Permalänk

Bra fläktar till Corsair H80i

Hej igen!

Jag använder i nuläget en Corsair H80i samt fläktarna som man fick med i paketet, men jag tycker de låter extremt mycket när man sätter på något spel. Så jag har bestämt mig för att köpa några bättre fläktar (2 st) som inte låter lika mycket så jag faktiskt kan koncentrera mig när jag spelar. Jag undrar ifall det finns några tips på bra fläktar som ni skulle kunna rekommendera?

Nuvarande fläkt: http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i

Permalänk
Skrivet av Thunderoux:

Hej igen!

Jag använder i nuläget en Corsair H80i samt fläktarna som man fick med i paketet, men jag tycker de låter extremt mycket när man sätter på något spel. Så jag har bestämt mig för att köpa några bättre fläktar (2 st) som inte låter lika mycket så jag faktiskt kan koncentrera mig när jag spelar. Jag undrar ifall det finns några tips på bra fläktar som ni skulle kunna rekommendera?

Nuvarande fläkt: http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i

största missuppfattningen är väl att vattenkylning ska vara tystare än luftkylning.?
vill du skaffa bättre & tystare?
http://www.inet.se/kategori/419/120mm/285/noctua?Sort=price-a
köp till en fläktkontroller kan du skyffla mer luft / decibel så kan du ju sänka hastigheten på fläkten.

sen dom olika modellerna är optimerade för olika saker.
NF-F12 är gjort för kylare men inte så tyst.
NF-P12 är lite mellanmjölk lagom överallt.
NF-S12A är ju knappt hörbar men den är inte tänkt för kylare utan för chassin.
http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me&...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

största missuppfattningen är väl att vattenkylning ska vara tystare än luftkylning.?
vill du skaffa bättre & tystare?
http://www.inet.se/kategori/419/120mm/285/noctua?Sort=price-a
köp till en fläktkontroller kan du skyffla mer luft / decibel så kan du ju sänka hastigheten på fläkten.

sen dom olika modellerna är optimerade för olika saker.
NF-F12 är gjort för kylare men inte så tyst.
NF-P12 är lite mellanmjölk lagom överallt.
NF-S12A är ju knappt hörbar men den är inte tänkt för kylare utan för chassin.
http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me&...

Det verkar som att du har missuppfattat ganska mycket, eftersom att vattenkylning är tystare än luftkylning - om man har riktigt vattenkylning.
H80i, H100i och alla dessa allt i ett kit förtjänar inte att gå under kategorin vattenkylning eftersom att det är för små system för att vara bra och därmed måste ha fläktarna på relativt höga RPM.

NF-F12 PWM är underbara till radiatorer och de är knäpptysta upp till 1000-1100 RPM.
Fläktarna man får med till H80i är inte alls bra. Har en sådan till en gammal dator.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Det verkar som att du har missuppfattat ganska mycket, eftersom att vattenkylning är tystare än luftkylning - om man har riktigt vattenkylning.
H80i, H100i och alla dessa allt i ett kit förtjänar inte att gå under kategorin vattenkylning eftersom att det är för små system för att vara bra och därmed måste ha fläktarna på relativt höga RPM.

NF-F12 PWM är underbara till radiatorer och de är knäpptysta upp till 1000-1100 RPM.
Fläktarna man får med till H80i är inte alls bra. Har en sådan till en gammal dator.

Kör själv med 2 sådana till en H80i, och är som du säger knäpptysta. Kör mina i 950RPM och peakar ca 75C i spel med en överklockad 4770k @ 4,4Ghz.

Så TS, beställ hem så många du behöver till din H-kylare. En annan sak du kan testa är att ställa in fläktarna på Fixed RPM i Link, och se ifall det hjälper.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jag köpte 4st Corsair SP120 PWM Quiet Edition till min H100i och i idle går det tyst, inte knäpptyst men inte så jag stör mig på det.
När jag spelar så ökar ju självklart hastigheten och ljudet ökar men har ju ändå headset på mig så mig stör det ej.
Totalt har jag 3st chassifläktar och sen fläktarna till grafikkortet som också surrar en del så en totalt tyst gamingdator är nog svårt att få.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Jag har kylaren i signatur och den använder sig av NF-B9-fläktar. Gammal kylare så de fläktarna går nog inte att få tag på, men likvärdiga finns nog idag och är bättre. Hur som helst så låter den ingenting, inte ens när den går på 100%. Kylpastan börjar bli gammal så nu ligger den runt 74-78 grader vid full belastning och några timmars spelande. Jag kan kallt (höhö) rekommendera Noctua

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort off-topic, vänligen återgå till ämnet (nya fläktar till en H80i)
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...