Permalänk

Alldeles för hög temp på GPU och CPU

Hej

Jag köpte ett NZXT H440H för att få bättre luftflöde. I samma runda köpte jag även ett H60 vattenkylning. Vattenkylningen har jag satt så att det blåser in på radiatorn. Tre fläktar i fronten som blåser in. Stockfläkten som satt där bak har jag satt i toppen så den blåser ut. Allt som allt har jag 5 fläktar. Konstigt nog har jag 80c på min GPU(Asus Radeon 280x Direct CU II). Detta är det första problemet. Det andra är att min CPU ligger på 45c när jag inte anstränger den. Och med en sprillans ny vattenkylning är det lite konstigt.

Uppskattar all hjälp jag kan få, nämligen mitt andra bygge så är inte så jätte kunning på detta området.

Permalänk

Som vanligt med höga temperaturer efter kylarbyte; hur mycket kylpasta använde du?
Sen brukar det underlätta för luftflödet genom burken om man har utblås i toppen samt bak och insug fram - då skapar man en luftström genom chassit. Men det borde inte ha sådan inverkan på grafikkortets temperatur... Hur såg temperaturen ut på grafikkortet innan du bytte chassi?

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk

Dubbelkolla så allt sitter åt. Du har inblås fram och utblås bak och i toppen, bra. Temperaturer i idle är ganska ointressant och sensorerna opålitliga, vad ligger du på för temp i load?

Permalänk

När det gäller kylarpasta så var det redan applicerat när jag köpte kylaren,
Och hur gör jag med radiatorn? Om jag ska ha utblås där bak, Var sätter jag radiatorn, För om jag sättaer radiatorn på en fläkt som blåser ut, Då blir ju radiatorn mer uppvärmd än nerkyld eller?
Ska jag köpa en extra fläkt att sätta i toppen eller det kan inte påverka så jättemycket?
I det gamla chassit som var ett Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower var det nog ännu värre eller ungefär samma.

Permalänk

Egentligen har jag inte utblås där bak, ett inblås för vattenkylningen. Så har bara ett utblås i hela datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Egentligen har jag inte utblås där bak, ett inblås för vattenkylningen. Så har bara ett utblås i hela datorn.

vänd på fläkten där bak så får du bättre flöde i burken, med bara ett utblås och 4 in kan jag tänka mig att det blir lite varmt när utblåset inte orkar flytta ut all varmluft från grafikkortet och processorn

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Men blir inte CPU varm då? Om det kommer varm vätska från cpu upp till radiator där det blåser ytliggare varm luft på radiatorn. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag har samma chassi. Jag har 3 fläktar som blåser in fronten. Min h90 radiator sitter bak och blåser ut bak. Fläkten i taket längst bak har jag satt som insug så att den blåser in kall luft in så att radiatorn kan hämta kall luft där ifrån. Dom främre fläktarna i taket är utblås. Funkar bra för mig. Dock tycker jag min gtx 780 sli blir lite varma

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk

Så du har bara en fläkt för utsug? Och är ditt högljutt, mitt låter rätt duktigt.

Permalänk
Avstängd

I taket ska man alltid ha utblås då varm luft stiger.
Har du möjlighet till en fläkt i dörren på vänster sida är det en fördel att ta in luft där som matar grafikkortet med frisk luft. Fläktarna i fronten är mest till för diskarna och eventuellt kan lite av det nå processorn oxå, inte mycket av det lufttrycket når fram till garfikkortet då den kommer stiga snabbt pga värmen.

Du kan även prova vända på CPU-kylaren så den blåser ut luft upp mot taket, men då bör du ha en originalkylare på GPU som blåser ut värmen bak och inte rakt ut i lådan som tredjepartslösningar brukar göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

I taket ska man alltid ha utblås då varm luft stiger.
Har du möjlighet till en fläkt i dörren på vänster sida är det en fördel att ta in luft där som matar grafikkortet med frisk luft. Fläktarna i fronten är mest till för diskarna och eventuellt kan lite av det nå processorn oxå, inte mycket av det lufttrycket når fram till garfikkortet då den kommer stiga snabbt pga värmen.

Du kan även prova vända på CPU-kylaren så den blåser ut luft upp mot taket, men då bör du ha en originalkylare på GPU som blåser ut värmen bak och inte rakt ut i lådan som tredjepartslösningar brukar göra.

Skickades från m.sweclockers.com

detta stämmer inte riktigt.
Ja, varmluft stiger MEN när fläktar är inblandade så spelar det ingen roll!
däremot brukar oftast fronten och botten på chassin vara filtrerade men inte topp eller bak, så då passar det bättre att ha front och botten som insug samt topp och bak som utsug!

TS, att sätta fläkten så den suger genom radiatorn resulterar i varmare luft till dina grafikkort, vänder du fläkten blir det tvärt om.
dock tror jag att det blir bäst att du suger ut den "varma" luften genom radiatorn som jag sa tidigare då det blir ett bättre flöde genom hela lådan plus att så som din setup med fläktarna ser ut nu så pressas nog mycket av den varma luften ut där bak som sedan sugs in igen genom radiatorn och gör det ännu varmare i lådan! prova att vända på fläkten och mät temps igen, det tar ju inte mer än 2 min för någon med lite vana att vända på en fläkt

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Vände på fläkten, Nu går cpu på 40c på idle, och 50 när jag kör BF4, När det gäller GPU så är den upp ei 70, Jag märkte att jag hade realtivt mycket damm i GPU så skablåsa it det imorgon och se så det hjälper, Men är 50 c när man belastar bra? och vad är en bra temp för en GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Vände på fläkten, Nu går cpu på 40c på idle, och 50 när jag kör BF4, När det gäller GPU så är den upp ei 70, Jag märkte att jag hade realtivt mycket damm i GPU så skablåsa it det imorgon och se så det hjälper, Men är 50 c när man belastar bra? och vad är en bra temp för en GPU?

det är jättebra temps!
gpu temps ska helst hållas under 80-90C om det nu inte är r9 290(x)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Hur högt är typ maximum för en cpu innan det är "dålig temp" För nu ligger cpu runt 5-60, Hur är det? Men annars tack så hemskt mycket för svaren. Uppskattas verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Hur högt är typ maximum för en cpu innan det är "dålig temp" För nu ligger cpu runt 5-60, Hur är det? Men annars tack så hemskt mycket för svaren. Uppskattas verkligen

det beror ju helt på vad det är för cpu

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

i5-3570, 3,40 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TempramentAB:

Hur högt är typ maximum för en cpu innan det är "dålig temp" För nu ligger cpu runt 5-60, Hur är det? Men annars tack så hemskt mycket för svaren. Uppskattas verkligen

Snackar vi casetemp ligger den runt ~67C, är det coretemp runt ~90C. Det är maxtemp och inte något du bör ligga på hela tiden. Ju svalare desto bättre tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

http://imgur.com/yIevUdF Ser allt bra ut, Nu är det på idel,

Permalänk

Imorgon tror jag att jag åker och reklamerar denna vattenkylningen, Körde cs go i en timme, Kollar på tempen, 100c, Ingen överklockning inget alls, Så jag tror det är något fel på den.. Enligt recensioner har folk gått från 70c till 40 med kylaren, Jag gick från 70 till 100c, Vilket bra köp :D, Eller vad tror ni, Jag ska väll inte komma upp i temperaturer som 100c med ny vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Skall dock nämnas att H440 inte har sådär strålande luftflöde. Jag har själv precis bytt till ett, och ökat antalet fläktar från 3 gamla nonamefläktar till 6 med namn jag åtminstone hört talas om. Temperaturerna har dock gått upp goda 10 grader(lite bättre om fronten inte är på).

Det är så klart inte tillräckligt för att förklara hela det problem, men eftersom du nämnde att du skaffat det just för luftflöde.

Permalänk
Skrivet av TempramentAB:

När det gäller kylarpasta så var det redan applicerat när jag köpte kylaren,
Och hur gör jag med radiatorn? Om jag ska ha utblås där bak, Var sätter jag radiatorn, För om jag sättaer radiatorn på en fläkt som blåser ut, Då blir ju radiatorn mer uppvärmd än nerkyld eller?
Ska jag köpa en extra fläkt att sätta i toppen eller det kan inte påverka så jättemycket?
I det gamla chassit som var ett Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower var det nog ännu värre eller ungefär samma.

vet inte med just denna kylaren men när förapplicerad pasta följer med brukar det ofta va ett ganska tjockt lager utsmetat på ytan iof bara sett det på stockkylare men även dessa brukar bli bättre av att helt enkelt skrapa bort den pastan och applicera korrekt mängd med riskorns metoden vilket oftast ger bara en bråkdel av mängden pasta som var förapplicerad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

http://imgur.com/sKSNgAd Ska jag ta en tur till Netonnet och byta ut denna? 100c när jag kör cs -.- Kylarpastan hade de tagit det rätt lungt med, men inte för lite, Efter inte belasta cpu igen då går den ner till 50c och stannar där, Det måste vara något fel på min vattenkylning. Eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

http://imgur.com/sKSNgAd Ska jag ta en tur till Netonnet och byta ut denna? 100c när jag kör cs -.- Kylarpastan hade de tagit det rätt lungt med, men inte för lite, Efter inte belasta cpu igen då går den ner till 50c och stannar där, Det måste vara något fel på min vattenkylning. Eller ?

Tror nästan du har lyckats med något knasigt när du monterade den!
åk och köp lite kylpasta, plocka bort kylaren och försök montera den igen

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Tror nästan du har lyckats med något knasigt när du monterade den!
åk och köp lite kylpasta, plocka bort kylaren och försök montera den igen

Men kan det inte vara fel på Kylaren? Jag bytte till vattenkylning i samma vända som jag bytte moderkort och chassi, Jag brände mitt gamla kort, Kan jag ha skadat cpu och nu tror den program drar mer än vad de gör och typ överklockar sig själv?
Jag har satt själva pumpen-kabeln till cpu fan, och radiatorfläkten till system fan 1. Är det fel, Kan detta vara anledningen till de sinnesjkut höga temperaturerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Men kan det inte vara fel på Kylaren? Jag bytte till vattenkylning i samma vända som jag bytte moderkort och chassi, Jag brände mitt gamla kort, Kan jag ha skadat cpu och nu tror den program drar mer än vad de gör och typ överklockar sig själv?
Jag har satt själva pumpen-kabeln till cpu fan, och radiatorfläkten till system fan 1. Är det fel, Kan detta vara anledningen till de sinnesjkut höga temperaturerna?

Pumpen ska sitta i CPU-FAN och fläktarna i annan port. Korrekt.

Men tror du har missat med pastan och/eller monterat knasigt. Tog du bort rester från gamla pastan innan du satte på vattenkylaren? Om inte så har du garanterat luftfickor mellan kylare och CPU.

Plocka bort kylaren, tvätta rent med T-sprit eller kemisk bensin (både på kylare och CPU), lägg på en klick (som ett riskorn) ny kylpasta och montera kylaren med jämnt tryck (så du inte smetar ut pastan på bara halva sidan). Skruva åt ordentligt, åter igen med jämnt tryck (skruva lite i taget på skruv efter skruv tills du gått varvet runt och hela sitter perfekt).

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Pumpen ska sitta i CPU-FAN och fläktarna i annan port. Korrekt.

Men tror du har missat med pastan och/eller monterat knasigt. Tog du bort rester från gamla pastan innan du satte på vattenkylaren? Om inte så har du garanterat luftfickor mellan kylare och CPU.

Plocka bort kylaren, tvätta rent med T-sprit eller kemisk bensin (både på kylare och CPU), lägg på en klick (som ett riskorn) ny kylpasta och montera kylaren med jämnt tryck (så du inte smetar ut pastan på bara halva sidan). Skruva åt ordentligt, åter igen med jämnt tryck (skruva lite i taget på skruv efter skruv tills du gått varvet runt och hela sitter perfekt).

Men, Jag var i köket och lät datorn stå på, hade inget igång, Jag kommer tillbaks och så är cpu uppe i 71c. Något är lustigt, Ja jag rengjorde cpu, Och på h60 är kylarpasta applicerat, när jag monterade det så var jag inte ensam så det var enkelt att montera och jag tog skruvarna som satt diagonalt emot varandra, Så jag tror inte jag har monterat den konstigt, inte heller med kylarpastan. Men kan det vara fel på cpu med tanke på att jag brände mitt gamla modekort och att cpu tog skada? Eller så är det bara fabriksfel på kylningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Men, Jag var i köket och lät datorn stå på, hade inget igång, Jag kommer tillbaks och så är cpu uppe i 71c. Något är lustigt, Ja jag rengjorde cpu, Och på h60 är kylarpasta applicerat, när jag monterade det så var jag inte ensam så det var enkelt att montera och jag tog skruvarna som satt diagonalt emot varandra, Så jag tror inte jag har monterat den konstigt, inte heller med kylarpastan. Men kan det vara fel på cpu med tanke på att jag brände mitt gamla modekort och att cpu tog skada? Eller så är det bara fabriksfel på kylningen?

Jag hade själv en H60 tidigare, och den kyler ingen vidare. Du får inte ner temperaturen något vidare jämfört med originalkylaren.
Men den ska ju dock kyla så pass bra att CPUn inte går upp över 100 grader.

Plocka bort kylaren och testa med originalkylaren (rengör och applicera ny pasta innan). Får du upp mot 100 grader då också kan det vara fel på CPU, givare eller mjukvara. Får du normala temperaturer dock verkar det ju vara H60 som är kass.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Jag hade själv en H60 tidigare, och den kyler ingen vidare. Du får inte ner temperaturen något vidare jämfört med originalkylaren.
Men den ska ju dock kyla så pass bra att CPUn inte går upp över 100 grader.

Plocka bort kylaren och testa med originalkylaren (rengör och applicera ny pasta innan). Får du upp mot 100 grader då också kan det vara fel på CPU, givare eller mjukvara. Får du normala temperaturer dock verkar det ju vara H60 som är kass.

Vilken kylare har du nu, Och tror du man får valuta för pengarna om man köper h100i? Men då undra jag också, De kommer ju blåsa ut varmfuft, Då kommer dne ju inte kyla cpu, Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Vilken kylare har du nu, Och tror du man får valuta för pengarna om man köper h100i? Men då undra jag också, De kommer ju blåsa ut varmfuft, Då kommer dne ju inte kyla cpu, Eller har jag fel?

Jag har h100i nu. Är väldigt nöjd. Har en stor fläkt i fronten som blåser in, en fläkt där bak som blåser ut, och två fläktar i toppen som blåser ut. De fläktarna i toppen drar luften genom radiatorn innan den åker ur burken. Visst, den luften är väl lite varm, men jag vill ju inte vända på luftflödet och blåsa ut där fram (dels för att jag inte har dammfilter i toppen och där bak, dels för att varm luft stiger, inte sjunker).

Just nu ligger min i7-4770k på runt 37 grader i idle. Minns inte vad den blir i full load då det var ett bra tag sedan jag kollade. Men kan kolla lite senare!

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Jag har h100i nu. Är väldigt nöjd. Har en stor fläkt i fronten som blåser in, en fläkt där bak som blåser ut, och två fläktar i toppen som blåser ut. De fläktarna i toppen drar luften genom radiatorn innan den åker ur burken. Visst, den luften är väl lite varm, men jag vill ju inte vända på luftflödet och blåsa ut där fram (dels för att jag inte har dammfilter i toppen och där bak, dels för att varm luft stiger, inte sjunker).

Just nu ligger min i7-4770k på runt 37 grader i idle. Minns inte vad den blir i full load då det var ett bra tag sedan jag kollade. Men kan kolla lite senare!

Men det är lite konstigt, För det går upp och ner, om jag kolar på Youtube, Så är den normal, på typ 50 c, på 10sec kan den ha börjat spåra ut och gå upp i 80c utav ingenting, Hur länge hade du din h60? Och kan jag ändå använda datorn eller jag ska avstå att spela och anstränga datorn?