Permalänk

Cpu varm trots vattenpump och pwm fläktar

Tja!
Jag har nyligen byggt min första dator och är näst intill färdig med allt. Jag har bara ett problem och det är att cpu:n blir för varm under stresstest. I vardaglig användning på skrivbordet och vanligt surfande så ligger temperaturerna på 35-40 grader, men så fort jag stresstestar den så kommer temperaturen upp till 100 grader.

Chassie: Bitfenix Prodigy
Moderkort: Gigabyte GA-H87N-WIFI
Cpu: Intel Core i5 4670K
Vattenkylning: Cooler Master Seidon 120v
Fläktar: 200mm Aero Cool blåser in i chassit från framsidan
120mm Arctic F12 PWM blåser in i chassit från ovansidan, samt kopplat till radiatorn
140mm Arctic F14 PWM blåser ut ur chassit från baksidan

Jag köpte dessa fläktar då jag insåg att dom vanliga chassifläktarna man fick med chassit inte börja snurra snabbare när det behövdes. Men temperaturen har bara sjunkit med ett par grader ner efter det senaste köpet.

Så min fråga är vad detta kan bero på? Jag vill ju att min cpu ska va runt 70 grader som varmast, men trots vattenpump så är det runt 100 vid hög belastning. Först och främst hur får jag mina pwm fläktar att funka optimalt? Känns inte som att varvtalet ökar markant under stresstesten. För det andra så känns det som det är något fel med vattenpumpen då radiatorn inte ens blir varm. Vad tror ni problemet av största sannolikhet beror på? Någonting är ju fel och det känns inte som att värme leds bort på något bra sätt... Kylpastan? Pwm inställningarna?
Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafficnovel:

Wall of text

Låter som dålig kontakt mellan CPU och blocket.

Gå in i BIOS, leta efter styrningen till fläktarna. Låter som att de alltid kör samma hastighet. Sätt de på 100%.

Prova det först, sen om det inte fungerar så byter du pasta.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Kan ju va fel på pumpen. Hör du den/känner den vibrera när du har systemet igång?
Finns det vatten i systemet?

Sen bör fläkten i topp blåsa/trycka ut luften. Luft in från front och botten, Luft ut genom toppen och baken är något av en "tumregel".

Permalänk
Medlem

Antar att du inte använde kylpasta/använde för mycket. Ta av kylaren och gör rent den och processorn, sen lägger i kylpasta stort som ett riskorn i mitten på processorn, sen skruvar du på kylaren.