Asus möjliggör överklockning på Intel H97, H87 och B85 med upplåst UEFI

Permalänk
Melding Plague

Asus möjliggör överklockning på Intel H97, H87 och B85 med upplåst UEFI

Intels konstgjorda överklockningsspärr blir ett minne blott när Asus släpper nya versioner av UEFI, som öppnar upp för överklockning även på billigare moderkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så intressant för rekordöverklockningar kanske, men passar helt klart den nya P-AE !

Permalänk

Kan asus kan ni också GIGABYTE............

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, hade det varit större chans att vi skulle ha sluppit spärrar som detta om det hade gått lite bättre för AMD?

Monopol <3

Permalänk
Medlem

Många moderkort med dessa styrkretsar har väl inte tillräckligt bra strömförsörjning för att överklocka hur mycket man vill?

Att det finns utrymme till att överklocka just Pentium kan jag förstå, men om någon tar en fyrkärnig i5:a eller i7:a och trycker upp värdena så kanske det slutar illa.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Lämpligt för G3420 så kan nog bli bra om det får vara kvar Är själv nämligen sugen på en G3420 till emulator maskin och överklockning är ett måste för GC/Wii.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Lämpligt för G3420 så kan nog bli bra om det får vara kvar Är själv nämligen sugen på en G3420 till emulator maskin och överklockning är ett måste för GC/Wii.

Du blir nog besviken med en G3420, den har ju fortfarande låst multipel
Det är G3258 du vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du blir nog besviken med en G3420, den har ju fortfarande låst multipel
Det är G3258 du vill ha

Fantastisk namn på den. Kunde den inte hetat g3500K eller nåt istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Fantastisk namn på den. Kunde den inte hetat g3500K eller nåt istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med.
Intel missar ett tillfälle här.
Men hursomhellst så är det vår plikt som entusiaster att handla minst en per skalle så Intel släpper fler olåsta snikmodeller i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Håller med.
Intel missar ett tillfälle här.
Men hursomhellst så är det vår plikt som entusiaster att handla minst en per skalle så Intel släpper fler olåsta snikmodeller i framtiden.

Jo, man är rätt sugen på att sätta ihop en htpc / gästdator / landator med Pentium AE och ett 750 ti eller nåt. Räcker för det mesta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd

Allt detta är ett PR-trick som Intel ligger bakom då försäljningen av processorer står stilla för tillfället. Ni vet av vem ni hörde det först!

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jo, man är rätt sugen på att sätta ihop en htpc / gästdator / landator med Pentium AE och ett 750 ti eller nåt. Räcker för det mesta!

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, pris/prestanda på en G3258 som körs runt 4ghz är ju helt galet.
Om man dessutom kan kombinera det med billiga moderkort så kan man ju få en kompetent spelrigg för en bit under 5k:
(lite snabbt ihopsnickrat)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6858084/2014-06-18

Permalänk
Medlem

Är inte så inne i sånt här men skjuter inte asus sig själva i foten när dom gör det möjligt även för billigare moderkort?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Kul att tillverkarna vågar att trotsa Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Japp, pris/prestanda på en G3258 som körs runt 4ghz är ju helt galet.
Om man dessutom kan kombinera det med billiga moderkort så kan man ju få en kompetent spelrigg för en bit under 5k:
(lite snabbt ihopsnickrat)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6858084/2014-06-18http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6858084-00.png

Ja det skulle inte vara så dumt! Men har ju inte behovet egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Är det några större skillnader i att överklocka på en z87 och h87 samt b85? Det skiljer ju på moderkorten, men jag menar rent på chipset nivå.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Är det några större skillnader i att överklocka på en z87 och h87 samt b85? Det skiljer ju på moderkorten, men jag menar rent på chipset nivå.

Svårt att säga.
Men jag gissar på att väldigt lite skiljer i själva chippen.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad moderkortstillverkarna har o tjäna på detta men gött för alla konsumenter.

Bra PR kanske.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt lyckades Intel "stoppa" den här typen av överklockning förra gången?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag som inte överklockat efter i5 760, hur mycket använder man främst multipeln framför BCLK när man klockar, säg, en 4670K?
Med andra ord, blir klockningen i praktiken värdefull med enbart upplåst multipel där man ej kan pilla på annat?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

På vilket sätt lyckades Intel "stoppa" den här typen av överklockning förra gången?

Säkert genom överenskommelser med moderkortstillverkarna.
Dom får köpa billigare chip att sätta i snikmoderkort mot att dom artificiellt begränsar dom via mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag som inte överklockat efter i5 760, hur mycket använder man främst multipeln framför BCLK när man klockar, säg, en 4670K?
Med andra ord, blir klockningen i praktiken värdefull med enbart upplåst multipel där man ej kan pilla på annat?

Sedan sandy bridge är det i princip enbart klockning via multipel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Sedan sandy bridge är det i princip enbart klockning via multipel.

Men vad trevligt. Ska kika över mina möjligheter då, går precis i uppgraderingstankar och kände att mITX z97/z87 var lite väl högt prissatta.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet, med detta går det alltså att sätta ihop lite billigare spelburkar som ändå har potentionalen till överklockning. Gillas!

Permalänk
Medlem

Är dessa kort något att fundera över om man tänker överklocka sin G3258 till 5 GHz+ (tänker då med just flytande kväve)? Behövs inte BCLK för detta ändamål?

Själv tänkte jag just köpa en för att just experimentera med överklockning så är inte helt hundra på om jag kan strunta i BCLK..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har jag missat något?,, eller är det bara jag som tycker det är självklart att det ska gå att överklocka K märkta CPU'er?

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur intel på sikt kan hindra den här typen av överklockning? Om man inte uppdaterar några drivrutiner för moderkortet borde de inte kunna hindra överklockningen. Gällande pentium-modellen så har den bara 2 kärnor och ingen HT. Hade det kommit en upplåst i3 så hade det varit galet intressant.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

intel är horor på allt och ska exploita så mycket det går så det är bra med sånna lösningar och hade varit ännu bättre om alla modeller gick att klocka på alla moderkort och non K med rejäl fsb som förr

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Har jag missat något?,, eller är det bara jag som tycker det är självklart att det ska gå att överklocka K märkta CPU'er?

Lite missar du eftersom det är tidigare oklockbara moderkort som det snackas om

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |