Permalänk
Medlem

Rosa inslag på skärmen, Hjälp!

Hej!
Märkte precis att skärmen har fått rosa inslag på skärmen, vissa delar av skärmen är rosaaktigt. Jag tror att det hände när jag installerade nya drivrutiner till grafikkortet. försökte byta till den gamla versionen men det hjälpte inte.
Grafikkortet är Radeon 5850.
Skärmen är en Samsung 24" LED SA24A350H HDMI 2ms

tack för svar!

Lösning:

Verkar som jag hade ändrat inställningar av färg/kontrast på både skärmen och grafikkortets CCC- och på så vis hade blivit lite obalanserat. Efter att ha fipplat lite med varje så ser det bättre ut.

Permalänk
Skrivet av grodfan:

Hej!
Märkte precis att skärmen har fått rosa inslag på skärmen, vissa delar av skärmen är rosaaktigt. Jag tror att det hände när jag installerade nya drivrutiner till grafikkortet. försökte byta till den gamla versionen men det hjälpte inte.
Grafikkortet är Radeon 5850.

Om ni kan kolla på den här bilden, kika på FZ´s sidan. då kan man se att det rosaaktig färg på några artiklar, hemskt irriterande
http://grodfan.imgur.com/all/

tack för svar!

Ser inte bilden, men testa ett annat grafikkort, integrerade ifall du har ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Ser inte bilden, men testa ett annat grafikkort, integrerade ifall du har ett sådant.

Har tyvärr inget annat graffkort, finns inget sådant uttag på moderkortet :/ Det läre vara något med drivrutinerna tror jag. eftersom det hände precis efter jag hade uppdaterat drivisarna. ska försöka ominstallera och grejja.

Permalänk
Skrivet av grodfan:

Har tyvärr inget annat graffkort, finns inget sådant uttag på moderkortet :/ Det läre vara något med drivrutinerna tror jag. eftersom det hände precis efter jag hade uppdaterat drivisarna. ska försöka ominstallera och grejja.

Vad har du för processor då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Vad har du för processor då?

AMD Phenom II X6 1055T

Permalänk
Skrivet av grodfan:

AMD Phenom II X6 1055T

Och du har testat montera om sladden samt byta håll på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Vad har du för processor då?

Skrivet av xGreenRed:

Och du har testat montera om sladden samt byta håll på den?

Jag testade att byta VGA kabel, samma problem

Permalänk
Skrivet av grodfan:

Jag testade att byta VGA kabel, samma problem

Då kör du alltså analogt. Testat köra digitalt (DVI/HDMI/DP)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Då kör du alltså analogt. Testat köra digitalt (DVI/HDMI/DP)?

Testade köra i några modes på skärmen som ökar/sänker ljusstyrkan. Det syns ju mindre när man höjer styrkan rejält, men vill inte ha så högt på ljusstyrkan.
Det kan ju vara några faktorer som är fel. skärm/graffkortet - program och vidare.

Permalänk
Skrivet av grodfan:

Testade köra i några modes på skärmen som ökar/sänker ljusstyrkan. Det syns ju mindre när man höjer styrkan rejält, men vill inte ha så högt på ljusstyrkan.
Det kan ju vara några faktorer som är fel. skärm/graffkortet - program och vidare.

Jag tror det har att göra med det analoga.
Visst, du kan fippla så att problemet ej synns, men det kommer fortfarande finnas där (jag menar inte att jag har rätt).

Permalänk
Medlem

[QUOTE="xGreenRed;14690276"]Jag tror det har att göra med det analoga.
Visst, du kan fippla så att problemet ej synns, men det kommer fortfarande finnas där (jag menar inte att jag har rätt).[/QUOT

Ja, ja vet vad du menar. Tack för hjälpen iaf

Permalänk
Medlem

Är det en gammal tjockskärm? prova att köra degauss i OSD-menyn på skärmen i så fall. Kolla även rätt upplösning och vertikal/horisontell uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

[QUOTE="xGreenRed;14690276"]Jag tror det har att göra med det analoga.
Visst, du kan fippla så att problemet ej synns, men det kommer fortfarande finnas där (jag menar inte att jag har rätt).[/QUOT

Testade med HDMI nu, syns nästan ingenting nu. Fel på kabeln, eller kanske det är fel på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Du har rosa inslag på skärmen, men talar inte om vilken skärm det gäller.

Du länkar till en bild som inte är tillgänglig publikt.
"grodfan's images are not publicly available. "

Jag är imponerad av de svar du trots allt fått!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du har rosa inslag på skärmen, men talar inte om vilken skärm det gäller.

Du länkar till en bild som inte är tillgänglig publikt.
"grodfan's images are not publicly available. "

Jag är imponerad av de svar du trots allt fått!

Fo3

Ja tydligen funkar ingen länk jag skickar från imgur. http://grodfan.imgur.com/all/
Skärmen är en: Samsung 24" LED SA24A350H HDMI 2ms Svart/ros

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Är det en gammal tjockskärm? prova att köra degauss i OSD-menyn på skärmen i så fall. Kolla även rätt upplösning och vertikal/horisontell uppdateringsfrekvens.

Nix, är ingen gammal skärm. Rätt upplösning är det. vertikal/horisontell uppdateringsfrekvens ska jag kolla vidare på. Tack

Permalänk
Medlem

Ser inget speciellt när jag kollar på din screenshot, så känns som att det är skärmen/kablarna det är fel på.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

[quote="grodfan;14690321"]

Skrivet av xGreenRed:

Jag tror det har att göra med det analoga.
Visst, du kan fippla så att problemet ej synns, men det kommer fortfarande finnas där (jag menar inte att jag har rätt).[/QUOT

Testade med HDMI nu, syns nästan ingenting nu. Fel på kabeln, eller kanske det är fel på grafikkortet?

"Fel" på grafikkortet, antingen hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt.
Det är nog analog-relaterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Ser inget speciellt när jag kollar på din screenshot, så känns som att det är skärmen/kablarna det är fel på.

Ja, testade med en HDMI kabel och då var det mycket bättre, jag testade med en annan VGA kabel - men det var likadant då. Ska försöka fippla lite i inställningar med färger osv, får se om det blir nå bättre.
Skärmen är ganska ny (1år) så den borde funka iaf

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, tror jag har löst det nu.
Verkar som jag hade ändrat inställningar av färg/kontrast på både skärmen och grafikkortets CCC- och på så vis hade blivit lite obalanserat. Efter att ha fipplat lite med varje så ser det bättre ut.