ny android lur, men vilken ska man ha?

Permalänk
Medlem

ny android lur, men vilken ska man ha?

Tjena ska nu köpa en ny lur då jag får förnya mitt abonnemang och det står mellan htc one m8 och sony z2 , jag lystnar på mycket musik så batteri och ljud kvalite står i stort fokus.
har sökt efter en review på ljudet på dom men jag har inte hittat något bra med info på det.

Ge mig fördelar och nackdelar med dom 2

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Finns en hel del information och svar om du söker i forumet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

HTC M8 och Nexus 5 är de telefonerna jag tycker du borde titta på.
Båda har bra ljud genom hörlursuttaget, men Nexus 5 har dålig högtalare, medan M8 har jättebra högtalare.
Dessa är nog de två mest responsiva Android telefonerna på marknaden, och båda har jättebra skärmar (Z2 är sämre på båda dessa punkter.

M8 har bra batteritid i allmänhet, medan Nexus 5 har bra batteritid när det kommer till musikuppspelning och är medioker när det gäller annat. Att N5 har så bra batteritid vid musikuppspelning är p.g.a. en funktion som kallas "audio tunneling to DSP" som halverar energikonsumtionen vid musikuppspelning.
En nackdel med M8 är ju att kameran är ganska medioker för en telefon i den prisklassen.

Kortfattat så har de dessa stora fördelarna mot varandra:
M8: bra högtalare och bra batteritid även när man inte spelar musik.
N5: bra kamera och kostar bokstavligt talat hälften av vad M8 gör (3000kr).

Permalänk
Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Har sett en del z2 vs htc one m8 videos och det de säger är att htc one är överlägsen alla andra mobiler när det gäller ljud via högtalarna men när man använder hörlurar så är Z2 betydligt bättre än HTC M8, särskilt om man använder deras noise-cancelling hörlurar, det har Z2 fått mycket beröm för i nästan alla reviews.

Sen får vi inte glömma att Z2 har en fet 3200mAh batteri vilket ger dig 120 timmar av musikuppspelning, htc one har bara 2600mAh så även där presterar den sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Har sett en del z2 vs htc one m8 videos och det de säger är att htc one är överlägsen alla andra mobiler när det gäller ljud via högtalarna men när man använder hörlurar så är Z2 betydligt bättre än HTC M8, särskilt om man använder deras noise-cancelling hörlurar, det har Z2 fått mycket beröm för i nästan alla reviews.

Nepp. HTC M8 har bättre ljudkvalitet genom ljuduttaget.
http://www.gsmarena.com/htc_one_m8_vs_sony_xperia_z2-review-1... (längst ner på sidan)

Ärligt talat så har bara Z2 två fördelar över M8: batteritiden och kameran.

Permalänk

Beställde precis Oppo Find7, den blev tillgänglig igår eftermiddag. Innan det fanns bara find7a versionen.

//Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Skrivet av Sears:

Nepp. HTC M8 har bättre ljudkvalitet genom ljuduttaget.
http://www.gsmarena.com/htc_one_m8_vs_sony_xperia_z2-review-1... (längst ner på sidan)

Ärligt talat så har bara Z2 två fördelar över M8: batteritiden och kameran.

Ja, men använder man sonys egna noise cancelling hörlurar så blir ljudkvaliten på Z2an bättre än HTC one, det har flera som testat båda telefonerna påstått.
Kamera och batteritid är bland de viktigaste faktorerna när man väljer ny mobil.

Edit: Enlig denna review har Z2 "Incredible sound" och de hade inte ens noise-cancelling hörlurarna
http://www.whathifi.com/review/sony-xperia-z2
De blev inte lika imponerade över HTCs ljudkvalitet
http://www.whathifi.com/review/htc-one-m8

Och när det gäller ljud så litar jag faktiskt mer på en sajt som ägnar sig att testa ljudkvalitet på olika produkter än gsmarenas test.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Ja, men använder man sonys egna noise cancelling hörlurar så blir ljudkvaliten på Z2an bättre än HTC one, det har flera som testat båda telefonerna påstått.
Kamera och batteritid ligger bland det viktigaste när man väljer ny mobil.

Kan man inte bara köpa ett sådant headset och använda det till valfri telefon?..
Vad jag har sett så finns det såna.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Kan man inte bara köpa ett sådant headset och använda det till valfri telefon?..
Vad jag har sett så finns det såna.

Nej, hittills är det bara Z2 som stödjer denna typ av hörlurar, använder man dessa hörlurar med andra smartphones så blir ljudkvaliten sämre än vad man får med vanliga hörlurar.
Här ser du hur de fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ljudet är som sagt bättre på m8. men har själv en z2 och batteriet håller i 2 dygn utan problem. Kollar då facebook,chrome, twitch m.m.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Nej, hittills är det bara Z2 som stödjer denna typ av hörlurar, använder man dessa hörlurar med andra smartphones så blir ljudkvaliten sämre än vad man får med vanliga hörlurar.

Okej... Jag hittade detta efter att jag letat bokstavligt talat 10sekunder: http://thewirecutter.com/reviews/best-noise-cancelling-in-ear...

Permalänk
Skrivet av Sears:

Okej... Jag hittade detta efter att jag letat bokstavligt talat 10sekunder: http://thewirecutter.com/reviews/best-noise-cancelling-in-ear...

Ok jag uttryckte mig fel, det jag menade var att bara Z2 har "built-in noise cancelling technology" vilket innebär att du får "aktiv brusreducering" om du använder sony's "MDR-NC31EM headphones", dessa hörlurar följer med i Z2s förpackning i vissa regioner, annars kan man köpa dem för 300kr. Om du nu använder dessa hörlurar med en annan smartphone så blir ljudet ingen vidare eftersom i dagsläget är det bara Z2 som har inbyggt stöd för aktivt brusreducerande hörlurar.

Skulle du nu vilja uppleva samma brusreducerande teknik som i Z2an på en annan smartphone så har du inget val än att spendera 300$ och köpa QuietComfort 20 som finns i den sajten du länkade till, med Z2an får du samma ljudupplevelse out of the box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Skulle du nu vilja uppleva samma brusreducerande teknik som i Z2an på en annan smartphone så har du inget val än att spendera 300$ och köpa QuietComfort 20 som finns i den sajten du länkade till, med Z2an får du samma ljudupplevelse out of the box.

Det tror jag knappast, ett par lurar för 300kr är sannolikt betydligt sämre än ett par lurar som kostar 300$.
Bara för att båda har en funktion gemensamt betyder det inte att de ens är i samma liga när det kommer till ljudkvalitet..

Permalänk

Z2, vattentålig också

Permalänk
Medlem

Inte för att jag rekommenderar Z2:an, har den själv men det är två saker som jag föredrar den över både Nexus 5 och M8: skärmen är bra mycket trevligare när man tittar på filmer och bilder. Det är en smaksak och Z2:an gör det annorlunda. Men att sätta den i flip läge och kolla på film fungerar ruskigt trevligt - bilden är det skönaste och mest likt en TV som jag har upplevt hittils...
Ljudet är bra, för att vara en mobiltelefon men det beror helt och hållet på vilka lurar du kopplar in i mobilen. SONY's noicecanceling är ju bättre än de som medföljer - men det är det mesta... Noicecancelingen är OK, duglig men inte superbra och ljudet blir lätt burkigt.
om du kopplar in "riktiga" hörlurar får du en bättre bild av vad telefonen mäktar med. SONY verkar ha bra kräm ut och ger ganska jämna toner och jag tror att med PowerAmp kommer du inte höra mycket skillnad här - det gör valet av hörlurar snarare. SONY stödjer också USB audio ut så vill du ha riktigt bra ljud via en portable DAC så klår Z2:an det mesta på fingrarna här då du kan köra 24bitars FLAC rätt in i en extern DAC och det krävs inte mycket mäckande för att få det gjort. Värre blir det med sladdar från sidan(!) av telefonen då...

Hade jag fått ångrat mig i dagsläget hade jag nog tittat lite extra på LG's senaste eller faktiskt en LUMIA för kamerans del.
Z2:an's skärm blir mer eller mindre helt svart när man vinklar den till landscape utomhus. Klarar inte av starkt ljus alls - vilket verkligen suger om man vill fota utomhus. Bra kamera men man får chansa på vad man tar bild på.

Turligt nog kan du steka en biff på den stora ytan när du kommer hem efter att spelat från bussen eller tittat på lite film då den beter sig som en teflonplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det tror jag knappast, ett par lurar för 300kr är sannolikt betydligt sämre än ett par lurar som kostar 300$.
Bara för att båda har en funktion gemensamt betyder det inte att de ens är i samma liga när det kommer till ljudkvalitet..

SONY lurarna använder micen för att sköta brusreduceringen vilket är en billigare teknik som framförallt gör att hörlurarna inte behöver extern strömförsörjning/uppladdningsbart batteri etc.

Fungerar inte lika bra som te.x BOSE Sennhesier AKG externa lurar med "riktig" brusreducering.

Kan få mer eller mindre samma effekt med att trycka på ett par COMPLY pluppar istället för gummipluppen. Plus att du får trevligare basåtergivning...

Permalänk
Medlem

Jag väntar sj på www.oneplus.net
Samma spec som S5 för 3000kr

Permalänk

Det tråkiga med oneplus 1 är att den inte har full 4G i Sverige.

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av patrikbrann:

Det tråkiga med oneplus 1 är att den inte har full 4G i Sverige.

Finns det full 4G i Sverige än då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta en ordentlig titt på M8!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Finns det full 4G i Sverige än då?

Jag har näst intill alltid 4g på min Z2 så antar de

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikbrann:

Det tråkiga med oneplus 1 är att den inte har full 4G i Sverige.

vad är det som gör att den inte har det?

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700