Sharps nya panelteknik Free-Form Display ger skärmar i alla former

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Så om några år kommer alltså alla snorungar som nu bygger lågkontrast-sajter, att gå över till att göra runda webbsajter, för att det ser kewlt på deras senaste leksak?

Ge dom inga idéer nu...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

tror jag redan sett sån i en volvo v40 när jag skulle ta uppkörning

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

OLED klara ju 1000Hz så Möjligheten finns ^^

Det gör den säkert, men jag skulle inte tro nån bryr sig om att integrera det i nåt utöver tv apparater.
Dessutom, om det är som det verkar är OLED en sån mördare av konventionell LCD teknik att LG SAMSUNG och SONY lär sitta och ruva på produkter med vettiga priser tills fan säljer dem för en själ var.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminous:

Det gör den säkert, men jag skulle inte tro nån bryr sig om att integrera det i nåt utöver tv apparater.
Dessutom, om det är som det verkar är OLED en sån mördare av konventionell LCD teknik att LG SAMSUNG och SONY lär sitta och ruva på produkter med vettiga priser tills fan säljer dem för en själ var.

Trust me, de har sina orsaker...Oled är så jävla ostabilt på större printar! Därför kan de endast få små skärmar ännu, För många "fläckar" av döda pixlar. Tills de fått fixat tillverkningen så kommer vi inte se några större skärmar till ett lägre pris, och ja en del av problemet är att endast några få tillverkare har tillgång till tekniken med det är ju LÅNGT från enda anledningen.

ALLA vill ha en OLED på 32" med oändlig kontrast 3840x2160 upplösning och 960Hz diplayport version 1.6, men det finns fysiska hinder...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är att lcd tappar i ljusstyrka efter ett par år. Inte så kul om det blir en produkt som man kommer att behöva byta ut emellanåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buzz996:

tror jag redan sett sån i en volvo v40 när jag skulle ta uppkörning

Det tror inte jag eftersom den inte är ute på marknaden än. Den V40 jag körde på Trafikverket i Örebro förra veckan hade en högupplöst aktiv TFT skärm och introducerades 2012 i deras bilar

http://www.pavag.volvocars.se/innovation/personligt-utformade...

https://www.youtube.com/watch?v=nqxXnl7Os0c

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Hur cool som helst! I min Panamera har Porsche fejkat till en rund skärm (den som just nu visar navigatorn, de andra är analoga). Vore häftig att fixa alla instrumenten med den nya tekniken. Fast den stora varvräknaren i mitten vill jag nog ska fortsätta vara analog.

http://imgi.se/image.php?di=EVGY

Jag väljer denna alla dagar i veckan framför valfri analog instrumentpanel. Lexus valde till och med detta enkom för att en analog inte kunde hänga med lika kvickt som en digital.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Hur i helsike ska man välja upplösning på en sådan här skärm? Måste ju endast fungera när den är specifikt byggd för respektive enhet

Enkelt! Du utbildar dig själv i mattematik och gör beräkningar på arean och pixlarnas storlek och skickar sedan iväg den informationen till en superdator som ska räka ut hur många pixlar din enhet har och pixeldensitet etc, den räknar också ut din skostorlek och hur många bollar du kan hålla i luften medans en tyfon siktas i karibien! Du skriver sedan in dig på ett mentalsjukhus. Klart!

Undrar hur fa* man nu ska kunna hitta en vettig bakgrundsbild till div koreaskärmar efter den lanseringen...

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det tror inte jag eftersom den inte är ute på marknaden än. Den V40 jag körde på Trafikverket i Örebro förra veckan hade en högupplöst aktiv TFT skärm och introducerades 2012 i deras bilar

http://www.pavag.volvocars.se/innovation/personligt-utformade...

https://www.youtube.com/watch?v=nqxXnl7Os0c

frågan är om v40 är en bil, eller en dator med ratt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Hade kanske inte varit fel, uppdateringsfrekvensen måste dock minst ligga på 120Hz med tanke på hur jag kör

Dom har typ 5fps på skärmen i en Formel 1 bil så du klarar dig nog även med tanke på hur du kör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riktigninja:

frågan är om v40 är en bil, eller en dator med ratt

Alla nyare bilar har en dator i sig på ett eller annat sätt som styr något, så det är ingen nyhet, digital display är ingent nytt, fanns redan på 80-talet, den är bara förfinad nu med mer information

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

tror jag redan sett sån i en volvo v40 när jag skulle ta uppkörning

Det är rektangulär display som har en ram runtom. Pixlarna bakom ramen används inte.

Slutresultatet blir ju dock detsamma. Men med teknik Free-Form så blir det lite enklare att bygga in displayer då man inte behöver ta hänsyn till att de måste fysiskt vara rektangulära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Det är rektangulär display som har en ram runtom. Pixlarna bakom ramen används inte.

Slutresultatet blir ju dock detsamma. Men med teknik Free-Form så blir det lite enklare att bygga in displayer då man inte behöver ta hänsyn till att de måste fysiskt vara rektangulära.

Resultatet blir inte alls detsamma. "En rektangulär display som har en ram runtom", fördelen med Free-Form är ju att man bara behöver en minimal ram runtom. Se bilden i nyheten på en helt fristående skärm med knappt synlig ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det tror inte jag eftersom den inte är ute på marknaden än. Den V40 jag körde på Trafikverket i Örebro förra veckan hade en högupplöst aktiv TFT skärm och introducerades 2012 i deras bilar

http://www.pavag.volvocars.se/innovation/personligt-utformade...

https://www.youtube.com/watch?v=nqxXnl7Os0c

haha ja, det är ju den där, samma som på nyheten

Offtopic: frågade vart varvmätaren var, hon sa att det inte fanns nån. Märkte när jag körde att det visst fanns. Hon kuggade mig ... Hon borde få sparken

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Hur cool som helst! I min Panamera har Porsche fejkat till en rund skärm (den som just nu visar navigatorn, de andra är analoga). Vore häftig att fixa alla instrumenten med den nya tekniken. Fast den stora varvräknaren i mitten vill jag nog ska fortsätta vara analog.

Varför det? Finns ju bilar där de ersatt varvräknaren med en elektronisk, för att de analoga inte hinner med vid varvtalsförändring...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rensat offtopic*

Håll er till ämnet, tack.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Lännen 8600 har en vanlig rektangulär display med varv- och hastighetsmätare ("analoga"). Tekniken går förvisso framåt, men skulle instrumenteringen på en free form-skärm uppföra sig som i Lännen så skulle åtminstone inte jag vilja ha det i en bil. Nålarna hackar fram och precisionen är väldigt inexakt. Men det är ju klart, ett arbetsfordon som är gjort för att stå stilla större delen av tiden behöver ingen precision på instrumenteringen.