Permalänk
Avstängd

Samsung tv köpråd

Hej

Kan man få bättre TV för denna pris (6000:- inkl frakt) eller finns det bättre? Är det någon som har en sån och kan skriva lite för samt nackdelar med den?

Mvh

http://www.dustinhome.se/product/5010789786/samsung-ue-46f632...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Ingen som vet? Undrar främst om ljudet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Kika gärna på Philips eller Sonys alternativ i prisklassen. Färre funktioner men generellt sett bättre bild och ljud för pengarna. Du får fundera över vad du prioriterar högst.

Samsungs 6000-serie brukar inte vara någon höjdare bildmässigt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Samsungs apparater är mycket tunna med trevlig design. Bra ljud tar dock plats och ett par centimeter i tjocklek är inte tillräckligt för att få plats med något vidare ljud.

Ta gärna en titt på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247

Min personliga åsikt är att det är riktigt mycket tv för pengarna. Tjockare än Samsung men också bättre ljud. Samt betydligt mycket bättre bild.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El1min4tor:

Kan tillägga att Samsungs apparater är mycket tunna med trevlig design. Bra ljud tar dock plats och ett par centimeter i tjocklek är inte tillräckligt för att få plats med något vidare ljud.

Ta gärna en titt på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247

Min personliga åsikt är att det är riktigt mycket tv för pengarna. Tjockare än Samsung men också bättre ljud. Samt betydligt mycket bättre bild.

Tack för ditt svar! Hur är ljudet på denna Sony? Den såg onekligen väldigt trevlig ut. Enda butiken i närheten som hade den inne i lager var SIBA så jag får dra ner dit och kika på den och om den faller mig i smaken - beställa den från elgiganten. Har den netflix? Hur är Sonys programvara kontra Samsung?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Ljudet är som sagt ok för att vara inbyggt i en relativt platt maskin. Det går att leva med om man verkligen inte kan/vill koppla in externa högtalare.

Programvaran är snabb och responsiv i menyer och kanalbyten men lämnar tyvärr mycket i övrigt att önska när det kommer till smartfunktionalitet. Netflix finns tillgängligt, dock saknas bland annat viaplay, svtplay, tv4play. Är du ute efter smart-tv gör du bäst i att välja en LG eller Samsung. Kan du tänka dig att ordna mediafunktioner på annat håll (apple-tv, koppla in dator, mediaspelare etc.) så får du ruskigt bra bild för pengarna.

Ska du spela kan det också tilläggas att denna tv har extremt låg input-lag (8ms med gamla mätmoden och 16ms med nya - om jag inte minns fel), endast slagen, vad jag vet, av sin lillebror i 600-serien.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El1min4tor:

Ljudet är som sagt ok för att vara inbyggt i en relativt platt maskin. Det går att leva med om man verkligen inte kan/vill koppla in externa högtalare.

Programvaran är snabb och responsiv i menyer och kanalbyten men lämnar tyvärr mycket i övrigt att önska när det kommer till smartfunktionalitet. Netflix finns tillgängligt, dock saknas bland annat viaplay, svtplay, tv4play. Är du ute efter smart-tv gör du bäst i att välja en LG eller Samsung. Kan du tänka dig att ordna mediafunktioner på annat håll (apple-tv, koppla in dator, mediaspelare etc.) så får du ruskigt bra bild för pengarna.

Ska du spela kan det också tilläggas att denna tv har extremt låg input-lag (8ms med gamla mätmoden och 16ms med nya - om jag inte minns fel), endast slagen, vad jag vet, av sin lillebror i 600-serien.

Okej nej jag är inte mycket till smart-tv appar, är bara kul att ha. Har en raspberry PI annars som ska funka som HTPC, och chromecast kan man ju alltid skaffa för en liten peng om det vore så.

Något spelande lär det inte bli på TV:en då jag har min 360 konsol i ett annat rum.

Får ta och tacka för dina svar, jag ska åka ner till SIBA imorgon och kika på den

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Återkom gärna och berätta vilken tv det blev

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El1min4tor:

Återkom gärna och berätta vilken tv det blev

Åkte till Siba idag och kikade på den Sony du tipsade om. Tyvärr så hade de problem med att starta 50" men efter liten snabb titt så kunde jag se att de hade en 55" inne av samma modell (de har tydligen samma panel enligt säljaren) den hade väldigt fin bild men tyvärr så kunde man inte få höra på ljudet av någon konstig anledning.

Sen sa säljaren att Sony har 2 års garanti på den TV:n och dessutom så reparerar dem TV:n hemma hos mig om den skulle ha pixeldefekt eller dylikt, är det något som kan bekräftas?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TXL47ET60Y/pana...

Fan helvete, så är det när man har en beslutsångest... Alla stora aktörer har höjt priset med 1000kr på Sony TV..

Såg att elgiganten hade kampanj på denna Panasonic för 6990:-

Är den något att ha? Se länk överst på inlägget, av någon konstig anledning går den ej att få ner

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Klart bättre betraktningsvinklar i och med IPS-panelen, samtidigt kommer svärtan vara sämre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=1714898

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Vilken av dessa två hade ni valt

Panasonic Viera TX-L47ET60Y http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1714898

Eller

Sony Bravia KDL-50W805BBN http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Ingen som har koll på vilken man ska välja?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Et60 skulle jag säga, som själv är säljare, om du inte vill koppla spel till din TV. Sony har lägst ms och har varit ledande här länge, när det gäller spel (input lag) och på samma gång inte bli lidande av dålig bild.
Ska du bara se film, vanlig TV så är det som jag skrev först, panasonic. Har du fler frågor så är det bara att fråga, svarar så fort jag kan. Skicka pm om du vill ha snabbare svar då jag får mail om någon vill mig något

Permalänk

Lägger man 6000 på en tv så spelar väl inte ljudet så stor roll, för då borde man väl också ha separat ljudläggning?

Har hört mycket bra om Sony's modeller.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1767088
Om inte LCD/LED är ett krav så är även denna ett alternativ.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaph:

Et60 skulle jag säga, som själv är säljare, om du inte vill koppla spel till din TV. Sony har lägst ms och har varit ledande här länge, när det gäller spel (input lag) och på samma gång inte bli lidande av dålig bild.
Ska du bara se film, vanlig TV så är det som jag skrev först, panasonic. Har du fler frågor så är det bara att fråga, svarar så fort jag kan. Skicka pm om du vill ha snabbare svar då jag får mail om någon vill mig något

Läser man recensioner så står det att ljudet på Panasonic är inget vidare? Jag ska inte spela på tv öht men vill ändå ha en tv med hyfsat ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waspen123:

Lägger man 6000 på en tv så spelar väl inte ljudet så stor roll, för då borde man väl också ha separat ljudläggning?

Har hört mycket bra om Sony's modeller.

Jo jag är medveten om det men den ska åtminstone ha hyfsat ljud så att den kan köras utan ljudläggning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Läser man recensioner så står det att ljudet på Panasonic är inget vidare? Jag ska inte spela på tv öht men vill ändå ha en tv med hyfsat ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om det är personer utan kunskap som recenserar men ET60 är grym i den prisklassen. Ljudet i den och Sonyn är snarlika varandra (18W jämfört med 16W, om du nu vill ha ett värde att gå på). Vet inte om någon skrivit det tidigare, men ljud i en platt-TV är rätt kasst. Men ju nyare serie/årsmodell desto bättre komponenter i TV:n, desto bättre ljud. Komplettera annars med ljud i ett senare skede, då bild är svårare att komplettera när du väl köpt en TV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaph:

Jag vet inte om det är personer utan kunskap som recenserar men ET60 är grym i den prisklassen. Ljudet i den och Sonyn är snarlika varandra (18W jämfört med 16W, om du nu vill ha ett värde att gå på). Vet inte om någon skrivit det tidigare, men ljud i en platt-TV är rätt kasst. Men ju nyare serie/årsmodell desto bättre komponenter i TV:n, desto bättre ljud. Komplettera annars med ljud i ett senare skede, då bild är svårare att komplettera när du väl köpt en TV.

Ok så vilken skulle du ha valt? Det står mycket bra om både Sony och Panasonic och det som skiljer är storleken. Tror även att Panasonic har 3D men med Sony får man med 4 glasögon om man köper den från MM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

fick hem en annons från MM idag och undrar vad skillnaden är mellan KDL50W805BSN

och

Sony Bravia KDL-50W805BBN http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247?

Eller är det bara skrivfel från MM dem menar 805BBN?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Du får med 3D-glasögon med Panasonic:en också. Jag skulle ha valt Panasonic, om jag inte skulle ha spelat något.

Det är nog ett skrivfel ifrån deras sida skulle jag tippa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TXL47ET60Y/pana...

Fan helvete, så är det när man har en beslutsångest... Alla stora aktörer har höjt priset med 1000kr på Sony TV..

Såg att elgiganten hade kampanj på denna Panasonic för 6990:-

Är den något att ha? Se länk överst på inlägget, av någon konstig anledning går den ej att få ner

Upplever TVns bild som att den "flimmrar" mycket tyvärr.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

fick hem en annons från MM idag och undrar vad skillnaden är mellan KDL50W805BSN

och

Sony Bravia KDL-50W805BBN http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247?

Eller är det bara skrivfel från MM dem menar 805BBN?

Skillnaden är svart eller silvrig ram. I övrigt samma tv.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Är denna sony-tv juggerfri? Har letat ett tag ett en TV som verkligen flyter. Åker till elgiganten varje vecka för att eventuellt köpa en TV. Man ser verkligen svart på vitt när en tv för 6k och en för 12k står bredvid varandra hur den dyrare verkligen flyter på utan hack i panoreringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeadaN:

Är denna sony-tv juggerfri? Har letat ett tag ett en TV som verkligen flyter. Åker till elgiganten varje vecka för att eventuellt köpa en TV. Man ser verkligen svart på vitt när en tv för 6k och en för 12k står bredvid varandra hur den dyrare verkligen flyter på utan hack i panoreringar.

Vad menar du med juggerfri?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

tror han menar stuttering iom att han snackar om hack vid uppspelning av panoreringar dvs att bilden typ rycker fram ojämnt.

men kan ju även bero på spelaren av viodeon som är kopplad till tv'n om det är olika.

för korrekt gämförelse se till att de använder samma enhet att spela upp klippet med till tv'n för att de ska ha samma förusättningar blir ju lite missvisande om de har nån billig skräp br som knappt klarar av att spela upp hackfritt till den billiga och en top notch som klarar det med marginaler till den dyra.

bästa är ju att du ska be att få koppla in en egen t.ex laptop till tv´n så du kan själv styra stresstestet.

hitta nån riktigt tungdriven video att spela upp på bägge för att jämföra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Det blev varken en Panasonic eller Sony så jag kom hem tomhänt idag. Anledning till inte varför det blev någon Sony var att jag analyserade panelen noggranare och tyvärr så upplevde den inte mina förväntningar, bilden var inte lika skarp som jag hade förväntat mig. Panasonic däremot hade en mycket fin bild men ljudet var åt helvete. Höjde den till 100% men även då så kunde man knappt höra något.

The search continues.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Begär man mycket om man vill ha en TV för 6-7k med bra bild och OK ljud? Tom vår gamla platta Finlux TV har bättre ljud än Panasonic ET60Y. Skrämmande.

Samt vilken 3D teknik ska man välja? Aktiv eller passiv 3D?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Du får inte någon bättre TV än en ET60Y alternativt W805/W815 för dom pengarna du vill ge. Ljudet kommer du aldrig bli nöjd med, så där får du komplettera med ett surround i framtiden. Så ja, du begär för mycket tyvärr.

Angående 3D teknik, kan skriva några få för/nackdelar lite kort, så får du avgöra:

Aktiv: + du får full-HD vid 3D, - har du nedsatt syn så kan du känna dig åksjuk efter en stunds tittande, du kan inte sitta/ligga hur du vill då sensorn kan ha svårt att uppfatta det och ge fel bild och återigen kan du känna dig åksjuk. Ljus, såsom sol/lampor kan i vissa fall störa sensorn också.

Passiv: + har du synfel eller blir "åksjuk" av aktiv, så slipper du det med passiv. du kan sitta/ligga lite mer fritt. - du får inte full-HD vid 3D (är detta nödvändigt? det får du fråga dig själv. många ser inte skillnad när det gäller 3D).

Googla för mer svar, skrev bara lite kort :}