Högsta förvaltningsdomstolen stoppar tv-licens för datorinnehav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

Ja med den logiken borde jag även betala bilskatt... för många har ju bil liksom och anses ju därtill rätt nödvändigt. Men själv har jag ingen bil... så varför borde jag betala bilskatt?
Varför i hela friden skall jag betala för något som jag varken vill ha eller ens ser någon nytta med? Är public service tv nödvändig eller är den det inte? Det är frågan över alla andra frågor.
Lära från våra nordiska kamrater? Va?? Om det funkar så i syskonländerna borde de väl om något lära av denna svenska dom. Inte tvärt om.

Vi blir tvungna att betala för PS i vilket fall som helst och då är det billigaste alternativet att vi bakar in det i skatten. Ju fler som är med och betalar desto lägre blir avgiften. Svt måste ju överleva på något sätt ändå, utan oss hade de typ inte existerat eller åtminstone inte haft råd att göra dyra produktioner som t.ex. Melodifestivalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Vi blir tvungna att betala för PS i vilket fall som helst och då är det billigaste alternativet att vi bakar in det i skatten. Ju fler som är med och betalar desto lägre blir avgiften. Svt måste ju överleva på något sätt ändå, utan oss hade de typ inte existerat eller åtminstone inte haft råd att göra dyra produktioner som t.ex. Melodifestivalen.

Nej inte nu längre. Om man som jag aldrig kollar på TV så behöver man ingen TV heller om man istället kan ersätta den med en stor monitor som man kopplar till dator, konsoler, DVD/Blu-Ray spelare m.m. så slipper man ju betala... så underbart!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Nej inte nu längre. Om man som jag aldrig kollar på TV så behöver man ingen TV heller om man istället kan ersätta den med en stor monitor som man kopplar till dator, konsoler, DVD/Blu-Ray spelare m.m. så slipper man ju betala... så underbart!

Vilket du inte direkt kan rakt av. Ska du ersätta en TV på sig 60" med en monitor utan mottagare, så blir det många års TV-licens i prisskillnad för att få en passiv monitor med samma bildkvalité.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vilket du inte direkt kan rakt av. Ska du ersätta en TV på sig 60" med en monitor utan mottagare, så blir det många års TV-licens i prisskillnad för att få en passiv monitor med samma bildkvalité.

Japp dom är tyvärr lite för dyra som det är just nu, men kanske marknaden ändrar på sig nu när denna dom har kommit.
Förstår inte varför alla TV's som säljs i alla butiker måste ha en tv-mottagare i sig. Varför kan dom inte ha några modeller utan mottagare liksom? Dom flesta som kollar på TV har ju någon form av TV-box ändå vilket gör mottagaren i TVn onödig.

Så om en 47" TV för 5000kr kan fortsätta att kosta 5000kr men utan mottagare så hade jag köpt direkt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Japp dom är tyvärr lite för dyra som det är just nu, men kanske marknaden ändrar på sig nu när denna dom har kommit.
Förstår inte varför alla TV's som säljs i alla butiker måste ha en tv-mottagare i sig. Varför kan dom inte ha några modeller utan mottagare liksom? Dom flesta som kollar på TV har ju någon form av TV-box ändå vilket gör mottagaren i TVn onödig.

För att Sverige är inte så stor marknad och de flesta länder stjäl inte pengar av medborgare som har en tv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Japp dom är tyvärr lite för dyra som det är just nu, men kanske marknaden ändrar på sig nu när denna dom har kommit.
Förstår inte varför alla TV's som säljs i alla butiker måste ha en tv-mottagare i sig. Varför kan dom inte ha några modeller utan mottagare liksom? Dom flesta som kollar på TV har ju någon form av TV-box ändå vilket gör mottagaren i TVn onödig.

Så om en 47" TV för 5000kr kan fortsätta att kosta 5000kr men utan mottagare så hade jag köpt direkt.

Det fanns en hel del modeller för ett par år sedan, betydligt fler än nu iallafall.
Jag pratade med en säljare för nån kedja om saken för ett gäng år sedan. Enligt honom så fick det inte säljas mottagar-fria apparater i sverige, pga nånting nånting radiotjänst. Fast personligen tror jag det är skitsnack.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

...

Tillägg: det är egentligen oerhört svårt att försöka isolera ut avgifter. Jag är inte rökare och ingen i min närmaste familj är, trots det är vi med om att varje år betala för rökares vårdkostnader, en siffra som med råge överskrider TV-avgiften (även om skatteintäkterna på tobak räknas in). Rökning är bara ett mindre exempel.

...

Det ungefär så här som argumenten brukar byggas upp. Man tar bara med kostnaderna som ska stärka det egna önskemålet till resultat om att man är en ängel.
Sen vilka intäkter som kan finnas brukar ingen vilja tala om, det kan förstöra det egna sysftet och man framkommer inte i lika god dager längre.
En plus-faktor för kollektivet är de pensionspengar som "rökaren" inte kan tillgodogöra sig eller dess närmaste när de ligger i graven, brukar röra sig om ca 10 år. Det blir en ansenlig summa och skulle tro att de vida överstiger vårdkostnaden. Även icke rökare har en del vårdkostnader och om ålderdomen är långvarig kan det krävas många års stöd för att klara sig till slutet men de kostnadrena räknas inte heller i ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Vi blir tvungna att betala för PS i vilket fall som helst och då är det billigaste alternativet att vi bakar in det i skatten. Ju fler som är med och betalar desto lägre blir avgiften. Svt måste ju överleva på något sätt ändå, utan oss hade de typ inte existerat eller åtminstone inte haft råd att göra dyra produktioner som t.ex. Melodifestivalen.

Det blir åtminstone billigast för den som tittar på TV.
Annars finns det inte någon anledning idag att SVT & co kan ta in sina pengar på samma sätt som övriga tv-bolag får göra. Så bra som deras utbud är så kan det inte bli några problem.
Sen har vi statens behov av att meddela sig med allmänheten, de kanske kan använda lagarna och prångla ut sina program i de olika tv-bolagen.
Skulle nån mot förmodan vilja ha bara com-hem så borde det kunna vara fritt att ara ha den kanalen.

Annat var det förr när det bara fanns den statliga varianten. Då var dagens modell helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det ungefär så här som argumenten brukar byggas upp. Man tar bara med kostnaderna som ska stärka det egna önskemålet till resultat om att man är en ängel.
Sen vilka intäkter som kan finnas brukar ingen vilja tala om, det kan förstöra det egna sysftet och man framkommer inte i lika god dager längre.
En plus-faktor för kollektivet är de pensionspengar som "rökaren" inte kan tillgodogöra sig eller dess närmaste när de ligger i graven, brukar röra sig om ca 10 år. Det blir en ansenlig summa och skulle tro att de vida överstiger vårdkostnaden. Även icke rökare har en del vårdkostnader och om ålderdomen är långvarig kan det krävas många års stöd för att klara sig till slutet men de kostnadrena räknas inte heller i ovanstående.

Bra skrivet, för att inte tala om att det är en STOR del i hur Borg o co finansierar sina reformer.

Till topic hör att det påverkar Radiotjänst väldigt lite då deras budget är lagd fram till och med 2019. Så tyvärr ingen död åt RT. En annan sak som många missar är att lagen är skriven för att användning via dator etc. skulle kunna debiteras.. Det är bara en tidsfråga innan lagen snyggas till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Det ungefär så här som argumenten brukar byggas upp. Man tar bara med kostnaderna som ska stärka det egna önskemålet till resultat om att man är en ängel.
Sen vilka intäkter som kan finnas brukar ingen vilja tala om, det kan förstöra det egna sysftet och man framkommer inte i lika god dager längre.
En plus-faktor för kollektivet är de pensionspengar som "rökaren" inte kan tillgodogöra sig eller dess närmaste när de ligger i graven, brukar röra sig om ca 10 år. Det blir en ansenlig summa och skulle tro att de vida överstiger vårdkostnaden. Även icke rökare har en del vårdkostnader och om ålderdomen är långvarig kan det krävas många års stöd för att klara sig till slutet men de kostnadrena räknas inte heller i ovanstående.

Du missförstår hela argumentet om du tror att det återspeglar något eget önskemål. Exemplet är till för att visa hur svårt det är att isolera kostnader och inte att beklaga mig över att jag betalar. Du belyser bara än en gång hur svårt det är. Visserligen har beräkningar gjort gällande att pensionsparametern inte kompenserar för kostnaden och för det finns viss logik eftersom den som av sjukdom inte är kapabel att arbeta till full pensionsålder inte heller drar in några pengar till pensionssparandet. Jag låter det vara osagt, eftersom det egentligen inte är vad mitt argument handlar om.

Ditt argument är en klassiker bland rökare, något du kanske inte är. Jag har sett det otaliga gånger. Naturligtvis hade det klart billigaste varit att alla trillade av pinnen dagen efter att de arbetat sin sista dag, men det finns nog gränser på hur långt man ska dra ett argument. Hur som kommer vi inte ifrån att många medborgare betalar mer än de själva nyttjar.

Permalänk
Medlem

Det man inte tänker på när man gnölar över skatter och punktskatter är vad man själv kostar samhället. Utan man ser bara vad andra som har behov som man inte själv har kostar samhället. Vet du tex att det kostar ca 1000 kr varje gång du tar ett steg, just på grund av hur du sliter på trottoaren tex? Skulle du betala fullt pris för buss och tunnelbana i Stockholm skulle varje innevånare betala över 70 000 i månaden för ett SL-kort. Medicin på apoteket skulle kosta över 10 000 per förpackning. Ett vanligt läkarbesök på en vårdcentral skulle kosta över 5000 kr. En ambulanstransport till akuten skulle kosta 40 000 kr + 10 000 per extra dygn du är inskriven.

Drottninggatan i Stockholm är en lång gata att gå längs, kanske ska börja ta ut avgifter där, skulle kosta dig ca 2 - 2,5 miljoner om du går längs hela beroende på hur stora steg du tar. Fundera på den.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det man inte tänker på när man gnölar över skatter och punktskatter är vad man själv kostar samhället. Utan man ser bara vad andra som har behov som man inte själv har kostar samhället.

Vet inte vad skatter överlag har med tv-licens, och finansiering av public service att göra, men..

Skrivet av OldComputer:

Vet du tex att det kostar ca 1000 kr varje gång du tar ett steg, just på grund av hur du sliter på trottoaren tex?

Inte det minsta i närheten ö.h.t.

Skrivet av OldComputer:

Skulle du betala fullt pris för buss och tunnelbana i Stockholm skulle varje innevånare betala över 70 000 i månaden för ett SL-kort.

Knappast.

Skrivet av OldComputer:

Medicin på apoteket skulle kosta över 10 000 per förpackning.

Absolut inte (bortsett från ett fåtal fåtal specialmediciner, som iofs kan vara ännu dyrare).

Skrivet av OldComputer:

Ett vanligt läkarbesök på en vårdcentral skulle kosta över 5000 kr.

Inte i närheten.

Skrivet av OldComputer:

En ambulanstransport till akuten skulle kosta 40 000 kr + 10 000 per extra dygn du är inskriven.

Skulle kunna, men oftast inte.

Skrivet av OldComputer:

Drottninggatan i Stockholm är en lång gata att gå längs, kanske ska börja ta ut avgifter där, skulle kosta dig ca 2 - 2,5 miljoner om du går längs hela beroende på hur stora steg du tar. Fundera på den.

Tycker du verkligen det låter rimligt? #rimlighetsbedömning

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Du har inte tänkt på att jag då räknade med att ALL skatt skulle tas bort och att du betalar ALLT själv?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Det man inte tänker på när man gnölar över skatter och punktskatter är vad man själv kostar samhället. Utan man ser bara vad andra som har behov som man inte själv har kostar samhället. Vet du tex att det kostar ca 1000 kr varje gång du tar ett steg, just på grund av hur du sliter på trottoaren tex? Skulle du betala fullt pris för buss och tunnelbana i Stockholm skulle varje innevånare betala över 70 000 i månaden för ett SL-kort. Medicin på apoteket skulle kosta över 10 000 per förpackning. Ett vanligt läkarbesök på en vårdcentral skulle kosta över 5000 kr. En ambulanstransport till akuten skulle kosta 40 000 kr + 10 000 per extra dygn du är inskriven.

Drottninggatan i Stockholm är en lång gata att gå längs, kanske ska börja ta ut avgifter där, skulle kosta dig ca 2 - 2,5 miljoner om du går längs hela beroende på hur stora steg du tar. Fundera på den.

Skrivet av OldComputer:

Du har inte tänkt på att jag då räknade med att ALL skatt skulle tas bort och att du betalar ALLT själv?

Du får hemskt gärna berätta hur ett steg kostar 1000 kr i slitage, även om ALLA skatter är borta.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du får hemskt gärna berätta hur ett steg kostar 1000 kr i slitage, även om ALLA skatter är borta.

Haha, tänk en festival som säg Storsjöyran i Östersund. Dom har runt 20 000-25 000 besökare per dag. Låt oss säga att varje person bara tar 1000 steg inne på området vilket är i underkant.

Det skulle med denna knäppa tanke kosta 1000x1000= 1 000 000 per person * säg 20 000 personer = 20 000 000 000 = 20 Miljarder kronor per dygn i "steg kostnad". Haha man hör ju hur sjukt dumt det låter

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nej inte nu längre. Om man som jag aldrig kollar på TV så behöver man ingen TV heller om man istället kan ersätta den med en stor monitor som man kopplar till dator, konsoler, DVD/Blu-Ray spelare m.m. så slipper man ju betala... så underbart!

Du tillhör den lilla skaran som inte kollar på TV, därmed tillhör du en minoritet. Staten är i det här fallet väldigt odemokratiska och kräver helt enkelt att folket ska betala för sig eftersom majoriteten faktiskt kollar på TV. De drar alla över en kam, tyvärr. Vi kan inte förhandla med diktatorn (staten) men vi har iallafall två vettiga alternativ som diktatorn möjligen kan gå med på: Antingen att betala det separat eller skatta det. Att skatta det är det billigaste alternativet, det skulle vi alla välja om vi var tvungna att välja mellan två alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Du tillhör den lilla skaran som inte kollar på TV, därmed tillhör du en minoritet. Staten är i det här fallet väldigt odemokratiska och kräver helt enkelt att folket ska betala för sig eftersom majoriteten faktiskt kollar på TV. De drar alla över en kam, tyvärr. Vi kan inte förhandla med diktatorn (staten) men vi har iallafall två vettiga alternativ som diktatorn möjligen kan gå med på: Antingen att betala det separat eller skatta det. Att skatta det är det billigaste alternativet, det skulle vi alla välja om vi var tvungna att välja mellan två alternativ.

Att jag inte tittar på TV är inte riktigt sant. Mer korrekt är att jag inte tittar på traditionell live TV via TV-näten.
Slutade med det för länge sedan när jag ändå aldrig hade tid att kolla på en viss sak på en tid som andra hade bestämt i förväg. Te.x. filmer är bara opraktiskt att kolla på det sättet. Bättre att då själv välja när man vill kolla. När det gäller nyheter så kollar jag antingen på nätet (dock inte SVT) eller så läser jag mina nyheter.

När det gäller TV-serier så använder jag netflix, HBO eller andra tjänster, samma med film. Så det finns liksom ingen anledning att kolla på vanlig TV när jag via andra medier kan få det jag vill och mycket mer än vad vanlig TV kan erbjuda och jag får det när jag vill istället för att passa en tidtabell.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Mr. Vico:

Du tillhör den lilla skaran som inte kollar på TV, därmed tillhör du en minoritet. Staten är i det här fallet väldigt odemokratiska och kräver helt enkelt att folket ska betala för sig eftersom majoriteten faktiskt kollar på TV. De drar alla över en kam, tyvärr. Vi kan inte förhandla med diktatorn (staten) men vi har iallafall två vettiga alternativ som diktatorn möjligen kan gå med på: Antingen att betala det separat eller skatta det. Att skatta det är det billigaste alternativet, det skulle vi alla välja om vi var tvungna att välja mellan två alternativ.

Problemet är att det inte alls är staten som jobbar här, det är public service. Public service uppdrag är bland annat att granska och rapportera om saker i samhället, inklusive politiker och hur dessa styr. Om staten, dvs politiker, skulle sköta finansieringen av media som ska granska samma politiker finns en enorm intressekonflikt för dessa medier i att rapportera om politiker som kan påverka deras anslag (läs: löner).

Public service bör vara en obligatorisk avgift för alla, oavsett om man har tv, radio, eller ingetdera. Däremot bör public service inte vara skattefinansierat eftersom då politiker får makt över de pengarna, se resonemanget ovan. Vidare tycker jag inte att public service bör ägna sig åt underhållning i stil med Eurovision, då detta inte kan betraktas vara icke-kommersiell samhällstjänst. Själv älskar jag P1 och tycker att Utbildningsradion även bör finnas. Public service handlar om att ha verktyg för en fungerande demokrati, inte att jag köper mediatjänster av staten.

I en värld där alla vill sälja något tycker jag public service även har en bra funktion i att det är en ren röst, jag behöver inte fundera vem som står bakom finansieringen för att tolka informationen av olika reportage.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whitewhale:

Problemet är att det inte alls är staten som jobbar här, det är public service. Public service uppdrag är bland annat att granska och rapportera om saker i samhället, inklusive politiker och hur dessa styr. Om staten, dvs politiker, skulle sköta finansieringen av media som ska granska samma politiker finns en enorm intressekonflikt för dessa medier i att rapportera om politiker som kan påverka deras anslag (läs: löner).

Public service bör vara en obligatorisk avgift för alla, oavsett om man har tv, radio, eller ingetdera. Däremot bör public service inte vara skattefinansierat eftersom då politiker får makt över de pengarna, se resonemanget ovan. Vidare tycker jag inte att public service bör ägna sig åt underhållning i stil med Eurovision, då detta inte kan betraktas vara icke-kommersiell samhällstjänst. Själv älskar jag P1 och tycker att Utbildningsradion även bör finnas. Public service handlar om att ha verktyg för en fungerande demokrati, inte att jag köper mediatjänster av staten.

I en värld där alla vill sälja något tycker jag public service även har en bra funktion i att det är en ren röst, jag behöver inte fundera vem som står bakom finansieringen för att tolka informationen av olika reportage.

Problemet är att SVT och SR inte är opartiska, utan mycket styrda av intresseorganisationer som har fritt fram för lobbyingverksamhet.
Utan någon samhällsinsyn...

Att lag och rätt samt Sveriges medborgares intresse skulle vara i första rummet, har Radiotjänst med sitt ensidiga tilltag visat att det inte är...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

[...]
Att lag och rätt samt Sveriges medborgares intresse skulle vara i första rummet, har Radiotjänst med sitt ensidiga tilltag visat att det inte är...

Vad har det enas existens, Public Service, med det andras beteende, Radiotjänst, att göra? Ja, TV-avgiften finansierar och gör existensen möjlig, och det kan verkligen diskuteras hur den ska utformas. Men vad gäller Radiotjänst och deras beteende, för deras vidkommande ska avgiften betalas om så folk enbart tittar på kanal 3, 4, eller 5, eller inte alls, då blott innehav räcker. Så blanda inte det ena med det andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Japp dom är tyvärr lite för dyra som det är just nu, men kanske marknaden ändrar på sig nu när denna dom har kommit.
Förstår inte varför alla TV's som säljs i alla butiker måste ha en tv-mottagare i sig. Varför kan dom inte ha några modeller utan mottagare liksom? Dom flesta som kollar på TV har ju någon form av TV-box ändå vilket gör mottagaren i TVn onödig.

Så om en 47" TV för 5000kr kan fortsätta att kosta 5000kr men utan mottagare så hade jag köpt direkt.

Det här har jag funderat på länge. De enda stora skärmar som finns är svindyra för att de är riktade mot företag, typ menyer på McD eller fönsterdisplayer och liknande. Sjukt störigt. Sen är det ju inte direkt så att TV-mottagarna som är inbyggda är till nytta för särskilt många, en hel del vill ha mer funktioner än vad som finns inbyggt, HD, inspelning osv. med bättre gränssnitt och så, så de köper en box. Andra kanske inte bryr sig om sådant men måste ändå köpa en box för att deras TV-leverantör inte är såpass stor att dess system finns inbyggt osv. Jag har Comhem så för det mesta finns det boxar inbyggda, men i höst så släcks både comhems digitala- och analoga nät här och då är man hänvisad till någon form av IP-TV över fiber som finns från en uppsjö leverantörer varav ingen har TV-apparater med boxar som passar deras nät. Alltså är det totalt omöjligt för mig och andra som bor här (kommunala bostadsbolag i GBG, så minst typ 100 000 hushåll) att använda någon av de inbyggda boxarna framöver. Kanske om man köper en bordsantenn och kör boxer, men det är ju inte mycket att ha liksom. Det jag ser som en lösning är att köpa en projektor, ingen inbyggd mottagare så ingen licensplikt. Dock kräver det investeringar i duk, ljudsystem osv. samt nya lampor med jämna mellanrum. Hellre det än TV-licens dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det här har jag funderat på länge. De enda stora skärmar som finns är svindyra för att de är riktade mot företag, typ menyer på McD eller fönsterdisplayer och liknande. Sjukt störigt. Sen är det ju inte direkt så att TV-mottagarna som är inbyggda är till nytta för särskilt många, en hel del vill ha mer funktioner än vad som finns inbyggt, HD, inspelning osv. med bättre gränssnitt och så, så de köper en box. Andra kanske inte bryr sig om sådant men måste ändå köpa en box för att deras TV-leverantör inte är såpass stor att dess system finns inbyggt osv. Jag har Comhem så för det mesta finns det boxar inbyggda, men i höst så släcks både comhems digitala- och analoga nät här och då är man hänvisad till någon form av IP-TV över fiber som finns från en uppsjö leverantörer varav ingen har TV-apparater med boxar som passar deras nät. Alltså är det totalt omöjligt för mig och andra som bor här (kommunala bostadsbolag i GBG, så minst typ 100 000 hushåll) att använda någon av de inbyggda boxarna framöver. Kanske om man köper en bordsantenn och kör boxer, men det är ju inte mycket att ha liksom. Det jag ser som en lösning är att köpa en projektor, ingen inbyggd mottagare så ingen licensplikt. Dock kräver det investeringar i duk, ljudsystem osv. samt nya lampor med jämna mellanrum. Hellre det än TV-licens dock.

Jag hade en HD projektor för flera år sedan som jag köpte för 7000kr + duk för 2000kr. Den var ju underbar, men jag märkte att man ändå behövde en TV alternativt ett rum som går att få helt mörklagt i, för atnnar blev det svårt att se något under den ljusare delen av året.

Optimalt hade varit en lätt och stor skärm utan mottagare i, på typ 100 tum, för det var så stor duk jag hade till projektorn och det gav en fet upplevelse

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man ska kunna avanmäla sig ur radiotjänsten. Har skickat e-post för mer än en vecka sedan, men ännu inget svar. Har försökt att ringa dem, men kommer bara till en automatiskt telefontjänst med förinspelade meddelanden som bara ger mig alternativen att nyanmäla eller prata om fakturor...

Hjälp... Varför ska de göra det så förj*vligt svårt att gå ut ur skiten? Loggar man in på deras hemsida så kan man enbart avanmäla sig om man flyttat eller avlidit.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Förstår inte hur man ska kunna avanmäla sig ur radiotjänsten. Har skickat e-post för mer än en vecka sedan, men ännu inget svar. Har försökt att ringa dem, men kommer bara till en automatiskt telefontjänst med förinspelade meddelanden som bara ger mig alternativen att nyanmäla eller prata om fakturor...

Hjälp... Varför ska de göra det så förj*vligt svårt att gå ut ur skiten? Loggar man in på deras hemsida så kan man enbart avanmäla sig om man flyttat eller avlidit.

Testa att ringa och välja att du vill nyteckna då, då lär någon svara fort som f*n
Sen säger du bara att du inte hittar var man ringer/trycker för knappval för att säga upp tv-innehav så lär dom hjälpa dig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Testa att ringa och välja att du vill nyteckna då, då lär någon svara fort som f*n
Sen säger du bara att du inte hittar var man ringer/trycker för knappval för att säga upp tv-innehav så lär dom hjälpa dig.

Funderade på det, får göra det i morgon antar jag, om de inte ger mig andra alternativ då.

Riktigt dålig stil tycker jag bara, men man kan väl inte förvänta sig bättre från Radiotjänsten.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shockwave:

Funderade på det, får göra det i morgon antar jag, om de inte ger mig andra alternativ då.

Riktigt dålig stil tycker jag bara, men man kan väl inte förvänta sig bättre från Radiotjänsten.

Du kan i alla fall välja avanmälan på deras formulär på deras sida. Jag överklagade där och fick svar efter drygt en vecka (avslag) och sen igen direkt när jag fick det svaret och fick svar igen (godkänt) efter lite längre tid, detta var typ två dagar innan de fick domen mot sig. Saker som de kan svara på via epost går nog snabbare men saker som de måste skicka ut brev om, som överklagan och avanmälan, kan nog ta lite längre tid. Sen lär de ha ganska mycket att göra nu i och med domen så lite längre handläggningstid får man nog räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Hjälp... Varför ska de göra det så förj*vligt svårt att gå ut ur skiten? Loggar man in på deras hemsida så kan man enbart avanmäla sig om man flyttat eller avlidit.

Väldigt lätt att avanmäla om man är död

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare