Crytek kan vara på väg mot konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är nog snarare så att spelhusen sänker på tok för mycket pengar i spelen som de sen aldrig kan få tillbaks. Det är ett fåtal spel som konsekvent klarar av att sälja över 10 miljoner exemplar. Ändå envisas många stora studior att dumpa enorma mängder pengar på spel så de måste sälja 10 miljoner för att få runt. Det är helt ohållbart och deras siffror saknar verklighetsförankring. Titta på Tomb Raider. Ett spel med en budget på i runda slängar 100 miljoner dollar. De behövde sälja 5-6 miljoner exemplar för att gå runt. De var knappt att de lyckades med det så Square Enix säger att 6 miljoner sålda exemplar är ett misslyckande. I samma veva sålde Dark Souls 2 miljoner exemplar vilket de firade som en stor framgång. Så någonstans sitter det massa marknadsanalytiker som inte har en aning om vad de håller på med och de håller på att sänka industrin. Det går inte att dumpa så enorma mängder pengar och sedan hoppas att folk köper det. Marknaden är inte så stor. De måste lära sig att anpassa spelens budget efter vad de faktiskt kan tjäna.

Så problemet är inte att marknaden är mättad på spel. Problemet är att många stora utvecklare helt missbedömer hur många enheter de kan sälja för alla tittar på COD och tror att det är normen.

Det har skrivits rätt mycket om detta på sistone.

Problemet är också att det är svårt att rättfärdiga en prislapp på 60 dollar på ett spel som inte är lika stort och lika snyggt som dom bästa AAA spelen.

Det sätter spelföretagen i en märklig situation.
Och med mindre utveckling och lägre pris så är det som att man säger att ens produkt är sämre, då tappar man en enorm del av marknaden direkt.

För att ta upp några problem som speltillverkare och marknadsanalytiker står inför.
Dagens situation är ohållbar, men det är svårt att se en väg framåt.

Permalänk
Medlem

Helvete också

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Jo det gjorde väl alla? Men jag tror att de ändrade det till releasen.
Btw, är din profilbild vad jag tror det är...? o.O

Aha okej jag följde bara spelet första veckan för att ta reda på mer om det men sen så blev jag så besviken att jag inte kollat tillbaka tills nu.. Haha vad tror du det är då??

Permalänk
Avstängd

när man lyckas fucka upp romare så ska man konka.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

När lönar det sig att göra exklusiva titlar för utvecklaren? Det enda exklusiva titlar gör är at begränsar deras sålda enheter och boostar bara företaget bakom platformen i detta fall Microsoft.

Helt idiotiskt att sätta alla kort på en smal platform enligt mig.

Om nu PC platformen var Xbone så ja.

Det finns gott om titlar faktiskt lönar sig och gör bra ifrån sig utan att behöva gå till flera plattformar. Tror snarare Crytek växer för fort för sitt bästa.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Det finns gott om titlar faktiskt lönar sig och gör bra ifrån sig utan att behöva gå till flera plattformar. Tror snarare Crytek växer för fort för sitt bästa.

Om man är en liten utvecklare ja. Men då lanserar man först för en platform och portar mot en annan istället för att spela på platform trummorna och säga att det exklusivt kommer till bara Xbone eller PS4.

Båda platformar (PS4/Xbone) ligger på samma hårdvara i stort sätt visst de skiljer sig lite men tror inte att porta mellan konsolerna är något svårt att göra numera. En PC port på OpenGL är något man i senare skede kan göra och då öppnar upp för väldigt större publik och mer försäljning.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Om man är en liten utvecklare ja. Men då lanserar man först för en platform och portar mot en annan istället för att spela på platform trummorna och säga att det exklusivt kommer till bara Xbone eller PS4.

Båda platformar (PS4/Xbone) ligger på samma hårdvara i stort sätt visst de skiljer sig lite men tror inte att porta mellan konsolerna är något svårt att göra numera. En PC port på OpenGL är något man i senare skede kan göra och då öppnar upp för väldigt större publik och mer försäljning.

Missförstå mig inte, jag förstår dig och är väl medveten om att utvecklare som endast satsar på exklusiva plattformar oftast drar in mindre pengar än om dem skulle göra tillgänglig till övriga plattformar. Men ibland satsar utvecklare på att göra exklusiva titlar och hoppas på att det ska säljas i miljoner. Ryse lever mer på grafik än vad spelet egentligen är bra. Sen tycker inte jag att Crytek har så stora framgångar med spel heller för att satsa på exklusive plattform. Tycker att vissa utvecklare växer för fort och slänger in för mycket pengar på ett projekt som dem tror kommer att rädda dem.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

...och efter FarCry 2 så gick det bara uppför igen.

FarCry 3 är på min topp 10 lista av spel och FarCry 4 ser ruskigt bra ut också...

Fast de tre senaste Far Cry är utvecklade av Ubisoft Montreal och inte Crytek. Tvåan använder en spelmotor som heter Dunia och som är en väldigt tungt modifierad version av CryEnginge. Det sägs att det bara var ett par procent kvar av koden. Far Cry 3 kör på Dunia 2 och det verkar inte ha avslöjats vad Far Cry 4 kör på men det är högst troligen Dunia 3 eller någon annan egenutvecklad motor med tanke på allt prat om hur de sammarbetat med Nvidia för att utveckla motorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

A recent report from German magazine GameStar claimed that Crytek, the large-scale studio perhaps best known for the Crysis games, is in the midst of financial challenges. According to the story, development of Xbox One game Ryse: Son of Rome was a "disaster" and other companies are supposedly making offers to hire away Crytek talent. But in a statement issued today, Crytek denied these rumors.

"Regardless of what some media are reporting, mostly based on a recent article published by GameStar, the information in those reports and in the GameStar article itself are rumors which Crytek deny," the company said in a statement to Eurogamer. "We continue to focus on the development and publishing of our upcoming titles Homefront: The Revolution, Hunt: Horrors of the Gilded Age, Arena of Fate, and Warface, as well as providing ongoing support for our CryEngine and its licensees."

http://www.eurogamer.net/articles/2014-06-23-crysis-developer-crytek-claims-bankrupt-report-is-false
http://www.gamespot.com/articles/crysis-dev-crytek-denies-claims-that-it-s-in-financial-trouble/1100-6420676/

Permalänk
Medlem

Distributionen av cryengine på steam är inte ett populärt alternativ tydligen

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Vi ska se om GTA V säljer 32 miljoner exemplar på en vecka på PC som det gjorde på konsol. Då kan vi snacka.

Nä, det blir orättvist då det släpptes till ps3, x360 före, vi jämför pc vs ps4 vs xbone sales istället, då får du se grejer

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

PC marknaden är minimal för 99% av företagen. Heter man inte Valve, Riot eller Blizzard så är PC katastrof. Vi ska se om GTA V säljer 32 miljoner exemplar på en vecka på PC som det gjorde på konsol. Då kan vi snacka.

Jag förstår att du överdriver när du säger 99%, men du är verkligen ute och cyklar.

Dessutom glömmer du helt hur många spelföretag som främst utvecklad på PC.
Det du pratar om är en viss grupp spelutvecklare vars pc-försäljning må vara dålig.

En majoritet av spelföretag tjänar mer pengar på PC jämfört med konsol.
(jag väljer att inte inkludera Android/iOS)

Om man bara räknar store företag så är det fler som gör större vinster på konsol, men det är bara löjligt att säga 99% när det kanske handlar om 60-70%.
(om ens det)

Permalänk
Medlem

It looks like Crytek is having a *puts on sunglasses* massive Crysis
De må lyckas göra mycket ögongodis och otroligt kapabla spelmotorer, men det är också det enda de egentligen gör sådär bra då motorn brukar prestera ganska dåligt prestandamässigt. Spelen är ofta mer tekdemon än spel och det är verkligen inte deras grej enligt mig.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Har jobbat med Crytek i ett år, detta får inte stämma...

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk

Det var värst. Har inte ens hört talas om spelet :/

Visa signatur

CPU:Intel i5 3770K @ 4.2GHz with Antec Kühler 920
MB:MSI Z77A-GD65 GAMING
RAM:Kingston 16GB RAM @ 1600MHz
GPU:Nvidia GeForce GTX 670 ZOTAC AMP! Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

It looks like Crytek is having a *puts on sunglasses* massive Crysis
De må lyckas göra mycket ögongodis och otroligt kapabla spelmotorer, men det är också det enda de egentligen gör sådär bra då motorn brukar prestera ganska dåligt prestandamässigt. Spelen är ofta mer tekdemon än spel och det är verkligen inte deras grej enligt mig.

That is a Far Cry from a unexpected pun

Har sett en del vad folk gjort med CryEngine så verkar det fungera bra. Men som det tycks vara nu att de flesta spel skapare och utgivare vill göra Film med knappar.
Arche Age kör väll CryEngine, så får ju se hur det blir i framtiden undrar hur det blir med detta spel framtid när i regel lever MMO spel väldigt länge.

Får hoppas det får fixat ekonomin med nyvunnen Expertis

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Snygga teknik-demon har dom gjort men spelen har efter första Far Cry inte varit några höjdare i min mening. Samma problem som ID - snygg teknik men story och game play har varit variernande. ID har dock gjort en hel del klassiker - men nu känns det bara ljummet intresse...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Jag utgår ifrån att vi som postar här förstår den skillnaden, därför gick jag inte in på det närmre.

I jämförelse med allt annat jag spelat oavsett inställningar så är det ingenting som drivit upp mina fläktar och temperaturer så snabbt som Crysis.

Oavsett anledning är det ett högst personligt tecken på att det är en väldigt tungdriven motor, även om man får grafik i absolut toppklass på köpet så kan det vara en anledning till att många väljer andra alternativ för att ha ett mindre tungdrivet spel.

Jag vet inte om det stämmer, jag bara spekulerade vidare ifrån mina personliga erfarenheter som svar på Da´Russian Stallions personliga erfarenheter.

Pekar väl snarare mot att hårdvaran utnyttjas väl? Battlefield hettar ju också upp komponenter rejält.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Har svårt att tro att dessa rykten inte är något annat än skitsnack. Crytek gör mycket annat än spel, de har exempelvis ett flertal regerings-kontrakt som de får pengar igenom. När deras senaste studio är mindre än ett år gammal tror jag inte att de har ekonomiska problem, inte hade man startat en ny studio i Austin om det var ont om pengar? Inte heller hört något från dem jag talar med dagligen, i Frankfurt verkar allt tämligen normalt i nuläget.

Men vi får väl se.

Permalänk
Hjälpsam

Var det inte Crysis 2 som hade vansinnigt uppskruvad tesselering?
Detta gav ingen grafisk förbättring men kostade en massa prestanda.
Enda "fördelen" var att det kostade mer prestanda för AMD:s kort än för Nvidias.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Var det inte Crysis 2 som hade vansinnigt uppskruvad tesselering?
Detta gav ingen grafisk förbättring men kostade en massa prestanda.
Enda "fördelen" var att det kostade mer prestanda för AMD:s kort än för Nvidias.

Ja de hade inte helt genomtänkt tesselering. De tesselerade vattnet som låg under marken på hela banan trots att det aldrig syntes. Vidare hade de världens mest tesselerade betongblock. Tämligen bortkastat eftersom det ändå bara är ett rätblock så det var mer eller mindre omöjligt att se någon skillnad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Pekar väl snarare mot att hårdvaran utnyttjas väl? Battlefield hettar ju också upp komponenter rejält.

Så kan det absolut vara.
Men det kvarstår att det är tungdrivet.
Det kanske är tungdrivet på ett bra sätt, komponenterna utnyttjas väl och vi får grafik i absolut världsklass.
Men det är fortfarande tungdrivet.
Och är det värt det?

Jag vet inte, jag bara spekulerar utifrån mina högst personliga erfarenheter, vad tror du är anledningen till att så få spelutvecklare använder Cryengine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Ahh.. dom skulle fixa ett nytt Timesplitters istället, så hade dom nog fixat biffen.

Definitivt Timesplitters.

Undrar vad som händer med TS om de går under

Skrivet av Commander:

När lönar det sig att göra exklusiva titlar för utvecklaren? Det enda exklusiva titlar gör är at begränsar deras sålda enheter och boostar bara företaget bakom platformen i detta fall Microsoft.

Helt idiotiskt att sätta alla kort på en smal platform enligt mig.

Om nu PC platformen var Xbone så ja.

Det är väl mest en kvarleva från tiden då plattformarna verkligen skilde sig åt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om dom anställda, jobbig branch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Snusfri

Lite ny info, folk har bla inte fått lön sen april osv.

Citat:

- Working on Homefront with 90 people.
- Staff promoted to Senior roles without equivalent pay rise. Senior roles are required to hand in a three months notice if they chose to resign so this is believed to be a tactic to get staff to stay. i.e. scumbag move.
- New recruits are coming in but people are leaving faster than they can recruit.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=844814

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro