Permalänk

FX-8350 O.C. Hjälp!!!!

jag skulle vilja överklocka min 8350 till 4.5-4.6 Ghz.
Är det säkert o överklocka i ASUS auto(TPU) tuning eller ska jag gå in och göra det manuellt i BIOS????

Tacksam för svar

Permalänk

kör manuellt då blir det bäst, ska finnas en tråd för hur man överklockar AMD's fx processorer här på forumet om du söker ;).
Men du bör nog fixa en bättre kylare om du fortfarande använder din CM hyper 212 EVO, speciellt nu på sommaren

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Avstängd

Gör det i BIOS, om sedan ditt moderkort klarar av det är en annan femma.
Jag hade varit lite aktsam med den modellen, ha koll på temperaturen på moderkortets VRM.

MVH

Permalänk
Skrivet av m86s:

Gör det i BIOS, om sedan ditt moderkort klarar av det är en annan femma.
Jag hade varit lite aktsam med den modellen, ha koll på temperaturen på moderkortets VRM.

MVH

Så du föreslår alltså att jag inte ska ge mig på nån OC med mitt kort.

Permalänk
Skrivet av macke0010:

Så du föreslår alltså att jag inte ska ge mig på nån OC med mitt kort.

du klara nog att köra upp klocken manuellt till ca 4.1-4.4 Ghz beroende på hur stabil din processor är men moderkortet är inte riktigt bra på att överklocka
(jag vet då jag har haft en likadan) och på min så kunde jag bara komma upp i 4.2Ghz (oavsett vilken Volt jag matade till processorn) innan datorn började "Blue screena" tror det beror mest på kylningen på VRM-erna som också nämndes.
dock kunde jag inte lösa det ens om jag satte en 400mm fläkt rätt mot moderkortet så jag skaffade en Sabertooth 990FX R2 istället och den var det inga problem alls att överklocka med, men tror att 990fx chipset fixar att klocka bättre på än 970fx också

tror också att jag har fått en riktigt bra processor då jag kan trycka upp den till 4.4Ghz på standard Volt(1.35) och vara stabil dock på nya moderkortet då.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Avstängd

Jag hade provat med AI suite programmet,Testa extreme läget så klockar den dina minnen lite oxå.Är lättast om man ej vet hur man gör.Med mitt moderkort klockar den upp sig till 4340 ghtz.Och absolut stabil.Men som andra skrivit ditt moderkort är inte det bästa att klocka med.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag hade provat med AI suite programmet,Testa extreme läget så klockar den dina minnen lite oxå.Är lättast om man ej vet hur man gör.Med mitt moderkort klockar den upp sig till 4340 ghtz.Och absolut stabil.Men som andra skrivit ditt moderkort är inte det bästa att klocka med.

Nytt världsrekord?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kinkyboo:

Nytt världsrekord?

Hmm.Jag vet att det är en låg klockning men jag skrev det med tanke på att ts.moderkort inte är det bästa och det kommer prestera därefter.Klockar jag manuellt kommer jag ju självklart högre.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Hmm.Jag vet att det är en låg klockning men jag skrev det med tanke på att ts.moderkort inte är det bästa och det kommer prestera därefter.Klockar jag manuellt kommer jag ju självklart högre.

Syfta då såklart på att du skrev att du hade klockat till 4340 GHz (Fyratusentrehundrafurttio gigahertz)

Permalänk
Avstängd

Vad fan är furrtio .

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Att klocka AMD prollar manuellt är ju relativt simpelt ^^

Lånar tråden lite

Har tänkt byta kylare då min inte pallar trycket vid lite överklockning - har läst enbart positivt om denna http://www.netonnet.se/art/dator/kom...r/178860.7058/ - har en sämre variant av noctua nu(http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2) och undrar om någon har några invändningar på NH-D14?
Pallar den att hålla värmen nere på en AMD FX 8350 med en gnutta överklock, typ 4.3-4.5?

Har detta moderkort förövrigt MSI 990FXA-GD65 990FX
Som jag förstått så kyler NH-D14 bättre under load än t.ex. NH-U14S, som också skall vara en riktigt bra kylare.