Watch Dogs bildkvalitet och ljussättning trimmas av moddare

Permalänk
Medlem

Vilket flyt jag fick i spelet efter att jag fixade denna mod:D

Testade sen att ändra i grafik inställningar och vips blev det ostabilt

Såg snyggare ut och hade bara enstaka FPS drops!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doodles:

Visst gör de' det. Tada!

Watchdogs
https://www.youtube.com/watch?v=L_A6Z3gkXlk

Farcry 3
https://www.youtube.com/watch?v=mqnAbRpyqfI

Skulle vilja lägga till med att det är ju inte första gången UBIsoft är i blåsväder för detta att dom lovar massor "grafiskt" men inte levererar på det.. Farcry 3, samma sak. Ska bli intressant och se om det händer med Farcry 4 med.

Tech demot till Far cry 1 var det samma sak med och det är över 8 år sedan nu, och ändå var det bara för PC.

Permalänk

Tja, det är moddarna som gör det till en (åtminstone ännu mera) färdig produkt. Det är lite märkligt att spelbolagen gång på gång får betalt för ofärdiga produkter.

Tagit bort citat
Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Tycker nyhetsartikeln är bristfällig med info. Det handlar alltså inte om att MODDA spelet. Man installerar inget. Allt man gör är att man editerar lite ini filer och aktiverar saker som ubisoft valt att inte aktivera. Varför inte vara väldigt öppen med vad det handlar om istället? Nu tycker jag att artikeln bara ger en luddig bild. Skärpning!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tycker nyhetsartikeln är bristfällig med info. Det handlar alltså inte om att MODDA spelet. Man installerar inget. Allt man gör är att man editerar lite ini filer och aktiverar saker som ubisoft valt att inte aktivera. Varför inte vara väldigt öppen med vad det handlar om istället? Nu tycker jag att artikeln bara ger en luddig bild. Skärpning!

Lite hårklyveri. Att ändra på ett spels utseende/effekter kan mycket väl kallas att modda det, även om det är en liten ändring och gjort genom att rota fram delar som inte var tänkt att vara öppna för allmänheten. Jag tycker det är ok att kalla det för en mod.

Läst lite och det verkar som spelet blir instabilare för en del. Antagligen är det inte testade/färdigställda effekter. Jag har inte köpt det ännu så kan inte testa. Får se om de patchar upp PC-versionen först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Pinsamt när en moddare, som i det här fallet dessutom är nybörjare, måste slutföra ett arbete som flera hundra har jobbat på.

Han har inte deadlines att följa, de har väl X antal chefer som säger "well it compiles. LET'S SHIP IT!"

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Han har inte deadlines att följa, de har väl X antal chefer som säger "well it compiles. LET'S SHIP IT!"

Fast hur länge har spelet varit ute, 3 veckor eller nåt? Modden är uppe i version 0.7 nu och 0.1 släpptes för drygt 1 vecka sedan, så man kan säga att modden kom drygt 2 veckor efter release. Ubicrap skulle garanterat hinna, men förmodligen så sänkte man grafiken med flit (på begäran av Sony/Microsoft?) på PC för att konsolerna inte skulle se så mycket sämre ut. Som jag har uppfattat det så fanns delar av E3-grafiken kvar i koden, så något lurt är det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Synd att ingen skrapade fram något liknande till Farcry 3 när de kom. Samma skit där. E3 trailern såg trippelt så bra ut än vad den slutliga produkten gjorde på PC. . .

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort uppmaningar till piratkopiering/brott
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doodles:

Skulle vilja lägga till med att det är ju inte första gången UBIsoft är i blåsväder för detta att dom lovar massor "grafiskt" men inte levererar på det.. Farcry 3, samma sak. Ska bli intressant och se om det händer med Farcry 4 med.

Dom har lovat att Farcry 4 ska se lika snyggt ut på next-gen konsollerna som på PC med Ultra-inställning. Vilket väl i princip betyder att dom kommer dra ner på allt tills pc-versionen är så pass kass att x-box orkar köra den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tycker nyhetsartikeln är bristfällig med info. Det handlar alltså inte om att MODDA spelet. Man installerar inget. Allt man gör är att man editerar lite ini filer och aktiverar saker som ubisoft valt att inte aktivera. Varför inte vara väldigt öppen med vad det handlar om istället? Nu tycker jag att artikeln bara ger en luddig bild. Skärpning!

Det är i högsta grad fråga om moddning. Moddning är slang för modifiering och om du redigerar filer, oavsett komplexitet eller storlek, så är det per definition modifiering det rör sig om.

Jag kan dock hålla med en smula om att det inte är lika avancerat som t.ex. ENB, men det är väldigt svårt att medla detta i en artikel och jag upplever den som tillräckligt välformulerad för att förstå vad de avser.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av stillton:

Dom har lovat att Farcry 4 ska se lika snyggt ut på next-gen konsollerna som på PC med Ultra-inställning. Vilket väl i princip betyder att dom kommer dra ner på allt tills pc-versionen är så pass kass att x-box orkar köra den.

Eller att PC's medium blir det nya ultra. Lär antingen vara en sju helvetes optimering eller så kommer grafiken bli skit. Förmodligen det sistnämnda.

Edit: är möjligt att dom krämar ur 24 fps på konsolversionen, mer behövs inte.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Edit: är möjligt att dom krämar ur 24 fps på konsolversionen, mer behövs inte.

Efter att ha försökt spela GTA5 på PS3 så håller jag verkligen verkligen inte med dig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

game about hacking.
you have to hack the game to make it look better.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Djhg2000:

Det är i högsta grad fråga om moddning. Moddning är slang för modifiering och om du redigerar filer, oavsett komplexitet eller storlek, så är det per definition modifiering det rör sig om.

Jag kan dock hålla med en smula om att det inte är lika avancerat som t.ex. ENB, men det är väldigt svårt att medla detta i en artikel och jag upplever den som tillräckligt välformulerad för att förstå vad de avser.

Problemet är väl att många missförstår artikeln och verkar tro att någon redan har hunnit bygga om fysikmotorn för att lägga in bättre effekter plus moddat texturer och grejer. Det enda som gjorts är att aktivera saker som redan finns i spelet. Det man laddar ner är ett gäng konfigurationsfiler och ett skript som kopierar dem till rätt mapp.

Så det här betyder alltså att spelet kan se lika bra ut som på E3 men att Ubisoft valt att av någon anledning inte aktivera det i den slutgiltiga versionen. Varför vet vi inte. Det kan vara så att det inte blev riktigt klart eller stabilt så de fick hålla tillbaks. Eller så är de bara inkompetenta vilket också är en möjlighet med tanke på att spelet tydligen flyter sjukt dåligt. De kanske väntar med det för att kunna släppa en patch senare för att på så sätt dra till sig massa uppmärksamhet när försäljningen börjar dala. Fast eftersom det är Ubisoft så gissar jag nog på inkompetens.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Dålig stil av Ubisoft att gimpa spelets grafik medvetet. Att det det beror på konsolerna tror jag dock inte. Finns ju PS4 spel redan nu som klarar av samma effekter som de tagit bort ur spelet. De spelen ser inte hellre så mycket sämre ut än Watch_Dogs med E3 effekterna, de ser t.o.m. likvärdiga ut.. De orkade väl bara inte optimera spelet.. Har ju varit samma sak med FarCry serien, och den va exklusiv för PC ett tag med också och även då gjorde de samma saker. Är nog bara lathet från Ubisoft. De verkar ju inte orka optimera eller göra klart något utan släpper det halvklart, är ju bara att kolla på Uplay. De verkar ju inte ha höga krav på det de släpper ut så länge det säljer.

Permalänk
Medlem

UBI Soft har nu kommit med ett uttalande angående detta.
http://watchdogs.ubi.com/watchdogs/en-us/news/index.aspx

Citat:

Watch Dogs PC Update

The dev team is completely dedicated to getting the most out of each platform, so the notion that we would actively downgrade quality is contrary to everything we’ve set out to achieve. We test and optimize our games for each platform on which they’re released, striving for the best possible quality. The PC version does indeed contain some old, unused render settings that were deactivated for a variety of reasons, including possible impacts on visual fidelity, stability, performance and overall gameplay quality. Modders are usually creative and passionate players, and while we appreciate their enthusiasm, the mod in question (which uses those old settings) subjectively enhances the game’s visual fidelity in certain situations but also can have various negative impacts. Those could range from performance issues, to difficulty in reading the environment in order to appreciate the gameplay, to potentially making the game less enjoyable or even unstable.

Thanks for playing Watch Dogs and stay safe on the mean streets of Chicago.

-The Watch Dogs Team

Permalänk
Inaktiv

När man ändrar en konfigurationsfil som är helt öppen för användare att ändra, så konfigurerar man programmet och meningen med konfigurationsfiler är just att man ska anpassa programmet efter sitt behov. För många program riktat till mer mognare datoranvändare, så brukar det till och med finnas stora kapitel i manualen om hur man anpassar konfigurationsfilerna.

Har man det minsta sysslat med systemutveckling så inser man att det inte är konstigt att alla funktioner inte är aktiverade.
Dock kan man ha konspirationsteorier, som att ökad dimma på pcversionen hade gjort spelet inte hade sett enhetligt ut på alla plattformar och detta kanske var en orsak till att ta bort funktionen?