Det är nog snarare så att spelhusen sänker på tok för mycket pengar i spelen som de sen aldrig kan få tillbaks. Det är ett fåtal spel som konsekvent klarar av att sälja över 10 miljoner exemplar. Ändå envisas många stora studior att dumpa enorma mängder pengar på spel så de måste sälja 10 miljoner för att få runt. Det är helt ohållbart och deras siffror saknar verklighetsförankring. Titta på Tomb Raider. Ett spel med en budget på i runda slängar 100 miljoner dollar. De behövde sälja 5-6 miljoner exemplar för att gå runt. De var knappt att de lyckades med det så Square Enix säger att 6 miljoner sålda exemplar är ett misslyckande. I samma veva sålde Dark Souls 2 miljoner exemplar vilket de firade som en stor framgång. Så någonstans sitter det massa marknadsanalytiker som inte har en aning om vad de håller på med och de håller på att sänka industrin. Det går inte att dumpa så enorma mängder pengar och sedan hoppas att folk köper det. Marknaden är inte så stor. De måste lära sig att anpassa spelens budget efter vad de faktiskt kan tjäna.
Så problemet är inte att marknaden är mättad på spel. Problemet är att många stora utvecklare helt missbedömer hur många enheter de kan sälja för alla tittar på COD och tror att det är normen.
Det har skrivits rätt mycket om detta på sistone.
Problemet är också att det är svårt att rättfärdiga en prislapp på 60 dollar på ett spel som inte är lika stort och lika snyggt som dom bästa AAA spelen.
Det sätter spelföretagen i en märklig situation.
Och med mindre utveckling och lägre pris så är det som att man säger att ens produkt är sämre, då tappar man en enorm del av marknaden direkt.
För att ta upp några problem som speltillverkare och marknadsanalytiker står inför.
Dagens situation är ohållbar, men det är svårt att se en väg framåt.