Dator hänger sig vid överklockning, trots bra temperatur. Hjälp mig!

Permalänk

Dator hänger sig vid överklockning, trots bra temperatur. Hjälp mig!

God eftermiddag, kära sweclockare!

Jag har nyligen börjat ge mig in på överklockning, eftersom jag nyligen byggde ny dator och gärna vill lära mig mer om det, men jag har problem!
När jag har överklockat så har jag inte gett mig in på några jättehöga frekvenser, har hittills bara sträckt mig till 4,1/4,2Ghz, vilket inte ligger speciellt långt över turboläget i min CPU (3,8Ghz), men trots det så vill det inte fungera som jag vill att det ska.

Ni kan se specs för min burk i signaturen, och med ett sådant system ska överklockning inte vara någon konstighet vad jag har förstått.
Temperaturerna ser alltid bra ut när jag testar nya frekvenser, när jag kör Prime95 i 4,1/4,2Ghz går temperaturen på CPUn inte över 59 grader, vilket absolut inte verkar speciellt högt.
Volt-mässigt går den heller inte speciellt högt, jag har förstått att man helst inte ska gå över 1,3/1,35V beroende på hur bra exemplar av CPU man har fått, och jag har aldrig ens sett att volten har gått över 1,24, så där borde problemet heller inte ligga.

Jag har i förväg testat att köra Prime95 utan överklockning för att testa systemets stabilitet, och då uppstår inga som helst problem.

Vissa gånger har datorn rullat på stabilt en hel dag, men plötsligt hängt sig på kvällen, och ibland går den bara 30minuter innan den börjar bråka. Problemet har uppstått både under stresstest, vanlig surf och spelande.

Jag får inte blue-screen och datorn startar inte om sig, utan den hänger sig helt enkelt bara såpass att man inte kan göra något och måste starta om den manuellt.

Jag har sett folk med en näst intill identisk setup posta stabila resultat på 4,5Ghz och uppåt, så jag förstår inte varför just min ska bråka så fasligt!

Överklockning är något nytt för mig, så det kan helt enkelt vara så att jag har missat någon mindre detalj och därmed misslyckas på grund av oerfarenhet.
Vad kan vara felet? Har jag tabbat mig eller har jag bara otur?

Tack på förhand, förhoppningsvis får jag ut lite lärdom av det här även om jag inte lyckas åtgärda felet!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Testa med Memtest86. Det stress-testar bit-fel i minnet, som kan hända på flera sätt bla för hög klockfrekvens, eller för låg spänning.

Visa signatur

MSI 845 Ultra (MS-6398) - P4 2GHz

Permalänk
Medlem

Volten är något du manuellt måste höja för att kunna förse din cpu med kraft nog att köra så höga frekvenser. annars komemr den som du beskriver att hänga sig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Aha, på det viset, då ska jag testa att höja volten lite antar jag, så får jag se när jag får det att fungera som jag vill!
Fungerar inte det så ska jag kolla upp Memtest86 också och se vad jag får fram.
Trial and error, det är väl så enkelt antar jag!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Låter som för hög cache ratio alt. för låg volt till cache.

Har jag för låg cache voltage hänger sig datorn för mig också; måste hålla inne strömbrytaren för att kunna stänga av. Ibland får jag BSOD101 - när jag loggar in i windows efter uppstart (får aldrig bluescreen av det, utan bara meddelandet när jag startar upp datorn efteråt).

Prova att sänka din cache ratio eller höj volten.

Kan heta cache ratio, uncore, ring bus,,,också.

Sätt cache ratio på x33-x34 och vring (cache ratio volten) till 1.200v...borde fixa dina problem.

Har en 4670k också så sannolikheten att detta är ditt problem är stor.

EDIT: Står förresten, i description, för cache ratio, i BIOS, "Your cache ratio multiplier should be the same as your core ratio." vilket är förrvirrande och stämmer delvis; ger inte märkbart mer prestanda dock och är svårt att åstadkomma med en hög core ratio.

Detta gäller mitt moderkorts-BIOS (Asrock) står kanske inte sådant i ditt.

Permalänk

Precis innan jag loggade in nu på morgonkvisten testade jag med exakt det Vixo90 skrev här ovanför, förutom att pilla med vring, det får jag ge mig in på senare!
Resultatet verkar bättre, körde precis Prime95 i 30 minuter (inte tillräckligt länge, jag vet) när jag hade ställt upp core voltage till 1,210 och då tuggar 4,1Ghz på utan några som helst problem!
Igår kväll gick 4,0Ghz på 1,180v utan problem, så det var nog helt enkelt min egen oerfarenhet som stod i vägen för mig!

Det här är då i mitt ganska lilla pojkrum med morgonsol som därmed är ganska varmt hela tiden, och ändå går temperaturerna inte över 64 grader med framsidan av chassit stängd, och 60 grader när framsidan är öppen, så det här börjar kännas bra nu!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Avstängd

Stäng av strömsparfunkionerna i bios..c1e, c6 state o allt vad dem heter. Löste probkem för mig