Ny processor, i7 eller i5 vad är bäst ?

Permalänk
Medlem

Ny processor, i7 eller i5 vad är bäst ?

Tjena, har funderingar på att köpa en ny processor efter sommaren när jag har tjänat ihop lite pengar. Nu har jag en intel core i3-2220 processor och känner ibland att den inte riktigt orkar med de jag vill. Mitt moderkort stöder 1155 socket och min fråga är vad man ska välja som är absolut bäst för gaming, i7 eller i5. Jag har kollat vad som passar till mitt moderkort och då har jag hittat dessa två:

http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4-gh...

http://www.inet.se/produkt/5310022/intel-core-i7-3770k-3-5-gh...

Vilken av dessa två ska man ha om man vill ha de absolut bästa för gaming, tex spel som battlefield 4, Battlefield Hardline, call of duty ghosts och Watch Dogs

Tack på förhand Oskar

Permalänk
Medlem

i7 är bättre men dyrare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör på i5a för gaming. Kolla dock noga upp på moderkortstillverkarens hemsida att ditt moderkort stödjer processorn. Inte alltid de gör det bara för att det är rätt sockel.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

i5 är inget dumt val i dagsläget för spel men den har ingen fördel över i7 förutom lägre pris (i7 har iof ingen större fördel i dagens spel heller). huruvida nya spel kommer att köra på fler trådar och därmed göra sig bättre på en i7 eller inte låter jag vara osagt. men faktum kvarstår att i7 är bättre men dyrare..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för andra komponenter? Det kan vara något annat som är problem...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du kör för grafik, skulle jag vilja påstå. Har du ett enda grafikkort I mellanklassen så kan du köra en i3:a (alt AMD). Har du ett enda grafikkort i prestandasegmentet så kör en i5:a. Kör du flera grafikkort så gå på en i7:a.

Snarare än att köpa en för dyr processor så skall du lägga dom pengarna på grafiken. Det ger mer bang for the bucks, vad spel anbelangar.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Som ovanstående säger. Eftersom du ska jobba ihop pengar över sommaren så gissar jag på att det inte blir några fantasiljoner direkt, lägg pengarna på en i5:a som klarar alla spel alldels utmärkt, överklockar du den så finns det nog inget spel som sätter stopp och sen om du har några pengar över så köp ett grafikkort

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Se till att köpa begagnat. Att köpa en två år gammal processor för lanseringspris är inte särskilt smart.

Permalänk
Medlem

Sikta på ett uppgraderingspaket med en i7-4790k + z97 Moderkort med 1150 socket istället.. Då får du pci-e 3.0 aktiverat med!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Som ovanstående säger. Eftersom du ska jobba ihop pengar över sommaren så gissar jag på att det inte blir några fantasiljoner direkt, lägg pengarna på en i5:a som klarar alla spel alldels utmärkt, överklockar du den så finns det nog inget spel som sätter stopp och sen om du har några pengar över så köp ett grafikkort

Skrivet av SweMerlin:

Det beror på vad du kör för grafik, skulle jag vilja påstå. Har du ett enda grafikkort I mellanklassen så kan du köra en i3:a (alt AMD). Har du ett enda grafikkort i prestandasegmentet så kör en i5:a. Kör du flera grafikkort så gå på en i7:a.

Snarare än att köpa en för dyr processor så skall du lägga dom pengarna på grafiken. Det ger mer bang for the bucks, vad spel anbelangar.

.

Skrivet av jacobtr:

Vad har du för andra komponenter? Det kan vara något annat som är problem...

Jag har ett amd sapphire 7950 3gb 925Mhz och jag har överklockat det till 1095Mhz, jag tycker det grafikkortet borde räcka. Andra komponenter är 8gb i ram och 120gb ssd och en Hdd på 1tb och moderkortet är ett asus micro atx med 1155 socket mer vet jag inte. Jag tycker de ända minuset i min dator är just processorn, om jag byter den till en i7 så borde väl denna dator vara ganska bra, eller har jag fel ?