små teknikdemos så som bergodalbanan man sett som finns att testa på? Finns det några riktiga spel som funkar bra liksom? när du skriver "väl använd" så antar jag att det ändå finns en hel del riktiga grejer att göra och inte bara ploj-demos.

Är inte så insatt så man är lite nyfiken på vad det finns för möjligheter i dagsläget, väntar nog oavsett på den riktiga konsumentversionen innan jag köper

Framförallt är de att utveckla på. I princip omöjligt att få till en bra VR-upplevelse utan att kunna kontinuerligt testa.

Riktiga spel med bra VR-stöd... jag tror bara det är Half-Life 2 och några bilspel.

War Thunder har bra stöd också iofs, men upplösningen på DK1 är för låg för att spela seriöst, det samma gäller för bilspelen jag testat tycker jag iaf.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

http://youtu.be/bcFQ5sQIwRs?t=4m38s

Eller inte. Valve sysslar med R&D, inte konsumentversioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CynXen:

Frågan är ju om det inte finns en baktanke med detta. Nästan skänka bort eneter och när tillräckligt många finns ute hos konsumenter pumpar man in reklam.

Jag hoppas att du resonerar på samma sätt när det är regeringen som subventionerar saker, fast det är egentligen värre när regeringen gör det eftersom dom snor andras pengar för att göra det. Ett privat bolag tjänar trotts allt pengarna genom att tillhandahålla en tjänst som människor vill ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakaff:

HUR, ska dom pumpa in reklam? Oculusen är inget mer än en skärm och rörelsesensor. Du har hdmi och usb. Inget mer. Så hur tänkte du att dom skulle pumpa in reklam? Genom att tvinga oss att koppla in en ethernet kabel i den?

Skrivet av Ryuk00:

Jag hoppas att du resonerar på samma sätt när det är regeringen som subventionerar saker, fast det är egentligen värre när regeringen gör det eftersom dom snor andras pengar för att göra det. Ett privat bolag tjänar trotts allt pengarna genom att tillhandahålla en tjänst som människor vill ha.

Hur det skall gå till vet jag inte, inlagt i drivrutiner eller kanske kräver facebook inloggning i slutändan. Detta är bara spekulationer men inte ett helt omöjlig lösning för moderbolaget.

Jag resonerar alltid att inget företag gör något gratis eller i all välmening, framförallt inte privata bolag. Om ett bolag gör något gratis eller säljer med förlust så är det endast för att inte gå med större förlust senare eller för att de vet att de tjänar mer på den strategin. Regeringens subventioner brukar dock handla om reklam för sig själva och hopp om större väljarskara och eller popularitet.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Hur det skall gå till vet jag inte, inlagt i drivrutiner eller kanske kräver facebook inloggning i slutändan. Detta är bara spekulationer men inte ett helt omöjlig lösning för moderbolaget.

Jag resonerar alltid att inget företag gör något gratis eller i all välmening, framförallt inte privata bolag. Om ett bolag gör något gratis eller säljer med förlust så är det endast för att inte gå med större förlust senare eller för att de vet att de tjänar mer på den strategin. Regeringens subventioner brukar dock handla om reklam för sig själva och hopp om större väljarskara och eller popularitet.

Min gissning är att de säljer CV1 billigt, kanske CV2 också, för att sedan börja ta mer betalt när VR-marknaden blivit riktigt stor och Oculus har nästintill monopol. Jag vet ju att jag knappast kommer att vilja spela spel utan VR när det blivit lite bättre än det är nu.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Ska bli väldigt intressant att se utvecklingen av konsument-versioner av VR-glasögon. Sony har ju redan sin stora kundstock och kan då "låsa"'ute OR från sina PS-enheter.

Optimalt vore ett VR-set med dubbla OLED, en för varje öga i hög upplösning. Men också med 3D tillval och 3D virtuellt ljud.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Ska bli väldigt intressant att se utvecklingen av konsument-versioner av VR-glasögon. Sony har ju redan sin stora kundstock och kan då "låsa"'ute OR från sina PS-enheter.

Optimalt vore ett VR-set med dubbla OLED, en för varje öga i hög upplösning. Men också med 3D tillval och 3D virtuellt ljud.

/AP

Ja Sony och Oculus är ju inte konkurrenter egentligen då Morpheus är ps4 only och Riften är pc only.

Dubbla skärmar är nog nästa steg ja, Valve har ju tydligen löst synkproblemet.

Vad menar du med 3D tillval? Självklart får du 3d seende i en vr hmd.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ali3nPredator:

Ska bli väldigt intressant att se utvecklingen av konsument-versioner av VR-glasögon. Sony har ju redan sin stora kundstock och kan då "låsa"'ute OR från sina PS-enheter.

Optimalt vore ett VR-set med dubbla OLED, en för varje öga i hög upplösning. Men också med 3D tillval och 3D virtuellt ljud.

/AP

Oculus har väl inte varit intresserade av konsoler? Rättare sagt, de kanske har varit intresserade men knappast i ett så här tidigt skede då det krävs rätt mycket för att utveckla för andra plattformar också när de inte ens är klara med PC som är den absolut enklaste plattformen. Om någon både Oculus vara väldigt glada för att Sony satsar på samma teknik för det öppnar upp för en större installerad användarbas vilket gör utvecklarna mer intresserade av tekniken. Många spel portas ju till alla plattformar så om en utvecklare vill göra ett spel med VR så finns det nu både PC och PS4 att sälja på istället för bara PC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Hur det skall gå till vet jag inte, inlagt i drivrutiner eller kanske kräver facebook inloggning i slutändan. Detta är bara spekulationer men inte ett helt omöjlig lösning för moderbolaget.

Jag resonerar alltid att inget företag gör något gratis eller i all välmening, framförallt inte privata bolag. Om ett bolag gör något gratis eller säljer med förlust så är det endast för att inte gå med större förlust senare eller för att de vet att de tjänar mer på den strategin. Regeringens subventioner brukar dock handla om reklam för sig själva och hopp om större väljarskara och eller popularitet.

Grejen med Oculus är just det att du inte behöver några drivisar för att använda den...

Permalänk
Medlem

Dessutom skulle jag tro att Facebook (och framförallt Zuckerberg själv om man får tro intervjuer med Oculus-folk) tror stenhårt på att VR är the second coming of christ och att de vill köpa in sig i det mest framstående bolaget i området.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Dessutom skulle jag tro att Facebook (och framförallt Zuckerberg själv om man får tro intervjuer med Oculus-folk) tror stenhårt på att VR är the second coming of christ och att de vill köpa in sig i det mest framstående bolaget i området.

/hulle.

Jag tror du har en väldig poäng här. Facebook drivs på visionen "to make the world more open and connected", och jag ser verkligen hur VR passar in på det. Jag ser ju hur detta förändrar allt: utbildning, hur vi njuter av media, allt relaterat till simulationer, etc. Jag tror dessutom att vi kommer behöva en ny diagnos på människor som inte vill komma ut utan som vill leva med visiret på resten av livet.

Sen är det inte Facebooks fel att dina vänner nu spelar spelet Blaha-jakten och att de vill att du ska spela det med. Facebook gör det möjligt för dina vänner att skicka dig inbjudningar till Blaha-jakten, men har du ingen som spelar det så har du som mest diskreta annonser i högerspalten.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk

Själv väntar jag nog till generation 2, har ingen dator som orkar driva åbäket nu ändå och har inte budget att uppdatera burken.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Ja Sony och Oculus är ju inte konkurrenter egentligen då Morpheus är ps4 only och Riften är pc only.

Dubbla skärmar är nog nästa steg ja, Valve har ju tydligen löst synkproblemet.

Vad menar du med 3D tillval? Självklart får du 3d seende i en vr hmd.

/hulle.

Jag var otydlig i mitt inlägg. Jag hoppas att man använder den bästa renderingstekniken i 3D och att det är åtminstånde 60Hz per öga, plus att man får ett bra djupseende i VR-glasögonen.
/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Jag var otydlig i mitt inlägg. Jag hoppas att man använder den bästa renderingstekniken i 3D och att det är åtminstånde 60Hz per öga, plus att man får ett bra djupseende i VR-glasögonen.
/AP

Ok, ja problemet med Morpheus jämfört med Riften är ju den begränsade kraften i PS4. Morpheus lär få stanna på 1 080p/60 hz om de vill kunna behålla någon grafiknivå att tala om över huvud taget.

Samtidigt får Rift CV1 1 440p/90 hz för low persistence, med nackdelen att det krävs en riktig toppdator att driva den.

Dessa problem löses dock när vi får blixtsnabb eyetracking då man kan utnyttja det för att snabba upp renderingen rejält... jag har läst allt från 4x till 100x prestandan... Bl.a. Carmack pratar mycket om detta.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."