Skärm för strategispel m.m. IPS eller TN?

Permalänk
Medlem

Skärm för strategispel m.m. IPS eller TN?

Tjena! Tänkte köpa en ny skärm men har inte riktigt fått grepp om man ska ha IPS eller TN. Jag spelar mest strategispel och liknande men det händer även att det blir lite BF3 och CS några gånger. Behöver man en 120 eller 144hz till vanliga spel med som Minecraft, CIV 5 och Just Cause 2? Eller räcker det med en bra IPS-skärm med finare färger?

Har försökt googla fram men då finns det ingen som diskuterar detta angående skärm vid spel som inte är senaste FPS.

Budget är runt 2500.

Vore tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Tjena! Tänkte köpa en ny skärm men har inte riktigt fått grepp om man ska ha IPS eller TN. Jag spelar mest strategispel och liknande men det händer även att det blir lite BF3 och CS några gånger. Behöver man en 120 eller 144hz till vanliga spel med som Minecraft, CIV 5 och Just Cause 2? Eller räcker det med en bra IPS-skärm med finare färger?

Har försökt googla fram men då finns det ingen som diskuterar detta angående skärm vid spel som inte är senaste FPS.

Budget är runt 2500.

Vore tacksam för hjälp!

CS och BF3 kräver snabba reflexer, då kan en 120 eller 144Hz-skärm vara lämpligt. Men spelar du mest lugnare spel så är det absolut ingen förlust att satsa på bättre färgåtergivning istället.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

CS och BF3 kräver snabba reflexer, då kan en 120 eller 144Hz-skärm vara lämpligt. Men spelar du mest lugnare spel så är det absolut ingen förlust att satsa på bättre färgåtergivning istället.

Det är ju det då, skulle behöva en skärm med hög Hz men ändå bra färgåtergivning. Troligtsvis kommer jag spela en del men samtidigt så surfar jag mest. Spelen är ju kanske inte de senaste heller så jag vet inte hur mycket det krävs. Har ju spelat på en gammal 19" hittills som jag antar är IPS så jag kanske klarar mig med en sån igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Det är ju det då, skulle behöva en skärm med hög Hz men ändå bra färgåtergivning. Troligtsvis kommer jag spela en del men samtidigt så surfar jag mest. Spelen är ju kanske inte de senaste heller så jag vet inte hur mycket det krävs. Har ju spelat på en gammal 19" hittills som jag antar är IPS så jag kanske klarar mig med en sån igen.

Gammal 19" är troligtvis TN.

Du behöver i dagsläget välja om bra färgåtergivning eller hög uppdateringsfrekvens (>60Hz) är det viktigaste för dig.
(Nu bortser jag från de så kallade koreaskärmarna som är IPS i 120Hz men med en hel massa andra nackdelar)

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Sötast

Det har gått jättebra att spela ca i 60 alternativt 75hz i snart 20 år så jag antar att det går att fortsätta spela det i 60hz nu också

Visst finns det folk som kör 120hz men det är också en minoritet.

Kör du på en fin IPS skärm så blir inte bara dina spel snyggare utan filmerna ser bättre ut och även precis allt annat du gör på datorn också. + så behöver du inte oroa dig för att sitta exakt spik rakt framför skärmen för att inte ett eller flera av hörnen ska bli svarta/missfärgade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Det är ju det då, skulle behöva en skärm med hög Hz men ändå bra färgåtergivning. Troligtsvis kommer jag spela en del men samtidigt så surfar jag mest. Spelen är ju kanske inte de senaste heller så jag vet inte hur mycket det krävs. Har ju spelat på en gammal 19" hittills som jag antar är IPS så jag kanske klarar mig med en sån igen.

Som skrivits tidigare så är äldre plattskärmar oftast TN.
Spelar du "en hel del" CS/BF3 eller Minecraft/CIV5/JC2?
CS och BF3 är online-FPS, där tjänar man oftast på en snabbare skärm (även om vinningen är minimal).
För att vara bra på de andra spelen behöver du inte mer än 60Hz, där är det andra kvaliteter som spelar roll.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det har gått jättebra att spela ca i 60 alternativt 75hz i snart 20 år så jag antar att det går att fortsätta spela det i 60hz nu också

Visst finns det folk som kör 120hz men det är också en minoritet.

Kör du på en fin IPS skärm så blir inte bara dina spel snyggare utan filmerna ser bättre ut och även precis allt annat du gör på datorn också. + så behöver du inte oroa dig för att sitta exakt spik rakt framför skärmen för att inte ett eller flera av hörnen ska bli svarta/missfärgade.

Skrivet av Dracc:

Som skrivits tidigare så är äldre plattskärmar oftast TN.
Spelar du "en hel del" CS/BF3 eller Minecraft/CIV5/JC2?
CS och BF3 är online-FPS, där tjänar man oftast på en snabbare skärm (även om vinningen är minimal).
För att vara bra på de andra spelen behöver du inte mer än 60Hz, där är det andra kvaliteter som spelar roll.

Förutom spel så är det väl mest bara att jag kollar runt på internet. Ser inte så mycket film på datorn men antar att principen är samma ändå.

Jag spelar "lite" FPS om man drar ut det över antalet timmar framför datorn. Det går i perioder när det kommer nya spel etc.
Då blir det nog att jag mer lutar åt en IPS-skärm då jag inte ser mig spela jättemycket seriös FPS den närmsta tiden.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255
Har kollat lite på Dell U2412M som skärm, vad tror ni om den? Den har 16:10 vilket många verkar uppskatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Gammal 19" är troligtvis TN.

Du behöver i dagsläget välja om bra färgåtergivning eller hög uppdateringsfrekvens (>60Hz) är det viktigaste för dig.
(Nu bortser jag från de så kallade koreaskärmarna som är IPS i 120Hz men med en hel massa andra nackdelar)

En koreaskärm är inget alternativ i dagsläget nej, orkar inte med osäkerheten angående vad man köper och om det inte skulle vara bra.

Permalänk
Medlem

om du ska köra strategi så kan det vara smart att köpa en ips med högre upplösning.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med en Asus PA248Q IPS-skärm, och är väldigt nöjd.
Min tidigare skärm (nu andraskärm) är en 226BW TN-skärm, innan den var det CRT.

Jag är ganska säker på att det är min egen förmåga som sätter gränsen i online-spel, inte min skärm.
Dock ska väl sägas att jag huvudsakligen spelar spel som Star Citizen, War Thunder och Planetside2 online,
och inte CS1.4 eller vad det nu är där man behöver jaga nanosekunder i responstid.

Bortsett från online blir det Civilization, Kerbal Space Program, Mass effect, Dragon age och diverse andra spel där 60Hz är fullt tillräckligt.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Kanske du borde kolla in koreaskärmarna? Där får du bra panel med riktigt bra färger och även 2560x1440 i upplösning - om din dator klarar detta i de spel du spelar?

Dessa skärmar går att överklocka. Oftast till iallafall 96hz, vilket jag tycker är en stor skillnad från 60hz. Vissa går även att köra 110 och 120hz! Min går att köra i 120hz, men man vet inte direkt om detta kanske sliter på skärmen - så jag håller mig till 96hz, då det känns säkrare. Sen spelar jag inte så mycket spel där jag direkt känner att jag är i behov utav 120hz.

Här har du en tråd du kan kolla för information om dessa skärmar: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1208485-qnix-x-star-qx-dp2710-27-2560x1440-samsung-pls-panel-310-a/

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga en VA panel. Äger själv en IPS som kostade runt 5000kr. Nackdelen med IPS är svärtan, eller rättare sagt bristen av svärta. Enligt min erfarenhet så har IPS svårt att visa miljöer där det är mörkt. Ibland får jag justera gamman i vissa spel då det är svårt att urskilja objekt i ex ett mörkt rum.

VA är lite av "best of two worlds":
Bra/bättre svärta (contrast ratio) än IPS
Nästan eller lika bra betraktningsvinklar som IPS
Bättre färger än TN, inte lika bra som IPS men good enough.

Min sambo har en BenQ, med VA (glömt modellbetecknig), gillar den skärmen bättre än min egen Asus IPS (se sign), största nackdelen med min skärm är värmen den avger (ej LED belyst), bra på vintern då den värmer upp, men inte alls skönt på sommaren.

Dock börjar min skärm bli gammal så nyare IPS kanske är bättre på svärta (kontrast).

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

om du ska köra strategi så kan det vara smart att köpa en ips med högre upplösning.

Som tex?

Skrivet av Ostbiten:

Kanske du borde kolla in koreaskärmarna? Där får du bra panel med riktigt bra färger och även 2560x1440 i upplösning - om din dator klarar detta i de spel du spelar?

Dessa skärmar går att överklocka. Oftast till iallafall 96hz, vilket jag tycker är en stor skillnad från 60hz. Vissa går även att köra 110 och 120hz! Min går att köra i 120hz, men man vet inte direkt om detta kanske sliter på skärmen - så jag håller mig till 96hz, då det känns säkrare. Sen spelar jag inte så mycket spel där jag direkt känner att jag är i behov utav 120hz.

Här har du en tråd du kan kolla för information om dessa skärmar: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1208485-qnix-x-star-qx-dp2710-27-2560x1440-samsung-pls-panel-310-a/

Vill helst inte köpa en Koreaskärm, känns alldeles för osäkert men vad man får och det är inget jag har tid/ork att lägga tid på om något inte skulle stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag skulle nog säga en VA panel. Äger själv en IPS som kostade runt 5000kr. Nackdelen med IPS är svärtan, eller rättare sagt bristen av svärta. Enligt min erfarenhet så har IPS svårt att visa miljöer där det är mörkt. Ibland får jag justera gamman i vissa spel då det är svårt att urskilja objekt i ex ett mörkt rum.

VA är lite av "best of two worlds":
Bra/bättre svärta (contrast ratio) än IPS
Nästan eller lika bra betraktningsvinklar som IPS
Bättre färger än TN, inte lika bra som IPS men good enough.

Min sambo har en BenQ, med VA (glömt modellbetecknig), gillar den skärmen bättre än min egen Asus IPS (se sign), största nackdelen med min skärm är värmen den avger (ej LED belyst), bra på vintern då den värmer upp, men inte alls skönt på sommaren.

Dock börjar min skärm bli gammal så nyare IPS kanske är bättre på svärta (kontrast).

Utbudet av VA-skärmar var inte så stort såg ja nu. Det fanns några skärmar som var intressanta:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1243378
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1496340
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2255917
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2427452

Vad tror du om dom?

Permalänk
Medlem

Ställer mig vid 60hz ips-gänget. Jag spelar en stor variation både strategi och fps. Jag har aldrig saknat den extra frekvensen på 120hz som många säger är ett måste vid fps. Dock är det väldigt individuellt hur man upplever skillnaden.

Kör du mest strategi med lite fps ibland tror jag du kommer gilla en ips-skärm.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1800940

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955569

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

http://www.inet.se/produkt/2206406/dell-27-ultrasharp-u2713hm...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Ställer mig vid 60hz ips-gänget. Jag spelar en stor variation både strategi och fps. Jag har aldrig saknat den extra frekvensen på 120hz som många säger är ett måste vid fps. Dock är det väldigt individuellt hur man upplever skillnaden.

Kör du mest strategi med lite fps ibland tror jag du kommer gilla en ips-skärm.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1800940

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955569

De båda såg bra ut, luter lite mer åt Benq. Det enda den verkar sakna mot dom andra är USB-hubben och HDMI-utgång. Annars verkar den bättre i den mesta mot Asus:en?

Det hade inte vart fel nej men den ligger 2000kr över budgeten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

De båda såg bra ut, luter lite mer åt Benq. Det enda den verkar sakna mot dom andra är USB-hubben och HDMI-utgång. Annars verkar den bättre i den mesta mot Asus:en?

Det hade inte vart fel nej men den ligger 2000kr över budgeten!

Jo den är snäppet vassare. Skillnad också är bildförhållandet (benq 16:10 asus 16:9) om det är något du också väljer mellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Jo den är snäppet vassare. Skillnad också är bildförhållandet (benq 16:10 asus 16:9) om det är något du också väljer mellan

16:10 verkar lite fördelaktigt när man bara surfar runt, 16:9 mer för spel. Det lutar mer åt benq då den verkar bättre överlag

Permalänk
Sötast

Du tror inte att du kan öka till 2990?

Då får du philips skärmen som sweclockers prisade, 27" PLS i 2560x1440.

Lite plastig och ranglig, men panelen är riktigt bra!

http://www.sweclockers.com/recension/18772-philips-272c4qpjka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du tror inte att du kan öka till 2990?

Då får du philips skärmen som sweclockers prisade, 27" PLS i 2560x1440.

Lite plastig och ranglig, men panelen är riktigt bra!

http://www.sweclockers.com/recension/18772-philips-272c4qpjka...

Det verkar verkligen vara delade meningar om den skärmen, är den värd det extra?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Francesc:

Det verkar verkligen vara delade meningar om den skärmen, är den värd det extra?

Jag har inte testat den personligen, en polare ska köpa en inom kort dock.

De delade meningarna handlar väl så vitt jag förstått om kvaliteten på allt utom just panelen, vilket är i min mening det ända viktiga på skärmen ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Känns som Benq 2760 (och 2760HS) skulle kunna läggas till den där listan?

VA har klara fördelar i svärta och har generellt bättre betraktningsvinklar än TN, men har andra kompromisser istället:
- De brukar vara de långsammaste panelerna - åtminstone på vissa färgövergångar. (viss risk för viss ghosting, beroende på hur känslig man är)
- De kan ha lite tendenser till "black crush", dvs att mörka områden kan flyta ihop och bli lite för mörka.

Ingen paneltyp är perfekt

Mest allround tycker jag IPS är, men gillar man tex att jobba i väldigt mörka rum och kanske även kör många väldigt mörka spel, eller om man vill ha 100+ hz på panelen så bör man nog titta efter annat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag har inte testat den personligen, en polare ska köpa en inom kort dock.

De delade meningarna handlar väl så vitt jag förstått om kvaliteten på allt utom just panelen, vilket är i min mening det ända viktiga på skärmen ändå...

Blev osäker nu då jag inte har ett sånt stabilt bord och ingen möjlighet att skruva upp den direkt.

Panelen är ju som sagt det viktiga men det andra gör att jag börjar fundera...Men PLS är Philips egna IPS då antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Känns som Benq 2760 (och 2760HS) skulle kunna läggas till den där listan?

VA har klara fördelar i svärta och har generellt bättre betraktningsvinklar än TN, men har andra kompromisser istället:
- De brukar vara de långsammaste panelerna - åtminstone på vissa färgövergångar. (viss risk för viss ghosting, beroende på hur känslig man är)
- De kan ha lite tendenser till "black crush", dvs att mörka områden kan flyta ihop och bli lite för mörka.

Ingen paneltyp är perfekt

Mest allround tycker jag IPS är, men gillar man tex att jobba i väldigt mörka rum och kanske även kör många väldigt mörka spel, eller om man vill ha 100+ hz på panelen så bör man nog titta efter annat.

Ja det lutar mer åt en IPS-skärm då det verkar passa mig bäst!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nautilus011:

Jag skulle nog säga en VA panel. Äger själv en IPS som kostade runt 5000kr. Nackdelen med IPS är svärtan, eller rättare sagt bristen av svärta. Enligt min erfarenhet så har IPS svårt att visa miljöer där det är mörkt. Ibland får jag justera gamman i vissa spel då det är svårt att urskilja objekt i ex ett mörkt rum.

VA är lite av "best of two worlds":
Bra/bättre svärta (contrast ratio) än IPS
Nästan eller lika bra betraktningsvinklar som IPS
Bättre färger än TN, inte lika bra som IPS men good enough.

Min sambo har en BenQ, med VA (glömt modellbetecknig), gillar den skärmen bättre än min egen Asus IPS (se sign), största nackdelen med min skärm är värmen den avger (ej LED belyst), bra på vintern då den värmer upp, men inte alls skönt på sommaren.

Dock börjar min skärm bli gammal så nyare IPS kanske är bättre på svärta (kontrast).

Helt enig, landade på en Foris 2331 själv, men den har nu utgått, absolut bästa gamingskärm just nu tycker jag är Foris 2421 (VA med 120Hz), men den ligger lite utanför budgetområdet. Det finns några gamingvänliga BenQ VA paneler med låg inputlag som är helt OK

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Andra skärmen kan va den min sambo har, gillar bilden på den (bättre än min egen)
Dom andra vet jag ingenting om, jag skulle gå på den med mest funktioner som jag/användaren behöver.

Skrivet av Fluf:

Helt enig, landade på en Foris 2331 själv, men den har nu utgått, absolut bästa gamingskärm just nu tycker jag är Foris 2421 (VA med 120Hz), men den ligger lite utanför budgetområdet. Det finns några gamingvänliga BenQ VA paneler med låg inputlag som är helt OK

Ja Eizo skärmen är nog den som jag skulle ha om det inte vore för att den saknar VESA fäste. Att ha vesa fäste är tyvärr för mig en väldigt stor faktor. Om man nu inte kan gettomodda på något sätt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag skulle nog säga en VA panel. Äger själv en IPS som kostade runt 5000kr. Nackdelen med IPS är svärtan, eller rättare sagt bristen av svärta. Enligt min erfarenhet så har IPS svårt att visa miljöer där det är mörkt. Ibland får jag justera gamman i vissa spel då det är svårt att urskilja objekt i ex ett mörkt rum.

Håller helt med om detta. Har själv haft hemma och testat två IPS/PLS-skärmar men skickat tillbaka båda efter ett par dagar. Den senaste var ASUS PB278Q vilken är en mycket trevlig skärm om man inte har för avsikt att spela rymdspel eller andra mörka spel på den. Testade lite KSP, Eve online och Dishonored på den och blev kraftigt irriterad över bristen på detaljer i de mörka partierna. För trådskaparen kan nog PB278Q vara ett bra alternativ fast det kan bli irriterande i Minecraft när det är natt i spelet.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Håller helt med om detta. Har själv haft hemma och testat två IPS/PLS-skärmar men skickat tillbaka båda efter ett par dagar. Den senaste var ASUS PB278Q vilken är en mycket trevlig skärm om man inte har för avsikt att spela rymdspel eller andra mörka spel på den. Testade lite KSP, Eve online och Dishonored på den och blev kraftigt irriterad över bristen på detaljer i de mörka partierna. För trådskaparen kan nog PB278Q vara ett bra alternativ fast det kan bli irriterande i Minecraft när det är natt i spelet.

Tycker du motsäger dig själv lite? Skulle du rekommendera den trots att det kan bli problem och du själv har skickat tillbaka den?

Permalänk

Alla verkar ju bry sig olika mycket om ghosting, respnstid osv så enda sättet att avgöra själv är ju nästan att prova själv och jämför. Tyvärr är det ju inte helt lätt när man bestläller över internet och fysiska butiker brukar erbjuda väldigt begränsade möjligheter till att få "testa" skärmar så utförligt.

Jag själv sitter på VA-skärm (Eizo FS2331) som är den långsammaste typen av skärm gällande ghosting och sånt och för RTS och moba (Dota2, SC2, AoE2 är väl det jag kört mest) tycker jag inte det märks mycket alls. Inget jag stör mig på eller märket av när jag spelar om jag inte anstränger mig för att se det.

Vid FPS däremot tycker jag det är riktigt störigt. Man märker direkt hur skärmen känns lite suddig så fort man vrider kameran (vilket man gör ganska fort i FPS). Sitter jag och spelar ett tag så "vänjer" jag mig dock och tänker kanske inte så mycket på det med det är ändå där och FPS-spel blev mindre roliga efter jag skaffade denna skärm. Dock spelar jag FPS så lite och bilder i övrigt är så suverän så jag har behållt den.

Nu var det ju inte VA du tänkte köpa utan IPS men när man inte kan testa själv så kan ju folks erfarenheter av olika skärmar va lite nyttigt för att åtminstonde få lite perspektiv. Men tänk på att alla har olika preferenser, jag har läst folk sitta med samma skärm som jag och påstått att de inte stör sig ett dugg på saker som ghosting och sånt och jag har även läst om folk som inte kan spela nånting med annat än 120 Hz TN.