Tips på datorskärm för gaming och filmer?

Permalänk

Tips på datorskärm för gaming och filmer?

Jag har en fråga angående bildskärmar.
Jag är inte jätte insatt i teknikvärlden när det kommer till vad man ska ha för skärm och upplösning etc.
Jag har en datorn som har hyfsat bra komponenter skulle jag tro. Grafikkortet är ett Gainward Geforce GTX 660 ti 2gb pci - e och funkar väldigt bra. Vet inte om det har jätte mycket betydelse vad man har för grafikkort och processor och sånt, men vad skulle ni rekommendera för skärm om man ska spela mycket krävande spel och se på högupplösningsfilmer? Budget ungefär 4000 kr.
Full specifikation:
Gainward GTX 660 ti 2gb pci - e
Silver Power SP - SS500 5000W PSU
Intel LGA1155 core i7 - 2700k
MSI B75MA - P45, Socket - 1155
Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 8GB KIT
WD Deskop Blue 500GB SATA 3.0
Samsung DVD RW SH - 224BB/BEBE SATA BLACK
ASUS PCE - N53 11n N600 PCI - E Adapter
Tacksam för svar från proffsen:)

Permalänk
Medlem

I och med att du ska både spela och se på film skulle jag rekommendera en IPS-panel. De går inte över 60 Hz men jag kan tycka att 120Hz+ hysterin som kan finnas är lite överdriven ibland. Med en snabbare skärm tappar du färg, vilket är trist om du ska se på film.
Upplösning funkar ju klassikern 1920x1080! Du kan såklart gå upp till en så kallad 4K-upplösning men det kräver mer av datorn och skärmen är dessutom mycket dyrare.

Den här skärmen har fått bra betyg av användare finns garanterat andra som kommer komma med bättre förslag om vad du ska ha för skärm. Hoppas det hjälper dig något!

http://www.inet.se/produkt/2204930/asus-27-mx279h-ips

Permalänk

Okej, jag tackar för svaret!