Permalänk
Medlem

vad klassas som tyst för luft kylning?

hur många decibel kan man kalla tyst när man kör med luft kylning till prollen? 10? 15? 20? 25?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

25-30 skulle jag säga är tyst, men inte ljudlöst. Då mäter jag med appen "Buller" från arbetsmiljöverket, på en telefon, ca 1 meter från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

25-30 skulle jag säga är tyst, men inte ljudlöst. Då mäter jag med appen "Buller" från arbetsmiljöverket, på en telefon, ca 1 meter från datorn.

mätte just min dator med den appen. 58 db :/

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

mätte just min dator med den appen. 58 db :/

Ouch, det är väldigt mycket. Vad har du för processorkylare, grafikkort, övriga fläktar samt chassi? Vad låter mest?

Edit: Det gäller såklart också att mäta vid rätt tillfälle. Jag bor i stan nära en hyfsad väg som låter mer än min dator, så jag får mäta på natten om jag ska få vettiga resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Ouch, det är väldigt mycket. Vad har du för processorkylare, grafikkort, övriga fläktar samt chassi? Vad låter mest?

Edit: Det gäller såklart också att mäta vid rätt tillfälle. Jag bor i stan nära en hyfsad väg som låter mer än min dator, så jag får mäta på natten om jag ska få vettiga resultat.

i 7 - 930 som klockas i 3.7 ghz. coolser master fläkt nånting.

men beställt nya delar som sagt och kommer inte klocka min nya prolle. är trött på ljudet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Har hört att Aerocool DS Dead Silence fläktar skall vara väldigt bra.
Ska köpa dem nästa gång det är dags för uppgradering.

Skall finnas en utan LED:s om man inte vill ha det(som jag).

En review: http://www.kitguru.net/components/cooling/zardon/aerocool-ds-...

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

jag testa dra ner det där till min mobil, 45 1m från datorn (hörs hyfsat)

40 i garaget när mobilen ligger still helt tyst miljö?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

jag testa dra ner det där till min mobil, 45 1m från datorn (hörs hyfsat)

40 i garaget när mobilen ligger still helt tyst miljö?

Den där appen är såklart inte särskilt pålitlig för ljudnivå, själv använder jag den bara som referens till min egen dator, att jämför värden med hårddisken av eller på osv. Dock så blir man lätt lurad som människa vad som är en helt tyst miljö, det är väldigt lätt att "inte höra" bakrundsbrus av olika slag. 0 dB existerar mig veterligen inte i någon naturlig miljö.

Permalänk
Avstängd

38 - 39 pendlar min på med 800rpm fläktar på cpu´n och 280x med stockkylning och utan chassie sidor så den är ganska tyst ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

För mig fungerar den inte ens, -10dB cirka. Har en Galaxy S3 och har provat några andra mätare som inte heller verkar fungera. Får värden upp till 31dB oavsett var jag placerar telefonen. Någon som vet varför?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

För mig fungerar den inte ens, -10dB cirka. Har en Galaxy S3 och har provat några andra mätare som inte heller verkar fungera. Får värden upp till 31dB oavsett var jag placerar telefonen. Någon som vet varför?

Konstigt, jag har samma telefon och det funkar, eller mätaren stiger när det låter mer. Har ingen aning om hur den är kalibrerad.

Permalänk
Avstängd

26,5 DB med två Noctuafläktar i chassit och en NH-D15.

MVH

Permalänk

37db säger "buller" på min Define R4 på 7 volt

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem

Känns som appen/telefonen inte riktigt gör det där rätt. Lägger jag den på bordet och sitter och pratar på skype så visar den 85-90dB vilket jag inte tror stämmer alls...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

För att återgå till frågan så håller jag med I_KILL_HORSES i första kommentaren. (Sedan är det klart att om skalan avser det lägsta som kan uppfattas så sätts det till 0.)

Sedan är det en annan sak att folk kan vara olika känsliga (i det här sammanhanget: förmåga att uppfatta) över frekvensspektrumet, samt nedre gräns.

Jag har den app som nämndes sedan tidigare och tyckte mest att det var kul att testa den i andra sammanhang. Det första jag tänkte på innan användning var skillnader mellan telefoner, och hur det kan påverka, Appen nämner mycket riktigt att telefonmikrofoner är anpassade för mänskligt tal. Det sägs också att den fungerar bäst mellan 40-100 dB(A).

Sedan kan som sagt vissa frågeställningar bli något akademiska, har man ett "bakgrundsbrus" som innebär att det inte går under 28-30 dB(A) mitt i natten blir det närmast ointressant om någon presterar vid 25 eller 30 dB(A).

Permalänk
Skrivet av Osprey:

För att återgå till frågan så håller jag med I_KILL_HORSES i första kommentaren. (Sedan är det klart att om skalan avser det lägsta som kan uppfattas så sätts det till 0.)

Sedan är det en annan sak att folk kan vara olika känsliga (i det här sammanhanget: förmåga att uppfatta) över frekvensspektrumet, samt nedre gräns.

Jag har den app som nämndes sedan tidigare och tyckte mest att det var kul att testa den i andra sammanhang. Det första jag tänkte på innan användning var skillnader mellan telefoner, och hur det kan påverka, Appen nämner mycket riktigt att telefonmikrofoner är anpassade för mänskligt tal. Det sägs också att den fungerar bäst mellan 40-100 dB(A).

Sedan kan som sagt vissa frågeställningar bli något akademiska, har man ett "bakgrundsbrus" som innebär att det inte går under 28-30 dB(A) mitt i natten blir det närmast ointressant om någon presterar vid 25 eller 30 dB(A).

Jag håller med, och så får man komma ihåg att de flesta inte har särskilt bra utrustning för att mäta ljudtryck, utan får förlita sig på liknande appar. Dessa är som sagt sådär.

Permalänk
Hedersmedlem

Min burk visade 33dB(A) ~1m sent på kvällen. Ett Define R3 med fläktar på nästan fullt ös. Låter rätt vettigt i mina öron.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Beror på telefonen också. Olika mikrofoner har olika känslighet. Vissa telefoner kommer med mikrofoner som är väldigt känsliga och genom mjukvara justerar signalen beroende på situation, t.ex vid högtalartelefon eller vanligt bruk. Vissa telefoner har även aktivbrusreducering, vilket gör att man inte kan mäta brus alls.

Men hur högt är högt och hur tyst är tyst är dessvärre upp till var och en. Men om man lyssnar på mätningar är en vanlig samtalsnivå runt 60 dB. 30 dB är en viskning i ett tyst bibliotek. En tickande klocka är 20 dB. Men allt kan tas med en nypa salt. Särskilt med tanke på att vår hörsel också justerar sig. Om jag stänger in dig i ett ekofritt rum där bakgrund ljudet mäts i minus decibel så kommer du plötsligt kunna höra blodflödet i ditt huvud, din anding, knackiga leder och mer som om det var helt normalt. Så fort vi öppnar dörrarna till rummet kommer du inte längre kunna höra dessa sakerna.

Så hur tyst något är beror på bakgrund bruset. Om du har ventilation in i ditt rum som är 30 dB högt så kommer du inte kunna höra din dator särskilt tydligt som brusar kring 20 dB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Den där appen är såklart inte särskilt pålitlig för ljudnivå, själv använder jag den bara som referens till min egen dator, att jämför värden med hårddisken av eller på osv. Dock så blir man lätt lurad som människa vad som är en helt tyst miljö, det är väldigt lätt att "inte höra" bakrundsbrus av olika slag. 0 dB existerar mig veterligen inte i någon naturlig miljö.

Skrivet av Laggzor:

jag testa dra ner det där till min mobil, 45 1m från datorn (hörs hyfsat)

40 i garaget när mobilen ligger still helt tyst miljö?

Tänkte just det! Själv fick jag runt 30 - 35 Dba vart jag än gick i huset...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur pålitligt detta är, men jag fick 23dB med mina fläktar som jag har dem normalt. Samma resultat 1m bort som precis intill chassit. Jag nådde helt enkelt inte ens upp till bakgrundsbruset

Har 2 fläktar på 5V och en på 7V, i en Define R4.
Ställer jag om 2 av dem till 12V så får jag ca 25 en meter bort och 40 om jag håller den precis intill luftintaget. Dörren i fronten gjorde stor skillnad för denna mätningen. Jag var uppe i 50 intill och 30 1m bort med den öppen.

Permalänk
Avstängd

inte ens riktiga decibelmätare för över tio tusen mäter pålitligt under 30dBA. Telefoner...ännu sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Rätt ointressant med siffror, ljud har också olika karaktär, vissa frekvenser är mer störande och tickanden kan vara störande även om de är extremt svaga.
Ifall en dator låter på ett störande vis låter den för mycket, så enkelt är svaret,
min (Nanoxia DS1, MUX120, ASUS 670 DCII) låter nu som ett svagt vindbrus, utan tydlig karaktär, detta finner jag som tillräckligt för att inte störas när man sitter vid den, släcker man ner och försöker sova blir den däremot mycket mer påtaglig, kanske t o m störande, iaf för vissa.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Det är en svår fråga. Det viktigaste är vad du själv tycker är tyst, och bäst är nog att prova sig fram. Även med den allra bästa mätaren så finns det fortfarande annat än enbart trycknivån som avgör hur tyst man upplever det, t.ex. tonalitet vid vissa frekvenser.

Själv brukar jag gå efter vad Silent PC Review (SPCR) säger, då det stämmer bra med verkligheten (för mig).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

hade 38-39 1m i från som sagts tidigare ..stängde av datorn och inget som låter i bakrunden då visar den 36db
och min 8m dotter brukar vråla till ibland och det pekade på 100db så ja jag vet inte är nog lite suspekt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Den där appen är såklart inte särskilt pålitlig för ljudnivå, själv använder jag den bara som referens till min egen dator, att jämför värden med hårddisken av eller på osv. Dock så blir man lätt lurad som människa vad som är en helt tyst miljö, det är väldigt lätt att "inte höra" bakrundsbrus av olika slag. 0 dB existerar mig veterligen inte i någon naturlig miljö.

Om jag kommer ihåg allt från ljudkursen så är det ju så att dB är ett förhållande som jämförs mot ett referensvärde. Därmed kan det väldigt väl finnas 0 dB beroende på vad man använder sig av för referens.

Det som vi talar om här, och som brukar talas om är ju dB i SPL, Sound Pressure Level. Där är referensen (0dB) motsvarande ett tryck på 20 mikroPascal.

Och du har helt rätt, inom atmosfären finns det inte någonstans där det är 0dB naturligt sett. Däremot finns det ljudisolerande rum, som kommer nära. Om jag inte minns alldeles fel så var rekordet för att stanna i ett sådant rum 8 minuter! Det var så tyst att det enda man hörde var sin egen andning (10 dB?) vilket gjorde folk helt galna

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Och du har helt rätt, inom atmosfären finns det inte någonstans där det är 0dB naturligt sett. Däremot finns det ljudisolerande rum, som kommer nära. Om jag inte minns alldeles fel så var rekordet för att stanna i ett sådant rum 8 minuter! Det var så tyst att det enda man hörde var sin egen andning (10 dB?) vilket gjorde folk helt galna

Angående ditt ekofria rum, så är den myten falsk. Här är lite mer info om hur sådana rum funkar och en som faktiskt klarar sitta där i lite drygt en timme.
EDIT No no forgot the link: https://www.youtube.com/watch?v=mXVGIb3bzHI

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör Sound Meter Lite och tycker den är rätt så exakt. Testade den här på jobbet och den pendlar mellan 40 och 61 beroende på om folk i närheten pratar eller inte. "Quiet Office" - "Normal conversation at 3 feet".

Sist jag kollade datorn så låg den på runt 50dB typ 30cm ifrån burken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Snälla ni... Ni kan inte mäta ljudnivå med en mobiltelefon. Speciellt inte när det handlar om så otroligt tysta ljudnivåer. Jag har en riktigt decibelmätare som kostar som en billig mobiltelefon och den klarar definitivt inte av att mäta precist under 50dB. Mobiltelefonens mikrofon i sig lär ha en brusnivå som troligen överstiger datorns ljudnivå. Gå istället på omdömen. Dessutom som någon nämnde tidigare, ljudkaraktär är nästan viktigare än ljudnivå när det kommer till fläktar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av I_KILL_HORSES:

25-30 skulle jag säga är tyst, men inte ljudlöst. Då mäter jag med appen "Buller" från arbetsmiljöverket, på en telefon, ca 1 meter från datorn.

Buller är inte en fullt pålitlig app, jag hostar t.ex högre än en motorsåg enligt den, har man dessutom en nyare mobil så är den inte helt kalibrerad för dem, inom ett par månader så kommer det en ny kalibrerad version till iPhone 5/5C/5S då dessa visar fel (meddelades för 4 dagar sedan), de Android telefoner den är testad och kalibrerad efter är följande:

- Samsung Galaxy SII
- HTC Desire
- HTC Desire HD
- HTC Wildfire
- Sony Ericsson Xperia ray

Så Android är än mer opålitliga

Källa: Arbetsmiljöverket

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

I ett försök att besvara TS fråga och inte diskutera OT hur en värdelös app mäter..

Skrivet av SectionX2:

hur många decibel kan man kalla tyst när man kör med luft kylning till prollen? 10? 15? 20? 25?

Högst personligt och hur "rent" ljudet är från fläkten, om en fläkt knastrar i 24dbA exempelvis så uppfattas ju det betydligt mer störande och inte tyst.
(iaf så jag ser på det)
Skulle säga 24dbA för rent ljud är det som gäller iaf för mig för att klassas som tyst.
Ca 25dbA ska vara lika högt som en viskning om jag inte missminner mig.