Permalänk
Medlem

Köpa koreaskärm?

Hej alla SweCare.

Jag skulle behöva en ny skärm. Jag hänger inte riktigt med i svängarna men har fått tips om att köpa en Korea skärm. Vad är det som är bra med dom? Vad för för och nackdelar? Vart köper man dom?

Har hört något om någon Qnix. Ni får också gärna förklara detta närmre.

Tack på förhand!
Highwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hej alla SweCare.

Jag skulle behöva en ny skärm. Jag hänger inte riktigt med i svängarna men har fått tips om att köpa en Korea skärm. Vad är det som är bra med dom? Vad för för och nackdelar? Vart köper man dom?

Har hört något om någon Qnix. Ni får också gärna förklara detta närmre.

Tack på förhand!
Highwell

Finns en tråd om det, om du letar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

^what he said.

Och jag är för övrigt mycket nöjd med min Qnix
27'' 2560x1440 med mycket bra färger, och jag kunde överklocka min till ca110Hz (från 60 stock) och det kostade mig ca 2600 inkl. frakt från Korea. En skärm i Sverige som är 27'' och också 1440p på 85+Hz lär ju kosta 20k+ om du ens hittar någon

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2286107
detta är den enda jag kan hitta, och den har 85Hz och kostar 11.500:-

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem

Du kan ju läsa ett test här på swec och bilda din egna uppfattning.

www.sweclockers.com/recension/18378-achieva-shimian-qh2700-an...

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hej alla SweCare.

Jag skulle behöva en ny skärm. Jag hänger inte riktigt med i svängarna men har fått tips om att köpa en Korea skärm. Vad är det som är bra med dom? Vad för för och nackdelar? Vart köper man dom?

Har hört något om någon Qnix. Ni får också gärna förklara detta närmre.

Tack på förhand!
Highwell

Skrivet av Ewelyn:

Du kan ju läsa ett test här på swec och bilda din egna uppfattning.

www.sweclockers.com/recension/18378-achieva-shimian-qh2700-an...

Här är en länk till tråden som behandlar skärmarna: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Där kan du läsa varifrån folk köpt, hur det har gått till med frakt och vad kostat med mera. Genomgående är att folk är mycket nöjda med valet! Testet som SweC gjort är på Achieva Shimian, medan den vanligaste att köpa verkar vara Qnix eftersom den har riktigt bra överklockningspotential.

Om du köper en Koreaskärm får du en panel med riktigt fina färger och möjlighet till refresh rate omkring 100-120 för en billig peng. Baksidan är att det inte känns lika tryggt som att köpa från en svensk återförsäljare och att det blir jobbigare vid eventuella garantiärenden. Dessutom finns risk för ganska ordentlig BLB och byggkvaliten på stativet ingen höjdare.

Själv kör jag en Qnix helt utan döda pixlar i 108 Hz, har fixat BLB genom att öppna upp skärmen och fixa med eltejp (googla så hittar du beskrivningar på hur man gör). Passade samtidigt på att plocka bort den rangliga foten och montera skärmen med VESA-fäste istället.

Slutsats: Om du är villig att ta en liten risk (säger "liten" eftersom det sällan blir problem, baserat på tråden jag länkade), och är beredd att mecka lite själv för att åtgärda eventuella brister rekommenderar jag starkt att köpa en koreaskärm.

Lycka till!

Permalänk

Jag köpte mig en qnix 2710 och fick hem den igår. Inte ett fel vad jag kunnat hitta och änsålänge har jag bara testat 110hz som funkar utan problem. Mycket nöjd men tanke på priset.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]