Permalänk
Medlem

Fläkt/-ar Hyper 212+ ?

Tjo! Ska nu uppgradera CPU från Phenom II 555 till FX-8320 och tänkte slänga med fläktar till min kylare, kör just nu 1st 120mm Nexus fläkt (kommer inte ihåg namn, svart ram med vit fläkt, icke PWM) och är helnöjd med den, dock funderade jag på att uppgradera till Push 'n Pull och alternativt PWM (inget måste)

Så tänkte då att fråga, vad för fläktar rekommenderar -ni- 2st, inte svindyra, Helsvart, Svart ram + vita blad, Svart + röda detaljer. Inte alltför högljudd (Har inget att jämföra med tyvärr) Och även bra kvalité och luftflöde.

Eller är det så, att jag inte kommer behöva byta/uppgradera alls? Överklockning kommer ske men inget extremt.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag frågade mest om vilka fläktar jag skulle skaffa till min Hyper 212+, inte vilken kylare jag skulle skaffa

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Känns mer värt att köpa en bättre kylare och spendera 300kr mer och få bättre prestanda, en fläkt som är bättre än den du redan har kostar 50% av vad kylaren kostar från början. Men om du vill ha en bra ny fläkt så kan jag rekomendera Noctua NF-F12.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Köp en NF-F12 och se om du behöver en till.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Ska fundera lite, får gå med den kylare + fläkten jag har just nu, så länge!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

Corsair SP120 är svinbra fläktar! Relativt billiga dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Corsair SP120 är svinbra fläktar! Relativt billiga dessutom

Låter hyfsat mycket också

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Låter hyfsat mycket också

Låter knappt något alls. Blir alltid missvisande råd här när ljudnivåfanatiker uttalar sig utifrån extrema krav

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

kör en extra Nexus-fläkt av samma modell?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Om du skall köpa en ny fläkt, köp en från Noctua.
Om du skall köpa ny kylare, köp en från Noctua

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Om du skall köpa en ny fläkt, köp en från Noctua.
Om du skall köpa ny kylare, köp en från Noctua

Fattar din glimt i ögat, men för att förtydliga så hoppas jag väl inte att du är så instängd när det gäller kylartillverkare?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Låter knappt något alls. Blir alltid missvisande råd här när ljudnivåfanatiker uttalar sig utifrån extrema krav

De jag hade lät väldigt mycket mer än NF-P12, även med voltsänkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

De jag hade lät väldigt mycket mer än NF-P12, även med voltsänkaren.

Kör push-pull konfiguration till en corsair h60v2. Låter knappt någonting alls ens när cpu:n är i full load. Du kanske hade fått tag på några dåliga exemplar?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kör push-pull konfiguration till en corsair h60v2. Låter knappt någonting alls ens när cpu:n är i full load. Du kanske hade fått tag på några dåliga exemplar?

Jämfört med NF-P12 så låter de högljutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Fattar din glimt i ögat, men för att förtydliga så hoppas jag väl inte att du är så instängd när det gäller kylartillverkare?

Nej då
Använder ju custom vattenkylning
Men jag har börjat bry mig mer och mer om tystnad (när det gäller fläktar) och kvalité, därför tycker jag så mycket om Noctua. Dom har både och.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

kör en extra Nexus-fläkt av samma modell?

Fanns inte att beställa från Inet, men beställningen är lagd nu och det får vara tills vidare och körde på 2x http://www.inet.se/produkt/6308642/scythe-120mm-slip-stream-f...
Mest för att testa hur de är då det för det mesta verkar va Noctua och/eller det man gillar mest. Men skulle gärna haft en Nexus fläkt till då det inte låter alls i stort sett.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jämfört med NF-P12 så låter de högljutt

Jo men att jämföra med entusiastkomponenter kanske inte är relevant när man talar om normal användning? Skillnaden för en vanlig användare är minimal medan entusiasterna talar om gigantisk skillnad. Förstår du vad jag menar?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jo men att jämföra med entusiastkomponenter kanske inte är relevant när man talar om normal användning? Skillnaden för en vanlig användare är minimal medan entusiasterna talar om gigantisk skillnad. Förstår du vad jag menar?

Skulle inte direkt kalla mig själv för entusiast, men när jag bytte SP-fläktarna mot P12-fläktarna försvann det högfrekventa ljudet i min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Skulle inte direkt kalla mig själv för entusiast, men när jag bytte SP-fläktarna mot P12-fläktarna försvann det högfrekventa ljudet i min dator.

Nu är det ju så att i många butiker är Noctuafläktarna dubbelt så dyra som Corsairfläktarna. Pratar man performance/noise/price så är det inget mycket snack när man pratar normalanvändare. Jag hör ingenting alls från mina och hade aldrig betalat dubbelt så mycket för fläktar som ger mindre luftflöde. Sen är det väl absolut så att det beror lite på vilket chassi man har.

I ett Corsair Air 540 kan jag nog köpa ditt resonemang, men i normalt ljudisolerade chassin kommer Corsair SP120 Performance att göra de allra flesta lyckliga alla dagar i veckan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu är det ju så att i många butiker är Noctuafläktarna dubbelt så dyra som Corsairfläktarna. Pratar man performance/noise/price så är det inget mycket snack när man pratar normalanvändare. Jag hör ingenting alls från mina och hade aldrig betalat dubbelt så mycket för fläktar som ger mindre luftflöde. Sen är det väl absolut så att det beror lite på vilket chassi man har.

I ett Corsair Air 540 kan jag nog köpa ditt resonemang, men i normalt ljudisolerade chassin kommer Corsair SP120 Performance att göra de allra flesta lyckliga alla dagar i veckan.

Corsairs fläktar är absolut inte dåliga, men Noctuas är oftast bättre men kostar mer. Jag har ett Prodigy M som inte har ljuddämpning, så de låter självklart mer i mitt chassi än i ett R4.