Permalänk
Medlem

Tv mellan 7-10k

Hej, tänkte köpa en ny TV för mellan 7-9 tusen och vill helst ligga runt 46 tum och upp.
Någon som har bra förslag vad man ska köpa?
Ska mestadels ha den till film och vanlig tv kollande.
Tack på förhand Tim

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zaaarn:

Hej, tänkte köpa en ny TV för mellan 7-9 tusen och vill helst ligga runt 46 tum och upp.
Någon som har bra förslag vad man ska köpa?

Tack på förhand Tim

Primärt användningsområde? Film eller spel?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Mest för film och vanlig tv användning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

UltraHD/4K på en TV är i dagsläget ganska bortkastat.
Ska du ha den för att se film på är det blu-ray du får mest kvalitet av som kör 1080p i 20-30mbps. TV är väl 720/1080i idag. Samt Netflix med 1080p @ 5-10mpbs. Så i dagsläget är inget 4k men vill du framtidssäkra så kanske!

Kolla in
http://www.cnet.com/topics/tvs/best-tvs/
http://www.hdtvtest.co.uk/

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köpråd TV 8-10k

Hej sitter och funderar mellan 3 st olika tv apparater.
http://www.dustinhome.se/product/5010784927/samsung-ue-55f647...

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/173654-samsung_5...

http://www.siba.se/product/16757005/ue48h6475-48-smart-led-tv...

Vilken av dessa är bäst?

ska mest kolla film. fotboll och vanligt tv tittande.

Mvh Tim

Permalänk
Medlem

Varför Samsung för? De har bland de sämre bilderna man kan få vad gäller TV-apparater. Finns mycket bättre TV för 8-10k, bara du kan sluta falla för alla reklamer om Samsung som går på TV, internet osv..
Panasonic plasma, för att ge ett exempel. Visst, lite tyngre, lite mer värme och lite mer strömförbrukning men du får en helt annan bild.

Permalänk
Medlem

Titta mitt svar i din andra tråd: ingen Samsung, så kommer du bli nöjd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xaph:

Titta mitt svar i din andra tråd: ingen Samsung, så kommer du bli nöjd

Varför skulle det vara så att Samsung är sämre än någon annan?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Varför skulle det vara så att Samsung är sämre än någon annan?

Han antyder följande:"De har bland de sämre bilderna man kan få vad gäller TV-apparater. Finns mycket bättre TV för 8-10k, bara du kan sluta falla för alla reklamer om Samsung som går på TV, internet osv..
Panasonic plasma, för att ge ett exempel. Visst, lite tyngre, lite mer värme och lite mer strömförbrukning men du får en helt annan bild."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Köp projektor. Ingenting slår projektor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Han antyder följande:"De har bland de sämre bilderna man kan få vad gäller TV-apparater. Finns mycket bättre TV för 8-10k, bara du kan sluta falla för alla reklamer om Samsung som går på TV, internet osv..
Panasonic plasma, för att ge ett exempel. Visst, lite tyngre, lite mer värme och lite mer strömförbrukning men du får en helt annan bild."

Jag tyder kommentarerna som att Xaph tycker att alla TV-apparater från Samsung är skräp, vilket jag tycker är ett befängt påstående att bara slänga ur sig utan någon som helst förklaring. Jag påstår inte hatt han har rätt eller fel, jag bara ifrågasätter sättet han framför det på.

Skrivet av Jetlagged:

Köp projektor. Ingenting slår projektor.

Som sagt...

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Klart att alla märken har lite sämre skärmar i de lägre prisklasserna... Samsung är inte sämre än nån annan.
Samsungs skärmar är rätt ok i 6000 serien och uppåt, lägre än det är inget att bry sig om, sen kan du ju kika på om du behöver all "lull-lull som internet, 3D osv.
En annan sak är om du har Boxer... se till att tvn har DVB-T2, annars får du sitta med en box inkopplad om 2 år eller så.
De slänger iväg tvapparater nu inför det där teknikskiftet.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Sammanfogat dina trådar då korspostning ej är tillåtet.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag tyder kommentarerna som att Xaph tycker att alla TV-apparater från Samsung är skräp, vilket jag tycker är ett befängt påstående att bara slänga ur sig utan någon som helst förklaring. Jag påstår inte hatt han har rätt eller fel, jag bara ifrågasätter sättet han framför det på.

Som sagt...

Jag tycker nästan samma som Xaph. De samsung-apparater jag har kollat på som har legat runt 10k har varit skräp. Massvis med clouding och färger som har varit helt åt helsike. Nu har jag dock inte kunnat kalibrera någon utav dessa och antar att det hade blivit mycket trevligt i så fall, men nästan av principsak skulle jag inte köpa Samsung P.g.a. deras överdrivna färger i butik som får Svensson att köpa dem. Ljudet har dessutom varit horribelt på alla dessa apparater.
Utöver detta använder sedan Samsung undermåliga kondensatorer som ofta går sönder alldeles för tidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Okej, men vad har ni för tips då på tv apparater?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaaarn:

Okej, men vad har ni för tips då på tv apparater?

Jag som oerhört kräsen kan bara föreslå plasmor från Panasonic.
Att ens kolla på LCD/LED när det gäller film/tv tittande är för mig oförståeligt.
Tro mig, köper du en plasma från Panasonic så vill du inte se röken av LED/LCD längre.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Kan förklara vidare på varför man inte ska välja Samsung:
De har clouding och BB och det kombinerat med att de är de enda som inte har någon garanti mot detta, talar för att man ska passa sig. Samsung säger "clouding och BB är ett fenomen (det roliga är att andra märken inte har detta i SAMMA utsträckning) och vi frånsäger oss allt ansvar mot att åtgärda/ersätta kunder som fått en TV med detta". (det där säger jag då jag arbetat som säljare och aldrig kunnat hjälpa en Samsung-kund)
De belyser sin panel annorlunda, vilket skapar skarpa, oäkta färger (för den som är kräsen, som jag) och vad gäller kalibrering, så när vi använder vår kalibreringsspindel så ändrar den bara två inställningar i TV:n, så det är inte heller någon jättekalibrering på Samsung. Du får inte så mycket bättre bild än det du ser i butik, medans du kan få betydligt bättre på en Sony, Panasonic, Philips.

Permalänk
Medlem

Okej, men vad rekommenderar du för tv för runt 10.000kr? Ska mestadels användas till film, fotboll, vanlig tv och lite f1 på xbox. Ni är ju jävligt vassa på detta märker jag då ni får gärna komma med förslag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zaaarn:

Okej, men vad rekommenderar du för tv för runt 10.000kr? Ska mestadels användas till film, fotboll, vanlig tv och lite f1 på xbox. Ni är ju jävligt vassa på detta märker jag då ni får gärna komma med förslag

Sonys nya W8-serie verkar vara riktigt vass för att vara en LCD. Har inte sett den själv, men enligt recensioner verkar den vara riktigt lovande. Sen så är det dessutom en av de bästa TV-apparaterna för spelande med en låg input lag, så det får du väl lite som en bonus på köpet.

Sony Bravia KDL-50W828
Recension

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

LG 55" 55LB561V. Köpte en för 5990:- på MediaMarkt. Vill du inte ha 3D och annat j*kla krufs utan bara en riktigt bra TV så rekommenderar jag den varmt. Tvivlar starkt på att du får en bättre TV för de pengarna, eller att du får en bättre 55" för under 10 loppor. Jag blev mycket positivt överaskad.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2578059

Hör av dig om du undrar nått.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

LG 55" 55LB561V. Köpte en för 5990:- på MediaMarkt. Vill du inte ha 3D och annat j*kla krufs utan bara en riktigt bra TV så rekommenderar jag den varmt. Tvivlar starkt på att du får en bättre TV för de pengarna, eller att du får en bättre 55" för under 10 loppor. Jag blev mycket positivt överaskad.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2578059

Hör av dig om du undrar nått.

"Uppdateringsfrekvens
Föreslå ändring
50 Hz"

"Bra TV"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

"Uppdateringsfrekvens
Föreslå ändring
50 Hz"

"Bra TV"

uppdateringsfrekvens och tv apparater är väldigt luddigt... köpte också en sån och tycker det är bra flyt... men kanske inte är kräsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

uppdateringsfrekvens och tv apparater är väldigt luddigt... köpte också en sån och tycker det är bra flyt... men kanske inte är kräsen

Ursäkta mitt kanske lite snäsiga svar, men jag är kräsen och det svider i ögonen när folk rekommenderar dåliga apparater till andra användare bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Ursäkta mitt kanske lite snäsiga svar, men jag är kräsen och det svider i ögonen när folk rekommenderar dåliga apparater till andra användare bara

Det svider i ögonen när folk inte vet vad de snackar om likt dig i ditt inlägg. Det är rätt uppenbart att du är en av dem som lyckats bli lurad av tv-tillverkarnas marknadsföringsbullshit.

"Smooth motion", "600Hz", bla bla. Det kan vara bra i vissa lägen med snabb uppdateringsfrekvens. Problemet är att det handlar inte enbart om uppdateringsfrekvens utan att tv-tillverkarnas envisas med att _interpolera_ mellan faktiska bildrutor. Smooth motion! De skapar bildrutor som egentligen inte finns efter vad TV:n tycker det skulle kunna vara. Det kan funka bra om man kollar på mycket snabb sport, men för filmtittande är det rent av fel. De flesta filmer är skapade med 24fps av en anledning.

Här har du lite att läsa. Om du sedan tycker det är något du vill ha, varsågod, men blanda inte ihop saker och ting.

Citerar en liten del från länkade sidan ovan:

Citat:

Filmmakers were not content to make movies with video cameras until those cameras could shoot 24p, because video, with its many-frames-per-second, looks like reality, like the evening news, like a live broadcast or a daytime soap opera; whereas 24p film, by showing us less, looks somehow larger than life, like a dream, like a story being told rather than an event being documented. This seemingly technical issue turns out to have an enoumous emotional effect on the viewer.

These days, any TV you are likely to buy, will, by default, have technology enabled that completely changes the emotional quality of the movies you watch. This is a cinematic disaster.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimman:

Det svider i ögonen när folk inte vet vad de snackar om likt dig i ditt inlägg. Det är rätt uppenbart att du är en av dem som lyckats bli lurad av tv-tillverkarnas marknadsföringsbullshit.

"Smooth motion", "600Hz", bla bla. Det kan vara bra i vissa lägen med snabb uppdateringsfrekvens. Problemet är att det handlar inte enbart om uppdateringsfrekvens utan att tv-tillverkarnas envisas med att _interpolera_ mellan faktiska bildrutor. Smooth motion! De skapar bildrutor som egentligen inte finns efter vad TV:n tycker det skulle kunna vara. Det kan funka bra om man kollar på mycket snabb sport, men för filmtittande är det rent av fel. De flesta filmer är skapade med 24fps av en anledning.

Här har du lite att läsa. Om du sedan tycker det är något du vill ha, varsågod, men blanda inte ihop saker och ting.

Citerar en liten del från länkade sidan ovan:

Vad jag tror Xaph syftar på är att den maximala verkliga uppdateringsfrekvensen verkar vara 50Hz (kanske t.o.m. den enda frekvensen) vilket skulle begränsa användningsområdet för TV ganska stort eftersom i princip alla spelkonsoler kör i 60fps, de flesta storfilmer i 24fps, svenska filmer i 25fps etc. Det gör att allt material som inte går att dela jämt med uppdateringsfrekvensen kommer att hacka under uppspelningen. Enda lösningen för att slippa hacket blir i så fall att interpolera. Är så fallet så håller jag med Xaph att det inte är en bra TV.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Köp en billig LG plasma eller en lite dyrare Panasonic plasma om det finns några kvar. Det som skiljer är djupet på svärtan, färgerna minst lika bra, iaf efter kalibrering. Våga hoppa över LCD generationen, stora 4k skärmar gick på nöten i ett blidtest nyligen mot en fullhd plasma på hdtvtest.co.uk.

Skrivet av Casgar:

Vad jag tror Xaph syftar på är att den maximala verkliga uppdateringsfrekvensen verkar vara 50Hz (kanske t.o.m. den enda frekvensen) vilket skulle begränsa användningsområdet för TV ganska stort eftersom i princip alla spelkonsoler kör i 60Hz, de flesta storfilmer i 24Hz, svenska filmer i 25Hz etc. Det gör att allt material som inte går att dela jämt med uppdateringsfrekvensen kommer att hacka under uppspelningen. Enda lösningen för att slippa hacket blir i så fall att interpolera. Är så fallet så håller jag med Xaph att det inte är en bra TV.

Även svensk film spelas in och upp (när det gäller bluray) i 23.976, du förväxlar med uppspelningen som förr (DVD & VHS) som gjordes i 25.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Livsnjutare 😎

Prisvärd panel som är på utgång;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1815875

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •