Iphone särskild ägnad för privatkopiering – enligt Södertörns tingsrätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Man har gett NCB rättigheter så fort man ger ut musik, vilket gör att en musiker måste betala STIM/NCB för att ha sina egna låtar på sin hemsida t.ex.

Man måste varken skaffa en licens från NCB eller vara medlem i STIM för att ge ut skivor.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Kan någon vänlig själ förklara med vilken rätt Copyswede kräver dessa avgifter? Jag ser inte vart dem kommer in i bilden.

Artisten får pengar då jag köper låten.
Apple får pengar då jag köper telefonen.
Samsung får pengar då jag köper hårddisken.
Banhof får pengar för internet.
Radiotjänst betalar jag till gud vet varför.

Copyswede; skall ha pengar varför, har jag inte redan betalt nog för att kunna lyssna på min låt (i exemplet ovan)?!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Man måste varken skaffa en licens från NCB eller vara medlem i STIM för att ge ut skivor.

Nej, men har man väl gett ut en skiva med ISRC-kod så har man gett NCB/STIM rättigheter som gör att du inte kan använda dina egna verk hur som helst.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Chij:

Kanske lite grävande journalistik kring dessa individers inkomst vore på sin plats

Det är lite herp-derp att klaga på Copyswede när de bara är symptomet av lagstiftningen inom områden, särskilt när de faktiskt får rätt i domstol. Den som ogillar kopieringsavgiften bör först och främst vända sig emot politikerna som konstruerat systemet och jobba för att få lagen ändrad.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Så du jobbar inte på ekobrottsmyndigheten och grundar ditt påstående på...vadå egentligen? Varför i hela friden skulle just copyswede fuska med årsredovisningen? Har f.ö. för mig att ersättning till vd mm står i årsredovisningen, bara att läsa.

Jag har inte påstått någonting. Har bara sagt att det inte skulle förvåna mig. Det är en ganska stor skillnad.

Skrivet av Dimestam:

Det är lite herp-derp att klaga på Copyswede när de bara är symptomet av lagstiftningen inom områden, särskilt när de faktiskt får rätt i domstol. Den som ogillar kopieringsavgiften bör först och främst vända sig emot politikerna som konstruerat systemet och jobba för att få lagen ändrad.

Tyvärr så har vi fossiler i riksdagen som inte vet ett smack om elektronik och hårdvara men ändå anser att det är rätt (för de kunde ju inte haft fel när lagen infördes... Herpa derp) att ta ut denna avgift.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

CopySCHWEDE har fått tillräckligt, de skall fan inte ha en spänn till, jävla hårddisksdiktator
jag köper allting utomlands, CPS skall inte tjäna något på mig iaf.

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur skulle det INTE bli rättvist ifall det låg på källmaterialet? De som drabbas är de som får pengarna när de säljer det, via CopySwede är det ingen kontroll på det alls och det blir en kollektiv bestraffning.
Enda stället förutom källmaterialet de ska ligga på är CDr, DVDr och BDr då huvudsyftet för dem är privatkopiering, att de ligger på hårddiskar och USB-minnen osv är bara helt fel då dess huvudsyfte inte är privatkopiering

Nja, de som drabbas är de som köper musiken/filmen mm då det kommer att blie ett prispåslag...precis som det är nu med mobiler osv. Oavsett hur man gör så kommer folk som inte privatkopierar att drabbas, det var det jag försökte förmedla

Skrivet av hoski:

Tanken är att den ska ge viss kompensation för det faktum att man kan kopiera exempelvis sina köpta skivor till kassett och dela med sig till sina nära och kära. Att idag kunna rippa en cd och ha i sin mp3-spelande telefon är en bieffekt av den gammelmodiga avgiftens ursprung.
Källhänvisning kan du komma med själv, jag skiter i vilket.

Ett förslag är att faktiskt kolla upp saker om man ska diskutera denna typ av frågor så tvärsäkert som du gör. Om inte så kan man göra en snabb koll om det är flera som säger emot ens påståenden, det kan faktiskt vara så att man har fel.

I detta fallet så har du uppenbarligen en tydlig bild om vad det gäller...som tyvärr är felaktig.

Du kan börja med att läsa här:

http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/fragor-och...

Den springande punkten är att upphovsmännen har ensamrätt på att skapa exemplar av ett verk (inte helt konstigt...), när du kopierar tex musik från cd till dator så skapar du ett exemplar. Eftersom privatkopieringsavgiften tillåter undantag från upphovrättslagen så är detta lagligt. Så länge du skapar ett nytt exemplar någonstans på ett medie där det inte existerat tidigare så klassas det som privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jag har inte påstått någonting. Har bara sagt att det inte skulle förvåna mig. Det är en ganska stor skillnad.

I praktiken tycker jag att skillnaden är ytterst marginell, du antydde att det inte vore konstigt om vd:n förskingrade pengar...helt utan någon som helt grund mer än att du inte tycker om copyswede och vad de står för.

Skrivet av Tumnus:

Tyvärr så har vi fossiler i riksdagen som inte vet ett smack om elektronik och hårdvara men ändå anser att det är rätt (för de kunde ju inte haft fel när lagen infördes... Herpa derp) att ta ut denna avgift.

Är det så att så länge lagar och/eller domslut går åt i ditt tycke fel håll så är det någon som är okunnig? Kan det kanske vara så att det finns folk som kan teknik men ändå tycker att privatkopieringsavgift är vettigt med tanke på vika rättigheter det ger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

I praktiken tycker jag att skillnaden är ytterst marginell, du antydde att det inte vore konstigt om vd:n förskingrade pengar...helt utan någon som helt grund mer än att du inte tycker om copyswede och vad de står för.

Man behöver inte ha någon grund för att misstänka något. Däremot om han hade sagt ATT dem förskingrar pengar så har du rätt i sak att det saknas grund, men just nu är ditt påpekande... helt utan grund badam

Skrivet av Frispel:

Är det så att så länge lagar och/eller domslut går åt i ditt tycke fel håll så är det någon som är okunnig? Kan det kanske vara så att det finns folk som kan teknik men ändå tycker att privatkopieringsavgift är vettigt med tanke på vika rättigheter det ger?

Men vänta lite nu, med ditt tänk så skulle det ju aldrig bli några förändringar i lagboken. Om alla tänkte att "hmm det är nått knas med den här saken meeeeeeeeeeeen jag gillar idén och därför tänker vi behålla denna knasiga lagtexten som är en aning förlegad och inte är applicerbar på dagens samhälle". Om ens jobb är att se över lagtexter samt att man nu tycker att privatkopieringsavgiften är en bra idé(det kanske inte låter så men jag tycker faktiskt det) så borde man ju faktiskt fokusera på att modernisera den. Mitt förslag är att lägga till denna avgift direkt på verket, tex på skivan du köper ist för din hårddisk så går ju oxå rätt mängd till artisten. Samma sak med de svenska filmerna. Och när vi ändå är i krokarna - lägg radiotjänstavgiften på boxarna ist för tv'n. Jag skulle gärna vilja skaffa en tv för att ha en stor skärm att spela på - men vill inte se på tv, tycker inte att jag ska behöva betala radiotjänst i det läget.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Nja, de som drabbas är de som köper musiken/filmen mm då det kommer att blie ett prispåslag...precis som det är nu med mobiler osv. Oavsett hur man gör så kommer folk som inte privatkopierar att drabbas, det var det jag försökte förmedla

Exakt därför det bör ligga på källmediet + brännbara skivor, ligger det där så drabbas man inte som konsument, utan man vet att jag har betalat för min rätt att privatkopiera och föra över det till min hårddisk + mobil/mp3-spelare+bränna en kopia åt mina närmaste, som det är nu betalar jag den avgiften flera gånger, ungefär som om du måste betala entré varje gång du går in i din lägenhet som du redan betalar hyra för

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Säljer inte Swedx fortfarande TVs utan mottagare? Verkar inte som det på nyare modeller, men de som vill ha får väl tipsa ägaren igen nu när vi kan slippa undan avgiften igen. Det är i liten skala nog att det bör gå att fixa med en efterfrågan för det igen. Är inte något de stora tillverkarna själva kommer förse oss med iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Säljer inte Swedx fortfarande TVs utan mottagare? Verkar inte som det på nyare modeller, men de som vill ha får väl tipsa ägaren igen nu när vi kan slippa undan avgiften igen. Det är i liten skala nog att det bör gå att fixa med en efterfrågan för det igen. Är inte något de stora tillverkarna själva kommer förse oss med iaf.

Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren. Då behöver företaget inte betala radio- och tv-avgift för den tv-mottagaren, enligt 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. När tv-mottagaren är plomberad skickar företaget ett intyg till Radiotjänst på att t. ex. kanalväljaren är borttagen.

Observera att privatpersoner inte kan plocka bort kanalväljaren eller plombera tv-mottagaren på annat sätt för att på så vis undvika att betala radio- och tv-avgift.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren. Då behöver företaget inte betala radio- och tv-avgift för den tv-mottagaren, enligt 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. När tv-mottagaren är plomberad skickar företaget ett intyg till Radiotjänst på att t. ex. kanalväljaren är borttagen.

Observera att privatpersoner inte kan plocka bort kanalväljaren eller plombera tv-mottagaren på annat sätt för att på så vis undvika att betala radio- och tv-avgift.

Swedx har sålt apparater utan mottagare, det är inte fråga om plombering. Den har aldrig satts dit från början. Räknas precis som en skärm eller liknande enligt lagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren. Då behöver företaget inte betala radio- och tv-avgift för den tv-mottagaren, enligt 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. När tv-mottagaren är plomberad skickar företaget ett intyg till Radiotjänst på att t. ex. kanalväljaren är borttagen.

Observera att privatpersoner inte kan plocka bort kanalväljaren eller plombera tv-mottagaren på annat sätt för att på så vis undvika att betala radio- och tv-avgift.

Gillar att din sign matchar,hehe,den generationen är här,just nu,hehe

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Gillar att din sign matchar,hehe,den generationen är här,just nu,hehe

Finns ju en anledning till varför jag har det som signatur

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadlighter:

Copyswede börjar kännas mer & mer som trams

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket är en prestation i sig eftersom de var 100% trams redan från början.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Man behöver inte ha någon grund för att misstänka något. Däremot om han hade sagt ATT dem förskingrar pengar så har du rätt i sak att det saknas grund, men just nu är ditt påpekande... helt utan grund badam

Jag ser verkligen inte poängen med att attackera karaktären på en person man inte har en aning om hur den är bara för att förstärka sitt eget påstående. Det finns mig veterligen inget som tyder på att copyswedes VD skulle förskingra mer än att folk här inte tycker det senaste domslutet och att man inte tycker om privatkopieringsavgiften. Tycker att det är en dålig grund för att säga att man inte vore förvånad om han förskingrar. Kom med vettigare argument tack!

Skrivet av hersses:

Men vänta lite nu, med ditt tänk så skulle det ju aldrig bli några förändringar i lagboken. Om alla tänkte att "hmm det är nått knas med den här saken meeeeeeeeeeeen jag gillar idén och därför tänker vi behålla denna knasiga lagtexten som är en aning förlegad och inte är applicerbar på dagens samhälle". Om ens jobb är att se över lagtexter samt att man nu tycker att privatkopieringsavgiften är en bra idé(det kanske inte låter så men jag tycker faktiskt det) så borde man ju faktiskt fokusera på att modernisera den. Mitt förslag är att lägga till denna avgift direkt på verket, tex på skivan du köper ist för din hårddisk så går ju oxå rätt mängd till artisten. Samma sak med de svenska filmerna. Och när vi ändå är i krokarna - lägg radiotjänstavgiften på boxarna ist för tv'n. Jag skulle gärna vilja skaffa en tv för att ha en stor skärm att spela på - men vill inte se på tv, tycker inte att jag ska behöva betala radiotjänst i det läget.

Nu kommer du faktiskt rätt nära min poäng här

Om man avfärdar allt med att "fossiler i riksdagen som inte vet ett smack om elektronik och hårdvara" så gör man sig själv en björntjänst. Man utgår då från att de inte kan något alls och därför tycker att lagen är en bra ide när det mycket väl kan vara tvärt om. Dvs att åtminstone en del har koll på teknik OCH på vad denna lagen innebär och det är vi här som inte förstår helheten. Vill man påverka så bör man sätta sig in i frågan och inte bara avfärda saker med att det är "fossiler i riksagen" eller liknande. Kom med lite vettiga argument istället.

Skrivet av Rajat:

Exakt därför det bör ligga på källmediet + brännbara skivor, ligger det där så drabbas man inte som konsument, utan man vet att jag har betalat för min rätt att privatkopiera och föra över det till min hårddisk + mobil/mp3-spelare+bränna en kopia åt mina närmaste, som det är nu betalar jag den avgiften flera gånger, ungefär som om du måste betala entré varje gång du går in i din lägenhet som du redan betalar hyra för

Hur drabbas man inte som konsument då? Om du köper musik/film mm och INTE privatkopierar så drabbas du av en en avgift när du köper originalet som du inte drabbas av idag. Precis som att en hel del som köper hårdvara i dag inte använder den för privatkopiering och då drabbas av en avgift. Varför är de då mer rättvist att lägga avgiften på originalet, mer än att det kanske i mindre utsträckning drabbar de flesta i detta forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som sagt, den formuleringen har existerat ganska länge i andra lagar och det finns prejudikat på hur formuleringen tolkas. Man kan knappast säga att tolkningen är felaktig i dessa sammanhang, möjligen att vi lekmän tolkar den annorlunda. Vill man uppnå ett annat syfte så använder man en annan formulering.

Jodå, man kan definitivt säga att tolkningen är felaktig i samtliga dessa sammanhang. Ta gärna fram ett exempel där den inte är det, jag har inte hittat något. Vill minnas att det som exempel hänvisats till att en kofot kan räknas som "särskilt ägnad" för inbrott, vilket självklart är fullständigt felaktigt. En uppenbar verklighetsförvrängning.

Jag misstänker att du antingen är jurist, juridikstuderande eller har en stark koppling till jurister (förälder eller syskon kanske).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jodå, man kan definitivt säga att tolkningen är felaktig i samtliga dessa sammanhang. Ta gärna fram ett exempel där den inte är det, jag har inte hittat något. Vill minnas att det som exempel hänvisats till att en kofot kan räknas som "särskilt ägnad" för inbrott, vilket självklart är fullständigt felaktigt. En uppenbar verklighetsförvrängning.

Jag misstänker att du antingen är jurist, juridikstuderande eller har en stark koppling till jurister (förälder eller syskon kanske).

Ok, så du tycker att det är en dålig ide att formuleringar tolkas lika oavsett vilken lag den står i? Om man utgår från att lagstiftaren är medveten om hur denna formulering kommer att tolkas så är det precis detta som dom vill uppnå, då kan man inte på rak arm säga att domstolarna tolkar det fel.

Har f.ö. ingen som helst koppling till jurister på något sätt, men jag kan förstå tankekedjan som ligger bakom.

Edit: Andra halvan av sidan 24 behandlar hur just formuleringen "särskilt ägnad" används i annan lagstiftning:

http://t66131p8hc831dovf2vtvsy736.wpengine.netdna-cdn.com/wp-...

Edit 2: Håller med om att om man säger att att en kofot ska vara "särskilt ägnad" för inbrott låter det klart skumt, men i den kontext som man tar upp exemplet så blir det mer något i stil med: om man planerar att göra inbrott så är en kofot ett lämpligt verktyg. Överför man det resonemanget till smartphones så blir då något i stil med att om man planerar att privatkopiera så är en smartphone ett lämpligt verktyg. Så tolkar i alla fall jag deras resonemang.

Permalänk
Skrivet av CyberSpace:

Finns ännu mer orimliga liknelser, piloter ska inte få flyga flygplan eftersom att flygplan kan användas i terrorattentat. Nej det funkar ju inte riktigt så, en telefon är avsedd för kommunikation. Men de kanske hittar någon krypväg eftersom att en iPhone är en sk smart-phone? Giriga är vad de är.

Pianon borde avgiftsbeläggas, för om man släpper dem i huvudet på någon så är det en säker död. Håller ni inte med mig?

pianos kan avgifts belägas för man kan spela musik som är copyrigt berätigad...

Permalänk
Medlem

Hahahaha! iPhone är väl den minst pirat-anpassade elektroniska apparaten som existerar? ^^ Vilket jävla skämt, ska vi inte avgiftsbelägga köksmixern också? Eller varför inte gummistövlar, man kan ju förvara piratkopierad film i dom.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Hur drabbas man inte som konsument då? Om du köper musik/film mm och INTE privatkopierar så drabbas du av en en avgift när du köper originalet som du inte drabbas av idag. Precis som att en hel del som köper hårdvara i dag inte använder den för privatkopiering och då drabbas av en avgift. Varför är de då mer rättvist att lägga avgiften på originalet, mer än att det kanske i mindre utsträckning drabbar de flesta i detta forum

Ligger det på källmediet så betalar du det bara 1 gång och det är en kostnad som är ok, det handlar inte om att bli drabbad som konsument då ingen kan veta vad ditt syfte är med mediet

Skrivet av Field-Mouse88:

Hahahaha! iPhone är väl den minst pirat-anpassade elektroniska apparaten som existerar? ^^ Vilket jävla skämt, ska vi inte avgiftsbelägga köksmixern också? Eller varför inte gummistövlar, man kan ju förvara piratkopierad film i dom.

...men det står PRIVATkopiering och till det fungerar iPhone lika bra som vilken annan mobil

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Spelar du piano så betalar arrangören pengar till STIM/SAMI/NCB. Spelar du radio i frisörsalongen ska du betala till STIM. Allt utan att det rör sig om kopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ligger det på källmediet så betalar du det bara 1 gång och det är en kostnad som är ok, det handlar inte om att bli drabbad som konsument då ingen kan veta vad ditt syfte är med mediet

Öh, hur menar du nu? Om du i dagsläget köper en cd och inte planerar att privatkopiera så betalar du ingen avgift på mediet. Om man planerar att privatkopiera så har man betalat avgift på mediet man kopierar till, kopierar man till många ställen så betalar man avgift på flera ställen. Men det innebär också att man kommer att betala avgift för tex externa hårddiskar även om man inte kopierar. Den som köper original drabbas inte men många drabbas i ett senare skede då de köper apparater med privatkoperingsavgift även om de inte använder dom till det.

Med ditt sätt så drabbas alla som köper original, även om dom inte planerar att privatkopiera. Varför är det mer rättvist än det omvända? Oavsett hur man gör kommer någon att drabbas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

I praktiken tycker jag att skillnaden är ytterst marginell, du antydde att det inte vore konstigt om vd:n förskingrade pengar...helt utan någon som helt grund mer än att du inte tycker om copyswede och vad de står för.

Är det så att så länge lagar och/eller domslut går åt i ditt tycke fel håll så är det någon som är okunnig? Kan det kanske vara så att det finns folk som kan teknik men ändå tycker att privatkopieringsavgift är vettigt med tanke på vika rättigheter det ger?

När man uppenbarligen använder lagar till vad de ursprungligen inte är skriva för att täcka så är det okunnighet. Det står klart och tydligt att det gäller hårdvara VARS FUNKTION ÄR ATT privatkopiera.. Och senast jag kollade så har varken smartphones eller hårddiskar det som primär funktion. Smartphones primära funktion är att ringa med.. Sedan att de slängt på en massa lullull som kan ev. användas att privatkopiera med är ju helt irrelevant eftersom lagen inte täcker detta scenario. Lagen är i akut behov av modernisering alt. att bli helt borttagen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Öh, hur menar du nu? Om du i dagsläget köper en cd och inte planerar att privatkopiera så betalar du ingen avgift på mediet. Om man planerar att privatkopiera så har man betalat avgift på mediet man kopierar till, kopierar man till många ställen så betalar man avgift på flera ställen. Men det innebär också att man kommer att betala avgift för tex externa hårddiskar även om man inte kopierar. Den som köper original drabbas inte men många drabbas i ett senare skede då de köper apparater med privatkoperingsavgift även om de inte använder dom till det.

Med ditt sätt så drabbas alla som köper original, även om dom inte planerar att privatkopiera. Varför är det mer rättvist än det omvända? Oavsett hur man gör kommer någon att drabbas.

Eftersom ett belopp på originalet kan hållas till sansade belopp och dessutom och delas ut korrekt istället för denna grundlösa klumpsummeutdelning som sker idag.
Idag betalar du per gigabyte, så den där skivan betalar du alltså för flera tusen gånger under din livstid, även när du sedan länge slutat att lyssna på den, äger du inga skivor betalar du för ingenting alls, du ger alltså bort pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

När man uppenbarligen använder lagar till vad de ursprungligen inte är skriva för att täcka så är det okunnighet. Det står klart och tydligt att det gäller hårdvara VARS FUNKTION ÄR ATT privatkopiera.. Och senast jag kollade så har varken smartphones eller hårddiskar det som primär funktion. Smartphones primära funktion är att ringa med.. Sedan att de slängt på en massa lullull som kan ev. användas att privatkopiera med är ju helt irrelevant eftersom lagen inte täcker detta scenario. Lagen är i akut behov av modernisering alt. att bli helt borttagen.

Tror man nog utan problem kan diskutera huruvida smartphones primära funktion är att ringa med

Men det har inte riktigt med saken att göra, om man utgår från det jag skrev i några inlägg högre upp om hur jag tolkar resonemanget kring uttrycket "särskilt ägnad för" så tycker jag inte att det är självklart att man ska särskilja tex en mp3-spelare och en smartphone som innehåller exakt samma funktioner. Om du planerar är privatkopiera är båda apparaterna precis lika lämpade för detta.

Och som jag förstått det så är lagen tänkt att vara teknikneutral, dvs den ska täcka scenarion där privatkopiering utförs som inte fanns när den skrevs. Då är det svårt att hävda att den inte är ursprungligen skriven för att täcka dessa. Sedan dyker det såklart upp problem med gränsdragningar, men det är det vi har domstolarna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Eftersom ett belopp på originalet kan hållas till sansade belopp och dessutom och delas ut korrekt istället för denna grundlösa klumpsummeutdelning som sker idag.
Idag betalar du per gigabyte, så den där skivan betalar du alltså för flera tusen gånger under din livstid, även när du sedan länge slutat att lyssna på den, äger du inga skivor betalar du för ingenting alls, du ger alltså bort pengar.

Och med din modell så betalar du avgift även om du aldrig planerar att privatkopiera. Om man då äger säg ett par hundra skivor så har man betalat mycket mer än du hade gjort för en smartphone. Det finns helt enkelt inget perfekt system, antingen lägger man på avgiften på originalet och man belastar då den som köper direkt från upphovsrättsinnehavaren, eller så lägger man avgiften på tex brännbara skivor och belastar de som troligen kommer att privatkopiera. Sedan kan jag hålla med om att det blir problem med gränsdragningar och belopp med dagen system, men det är en annan sak...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Öh, hur menar du nu? Om du i dagsläget köper en cd och inte planerar att privatkopiera så betalar du ingen avgift på mediet. Om man planerar att privatkopiera så har man betalat avgift på mediet man kopierar till, kopierar man till många ställen så betalar man avgift på flera ställen. Men det innebär också att man kommer att betala avgift för tex externa hårddiskar även om man inte kopierar. Den som köper original drabbas inte men många drabbas i ett senare skede då de köper apparater med privatkoperingsavgift även om de inte använder dom till det.

Med ditt sätt så drabbas alla som köper original, även om dom inte planerar att privatkopiera. Varför är det mer rättvist än det omvända? Oavsett hur man gör kommer någon att drabbas.

Du bara missförstår det jag säger så jag lägger ner, du tillhör tydlig generationen som bara vill ha allt gratis, jag är inte för CopySwede's metoder alls, men viss ersättning bör tas ut för det utan CopySwede som mellanhand

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Och med din modell så betalar du avgift även om du aldrig planerar att privatkopiera. Om man då äger säg ett par hundra skivor så har man betalat mycket mer än du hade gjort för en smartphone. Det finns helt enkelt inget perfekt system, antingen lägger man på avgiften på originalet och man belastar då den som köper direkt från upphovsrättsinnehavaren, eller så lägger man avgiften på tex brännbara skivor och belastar de som troligen kommer att privatkopiera. Sedan kan jag hålla med om att det blir problem med gränsdragningar och belopp med dagen system, men det är en annan sak...

Fast det gör du med båda modellerna, betalar i förskott för något du inte nödvändigtvis kommer tillämpa. Du kan inte resonera "några hundra skivor är som en smartphone", du får resonera "några hundra skivor är som avgiften på all elektronik (i princip) med lagring som jag någonsin kommer köpa och har köpt". Då blir det ganska uppenbart vilken den resonabla modellen är.
Men om nu detta ska vara för upphovsrättsinnehavaren så är modellen med avgift på mediet klart överlägset då pengarna då på ett korrekt sätt kan gå till rätt mottagare, det är en direkt linje mellan avgift och mottagare och inte som nu ett lotto med klar majoritetsfördel för populärmedia.