Köpte en i7-4770k + z87 moderkort, får ej att fungera.

Permalänk

Köpte en i7-4770k + z87 moderkort, får ej att fungera.

Tja, som det står i titlen, när jag startar datorn går den igång i 2 sek, startas om och börjar pipa (flera relativt korta pip), vad jag har förstått då kan det vara 3 olika grejer dom är fel: processorn är kass, f-panels sladdarna är felkopplade eller så är et fel på moderkortet.

Tänkte åka till netonnet idag o köpa nytt chassi, ram och nätagg, borde jag köpa nytt moderkort också, om ifall att det är moderkortet jag har köpt det är fel på?

Ps första gången jag bygger själv.

Permalänk
Medlem

CPU är det väldigt sällan fel på, om man nu inte har varit slarvig vid monteringen och böjt pinnar.

Dessa pip brukar ge ledtrådar till vad som kan vara fel, kolla i manualen, bör stå där vad pipen betyder.

Ytterligare en felorsak kan vara minnet, testa med bara en sticka!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norielukas:

Tja, som det står i titlen, när jag startar datorn går den igång i 2 sek, startas om och börjar pipa (flera relativt korta pip), vad jag har förstått då kan det vara 3 olika grejer dom är fel: processorn är kass, f-panels sladdarna är felkopplade eller så är et fel på moderkortet.

Tänkte åka till netonnet idag o köpa nytt chassi, ram och nätagg, borde jag köpa nytt moderkort också, om ifall att det är moderkortet jag har köpt det är fel på?

Ps första gången jag bygger själv.

Har du någon ram-sticka inkopplad? Någon lampa som lyser?

Permalänk
Medlem

Kolla manualen för moderkortet, vad betyder pipen?

Edit: Tvåa på bollen.

Om det är första gången du ska bygga så rekommenderar jag att du läser manualen till moderkortet ett par ggr innan du ens öppnar förpackningar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Aa, jag testade med 1 ram sticka åt gången, i alla de olika slotsen där är, med bägge minnena.

Enligt vad min polare kunde hitta på google så tydde pipet jag fick på processor fel, men det kan ju innebära att det är fel på slotten i moderkortet också right? Kollade inte efter några lampor som lyste.

Är på väg till netonnet nu, ska köpa moderkort med 1155 slot som passar min gamla processor som fortfarande funkar bra, när jag kommer hem ska jag se fall nånting lyser (x
Ca 1h)

Permalänk
Avstängd

Klassiska frågan har du använt distanser?
Lägg gärna upp bilder på bygget.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Slänger upp en bild när jag kommer hem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Norielukas:

Aa, jag testade med 1 ram sticka åt gången, i alla de olika slotsen där är, med bägge minnena.

Enligt vad min polare kunde hitta på google så tydde pipet jag fick på processor fel, men det kan ju innebära att det är fel på slotten i moderkortet också right? Kollade inte efter några lampor som lyste.

Är på väg till netonnet nu, ska köpa moderkort med 1155 slot som passar min gamla processor som fortfarande funkar bra, när jag kommer hem ska jag se fall nånting lyser (x
Ca 1h)

Vad hjälper det och köpa ett moderkort till en annan processor i felsökningen??

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Så jag kan använda min gamla tills det att jag är säker på vad felet är och kan skicka in produkten utan att behövs betala för det inte var fel på den.

Permalänk
Medlem

Nu ville TS inte nämna vilket märke och modell, och typ av "pip", så jag förstår att råden blir allmänna, men jag måste säga att det är ett tag sedan jag såg manualer nämna s.k. "beep codes", "system beeps" (å andra sidan har jag inte läst för alla märken och modeller varje år); så det leder kanske inte så långt att hänvisa till just manualen. Tar vi ett ur högen, Z87-A, så nämns det endast i anslutning till system panel-kontakten, och då endast dess pinnar för speaker. (Flera nya moderkort har också som många vet lysdioder etc. som kan indikera fel.

Sedan, som vanligt, är det alltid trevligt om den som frågar nämner vad som eventuellt har testats, vid sidan av andra detaljer, så behöver ingen tipsa om det som redan är prövat, mindre slöseri med allas tid.

Permalänk

Köpte nytt moderkort för nya processorn bara, allt funkar nu, förutom internet, antar att det funkar efter alla installationer och omstarter

Permalänk

Tack för all feedback dock!