Permalänk
Desk Master

problem med kopparrör som kinkar sig

Tjenare, håller på med att böja kopparrör men har lite problem.
För det första krävs det enorm kraft att böja mitt 12mm rör tjockleken på kopparens väggtjocklek är 1mm alltså 1:10:1.
För det andra så böjer sig fanskapet inte ordentligt utan kinkar sig. Har jag köpt fel koppar eller gör jag nånting väldigt fel?
Har en Ironside rörböjare som är gjord för just 12mms rör

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Khezan:

Tjenare, håller på med att böja kopparrör men har lite problem.
För det första krävs det enorm kraft att böja mitt 12mm rör tjockleken på kopparens väggtjocklek är 1mm alltså 1:10:1.
För det andra så böjer sig fanskapet inte ordentligt utan kinkar sig. Har jag köpt fel koppar eller gör jag nånting väldigt fel?
Har en Ironside rörböjare som är gjord för just 12mms rör

Prova att packa röret med blästersand eller annan finkornig sand innan du bockar.

Permalänk
Medlem

Om du värmer röret så blir det mycket enklare.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska ha glödgade rör om de ska vara lättbockade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Desk Master

tack för bra svar skall testa detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ehm, vad använder du när du bockar? jag bockar rostfria 12x1 rör på jobbet utan problem (förhand) koppar är bra mycket mjukare, om det inte än nya K65 kopparrör, men dom används bara till höga tryck (mer stål i dessa). och GLÖDGA dom INTE! har du inte nitrogen i rören får du massa sot i röret.

Du har inte tum rör kanske? isf passar det ju inte i bocken som det ska.

en sånhär hoppas jag du bockar med.
https://www.ridgid.com/us/en/300-series-plumbing-benders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Tjenare, håller på med att böja kopparrör men har lite problem.
För det första krävs det enorm kraft att böja mitt 12mm rör tjockleken på kopparens väggtjocklek är 1mm alltså 1:10:1.
För det andra så böjer sig fanskapet inte ordentligt utan kinkar sig. Har jag köpt fel koppar eller gör jag nånting väldigt fel?
Har en Ironside rörböjare som är gjord för just 12mms rör

Antar det är en rörbockare i detta stuk det är frågan om? Prova att sätta upp verktyget i skruvstycke, eller fixera det på något sätt, så du får en hand fri att styra röret så det ligger tight i recessen på hjulet under hela bockningen. Det är jäkligt lätt att röret hamnar fel om man står och bockar med båda händerna.

De där bockningsverktygen är väl egentligen tänkta för mjukglödgade kopparrör, men det brukar inte vara nåt problem att ta hårda kopparrör eller till och med hydraulrör i stål med dem om man är noggrann och försiktig under bockningen, och ser till att röret hela tiden ligger rätt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Desk Master
Skrivet av golom:

ehm, vad använder du när du bockar? jag bockar rostfria 12x1 rör på jobbet utan problem (förhand) koppar är bra mycket mjukare, om det inte än nya K65 kopparrör, men dom används bara till höga tryck (mer stål i dessa). och GLÖDGA dom INTE! har du inte nitrogen i rören får du massa sot i röret.

Du har inte tum rör kanske? isf passar det ju inte i bocken som det ska.

en sånhär hoppas jag du bockar med.
https://www.ridgid.com/us/en/300-series-plumbing-benders

Ja, jag använder en sådan, ringde upp en VVS och de sa att man bör använda glödgade då de går att böja bra mycket lättare. Det jag har köpt är tydligen gjort för använding av fittings och inte till för att böja.

http://www.k-rauta.fi/pages/product.aspx?p=PUTKENTAIVUTIN%20I...

Den använder jag. Jag har köpt "kova" kopparrör alltså hård på svenska därav misstaget. Skall testa med lite biltema grejer ikväll. De säljer glödgade

Visa signatur
Permalänk
Desk Master
Skrivet av kaput:

Antar det är en rörbockare i detta stuk det är frågan om? Prova att sätta upp verktyget i skruvstycke, eller fixera det på något sätt, så du får en hand fri att styra röret så det ligger tight i recessen på hjulet under hela bockningen. Det är jäkligt lätt att röret hamnar fel om man står och bockar med båda händerna.

De där bockningsverktygen är väl egentligen tänkta för mjukglödgade kopparrör, men det brukar inte vara nåt problem att ta hårda kopparrör eller till och med hydraulrör i stål med dem om man är noggrann och försiktig under bockningen, och ser till att röret hela tiden ligger rätt.

Jag har som tidigare nämnt en maskin av det där stuket, men fel rör. Jag fixerade redan verktyget in i skruvstödet och sen la jag minst 50kg kraft till före röret böjde sig och det var då det kinkade. Men som sagt fel rör gör nytt försök. Tack för tipset dock

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Ja, jag använder en sådan, ringde upp en VVS och de sa att man bör använda glödgade då de går att böja bra mycket lättare. Det jag har köpt är tydligen gjort för använding av fittings och inte till för att böja.

http://www.k-rauta.fi/pages/product.aspx?p=PUTKENTAIVUTIN%20I...

Den använder jag. Jag har köpt "kova" kopparrör alltså hård på svenska därav misstaget. Skall testa med lite biltema grejer ikväll. De säljer glödgade

nu är jag dock ingen VVS:are, utan jobbar med rostfritt, men jag har aldrig träffat på ett koppar-rör som är hårdare än 1.4404 (syrafast rostfritt) inte äns koppar rör i k65.
och vad menar du med att det "kinkar" sig? buckligt på insidan? isf är radien förliten.

Permalänk
Desk Master
Skrivet av golom:

nu är jag dock ingen VVS:are, utan jobbar med rostfritt, men jag har aldrig träffat på ett koppar-rör som är hårdare än 1.4404 (syrafast rostfritt) inte äns koppar rör i k65.
och vad menar du med att det "kinkar" sig? buckligt på insidan? isf är radien förliten.

Alltså det böjer sig inte jämnt utan viker sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Jag har som tidigare nämnt en maskin av det där stuket, men fel rör. Jag fixerade redan verktyget in i skruvstödet och sen la jag minst 50kg kraft till före röret böjde sig och det var då det kinkade. Men som sagt fel rör gör nytt försök. Tack för tipset dock

Oj, 50 kilo, det lät väldigt mycket, oavsett vilket kopparrör det är frågan om. Kanske nåt specialjox du fått tag på?

Du kan ju annars försöka med att värma på röret precis så det blir rödglödgat där du tänkte lägga bocken, låta det svalna, och sedan bocka. Eventuellt kan du få lite glödflagor inuti röret efter bockningen, bra att veta om det nu är viktigt att det är helt rent.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!