Permalänk
Medlem

i5 4690k 290 CF 1440p

Hejsan

Undrar om den nya i5 4690k kommer att klara 2 st Sapphire R9 290 Tri-x ''OC'' i 2560x1440p?
Undra även om detta moderkort funkar bra till detta! https://www.komplett.se/msi-z97-gaming-5-socket-1150/815060#!...

Permalänk

Japp

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Tack för det snabba svaret! Det var bra att få höra att moderkortet, processorn och grafikkorten funkar bra tillsamans, då blir det väll ett köp inom en månad!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det som är. Är det att i regel så änvänder Msi brädorna sig att killer nic Internet port. Som tydligen kan jävlas ibland det står om det i olika trådar här på forumet. Så typ en Asus bräda kan vara en idé att titta på för de änvänder inte sådana saker.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Det som är. Är det att i regel så änvänder Msi brädorna sig att killer nic Internet port. Som tydligen kan jävlas ibland det står om det i olika trådar här på forumet. Så typ en Asus bräda kan vara en idé att titta på för de änvänder inte sådana saker.

Skulle det här fungera bättre? https://www.komplett.se/asus-z97-a-socket-1150/814897

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Det som är. Är det att i regel så änvänder Msi brädorna sig att killer nic Internet port. Som tydligen kan jävlas ibland det står om det i olika trådar här på forumet. Så typ en Asus bräda kan vara en idé att titta på för de änvänder inte sådana saker.

Rent generellt skulle jag säga att msi brädor fungerar sämre

Jobbat med 3 olika msi brädor av olika modeller
Alla har krånglat och 2 av dem har gått sönder

Permalänk
Skrivet av Orreman:

Jadå det är bättre.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Om en cpu kommer klara ett grafikkort eller två? Vadå "klara"? Dum fråga fick ett dumt svar: "ja". Allt beror på vad du kommer göra och vad du kommer spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Om en cpu kommer klara ett grafikkort eller två? Vadå "klara"? Dum fråga fick ett dumt svar: "ja". Allt beror på vad du kommer göra och vad du kommer spela.

Jag kommer att spela T.ex Far Cry 4 och kanske Skyrim med många Texture Mods. Min fråga är kommer CPUn att flaskhalsa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scitus:

Rent generellt skulle jag säga att msi brädor fungerar sämre

Jobbat med 3 olika msi brädor av olika modeller
Alla har krånglat och 2 av dem har gått sönder

Och här har jag i nästan 20 år använt till 90% MSI moderkort för att det är dom enda som fungerat utan fel
Så lägg inte så mycket vikt i att dom här tomtarna säger att det är dåligt
Du kan få en defekt bräda av alla märken.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orreman:

Jag kommer att spela T.ex Far Cry 4 och kanske Skyrim med många Texture Mods. Min fråga är kommer CPUn att flaskhalsa?

Spelar du i 1440p med massa lull lull lär grafikkorten flaska före din processor så att säga.

Det finns inte heller speciellt mycket bättre processorer för spel att tillgå än just den ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scitus:

Rent generellt skulle jag säga att msi brädor fungerar sämre

Jobbat med 3 olika msi brädor av olika modeller
Alla har krånglat och 2 av dem har gått sönder

MSI brädor är kända för att ha problem med BIOS. Har haft två MSI brädor som båda krånglat med just BIOSen och det verkar vara ganska vanligt om man gör en snabb Google.

Skrivet av WongFeiHung:

Och här har jag i nästan 20 år använt till 90% MSI moderkort för att det är dom enda som fungerat utan fel
Så lägg inte så mycket vikt i att dom här tomtarna säger att det är dåligt
Du kan få en defekt bräda av alla märken.

De verkar dock lida av ganska vanliga BIOS problem. Bara för att du fått MSI brädor att fungera felfritt så betyder det inte att de inte lider av ganska vanliga problem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

MSI brädor är kända för att ha problem med BIOS. Har haft två MSI brädor som båda krånglat med just BIOSen och det verkar vara ganska vanligt om man gör en snabb Google.

De verkar dock lida av ganska vanliga BIOS problem. Bara för att du fått MSI brädor att fungera felfritt så betyder det inte att de inte lider av ganska vanliga problem.

Ja du hör väll till skaran som aldrig uppdaterar BIOS Då är det inte så underligt att man har problem.
Personligen brukar jag oftast uppdatera bios på alla moderkort (MSI,Asus,Giga osv) förrän jag ens installerar windows, så det är väll där det skiljer.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Och här har jag i nästan 20 år använt till 90% MSI moderkort för att det är dom enda som fungerat utan fel
Så lägg inte så mycket vikt i att dom här tomtarna säger att det är dåligt
Du kan få en defekt bräda av alla märken.

Vet att alla har olika upplevelser med olika moderkortstillverkare, men msi är det märke jag haft mest problem med

Första kortet (z77) tog död på sig själv genom deras egna "selfupdater program", den försökte göra en bios update och lyckades göra bios:et korrupt
(var inom garantitiden, men de gav ändå mig inte ett nytt kort)
Andra kortet (b75) hade problem med usb ingångarna, ville inte upptäcka en skrivare även fast 3 andra datorer som jag testade med fungerade helt felfritt
Tredje kortet (h81) var pci-e bussen sönder direkt ur lådan (doa)

Allt detta hände inom 1 år
Alla korten är inte ens köpte av mig, det tredje kortet köpte en kompis
Så nu tror jag att jag undviker msi för ett tag

Permalänk
Avstängd

jag kör msi numera och det funkar fint men alla märken kan ha problem och jag har haft strulande asus gigabyte msi så vad man än har så kan det jävlas och tror då asus har lika många bios buggar som msi och gigabyte och vanligast som krånglar oavsett modell är ljud och nätverk så länge det inte är snikigare kort som kan ha värmerelaterade problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Förstår helt och hållet att om man nu råkar få 2-3 kort av en tillverkare som är defekta så har man ju inte så mycket förtroende för dem efter det.
Men sen igen, har väll byggt runt 100 maskiner med MSI moderkort senaste 20 åren och väldigt få har haft fel.
Personligen har jag haft mest problem med Asus som ni verkar prisa högt, så ja det handlar väll om tur...och bios updates

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WongFeiHung:

Förstår helt och hållet att om man nu råkar få 2-3 kort av en tillverkare som är defekta så har man ju inte så mycket förtroende för dem efter det.
Men sen igen, har väll byggt runt 100 maskiner med MSI moderkort senaste 20 åren och väldigt få har haft fel.
Personligen har jag haft mest problem med Asus som ni verkar prisa högt, så ja det handlar väll om tur...och bios updates

jag har byggt ganska många datorer omkring ett par hundra senaste 20 åren och har med haft mest strul med asus som jag använt själv många gånger vist under socket A tiden hade msi en del kort med läckande kondingar "det hade typ alla" men annars tycker jag dom har varit dom som hängt med längst och vist asus brukar ha lite mer inställningar på en del modeller men kvalitets mässigt tror jag inte dom är bättre och det finns modell relaterade problem på alla märken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Och här har jag i nästan 20 år använt till 90% MSI moderkort för att det är dom enda som fungerat utan fel
Så lägg inte så mycket vikt i att dom här tomtarna säger att det är dåligt
Du kan få en defekt bräda av alla märken.

Japp här kan även jag hålla med, mest problem har jag haft med ASrock, vet dock inte varför.
Sen har jag haft 3 brädor från Asus och nu kör jag med MSI.
Minst problem har jag haft med MSI, men alla kan ju göra måndagsexemplar.
Dock kommer jag personligen enbart köra MSI i fortsättningen.
Dock är inte Asus så magiska som folk försöker påskina. Av alla datorkomponenter jag ägt så har dom från Asus strulat mest, vilket gör att jag håller mig ifrån dom i fortsättningen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Japp här kan även jag hålla med, mest problem har jag haft med ASrock, vet dock inte varför.
Sen har jag haft 3 brädor från Asus och nu kör jag med MSI.
Minst problem har jag haft med MSI, men alla kan ju göra måndagsexemplar.
Dock kommer jag personligen enbart köra MSI i fortsättningen.
Dock är inte Asus så magiska som folk försöker påskina. Av alla datorkomponenter jag ägt så har dom från Asus strulat mest, vilket gör att jag håller mig ifrån dom i fortsättningen.

Så vilket märke har strulat mest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Så vilket märke har strulat mest?

Som jag sade, på moderkorts-sidan Asrock.
Och överlag Asus, alltså i det sistnämda fallet räknar jag in samtliga produkter jag ägt, som kommer från det märket.

EDIT: Nu i efterhand så kan jag erkänna att jag inte var allt för tydlig.
Nåväl nu har jag iallafall förtydligat.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Som jag sade, på moderkorts-sidan Asrock.
Och överlag Asus, alltså i det sistnämda fallet räknar jag in samtliga produkter jag ägt, som kommer från det märket.

EDIT: Nu i efterhand så kan jag erkänna att jag inte var allt för tydlig.
Nåväl nu har jag iallafall förtydligat.:)

aha, då förstår jag
Tänkte bara på moderkort vid tillfället då jag skrev mitt tidigare inlägg
Nu när jag läser det i efterhand så ser jag att du menade datorkomponenter rent generellt med asus produkterna

Permalänk
Medlem

Hade personligen köpt en 4790k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WongFeiHung:

Ja du hör väll till skaran som aldrig uppdaterar BIOS Då är det inte så underligt att man har problem.
Personligen brukar jag oftast uppdatera bios på alla moderkort (MSI,Asus,Giga osv) förrän jag ens installerar windows, så det är väll där det skiljer.

Nu generaliserar du. Ja, jag har uppdaterat BIOS. Nej.. Det funkar inte. Har haft samma problem med fyra olika brädor i två olika generationer. Inte ens samma tillverkare av CPU har förekommit.

Mitt Z77A-GD55 dog bara en dag med en bootloop som följd. Provade allt och kom fram till att moderkortet var stendött. Valde att köpa in en ny MSI bräda (Z77A-G45). Denna dog två månader sedan med samma problem. Båda gångerna uppdaterade jag bios när de började bete sig konstigt (de började hänga sig.. Ljudet hängde sig med BSOD som följd). Hade ett MSI moderkort back in the day till min AMD Athlon 64x2 5200+. Samma skit där.. Hade även en MSI bräda till brorsans E8200. Likaså där. Bios kraschar, moderkort stendött. Har bytt till Gigabyte efter alla dessa gånger och de har fungerat felfritt.

Skrivet av Lifooz:

Som jag sade, på moderkorts-sidan Asrock.
Och överlag Asus, alltså i det sistnämda fallet räknar jag in samtliga produkter jag ägt, som kommer från det märket.

EDIT: Nu i efterhand så kan jag erkänna att jag inte var allt för tydlig.
Nåväl nu har jag iallafall förtydligat.:)

Har själv enbart haft ett Asus moderkort (Till min Phenom II X4 940BE som sitter i brorsans dator nu) och det kortet gav upp efter ungefär ett år. Bytte till ett Gigabyte moderkort och det fungerar fina fisken det med.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Rent generellt skulle jag säga att msi brädor fungerar sämre

Jobbat med 3 olika msi brädor av olika modeller
Alla har krånglat och 2 av dem har gått sönder

MSI's brädor är så dåliga att i sina reklamer måste de ta till bikini-bruttor med sillisar för att försöka sälja dem.

Hade det varit bra grejer hade man ju kunnat visa på det istället.

Permalänk
Avstängd

Beror mycket på kylning vad som håller då dom kör med bättre helkapslade kondingar i dag och kollar man modell billigare asus till socket 775 tex så är många gula runt mosfets när dom gått en hel del år där tex ett gigabyte med kylning på mosfet ser bra ut så kylning är viktigare än märke och asus gillar många gånger att ta ut lite extra för samma saker som är billigare med msi/gigabyte för asus säljer på bara namnet och är i det stora hela sameshit så länge det är samma chipset och kommer man ner till bios så har alla buggar både minor och major ..dock asrock brukar jag akta mig för då dom brukar ha en del udda saker för att kunna snika ner priset på en del modeller t.e.x på am3+ så är det 990chipset på någon och samma strömmatning som 970 och en del andra konstigheter på en del modeller för att dom ska bli billigare

men ALLA älskar att dekaltrimma där högre mellan modeller är samma som high end minus några dekaler och en plastbit eller 2 och är sameshit som säljs till överpris ...typ

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w