Permalänk
Medlem

vilken cpu hastighet kör jag på?

Om man kikar på specifikationen så står det att den körs i @3.70 ghz men kollar man på core clock så står det 4499 mhz. Vilken hastighet är rätt? Och kikar man i kontroll panelen står det 3.6 ghz wtf.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Om jag inte är fel på det så kör du i den hastigheten som anges i Core Speed (4499.92MHz) fältet, detta stöds även av Bus speed 125MHz x Multiplier 36.0 som är 4500MHz.
Hastigheten i specification (3,7GHz) är den som cpun har som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om jag inte är fel på det så kör du i den hastigheten som anges i Core Speed (4499.92MHz) fältet, detta stöds även av Bus speed 125MHz x Multiplier 36.0 som är 4500MHz.
Hastigheten i specification (3,7GHz) är den som cpun har som standard.

de e ju nice men varför visar windows 8.1 denna?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

de e ju nice men varför visar windows 8.1 denna?

http://i.imgur.com/kw6P2Hq.png

Har nog att göra med turbo läge eller inte.
När datorn inte behöver full kraft klockar den ner cpu tillfälligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hört talas om Intel Speedstep?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hört talas om Intel Speedstep?

Intel Turbo på den CPUn går bara till 3.9GHz. Att bus speed är på 125MHz ser lite ovanligt ut.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tysonayt:

Intel Turbo på den CPUn går bara till 3.9GHz. Att bus speed är på 125MHz ser lite ovanligt ut.

Jo men den kockar antagligen ner till 3.7 pga EIST.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

disabla speedstep. fortfarande 3.7 ghz samt 100% cpu i power management. står 4.6ghz när jag startar dator i bios.

weird

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo men den kockar antagligen ner till 3.7 pga EIST.

Klocka ner till 3.7GHz? Nej. Det är stock clock och om den någonsin klockar ner så är det emot 1.6GHz eller liknande. Även en överklockad klockar ned väl under stock clock.

Har TS överklockat CPU själv ens? Fortfarande tveksam till 125MHz bus speed. Det ska väl fortfarande inte ändras på Ive Bridge-E processorer? Eller är det endast socket 1155 där bus speed är länkat till SATA och PCI-E? Ta detta stycke med lite salt TS, jag är inte 100% säker på detta.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

det står allmänt fel i windows. lita inte på aktivitetshanteraren eller kontrollpanelen, står ofta fel.