EU fastställer Intels rekordbot för brott mot konkurrenslagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Intel kommer "hämnas" genom att försena skylake ytterligare.. som straff.. detta kommer påverka deras tidplan det är jag säker på..helvete.

Hämnas? På vem, dig?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket gnällspikeri. Allt är EU:s fel, men utan EU hade det inte blivit några böter ö.h.t. Det är dessutom en bot, och inte ett skadestånd, alltså utgår ingen ersättning till annan part. Precis som att inte omkörda personer får pengar efter att omköraren har fått böter för fortkörning.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Okay, då har dem kanske det nu men jag har inte sett det i fysik butik iallafall.

Ja, det var nytt för mig också.

Skrivet av Scitus:

Fast det beror nog inte på att Intel betalar dem (inte längre iaf), utan mer på att de försöker framhäva de bästa produkterna de har
Med andra ord, datorer med Intel cpu:er.

Intel är dessutom mer känt bland "vanligt" folk, många icke-datorkunniga vet inte ens att AMD existerar.
Vilket iofs är till stor del Intels fel, pga deras mutor för 5 år sedan.

Hade inte Intel hållit på med sitt fulspel så hade läget varit helt annorlunda idag
AMD hade legat mer jämsides med Intel och vi hade återigen haft en tävling om cpu prestandakronan

Dessa brott Intel fällts för gäller endast en relativt begränsad period på mellan typ 2003-2007. Intels "rabatter" har i realiteten aldrig upphört, men de har väl minskats successivt allteftersom AMD blivit svagare och svagare.

Skrivet av Valiumballong:

Vad AMDs börsvärde är spelar ingen roll. Du kan inte jämföra med ett annat företag när du tittar på böter. Det är en spottstyver för Intel. AMD är en dvärg där Intel är en jätte. Jorden är liten i jämförelse med solen. I jämförelse med min lokala korvkiosk är bötesbeloppet astronomiskt, men så omsätter inte min korvkiosk multimiljardbelopp heller.

Ska ett straff utmätas som en avskräckande handling måste det kännas. För Intel är det här ingen större grej. Det är 4,5% av intäkterna för ett enda år. Det är inte något som kommer avskräcka Intel eller någon annan aktör från att fuska. Vi har sett samma sak i bankvärlden där man, på ett olagligt sätt, agerar och sedan "straffas" genom att bötfällas för en del av det tillfuskade beloppet. Man tjänar alltså på att fuska, vilket är fel.

Gör det jävligt tydligt att det inte är tillåtet. Låt Intel gå på knäna ett tag. Gör Intels aktieägare förbannade. Avkräv 20% av intäkterna. Avkräv 50% av de årliga intäkterna. Straffa fusk och straffa det hårt så blir viljan att fuska betydligt mindre. Om inget annat så kommer ägarna att vara mer måna om att styrelsen ser till att företaget sköts korrekt.

Du ska aldrig tjäna ekonomiskt på att fuska. Straffet ska vara kostsammare än vinsten för fusket.

En tanke jag får är att bötesbeloppet borde kunna uppgå till 100% av den årliga inkomsten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wladir:

Vart tar den enorma summan vägen sedan då? Ska AMD ha någon form av ersättning eller är detta bara ett litet tillskott i Bryssels kaffe-kassa?

Det går till kaffe och bullar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Immersion:

Intel kommer "hämnas" genom att försena skylake ytterligare.. som straff.. detta kommer påverka deras tidplan det är jag säker på..helvete.

Tror inte det, men man kan ju alltid hoppas, det skulle ge AMD en större chans att hinna i kapp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Böterna är för låga i det här fallet, praxis är väl ändå 10% av omsättningen?

Samtidigt hade inte Intel behövt göra på det här sättet då dom har ett så pass stort försprång gentemot AMD, men jag förstår ändå att man gör det,

På den tiden så var AMD överlägsna i både pris och prestanda, socket 939, opteron mm mm, den gamla goda tiden Tror nog dom flesta på swec hade AMD då men resten av folket visste inte ens om att AMD fanns pga mutorna.
Intel skrattar nog hela vägen till banken när dom ska betala böterna. Förmodligen en av historiens bäst betalda brott.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Intel har ett kanon försprång över AMD nu, det hade de verkligen inte när de aktuella brotten inträffade, det var till och med så att AMD låg före Intel en ett par år där runt typ 2003-2007 eller nått sånt.

Så hade inte Intel kört över AMD med mutor mm hade marknaden verkligen inte sett ut som den gör idag.

Skrivet av kaya:

På den tiden så var AMD överlägsna i både pris och prestanda, socket 939, opteron mm mm, den gamla goda tiden Tror nog dom flesta på swec hade AMD då men resten av folket visste inte ens om att AMD fanns pga mutorna.
Intel skrattar nog hela vägen till banken när dom ska betala böterna. Förmodligen en av historiens bäst betalda brott.

Man glömmer ganska fort trots att jag själv hade min första och sista AMD under denna period, kommer ihåg att Intel utvecklade enorm värme trots att den var sämre på alla sätt och vis så därför valde jag AMD till just den maskinen, tror det var en 3800+ om jag inte minns fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Intel fick bort konkurrensen och har nu nästan monopol på hela marknaden. De tjänar betydligt mer i dagsläget för varje år som går. Intel förlorade fan ingenting på det hela. 4,5 procent av Intels intäkter under 2008 är knappt några pengar för Intel i dagsläget. AMDs position blir fan inte bättre när alla pengarna går till EU.

Den här dommen uppmuntrar ju fan företag att fuska. Ska Eu sätta ner foten så får de fan splittra företaget i två delar. Den har domen ett patetiskt försök av EU att visa att de granskar och dömer företag.

På vilket sätt uppmuntras människor att fuska till följd av Intels stora marknadsandel? Såklart det finns aktörer som tror sig kunna erövra en marknad för sig själva men det fåtalet har varken blivit färre eller fler. Bland övriga väcker detta snarare en sympati (eller en insikt i kunders eventuella sympati) för de "ärliga" aktörer som inte får den plats deras produkter rimligtvis förtjänar och då kommer det bli allt svårare för någon ensam aktör att armbåga sig fram om de inte bara har konkurrensen att knuffa undan utan även måste övertyga kunderna om att de gör det på ett ärligt sätt.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Isse00:

På vilket sätt uppmuntras människor att fuska till följd av Intels stora marknadsandel? Såklart det finns aktörer som tror sig kunna erövra en marknad för sig själva men det fåtalet har varken blivit färre eller fler. Bland övriga väcker detta snarare en sympati (eller en insikt i kunders eventuella sympati) för de "ärliga" aktörer som inte får den plats deras produkter rimligtvis förtjänar och då kommer det bli allt svårare för någon ensam aktör att armbåga sig fram om de inte bara har konkurrensen att knuffa undan utan även måste övertyga kunderna om att de gör det på ett ärligt sätt.

Intel fick ut extremt mycket på detta. Bötern är små pengar i dagsläget för intel. EUs dom visar att brott lönar sig i längden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Intel fick ut extremt mycket på detta. Bötern är små pengar i dagsläget för intel. EUs dom visar att brott lönar sig i längden.

***bort/moderator*** Intel förlorar mer på den dåliga PR som detta kommer kosta dem i framtiden än bötesbeloppet. För övrigt är EU de sista som ska ha några ytterligare stulna skatttekronor oavsett vilka de stjäl pengarna av, men den diskussionen hör hemma i någon annan tråd.

Tagit bort otrevligheter
Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Isse00:

***bort/moderator*** Intel förlorar mer på den dåliga PR som detta kommer kosta dem i framtiden än bötesbeloppet. För övrigt är EU de sista som ska ha några ytterligare stulna skatttekronor oavsett vilka de stjäl pengarna av, men den diskussionen hör hemma i någon annan tråd.

Det spelar ingen roll om de får lite dålig pr. De har ju fan nästan monopol på hela marknaden. ***bort/moderator***

Tagit bort otrevligheter
Permalänk
Rekordmedlem

Intel lär ha tjänat 100 tals miljarder Dollar på sitt agerande om man räknar ihop totalen och inte bara ser det som ett år, naturligtvis bör ett bötesstraff för ett företag vara högre än den totala vinsten de gjort på sitt agerande om det ska verka avskräckande, dessutom har det lett till en minskad takt på teknikutvecklingen iom minskad konkurens men den är svårare att värdera. Det kanske är dags att ge dem ett riktig straff typ som när USA delade upp Standard Oil som hade defacto monopol på all oljeindustri i världen runt sekelskiftet 1900, tänk om de hade fått fortsätta som enda oljebolaget i världen.
Fastän man delad upp bolaget i 34 olika så är några av de bolagen trotts allt bland de allra största företagen i världen än i dag ...
Intel skulle nog behöva samma behandling.
http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Det spelar ingen roll om de får lite dålig pr. De har ju fan nästan monopol på hela marknaden. ***bort/moderator***

***bort/mod***
Det spelar en väldigt stor roll om de får dålig publicitet hela världen över till följd av detta. Speciellt om allt fler och fler av deras annars säkra stora aktörer i högre utsträckning väljer AMD istället, och då tänker jag i synnerhet på de inblandade i skandalen som ett snabbt försök att lättare tvätta av sig den smutsiga stämpel det gav dem.

Du kan själv fundera på det, om Intel förlorar marknadsandelar till sina konkurrenter följd av detta kommer resultatet så småningom bli en tuffare konkurrens på marknaden vilket gynnar oss konsumenter. Om det istället skulle skett på ditt sätt och Intel får en otroligt mycket större böter så kommer det bara att sakta ner
utvecklingen av nya produkter, prishöjningar för oss konsumenter och dessutom inte bidra till någon konkurrenssättning - allt samtidigt som EU sliter åt sig ännu mer pengar på vår bekostnad, hur nu det blev logiskt enligt dig?!

Tagit bort otrevligheter
Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Isse00:

***bort/mod***
Det spelar en väldigt stor roll om de får dålig publicitet hela världen över till följd av detta. Speciellt om allt fler och fler av deras annars säkra stora aktörer i högre utsträckning väljer AMD istället, och då tänker jag i synnerhet på de inblandade i skandalen som ett snabbt försök att lättare tvätta av sig den smutsiga stämpel det gav dem.

Du kan själv fundera på det, om Intel förlorar marknadsandelar till sina konkurrenter följd av detta kommer resultatet så småningom bli en tuffare konkurrens på marknaden vilket gynnar oss konsumenter.

Du verkar inte ha förstått hur det ser ut för Intel och Amd i dagsläget. Detta kommer inte att få Intel att förlora marknadsandelar. Varför ska en återförsäljare sluta ta in produkter på grund av lite dålig publicitet? Varför ska konsumenterna välja ett sämre alternativ? Det finns ingen anledning för aktörer att välja AMD när Intel har en bättre lösning.

Skrivet av Isse00:

Om det istället skulle skett på ditt sätt och Intel får en otroligt mycket större böter så kommer det bara att sakta ner
utvecklingen av nya produkter, prishöjningar för oss konsumenter och dessutom inte bidra till någon konkurrenssättning - allt samtidigt som EU sliter åt sig ännu mer pengar på vår bekostnad, hur nu det blev logiskt enligt dig?!

Jag skrev inget om att ge Intel en större böter. Ska du hitta på saker så får du försöka med något bättre. Jag skrev att Intel ska få ett större straff. För att de går med storvinst och tjänar på att bryta mot lagen.

Jag skrev att EU kan dela upp företaget i två delar för att ge Intel ett ordentligt straff. Så att vi åter igen kan få konkurrens på marknaden. USA gjorde detta med företaget Standard Oil. Vilket är ett jävligt bra sätt att visa att man inte tolerera brott emot konkurrenslagarna.

***bort/mod*** Företag kommer att fortsätta begå brott mot konkurrenslagarna. Speciellt när Intel visar att det lönar sig otroligt mycket i längden.

Tagit bort otrevligheter
Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

På vilket sätt uppmuntras människor att fuska till följd av Intels stora marknadsandel?

Var skriver han att människor uppmuntras att fuska?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Du verkar inte ha förstått hur det ser ut för Intel och Amd i dagsläget. Detta kommer inte att få Intel att förlora marknadsandelar. Varför ska en återförsäljare sluta ta in produkter på grund av lite dålig publicitet? Varför ska konsumenterna välja ett sämre alternativ? Det finns ingen anledning för aktörer att välja AMD när Intel har en bättre lösning.

Intel har inte mutat sig fram på de områden där de redan har en "bättre lösning". Varför tror du annars de blev fällda för detta? För att de hade bäst produkter till lägst priser? (hint:nej)

Skrivet av anon185723:

***bort/mod*** Jag skrev inget om att ge Intel en större böter. Ska du hitta på saker så får du försöka med något bättre. Jag skrev att Intel ska få ett större straff. För att de går med storvinst och tjänar på att bryta mot lagen.

Jag skrev att EU kan dela upp företaget i två delar för att ge Intel ett ordentligt straff. Så att vi åter igen kan få konkurrens på marknaden. USA gjorde detta med företaget Standard Oil. Vilket är ett jävligt bra sätt att visa att man inte tolerera brott emot konkurrenslagarna.

***bort/mod*** Företag kommer att fortsätta begå brott mot konkurrenslagarna. Speciellt när Intel visar att det lönar sig otroligt mycket i längden.

När du föreslår att EU ska klyva företaget på mitten som "straff" vilket de varken har rätt att göra eller är något som skulle bestraffa de individer som är ansvariga för Intels brott mot konkurrenslagstiftningen är det fortfarande du som måste börja tänka logiskt istället för att slänga ur dig trams som detta.

Dröm vidare om en värld där du kan klyva företag på mitten bara för att du tycker de förtjänar det, självklart är det ett passande straff att klyva ett företag till följd av en anställd person lagöverträdelser! Företagsförvärv? -"Nej sådant finns absolut inte!"

Du kan inte ha fuskande juridiska personer utan fuskande fysiska personer ***bort/mod***

Tagit bort otrevligheter
Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Du kan inte ha fuskande juridiska personer utan fuskande fysiska personer

I detta fall så är det en juridisk person som blivit fälld för fusk, det är dock sant att fysiska personer står bakom besluten som leder till fusket men det är den juridiska personen som blir dömd & får stå för fiolerna.. Man kan kanske säga att det är fysiska personer som initierar den juridiska personen att begå brottet i just detta fallet (Intels) & den juridiska personen kan skydda ägarna/ägaren från ansvar men i just detta fall med Intel har jag ingen aning om huruvida några fysiska personer har blivit åtalade?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tror inte det, men man kan ju alltid hoppas, det skulle ge AMD en större chans att hinna i kapp.

AMD vilka är det ???

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Hämnas? På vem, dig?

På oss ja.. vi konsumenter vem annars ?
Denna utgift var ju knappast inräknad i deras kalkyl så blir ju självklart att dom kommer förändra tidsplanen osv..att försense den redan försenade skylake känns ju som det enklast sättet att slippa förlora så mkt på deras böter..men hoppas jag har fel...för i ärlighetens namn tycker jag inte skylake kan bli mer försenad... hade gärna köpt en ny dator i sommar men i och med devil canyon inte var något att hänga i julgranen så blir det Q2 2015 istället... frustrande att dom håller på teknik i flera år och väntar med att släppa den..
Jag sitter kvar med min I7 920 tills dess..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Immersion:

På oss ja.. vi konsumenter vem annars ?
Denna utgift var ju knappast inräknad i deras kalkyl så blir ju självklart att dom kommer förändra tidsplanen osv..att försense den redan försenade skylake känns ju som det enklast sättet att slippa förlora så mkt på deras böter..men hoppas jag har fel...för i ärlighetens namn tycker jag inte skylake kan bli mer försenad... hade gärna köpt en ny dator i sommar men i och med devil canyon inte var något att hänga i julgranen så blir det Q2 2015 istället... frustrande att dom håller på teknik i flera år och väntar med att släppa den..
Jag sitter kvar med min I7 920 tills dess..

Varför skulle de hämnas på oss konsumenter? Det är ju vi som ger dem pengar så de kan betala sina böter

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, inlägg redigerade*

Håll diskussionen på en trevlig och saklig nivå!

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har även jag varit en anhängare av ide'n att dela Intel, tanken var då att tvinga igenom en avknoppning av tillverkningsdelen iom att det i mångt och mycket är där Intels fördel ligger.

Situationen är dock annorlunda numera iom att vi ser att ARM baserade processorer börjar inkräkta på traditionella X86 områden.

Lägg till detta att HP i nya uttalanden verkar nästan obehagligt nöjda med sin nya memristor baserade teknologi, man verkar prata om allt mellan processorer och lagringskretsar.
Man har i officiella uttalanden tom gjort gällande att uppemot 75% av HP Labs inom en hyffsat snar framtid kommer kunna vara inblandade i detta.

Sök efter arbetsnamnet "the machine" i kombination med HP för mer information.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

En intressant jämförelse är två datorer bredvid varandra. Frågan är hur många som skulle kunna avgöra vilken dator som är en AMD vs Intel maskin med att köra följande:

  • Vanliga program som Anteckningar, Office-paketet och Ps

  • Surfa med Chrome, Firefox eller IE

  • Spel som BF, CoD, GTA och Q4

  • Kopiera några filer från en mapp till en annan

På två datorer skulle det vara ganska stor chans att många gissar rätt just på grund av 50/50-chansen, men sätter man upp 10-20 datorer, fortfarande 50/50 men kanske inte varannan så skulle det nog bli svårare att gissa alla rätt. Kolla hur ofta din dator gör något och kolla hur mycket väntetid det finns för varje sak som datorn ska vänta på nästa kommando från dig, bara att du trycker på två knappar på tangentbordet är i datorvärlden ett ljusår av tid.

Det lite lustiga är att om nu Intel vore så mycket bättre som andra påstår att dom är, är det konstigt att det är människor med bärbara Intel-datorer alltid svär över usla system som aldrig fungerar och alltid tar åratal på sig att starta. Hjälpte senast i fredags en polare med en dator som tog 30 minuter att starta Windows 7 på. Kollade msconfig och hittade 150(!) program som startade i bakgrunden. Efter rensning så gick starten på 45 sekunder. Hur bra reklam är det för Intel på en skala? Poängen är att det hade inte spelat någon roll om det suttit en AMD-processor i maskinen heller. Den hade varit lika dålig reklam för dom.

Anledningen till att jag köper AMD är att dom har en så låg felfrekvens, om det sedan beror på att dom är så bra kvalitetsmässigt eller om det beror på att alla andra köper Intel vet jag inte

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Skoj att vi har så många experter i juridik och företagsekonomi här på swec!

Permalänk
Medlem

personligen tror jag inte monitära böter är nog...

konkuransfusket har vunit Intel för mycket försprång... det behövs något mer för att återställa balansen.

I fall som dessa tycker jag domstolen ska kunna belagtaga panent och försätta dom i den publika domänen.

Det är ett mycket mer effektivt sätt att kompensera konkurenterna för den skada intel orsakad dom genom sina kriminela metoder.

Sedan tycker jag fängelsestraff definitivt borde ligga på bordet också för dom som var ytters ansvariga.

alternativt kanske man kanske kunna ge intel försäljnings förbud gjämnt emot dom som dom ingick i dessa illigala exclusivitets kontrakt med för en period... det skulle skada dessa medbrotslingar också... t.ex del och mediamarkt mm...

och åter igen kompensera intels konkurenter som fått sina marknads andelar underminnerade pga dessa kriminela kontrakt...

så klart om jag var diktator över världen skulle alla involverade korsfästas piskas med tagtråd och sakta doppas i ett bad av syra....

Innovation är heligt! dom som försöker konkurera på IT marknaden med fusk istället för innovation är kättare som förkännar att dö på dom absolut hemskaste sätt tänkbara... tyvärr tror jag ingen kommer låter mig bli diktator över världen...

men att förlora några patent tycker jag är det minsta som borde hända dom!
slår vad om att dom där böterna bara är en fraktion av en månads inkomst för företaget....

och i så fall finns det inge motivering att följa lagarna om det är inom deras medel att betala böterna och fortsätta fuska....

Visa signatur

4Ghz 8Cores (Amd FX-8350), 32Gb ram (Cosair Vengance pc3-128000 1600Mhz x4), Sapphire ATI Radeon HD 5830 1GB (tragiskt omodärnt... oh well byte nästa månad... fast jag kör åtminstånde med 3 skärmar :)