Molnlagring - använda Netgear direkt eller extern HD/NAS med Cloud?

Permalänk
Medlem

Molnlagring - använda Netgear direkt eller extern HD/NAS med Cloud?

Hej på er!

Råkade nyligen sabba RAID:en på NAS:en och blev av med all data - trodde jag. Lyckades få tillbaka det mesta med hjälp av like olika mjukvaror - YES!!

Men har lärt av mitt misstag och tänkte säkra datan (iaf bilderna och videor osv) framöver. Det jag tänkte mig är att skaffa en USB-disk som jag anslutar på NAS:en (ReadyNas Ultra 4) och genom Netgears frontview konfigurera in en automatisk backup av viktiga mappar typ en gång i veckan. Sedan skulle jag vilja spegla en del data till Molnet också, och då är frågan - vad är bästa alternativet? Netgear har deras Vault, men av vad jag kan se blir det en månadssumma och dessutom inte så mycket lagring; 50Gb som standard och sedan betalar man typ $0,20 för varje Gb utöver. För info så har vi i dagsläget ca 250Gb i bilder och videon osv så det blir ganska mycket.

Vad det gäller backuplagring på USB tänkte jag att det smidigaste vore en 2.5" på 2Tb eller så, men då är det enbart lagring och inget mer. Men såg då denna rackare: WD My Cloud Hur funkar det? Får man alltså en Cloud-lagring som motsvarar storleken på disken (och extra, ifall man ansluter en USB-enhet till den), och får man den permanent eller under en viss tidsperiod? I så fall känns det som ett mycket bättre alternativ.... såg även andra NAS:ar där Cloudlagring ingår, men vill egentligen inte byta ut vår ReadyNas Ultra.

Ett tredje alternativ kan kanske vara att skaffa ett annat Moln/Dropbox konto och på något sätt se till att backa up dit direkt från NAS:en. Frågan där är också vad som finns, storleks- samt prismässigt? Tror jag har ett Dropboxkonto via mobilen faktiskt, men har ingen aning hur mycket lagringskapacitet jag har där...

Någon som har bra kolla på detta? Vad rekommenderas?
Tacksam för svar/hjälp!

Permalänk
Medlem

75 läsare ingen som har någon bra tips?

Får helsatsa på Google då

Permalänk
Medlem

Har en kompis som var ute efter något liknande, men han är extremt kräsen till hur han vill ha det.
Den bästa lösning vi kom på var ett webhotell som har nog med utrymme, där han kan leka lite själv så att säga. Hittade några med gott om utrymme (kommer ej ihåg vilka) där man sedan också kunde installera "moduler" (som de kallar det, för de lata personerna) för olika program t.ex. owncloud eller liknande. Så han även kan använda det för att lätt länka folk till hans bilder och videons.
Det var ju dock ett tag sen vi kolla på detta och kommer inte ihåg om han skaffade sig något eller ej. Men det är ju något du kan kolla på.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Har läst på mig lite mera och inser nu att man inte alls får någon online förvaring med WD My Cloud, utan det är själva NAS:en som agerar så på något vis. Helt meningslöst alltså, i alla fall för mitt syfte. Får kolla efter olika cloud/dropbox alternativ istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Tack för svaret!

Har läst på mig lite mera och inser nu att man inte alls får någon online förvaring med WD My Cloud, utan det är själva NAS:en som agerar så på något vis. Helt meningslöst alltså, i alla fall för mitt syfte. Får kolla efter olika cloud/dropbox alternativ istället.

Jag har en WD my cloud. Tanken är ju att den är ditt moln som du backar upp allt till. Dvs du behöver inte tänka på att göra något själv, allt backas upp direkt till den. Men du vill alltså inte backa upp data till en hdd utan du vill ha allt online?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjo jag tänkte evt göra både och, onlineförvaret är då för att skydda mot kalamiteter som brand och stöld typ... Mitt huvudförvar är Readynas NAS:en, och den har USB och inbyggd backupfunktion så jag kan koppla in en HD på den och köra backup på. Skaffa en WD my Cloud tillför inget som jag är intresserad utav tror jag... För visst måste man vara på samma nätverk för att komma åt din Moln ändå?
//J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Tjo jag tänkte evt göra både och, onlineförvaret är då för att skydda mot kalamiteter som brand och stöld typ... Mitt huvudförvar är Readynas NAS:en, och den har USB och inbyggd backupfunktion så jag kan koppla in en HD på den och köra backup på. Skaffa en WD my Cloud tillför inget som jag är intresserad utav tror jag... För visst måste man vara på samma nätverk för att komma åt din Moln ändå?
//J

Nej. Jag kommer åt min varsomhelst ifrån

Permalänk
Medlem

Jaha, då läste jag eller stod det fel på någon recension jag kollade. Intressant. Är det någon begränsning på antal enheter som kan komma åt molnet?

Permalänk
Medlem

Jag kör idag en nas som lagringslösning som i sin tur backupar bla mina bilder mot crashplan där jag har så mkt utrymme jag ville mot några hundringar/år. Har även en kompis med en nas där vi backupar mot varandra.

Om du köper en Synologynas så finns det en crashplan engine till den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Jaha, då läste jag eller stod det fel på någon recension jag kollade. Intressant. Är det någon begränsning på antal enheter som kan komma åt molnet?

Ska inte skriva för mycket nu om funktionerna men sitter och lattjar med den nu från mobilen trots att vi är inte är hemma. Vet dock inte vilka funktioner man väntar sig från ett externt nät. Men kan streama film och kolla bilder på den via mobilen nu.

Permalänk
Medlem

Ok får fundera lite mera på det. Låter i så fall inte så dumt ändå, kanske bra tillägg till det vi har i dagsläget redan... kan du spara bilder osv från din mobil direkt till ditt moln? Går det att konfigurera på Android/iPhone att det sker automatiskt till exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Ok får fundera lite mera på det. Låter i så fall inte så dumt ändå, kanske bra tillägg till det vi har i dagsläget redan... kan du spara bilder osv från din mobil direkt till ditt moln? Går det att konfigurera på Android/iPhone att det sker automatiskt till exempel?

Lämnade faktiskt tillbaka Mycloud idag. Bytte den mot en Zyxel 325v2 som de hade för 890kr på Netonnet. Denna fyller alla mina behov och har fler applikationer möjliga att addera på. När det gäller molnlagring så finns ju Owncloud som man kan ställa in den som server åt. Dvs man har sin lilla egna "dropbox" funktion på nasen. Dessutom som gick överföringshastigheten mellan dator-nas, nas-nas etc betydligt mycket snabbare. WD Mycloud har sina finesser med, men för mig så fungerade inte själva NAS delen som jag ville gentemot hushållets alla apparater som ska ha tillgång till dem.

Permalänk
Medlem

Jag har googlat lite och det verkar som att Netgear har något liknande också, så jag tror jag är tillbaka till att koppla in en extern 2.5" 2Tb disk på NAS-ens framsida, så kör jag automatiska backupar dit och så ska jag läsa på lite om/hur jag kan dela ut den externa disken via någon molnlösning, men i så fall Netgears egen. Blir nog bra det

Permalänk

Jag kör GoogleDrive backup på mina grejer. Deras priser är riktigt låga nuförtiden. Jag betalar väl runt 80SEK i månaden för 1TB utrymme. Får duga så länge.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att inte räkna en drive/nas som är ansluten "online" i samma hus som backup, den ger bara ett lite bättre skydd mot en del saker men skyddar inte alls mot tex elfel, åska, brand osv.
Den kanske inte heller skyddar mot användarmisstag om man speglar mot den och den skyddar troligen dåligt mot virus.
En backup ska inte vara "online" hela tiden och den bör helst inte vara i samma hus och elnät, man bör därför ha minst 2 backuper utifall det händer nått när man kopierar filer till en av dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på att inte räkna en drive/nas som är ansluten "online" i samma hus som backup, den ger bara ett lite bättre skydd mot en del saker men skyddar inte alls mot tex elfel, åska, brand osv.
Den kanske inte heller skyddar mot användarmisstag om man speglar mot den och den skyddar troligen dåligt mot virus.
En backup ska inte vara "online" hela tiden och den bör helst inte vara i samma hus och elnät, man bör därför ha minst 2 backuper utifall det händer nått när man kopierar filer till en av dem.

Like. De är ju åt en online lösning man bör titta på egentligen. Jag backar alltid upp min nas men USB disken är ju i samma hus.. Om de värsta som kan hända händer dvs..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meswe:

Like. De är ju åt en online lösning man bör titta på egentligen. Jag backar alltid upp min nas men USB disken är ju i samma hus.. Om de värsta som kan hända händer dvs..

Man kanske kan ha en disk stående på annan plats, man kan ju växla en disk med en vän och ha backupen i ett annat hus, det minskar riskerna betydligt, att båda råkar ut för problem samtidigt är mycket osannolikt, sedan så finns det ju kommersiella lösningar men de kostar oftast mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra tråd!

För att beskriva mitt dilemma lite lätt så hände det som inte fick hända. Jag fick inbrott i min lägenhet för inte så länge sedan där tjuvarna stal allt jag hade av värde, laptops och externa diskar med ALLA bilder sedan ett bra tag tillbaka och jag vill på något sätt slippa utsättas för detta igen eller att huset brinner ner etc etc..

Vet dock inte riktigt hur jag skall lösa mitt bekymmer, om jag skall förlita mig på en NAS hemma för en del info, t ex CrashPlan/Dropbox/Google Drive/SygarSync/MS OneDrive eller ha en extra disk hos päronen på något sätt.

Jag körde såhär förut med allt hemma:
- laptop (arbetsburk för fotoeditering/dokument) + extra etern disk
- mobiltelefon (foton)
- ipad (kollade på bilderna som togs via mobilen)
- NAS ( alla sparade bilder/dokument på sedan långt tillbaka i tiden )

NAS'n vill jag nog få bort pga storleken och sneglade på WD My Cloud som verkade vettig samt att ha någon annan form av onlinelösning, typ dropbox men det rör sig om ca 500GB data och det drar iväg i pengar då samt att jag gärna vill ha automatisk uppdatering att den skickar bilder från mobilen på direkten till molnet..

WD My Cloud, kunde man kanske ha två stycken enheter på var sitt håll så t ex mobilen syncade mot bägge?

Hänger ni med hur jag tänker kring allt? Kan ju självfallet ta manuell backup med extern disk och ha på jobbet men det känns så fruktansvärt förlegat..

Permalänk
Medlem

Online nas?

Hej!
Hittad denna tråd idag och blev nyfiken på om någon kommit på någon bra "online nas"?
Jag vill ha en nas fast inte hemma, utan bara i molnet som jag enkelt kan komma åt från diverse datorer.

Några idéer?

Vh
Conny