Köpråd TV 100hz Film & spel, ca 5000kr

Permalänk
Medlem

Köpråd TV 100hz Film & spel, ca 5000kr

Jag har tittat runt på prisjakt och använt mig utav filtren: full hd, 40-55 tum, 100 Hz, lcd. Detta är saker som är viktiga för mig, samt responstid (ms) bildkvalité och prisvärdhet.

Har hört att Sony ska ha bäst bild, men ett problem uppstod. Det står på prisjakt att detta är en 100 Hz tv, men electroworld tycker den är 50 Hz: http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/KDL40W605BAE/...
Vet någon vad den exakta Hz är på denna tv?

Andra tv-apparater jag vill ha feedback på är:

http://www.dustinhome.se/product/5010774998/samsung-ue-40f632...
http://www.dustinhome.se/product/5010789546/panasonic-tx-l42e...

Vad tycker ni? vet ni några andra tv-apparater som toppar dessa? All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

TV-tillverkare brukar kalla diverse grejer för "Hz", t ex. reponstiden eller något annat. Det du vill ha är input-rate till skärmen, det som egentligen heter Hz. En DVI-kanal ger beroende på upplösning oftast 60~75hz och dubbla 120~144hz. Mig veterligt så finns det ingen TV (eller jag har inte hört/snubblat över någon) som out-of-the-box funkar som det ska/prövat med dual channel dvi från en PC. Det finns däremot en hel del skärmar som rullar i 120hz men de brukar hamna i en annan prisklass. Jag tror primärt du hittar det hos apparater med aktivt 3d-stöd och det går att trixa ihop så att de går i 120 hz om du lägger upp en custom upplösning. Du kan behöva använda programvara såsom powerstrip för att verkligen forcera beroende på hur windows identifierar skärmen. Googla runt på nätet som en tok så kanske du hittar något prisvärt. Rapportera gärna om du hittar, men du får nog läsa på ordentligt om TV-apparater på nätet för prisjakt och slappa recensioner kommer inte ge dig svaret. Om skärmen du hittar har en 120hz panel så ska du försöka titta efter "motion resolution" tester, så att den inte är en slapp och suddig skärm vid rörelse trots 120hz panelen.

Edit: Var noga med att verifiera på forum att personer testat, eller chansa! En 120hz 3d-projektor ansluten med dual-channel hdmi till DVI som en polare har är omöjlig att få igång endast via windows i 120hz utan tar bara 60hz.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Men om en TV-apparat är "3D" har den då automatiskt 120 Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Men om en TV-apparat är "3D" har den då automatiskt 120 Hz?

Har den 3d brukar det vara 120hz enbart vid 3d uppspelning. Så är det åtminstone med min 3d tv

Permalänk
Medlem

"Observera att en 50hz TV fortfarande kör 60Hz när du spelar." detta gäller även TV apparater som har interpolering som internt skapar extra bilder i TVn, det är detta som tillverkaren kallar 100Hz eller 200Hz

Sony 40" Smart LED-TV KDL40W605BAE klarar av 60Hz när du kopplar den till datorn, men om du tittar TV program så använder den 50Hz, och dessutom klarar den av att interpolera extra bilder med 200Hz, men detta bör man inte använda vid spel eftersom interpolering skapar hög input lag.

Läs mer i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Det är väl så att dom flesta kallar det "Clear motion rate" och står det då 400Hz CMR så får man dela på det, med andra ord är det 200Hz.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakaff:

Har den 3d brukar det vara 120hz enbart vid 3d uppspelning. Så är det åtminstone med min 3d tv

Funderar på om jag ska försöka få TVn att gå i 120 Hz. Borde gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Funderar på om jag ska försöka få TVn att gå i 120 Hz. Borde gå.

Ja du kan alltid testa, vilken TV har du?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja du kan alltid testa, vilken TV har du?

Panasonic TX-P50VT30Y.
Får nog trixa i Nvidia-panelen för finns inte i vanliga skärminställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Det är väl så att dom flesta kallar det "Clear motion rate" och står det då 400Hz CMR så får man dela på det, med andra ord är det 200Hz.

Förutom att dvi/hdmi standarden inte klarar av bandbredden som skulle krävas för 200hz.

120, 240, 480, 960, 1200, 1440 "CMR" kör alla på 60hz eller 120hz, ev. förekommer begreppet 240hz vid 960 CMR mitt i allt vilket då rört till hz-begreppet igen eftersom man räknat inklusive interlace/interpolation eller nån annan teknik för att "berättiga antalet" bildrutor. Hur det än är så är det enda intressanta vilken input-rate du kan ge skärmen, vilket i 1080p är ~60hz (en dvi-kanal) eller ~120hz (två dvi-kanaler).

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H