Permalänk
Medlem

blligaste kylmedel för processor

Hej! Jag behöver en bra och billig kylpasta eller kylmedel för processorn.

Vilken kylmedel skulle ni rekommendera för att använda till värmeövering mellan kylaren och processorn?

Uppskattar om man tänker på risker (oxidering, droppar etc) innan man kommer med en svar.

Permalänk
Medlem

billigast och bäst passar inte i samma mening..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

MX-4

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

ja kör på MX2 pasta ja köpte för säker 4-5 år sen...

funkar bra brukar inte vara så stor skillnad på dem mer än max 1-5°c nånting men kan lika gärna bero på skillnader i applicering eller att man råkar få en bubbla i smeten valet av kylare gör betydligt större skillnad än vad själva pastan gör vid korrekt applicering.

http://www.inet.se/produkt/5321318/arctic-cooling-mx-2-kylpas...

notera att detta är den ja köpte på 30g för att ja inte skulle slarva bort tuben jag länkade och har säkert lagt om pasta på 15-20 cpu med den å har mer än 3/4 av den kvar.

så du kan ta den lilla på 4g kommer säkert ändå räcka till 5-6 omläggningar på cpu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

vilken som egentligen, någon nuctua eller en cooler master. Spelar inte allt för stor roll Om du använder original kylaren så kör med den förapplicerade bara, det räcker. Ungefär ett riskorn lägger du i mitten och så sätter du på kylaren så smetas den ut av trycket.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

När det är ny applicerat ja men tror inte det håller i längden, dessutom ser det ut som idle.

Permalänk
Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

En tub kylpasta kostar kanske 100kr men håller ju för tusan flera år. Snål?

Edit: Ger du mig 15kr för porto kan jag skicka en liten tub EK-pasta jag fick med ett vattenblock.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

En tub kylpasta kostar kanske 100kr men håller ju för tusan flera år. Snål?

Edit: Ger du mig 15kr för porto kan jag skicka en liten tub EK-pasta jag fick med ett vattenblock.

Haha..

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-s...

Varför går det inte att använda kopparpasta?

http://www.inet.se/produkt/5321318/arctic-cooling-mx-2-kylpas...

Blir det om inte kopparpasta.

Permalänk
Skrivet av Essence:

Är du på riktigt?

Kopparpasta kan du verkligen inte använda... Har du någonsin använt det?

Det finns en anledning till att _alla_ kör på silverpasta.
Uppfinn inte hjulet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butterfinger:

Är du på riktigt?

Kopparpasta kan du verkligen inte använda... Har du någonsin använt det?

Det finns en anledning till att _alla_ kör på silverpasta.
Uppfinn inte hjulet igen.

De flesta använder inte silverpasta.

Biltemas kopparpasta är direkt olämplig då den har så stora kopparpartiklar att de mest fungerar som distanser som förhindrar kylaren att få kontakt med processorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Äh köp nåt vettig kylpasta var beredd på 100-150kr köp på ebay tex arctic silver billigare från tex usa och inte stor chans att fastna tullen heller...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Mx pasta för 60spänn på affärerna i stan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swesen:

När det är ny applicerat ja men tror inte det håller i längden, dessutom ser det ut som idle.

Men det är billigt (typ 5-10 öre per gram).

Temperaturerna är för övrigt differensen mellan rumstemperaturen och processorns temperatur vid maxbelastning.
http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Citat:

"The big suprise of this month was the performance of the mayonnaise as a thermal comppound. It worked superbly, showing better performance than some well-known high-performance thermal greases. Again, we cannot determine how long it should remain effective, but in the short term, mayonnaise was the best alternative thermal compound we have seen so far."

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Kör på Dow Corning 340 inköpt 2003.. fungerar utan problem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Spela roll om det kostar 50 eller 150:-?

Permalänk
Medlem

Okej, eftersom jag är så snål så frågar jag detta: Skadas processorn när den är för varm? Alltså spelar det någon roll utan kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essence:

Okej, eftersom jag är så snål så frågar jag detta: Skadas processorn när den är för varm? Alltså spelar det någon roll utan kylpasta?

Utan kylpasta finns det extremt stor risk att den går så varm att den börjar throttla. Beror lite på vilken kylare du har också. Oavsett vilken är det inte bra!

Köp billigaste du hittar. Funkar fint.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kylning/kylpasta/kylpasta-0-3-g-p38411

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essence:

Okej, eftersom jag är så snål så frågar jag detta: Skadas processorn när den är för varm? Alltså spelar det någon roll utan kylpasta?

Ja, processorn skadas om den är för varm.
kylpasta behövs inte, om du har perfekt anlägg mellan processor och kylare, vilket du aldrig har på konsumentprylar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

CLU

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butterfinger:

Är du på riktigt?

Kopparpasta kan du verkligen inte använda... Har du någonsin använt det?

Det finns en anledning till att _alla_ kör på silverpasta.
Uppfinn inte hjulet igen.

Skrivet av Hardware guy:

De flesta använder inte silverpasta.

Biltemas kopparpasta är direkt olämplig då den har så stora kopparpartiklar att de mest fungerar som distanser som förhindrar kylaren att få kontakt med processorn.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Arctic Ceramique kör jag på. Väldigt billigt och lika bra som t.ex. Arctic silver.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essence:

Hej! Jag behöver en bra och billig kylpasta eller kylmedel för processorn.

Vilken kylmedel skulle ni rekommendera för att använda till värmeövering mellan kylaren och processorn?

Uppskattar om man tänker på risker (oxidering, droppar etc) innan man kommer med en svar.

Majonäs lär vara helt ok

Visa signatur

"A watcher scoffs at gravity" -Rupert Giles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essence:

Okej, eftersom jag är så snål så frågar jag detta: Skadas processorn när den är för varm? Alltså spelar det någon roll utan kylpasta?

Snålhet bedrar verkligen vishet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kmix:

Majonäs lär vara helt ok

Det håller inte längre har jag läst. (Ca 2-3 veckor)

Skrivet av Mogwaii:

??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essence:

Det håller inte längre har jag läst. (Ca 2-3 veckor)

??

http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-ultra/

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Köpte kyl pasta som kom i 4st sprutor för 5kr inkl frakt från ebay

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk

Rekommenderar Noctua's

Visa signatur

APB: Reloaded <3