Permalänk

Plötslig temperatur ökning på i5 4670K.

Tjenare grabbar tänkte överklocka min 4670K så började med att köra lite stresstester med endast turbofunktionen som går till ca 4.2ghz. Körde Prime95 och kommer upp i ca 70C vilket jag antar är helt okej. Problemet kommer när jag kör ett test i OCCT, då ser det ut såhär: http://gyazo.com/62bf8004e5b1f64b337d46d3031c67b8
Varför skjuter temperaturen plötsligt i taket fast CPU användningen är i stort sett oförändrad?
Tack på förhand!

Permalänk

Glömde skriva att jag använder mig av en Antec Kuhler 1220 för att kyla den stackars processorn.

Permalänk
Medlem

vad kör du på för volt?

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk

Har som sagt endast provat med turbofunktionen dvs automatisk överklockning men ska kolla vad den ger cpun för volt.

Permalänk

Ser nu temperaturökningen beror på att den går från 1.17V till 1.25V, men jag borde väl ändå inte få så hög temperatur?

Permalänk
Medlem

AA gör det, låter ju som moderkortet matar den med för mycket vcore

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Medlem

1,25 och under låter bra

edit, testa och ställ in den manuellt på 1.25

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Medlem

Prime95 är ett ganska snällt test. Det står att cpun pressas till 100% om man kollar tex RealTemp men OCCT och andra CPU tester pressar den betydligt hårdare. Mycket hårdare än vad du någonsin kommer komma upp i om du tex spelar eller gör typ vad som helst annat.

Men generellt räcker Prime för att avgöra om cpun är stabil eller ej.

Permalänk
99:e percentilen

Automatiska överklockningsfunktioner brukar, för att garantera stabilitet, fläska på med onödigt hög spänning och ofta ingen vettig VDroop, vilket gör att du får högre spänning och högre temperaturer än önskvärt, särskilt under tung belastning. Manuell överklockning är att föredra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Okej tack så mycket för svaren! Tänkte göra en manuell överklockning men blev osäker när jag fick så höga temperaturer redan innan OC. Ska ta och göra en ordentlig överklockning imorgon så ska jag se vad temperaturerna landar på.

Permalänk
Medlem

Happy OC

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk

Siktar på ca 4.5Ghz men får väl se om man lyckas.