Permalänk
Medlem

skum kinesisk dator utan fläktar

Hej, jag har fått en ny sekondär på jobbet, men jag är lite orolig när jag märkte att den blir stekhet och det princip inte existerar några fläktar i den. (bara CPU fläkt men noll case fläktar)

MEN å andra sidan, har den en rejäl CPU radiator me fläkt (fläkten verkar dock super vek, känns knappt), och jag har inte byggt datorer på många många år så jag kanske är lite gammeldags me det här med "out fan".

Processorn är i7-3970X , men allt annat inklusive CPU fläkten är oläsbara kinesiska märken.

Grejen är den att jag vill köra renderingar över helgerna (dvs typ 70 timmar konstant 100% CPU). och det är 35 grader varmt utomhus (inomhus beror helt på luftkonditioneringen), så jag är orolig att det kommer strula sej.

Nuvarande ligger CPUn på runt 85 grader efter nån timmas rendering. jag är orolig att hastigheten trottlas ner efter längre tag.

Så visst, det finns nog nån extrem lösning för proffs eller galna entiaster, men jag undrar finns det nått simpelt jag kan göra? jag funderar på att köpa en billig out-fan, men jag misstänker att det ändå inte kommer vara nå bättre änn just nu när jag helt enkelt lämnar sidan öppen.

bild:
niberspace.com/only-cpu-fan.jpg

Permalänk
Medlem

Du ska väl inte kosta på dig något till jobbets dator, det hade då aldrig jag gjort iaf.
Snacka med din arbetsgivare och säg att du behöver en fläkt eller två.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Huntkey nätagg, det är oftast billigt skit det.

Till deras försvar kan sägas att de idag faktiskt har vad som förefaller vara bra nätagg i sortimentet, men ryktet är inte lätt att bli av med.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Du ska väl inte kosta på dig något till jobbets dator, det hade då aldrig jag gjort iaf.
Snacka med din arbetsgivare och säg att du behöver en fläkt eller två.

Jag håller med dig, hans dator är ju i grund och botten ägd av företaget han arbetar hos.
Minsta lilla skruv skall dom betala, då datorn bär på risk att överhetta så bör företaget ge TS chans att på deras bekostnad utplåna överhettningsrisken.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niber:

Hej, jag har fått en ny sekondär på jobbet, men jag är lite orolig när jag märkte att den blir stekhet och det princip inte existerar några fläktar i den. (bara CPU fläkt men noll case fläktar)

MEN å andra sidan, har den en rejäl CPU radiator me fläkt (fläkten verkar dock super vek, känns knappt), och jag har inte byggt datorer på många många år så jag kanske är lite gammeldags me det här med "out fan".

Processorn är i7-3970X , men allt annat inklusive CPU fläkten är oläsbara kinesiska märken.

Grejen är den att jag vill köra renderingar över helgerna (dvs typ 70 timmar konstant 100% CPU). och det är 35 grader varmt utomhus (inomhus beror helt på luftkonditioneringen), så jag är orolig att det kommer strula sej.

Nuvarande ligger CPUn på runt 85 grader efter nån timmas rendering. jag är orolig att hastigheten trottlas ner efter längre tag.

Så visst, det finns nog nån extrem lösning för proffs eller galna entiaster, men jag undrar finns det nått simpelt jag kan göra? jag funderar på att köpa en billig out-fan, men jag misstänker att det ändå inte kommer vara nå bättre änn just nu när jag helt enkelt lämnar sidan öppen.

bild:
niberspace.com/only-cpu-fan.jpg

Nej, du har ingen radiator på processorn. Det är en varlig luftkylare.
Prata med företagets IT-avdelning om dina övriga funderingar.
Tilläggas kan också att det där ser ut att vara ett enormt konstigt val både som företagsdator och renderingsdator.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Renderingsdatorer bör sitta i ett serverrum om dom inte även är maskinen man kör frontenden på och därmed behöver gpu-accelererad grafik till den.
Datorn ser ut som en whitebox från lokala datorhandlarn på hörnet för det ser ut som gamingchassi, jättefläns som borde varit vänd åt andra hållet så den inte har fläkten mot grafikkortet. Och en renderingsdator som inte är fullbestyckad med minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Nej, du har ingen radiator på processorn. Det är en varlig luftkylare.
Prata med företagets IT-avdelning om dina övriga funderingar.
Tilläggas kan också att det där ser ut att vara ett enormt konstigt val både som företagsdator och renderingsdator.

Från wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Radiator
As electronic devices become smaller, the problem of dispersing waste heat becomes more difficult. Tiny radiators known as heat sinks are used to convey heat from the electronic components into a cooling air stream.

För övrigt tycker jag att chassit ser så perforerat ut att det inte behövs extra fläkt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Kylaren ser väl ok ut, men det var en bra konstig renderings dator, har eran inköpsansvariga varit på fyllan?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Huntkey nätagg, det är oftast billigt skit det.

Till deras försvar kan sägas att de idag faktiskt har vad som förefaller vara bra nätagg i sortimentet, men ryktet är inte lätt att bli av med.

Verkar ju vara riktigt bra de där. :P... Inga mindre transistorer gömda i större höljen iaf så ett litet steg framåt bland fulaggen

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Gissar att det är ett mindre företag som kanske inte har en stor inköpsansvarig och kanske inte har så stor budget.
Men ja, det borde vara lugnt. I värsta fall går det nog att köpa till en eller två fläktar och fästa i front och bak av datorn för lite luftgenomströmning.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag undrar nog mest vad det är för företag som jobbar med så intensiva uppgifter som har en IT avdelning som köper in datorer med så tvivelaktiga komponenter i? Känns inte som man tänker i det stora perspektivet direkt utan endast att det skall vara billigt här och nu.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niber:

Du bör verkligen se till att få ett flertal fläktar till burken, det är vid 91-92 grader någonstans som processorn throttlar hastigheten och vid 100c stänger den av datorn, så om den är på 85c efter en timma kommer det där verkligen inte hålla 70 timmar utan ytterligare kylning.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!

Jag är lite förvånad på klagomålet om processor-valet, själv tycker jag precis tvärt om att denna processor är PERFEKT för budget rendering. 6 core extreme i7 lixom.

Visst finns det ju server hallar och allt sånt som nån nämnde, men jag tror nån har sett lite för mkt på behind the scenes of Pixar, vanliga människor har inte server hallar för sina renderingar.

Tyvärr har vi ingen IT snubbe eftersom jag jobbar för ett litet företag. Behöver vi nån grejer så kommer nån kines me säljar attityd upp me en dator och säger "tis one is lidicolously fast!" och sen är det upp till mej att förklara att jag vill ha en HDMI kabel istället för VGA trots att han demonstrerat 5 gånger att VGA kabeln inte alls är trasig.

Så därför jag frågar här om tips. Däremot kommer jag givetvis låta jobbet beställa grejerna,däremot måste jag nog göra installation på min fritid om det är nått komplicerat, hade varigt perfekt att ha nått IT geni pimpa kylningen åt mej men det har jag inte tillgång till.

Skrivet av aluser:

, jättefläns som borde varit vänd åt andra hållet så den inte har fläkten mot grafikkortet. Och en renderingsdator som inte är fullbestyckad med minnen.

Men stämmer det du säger nu verkligen? fläkten sitter väll under heatsinken så att den fläktar upp och igenom heatsinken? Det känns då allafall som luften går uppåt (mer änn bara av sej själv), däremot är det verkligen en svag fläkt.

Skrivet av muppens:

För övrigt tycker jag att chassit ser så perforerat ut att det inte behövs extra fläkt.

Ah ok det är det jag små funderar över me, att fläkt inte gör så stor skillnad när det är så många hål (speciellt när jag lämnar utan sidoplatta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niber:

Tack för alla svaren!

Jag är lite förvånad på klagomålet om processor-valet, själv tycker jag precis tvärt om att denna processor är PERFEKT för budget rendering. 6 core extreme i7 lixom.

Visst finns det ju server hallar och allt sånt som nån nämnde, men jag tror nån har sett lite för mkt på behind the scenes of Pixar, vanliga människor har inte server hallar för sina renderingar.

Tyvärr har vi ingen IT snubbe eftersom jag jobbar för ett litet företag. Behöver vi nån grejer så kommer nån kines me säljar attityd upp me en dator och säger "tis one is lidicolously fast!" och sen är det upp till mej att förklara att jag vill ha en HDMI kabel istället för VGA trots att han demonstrerat 5 gånger att VGA kabeln inte alls är trasig.

Så därför jag frågar här om tips. Däremot kommer jag givetvis låta jobbet beställa grejerna,däremot måste jag nog göra installation på min fritid om det är nått komplicerat, hade varigt perfekt att ha nått IT geni pimpa kylningen åt mej men det har jag inte tillgång till.

Men stämmer det du säger nu verkligen? fläkten sitter väll under heatsinken så att den fläktar upp och igenom heatsinken? Det känns då allafall som luften går uppåt (mer änn bara av sej själv), däremot är det verkligen en svag fläkt.

Ah ok det är det jag små funderar över me, att fläkt inte gör så stor skillnad när det är så många hål (speciellt när jag lämnar utan sidoplatta)

Om fläkten sitter på undersidan (som den gör i bilden) och flyttar luften uppåt genom flänsarna så betyder ju det att den suger varm luft från grafikkortet och drar den varma luften genom kylare. Dvs. det är inte direkt optimalt att försöka kyla något med varm luft.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Optimalt luft flöde och kylning får du när du sätter så CPU torn fläkten blåser luften genom kylflänsen ut baksidan av chassit. Plus att du har en chassi fläkt monterad bak och en fram.
Likt så som bilden visar här.

Dock inte säkert om denna "kines" kylare går vända på ett smidigt sätt. Men flesta bör kunna göra detta.
Tänk på när du plockar av kylaren, att rengöra bort gammal kylpasta ordentligt med t.ex isopropanol. Och applicera på ny kylpasta.

EDIT: Går kanske att sätta så torn kylaren blåser upp också.. Men som Elghinnarisa nämnde så kan det medföra att du drar värme från grafikkortet upp genom kylaren istället.

Vilket fall som helst så vill du har en chassi fläkt fram som blåser in fram. Och gärna en i bak eller toppen för att hjälpa torn kylaren dra igenom luften.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niber:

Hej, jag har fått en ny sekondär på jobbet, men jag är lite orolig när jag märkte att den blir stekhet och det princip inte existerar några fläktar i den. (bara CPU fläkt men noll case fläktar)

MEN å andra sidan, har den en rejäl CPU radiator me fläkt (fläkten verkar dock super vek, känns knappt), och jag har inte byggt datorer på många många år så jag kanske är lite gammeldags me det här med "out fan".

Processorn är i7-3970X , men allt annat inklusive CPU fläkten är oläsbara kinesiska märken.

Grejen är den att jag vill köra renderingar över helgerna (dvs typ 70 timmar konstant 100% CPU). och det är 35 grader varmt utomhus (inomhus beror helt på luftkonditioneringen), så jag är orolig att det kommer strula sej.

Nuvarande ligger CPUn på runt 85 grader efter nån timmas rendering. jag är orolig att hastigheten trottlas ner efter längre tag.

Så visst, det finns nog nån extrem lösning för proffs eller galna entiaster, men jag undrar finns det nått simpelt jag kan göra? jag funderar på att köpa en billig out-fan, men jag misstänker att det ändå inte kommer vara nå bättre änn just nu när jag helt enkelt lämnar sidan öppen.

bild:
niberspace.com/only-cpu-fan.jpg

Börja med att kolla så det inte sitter en resistor kopplad mellan moderkortet och fläkten som sänker fläkthastigheten. Kolla sedan också om det finns några möjligheter att styra fläkten i moderkortets BIOS/UEFI kanske är någon inställning dör som får fläkten att gå på lägre varvtal. Om detta inte finns, gå till nästa steg.

Om det finns plats så byt fläkten (men behåll kylflänsen) till CPU:n mot en som blåser mer (bättre). Risken är att det nu sitter en slimmad fläkt och att en ny gör att avståndet mellan grafikkortet blir för litet för att få en bra luftgenomströmmning eller helt enkelt inte får plats, så kontrollera det först.

Innan du smäller i fläktar i chassit så prova att ställa en vanlig bordsfläkt (du kanske har en hemma som du kan testa med) som blåser in från sidan (eftersom du ändå kör utan sidopanelen). Om det gör skillnad med bordsfläktar kan du sedan införskaffa några chassifläktar som du förslagsvis sätter på att blåsa in luft i lådan nära processor/grafikkort och sedan sätta dit sidopanelen igen. Skaffa förslagsvis en fläktkontroller så att du enkelt kan dra ner fläkthastigheten (läs oljudet) när du är på jobbet och dra på för fullt när du (eller någon annan) inte är där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De lite svårt se

Men nätagg ligger på 500w ?

sen best att kolla internminnena sitter som de skall

Fläktar bör installeras där de finns plats

* Ja vet inte va de för rendering som skall utföras med den där maskinen

Men den ser lite mer ut som en spel dator

Byt datorleverantör nu.

http://www.creativetools.se/hardvara/rendering-1311245082

rekommenderar vår arkitekt på kontoret att titta på

Skrivet av Niber:

Hej, jag har fått en ny sekondär på jobbet, men jag är lite orolig när jag märkte att den blir stekhet och det princip inte existerar några fläktar i den. (bara CPU fläkt men noll case fläktar)

MEN å andra sidan, har den en rejäl CPU radiator me fläkt (fläkten verkar dock super vek, känns knappt), och jag har inte byggt datorer på många många år så jag kanske är lite gammeldags me det här med "out fan".

Processorn är i7-3970X , men allt annat inklusive CPU fläkten är oläsbara kinesiska märken.

Grejen är den att jag vill köra renderingar över helgerna (dvs typ 70 timmar konstant 100% CPU). och det är 35 grader varmt utomhus (inomhus beror helt på luftkonditioneringen), så jag är orolig att det kommer strula sej.

Nuvarande ligger CPUn på runt 85 grader efter nån timmas rendering. jag är orolig att hastigheten trottlas ner efter längre tag.

Så visst, det finns nog nån extrem lösning för proffs eller galna entiaster, men jag undrar finns det nått simpelt jag kan göra? jag funderar på att köpa en billig out-fan, men jag misstänker att det ändå inte kommer vara nå bättre änn just nu när jag helt enkelt lämnar sidan öppen.

bild:
niberspace.com/only-cpu-fan.jpg

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niber:

Jag är lite förvånad på klagomålet om processor-valet, själv tycker jag precis tvärt om att denna processor är PERFEKT för budget rendering. 6 core extreme i7 lixom.

Kan ju säga att det är en helt ypperlig processor för budget rendering. Men den kommer nog inte till någon nytta när kylningen inte fungerar, den throttlar nog hela tiden du lägger belastning på den. De är några as att kyla. Jag har en liknande processor och den börjar throttla vid 66 grader, så skulle tro att din thorttlar från första minuten du börjar rendera.

Jag installerade custom vattenkylning och då blev det en helt annan dator av det hela. Det kostade cirka 6-7 tusen för cpu och 2 gpuer, och med tanke på att företaget lagt ca 10 000 på endast processorn så kanske de kan kosta på ca 3-4 tusen för att kyla den.

Skrivet av Niber:

Tyvärr har vi ingen IT snubbe eftersom jag jobbar för ett litet företag. Behöver vi nån grejer så kommer nån kines me säljar attityd upp me en dator och säger "tis one is lidicolously fast!" och sen är det upp till mej att förklara att jag vill ha en HDMI kabel istället för VGA trots att han demonstrerat 5 gånger att VGA kabeln inte alls är trasig.

Haha, kul snubbe
Jobbar du i Sverige eller i Kina?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Kan ju säga att det är en helt ypperlig processor för budget rendering.

Kanske lite mer åt off topic hållet men en processor för 8k är BUDGET sen när? Om någon säger budget rendering tänker jag på en FX-8350 då den ger ypperligt rendering prestanda för kronan.
Eller är det något jag missat?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Processorn klockar ner sig när den blir för varm, ditt arbete kommer kanske gå långsammare men det händer knappt något med processorn. Moderkortet verkar vara en Asus p9x79 (man kan se lite av det genom fläkten). Annars tycker man förstås att det är konstigt med avsaknad av fläktar och svåg nätagg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kanske lite mer åt off topic hållet men en processor för 8k är BUDGET sen när? Om någon säger budget rendering tänker jag på en FX-8350 då den ger ypperligt rendering prestanda för kronan.
Eller är det något jag missat?

Du tänker på budget för privatpersoner. För företag vars omsättning och vinst bygger på effektivitet är 8.000:- väldigt lite, med tanke på att den som ska använda datorn antagligen kostar företaget +50.000:- / månad, och kundernas beställningar kan variera från 10:- upp till oändligheten.

Däremot kan jag känna att en 3930k/4930k skulle varit ett bra alternativ, men i och med att tid alltid är pengar så finns det inte lika mycket betänketid som vanligt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Du tänker på budget för privatpersoner. För företag vars omsättning och vinst bygger på effektivitet är 8.000:- väldigt lite, med tanke på att den som ska använda datorn antagligen kostar företaget +50.000:- / månad, och kundernas beställningar kan variera från 10:- upp till oändligheten.

Däremot kan jag känna att en 3930k/4930k skulle varit ett bra alternativ, men i och med att tid alltid är pengar så finns det inte lika mycket betänketid som vanligt.

Ah, that makes more sense.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Du säger klen fläkt. Vad går den i för rpm?

Permalänk
Medlem

Fullbestycka chassit med vettiga fläktar snarast, åtminstone 1 in, 1 ut.
Även om CPU kan klocka ner sig etc. är det knappast nyttigt för moderkortet att gå extra varmt.

Rendering på maxlast är inte som att surfa och läsa email, spela enklare spel. Du behöver nominell kylning av datorn.
I värsta fall kan du låta en bordsfläkt blåsa snett in i lådan med chasissidan av, men inte är det som at tha normal kylning i datorn inte.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Huntkey nätagg, det är oftast billigt skit det.

Till deras försvar kan sägas att de idag faktiskt har vad som förefaller vara bra nätagg i sortimentet, men ryktet är inte lätt att bli av med.

Kollade på deras tester och videor när nätaggen exploderade, både 450W och 550W aggen hahaha

Dock, hur fan kan de säga att de inte fungerar i "normal" rumstemperatur som de anser vara 45-50C? Jag skulle verkligen inte vilja sitta i ett 50 graders rum och lira...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2