Permalänk

AKUT!! Asus B75M Plus

Jag bygger dator och jag har kopplat i sladdarna från mitt Bitfenix Prodigy M i moderkortet men den vill inte starta, jag har kopplat allt rätt och dubbelkollat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi kör den vanliga listan.

  • Har du använt dig av moderkortsdistanser? De små guldiga skruvarna.

  • Är nätagget påslaget på baksidan?

  • Kan du starta datorn genom att kortsluta de två pinsen på moderkortet som är till startknappen?

  • Kan du lägga upp närbilder på alla kontakter i datorn? 8-pin till cpu, 24 pin etc etc

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Kollat så power knappen är ON på nätagget?
man kan lätt göra ett sådant misstag vid stress

Nej men - skriv lite vad du har för grejjer i datorn
eller ta en bild på hur du har kopplat allt så man får nån uppfattning av det hela ^^

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk

Vi har inte använt några distansskruvar vad tjänar man på dem? Nätagget var på. Hur kortslutar man det i detalj? Jag kör en i3a minns inte vilken tror det var 3430 typ. Cpukylare från min gamla Alienware dator.
http://imgur.com/a/PWJP8#0

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att du ska ta bort modekortet och sen skruva fast distanskruvarna. Om dom inte finns är det med största sannolikhet att det är det som gör att datorn inte startar. Dom har förövrigt med jord att göra

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backejacke:

Vi har inte använt några distansskruvar vad tjänar man på dem? Nätagget var på. Hur kortslutar man det i detalj? Jag kör en i3a minns inte vilken tror det var 3430 typ. Cpukylare från min gamla Alienware dator.
http://imgur.com/a/PWJP8#0

Ja du tjänar ju på att inte kortsluta baksidan utav moderkortet mot chassiplåten.
edit: och se över hur du satt fläktarna, i nuläget så suger alla fläktarna ut luft från chassit, samt att processorfläkten sitter uppochner.
Man vill gärna ha mer luft in än vad som sugs ut så man slipper att dam letar sig in genom alla hål i chassit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gefapat:

Skulle nog säga att du ska ta bort modekortet och sen skruva fast distanskruvarna. Om dom inte finns är det med största sannolikhet att det är det som gör att datorn inte startar. Dom har förövrigt med jord att göra

De har bara med att du inte ska kortsluta moderkort mot chassit och inget med jord att göra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Backejacke:

Vi har inte använt några distansskruvar vad tjänar man på dem? Nätagget var på. Hur kortslutar man det i detalj? Jag kör en i3a minns inte vilken tror det var 3430 typ. Cpukylare från min gamla Alienware dator.
http://imgur.com/a/PWJP8#0

Distanserna är extremt viktiga. Det borde ha följt med en uppsättning till chassit om du köpte det nytt.

Det som menades med "kortsluta strömkontakten" är att du skapar kontakt mellan de två pinnarna som sladden till powerknappen skall sitta på. Använd valfritt strömförande föremål t.ex. en skruvmejsel, detta är bara för att kolla att knappen eller sladden till knappen inte är trasig.

Permalänk
Skrivet av Gefapat:

Skulle nog säga att du ska ta bort modekortet och sen skruva fast distanskruvarna. Om dom inte finns är det med största sannolikhet att det är det som gör att datorn inte startar. Dom har förövrigt med jord att göra

Skule dessa guldiga skruvar följa med själva moderkortet eller chassit? Har inte lagt märke till några guldiga skruvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Ja du tjänar ju på att inte kortsluta baksidan utav moderkortet mot chassiplåten.
edit: och se över hur du satt fläktarna, i nuläget så suger alla fläktarna ut luft från chassit, samt att processorfläkten sitter uppochner.
Man vill gärna ha mer luft in än vad som sugs ut så man slipper att dam letar sig in genom alla hål i chassit.

Anledningen till att den sitter felvänt är för att sladden inte räckte på andra hållet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Backejacke:

Skule dessa guldiga skruvar följa med själva moderkortet eller chassit? Har inte lagt märke till några guldiga skruvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Med lite tur satt de förmonterade i chassit och då har du kanske bara missat det. De är inte alltid gula men oftast.

De följer så gott som alltid med chassit om det är nytt. Aldrig hört om ett chassi där de inte skulle ha följt med.

http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/distans_nara.jp...

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Med lite tur satt de förmonterade i chassit och då har du kanske bara missat det. De är inte alltid gula men allra oftast.

De följer så gott som alltid med chassit om det är nytt. Aldrig hört om ett chassi där de inte skulle ha följt med.

http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/distans_nara.jp...

Hittade dem de var dock svarta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och för tusan vänd på fläkten till processorkylaren 180 grader så att luftflödet från fläkten blåser ner igenom kylflänsarna. Det finns gott om kabel för det det ser jag ju på bilden.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk

Jag satte i dessa extraskruvar men det funkar fortfarande inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Backejacke:

Jag satte i dessa extraskruvar men det funkar fortfarande inte

Skickades från m.sweclockers.com

Hur satte du dem då? Förhoppningsvis mellan chassit och moderkortet? Om det inte funkar nu så kan det vara så att du bränt moderkortet iom ickedistanser. Det man kan testa är att plocka ur moderkortet och lägga det på kartongen det kom med och koppla in det minimala som behövs för att allt ska starta och testa där. Funkar det där är iaf inte mobot sönder.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Hur satte du dem då? Förhoppningsvis mellan chassit och moderkortet? Om det inte funkar nu så kan det vara så att du bränt moderkortet iom ickedistanser. Det man kan testa är att plocka ur moderkortet och lägga det på kartongen det kom med och koppla in det minimala som behövs för att allt ska starta och testa där. Funkar det där är iaf inte mobot sönder.

Det fanns förinstallerat med 4 st och jag satte i 2 så jag hade tydligen använt skruvarna till en del

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Backejacke:

Det fanns förinstallerat med 4 st och jag satte i 2 så jag hade tydligen använt skruvarna till en del

Skickades från m.sweclockers.com

Om det inte händer något alls så kan det vara så att något kortsluter eller inte har kontakt typ böjda CPU-socketpins? Testa att bara ha ett minne i när du försöker starta den.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Om det inte händer något alls så kan det vara så att något kortsluter eller inte har kontakt typ böjda CPU-socketpins? Testa att bara ha ett minne i när du försöker starta den.

Ingen böjd socketpin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

lust o dubblekolla frontpanel kontakterna? ev ta en bild på den, tycker det ser lite felkopplat ut.

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Medlem

Tack och lov att det fanns några distanser redan! Kolla nogare på frontpanel kontakterna ryck ur dom ur moderkortet å kika nogare efter power sw lr liknande.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Skrivet av Zackord:

lust o dubblekolla frontpanel kontakterna? ev ta en bild på den, tycker det ser lite felkopplat ut.

Har inga kontakter på frontpanelen men på sidopanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backejacke:

Har inga kontakter på frontpanelen men på sidopanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi menar givetvis dom du kopplar från chassiet till moderkortet.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backejacke:

Har inga kontakter på frontpanelen men på sidopanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

kallas fortfarande frontpanel imo
på första bilden som du länkat ser det ut som det sitter 2 split sladdar där powerbutton ska sitta, och splitsladden brukar oftast vara för power LED

edit: dvs min teori e att du har bytt plats på powerbutton och powerLED

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Skrivet av Zackord:

kallas fortfarande frontpanel imo
på första bilden som du länkat ser det ut som det sitter 2 split sladdar där powerbutton ska sitta, och splitsladden brukar oftast vara för power LED

edit: dvs min teori e att du har bytt plats på powerbutton och powerLED

Bytte plats men startar fortfarande inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backejacke:

Bytte plats men startar fortfarande inte.

Skickades från m.sweclockers.com

dra ut alla, koppla bara in startknappen/powerbutton

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Backejacke:

Bytte plats men startar fortfarande inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tar en skruvmejsel istället och kortsluter de två pinnarna som är för POWER?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)