AMD:s vattenkylda processor är FX-serien med åtta kärnor i 5,0 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Bah athlon 3000tiden då amd sopade mattan med intel p4. Och nu sviker dom bara varför kan dom inte släppa en riktigt processor i 28nm?

Som sagt amd hade då nästan lika stort försprång som intel har nu, men de kunde aldrig dra nytta av det och hova in pengar till ny utveckling eftersom intel mutade bort dem från marknaden. Det kostar pengar att utveckla en ny arkitektur. Tänkt på att det inte finns en enda människa som vet hur intels eller amds processorer ser ut eller fungerar, de som jobbar med det har koll på vissa delar. Det är ett enormt jobb. Amd försökte spara pengar på utvecklingen av bulldozer genom att låta en dator rita upp arkitekturen = fail.

Intel var ju herre på täppan innan amd ens fanns, så de hade ju en enorm kassa och kunde blöda pengar, muta bort amd och under tiden utveckla en ny arkitektur när amd kom ikapp och gick om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

TDP är inte så farligt, de räknar väl fortfarande "worst case scenario" utöver det så länge de har prestanda att visa på denna TDP så skulle det vara en annan sak.

Jag sitter på 1.6v på min så skulle gissa att min TDP är bra över denna.

Menar att AMD har väldigt hög TDP jämfört med prestandan man får, t.ex. i5 4670 har bara 84W TDP medans en FX 8350 har 125 men ändå mycket sämre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Helt ointressant dåligt presterande processor som drar för mycket ström ,nyheten bara att dom skickar med vattenkylning fast Intels i3or kan ju få sig en match minns min gamla opteron med glädje än fast moderkorten till dom var skit undrar när dom ska komma med nåt intressant från AMD laget igen var längesen dom var intressanta.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av rektor:

Äntligen 8 kärnor! Det är fan på tiden. Samsung, LG, MediaTek gör mobila SoC med 8 kärnor.
x86 PC har somnat, och behöver röra på sig och gå frammåt!
Stanna inte vid 4 kärnor!

Tråkigt att den har så hög strömförbrukning.
Hoppas att AMD kommer med en processor som har lägre strömförbrukning och DDR4 stöd.

Skojar du med mig? Det har ju funnits "åttakärniga" processorer för konsumenter länge. AMD's 8320 och 8350 samt Intels i7 processorer med HT (vilket resulterar i att 8 trådar körs, vilket av program uppfattas som åtta kärnor). Japp, jag betraktar en HT kärna som en kärna, om man skall betrakta en FX kärna som kärna. HT kärnan är ju t.o.m. effektivare vid samma klockfrekvens. Processorn som nämns i artikeln finns ju redan släppt innan, fast mot OEM och utan vattenkylare dessutom.....
Fler kärnor än fyra ger i dagsläget inte speciellt mycket mer prestanda, då dagens konsumentprogram är rätt dåliga på att nyttja många kärnor rent generellt. Vilket är en viktig anledning varför det inte är något större race mot fler kärnor på konsumentsidan (serverprocessorer med bra många fler kärnor
finns ju redan till x86 (x64).Men där körs ju å andra sidan applikationer som kan nyttja många kärnor samtidigt på ett bra sätt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av jonte6950:

Menar att AMD har väldigt hög TDP jämfört med prestandan man får, t.ex. i5 4670 har bara 84W TDP medans en FX 8350 har 125 men ändå mycket sämre.

Dock räknar AMD och Intel inte tdp på samma sätt
Sättet Intel räknar tdp på ger lägre värde jämfört med AMDs sätt
Iofs har i5 4670 lägre tdp oavsett på vilket sätt du räknar

Har har du länk till skillnaden mellan deras sätt att räkna tdp på
http://www.sweclockers.com/artikel/5790-vad-ar-tdp

Kortfattat så räknar Intel med den ungefärliga maximala effekten som cpu:n kan utveckla
"Intels definition lyder alltså något i stil med att det är ett värde som presenterar den ungefärliga effekten som en processor utvecklar under hård belastning av ett program."

AMD räknar med den absolut maximala effekten som cpu:n kan utveckla
"Detta betyder att AMD definierar tdp-värdet som det absolut maximala värdet en processor möjligen kan dra med originalspänning. Detta gör att tillverkarna som exakt och precist följer riktlinjerna för exempelvis kylflänsar förmodligen överdimensionerar dem."

Så det går inte att direkt jämföra "Intel tdp" värden mot "AMD tdp" värden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Det är relativt låg Vcore för 5Ghz. Läs här om hur mkt kräm det drar vid olika klock Vcore: http://forum.hwbot.org/showpost.php?p=144589&postcount=2

Det där är hans chip, vilket verkar vara ett ganska dåligt ex som måste upp i 1.6V för att nå 4.8Ghz, sen mäter han med en riktigt dålig utrustning. 300W 1.6V vid 4.8Ghz är hans värden, så det är definitivt ett sämre chip.

Inget chip drar exakt lika mycket som det andra så man kan inte generalisera och säga att såhär mycket drar din CPU vid olika frekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Och med förbättringarna Llano hade över Athlon II i Cinebench (7,5%) så hade en Phenom II med samma lilla fix legat på samma IPC som en I7 870. Hur hade det sett ut med Phenom II om den fått all den R&D som BD fick.

Fast K10 var väl lite gammal vid det laget? Det är ju inte säkert att en arkitektur blir bättre bara för att man kastar mer pengar på den.

Skrivet av RHWarrior:

Ser ut som en trevlig renderings/beräkningsprocessor. Inte så optimal för spel dock, men den lär ju funka dugligt för det också.
Var förvånad över att i3-3220 m.fl. hade såpass bra singlecore-prestanda, bra IPC på den arkitekturen tydligen.

Men detta är ju ingen direkt ny produkt från AMD på nåt sätt.
*gäspar lite lätt*

Problemet är att AMD inte ens kan konkurrera som renderingsburk längre. De ligger för långt efter i prestanda. Jämför 4770K och 9590 så ser du att Intel ofta vinner. Det AMD är starka på är kryptering då de har hårdvarustöd för det. Finns ett fåtal andra test som de vinner med knapp marginal som Ray Tracing men slänger man in en 4790K istället så landar man fördel Intel igen. En FX-9590 kostar 2500 kr och Intels kostar 2500 kr för 4770K eller 2800 kr för 4790K. Då skiljer det över 100 W i energiförbrukning vid last också plus att Intels moderkort generellt är mer uppdaterade. Ser ungefär lika illa ut om man går ner till de billigare modellerna från AMD. När Bulldozer kom hade de en liten fördel i prestanda mot pris om man kunde använda alla kärnor. Nu har Intel dragit ifrån i prestanda och ätit upp det försprånget också.

Skrivet av Orici:

Jag trodde AMD var energieffektiva, tydligen inte.

Bulldozer och dess uppföljare har aldrig varit energieffektiva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Det där är hans chip, vilket verkar vara ett ganska dåligt ex som måste upp i 1.6V för att nå 4.8Ghz, sen mäter han med en riktigt dålig utrustning. 300W 1.6V vid 4.8Ghz är hans värden, så det är definitivt ett sämre chip.

Inget chip drar exakt lika mycket som det andra så man kan inte generalisera och säga att såhär mycket drar din CPU vid olika frekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom värdena är korrekta, det är från Hwbot, och där huserar hela världeliten vad gäller all OC.

Han kör fixed volt på 1,6V och ökar frekvensen för att se hur mkt strömförbrukningen ökar med frekvensökningar. Vid given Vcore/klock så kommer likadana cpu's dra i princip exakt lika mycket. Det är därför han satt en fast volt och sedan mätt hur mkt förbrukningen ökar med högre överklocks.

Ska man upp i 5,2Ghz så får man närma sig 1,6V, naturligtvis beroende på chip. Sen beror det på vad man belastar med, iom. att artikeln är från hwbot så skulle jag gissa på att det är ett real world scenario eller ett benchmark. Prime osv lastar förstås hårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Sen blåser Intel alla sina kunder som tror att det behövs en propp för typ 2600:- när det räcker med en för typ 550:-.. vilket tydligt även syns i bilden du länkar till..

http://www.legitreviews.com/intel-pentium-g3220-processor-rev...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Dock räknar AMD och Intel inte tdp på samma sätt
Sättet Intel räknar tdp på ger lägre värde jämfört med AMDs sätt
Iofs har i5 4670 lägre tdp oavsett på vilket sätt du räknar

Har har du länk till skillnaden mellan deras sätt att räkna tdp på
http://www.sweclockers.com/artikel/5790-vad-ar-tdp

Kortfattat så räknar Intel med den ungefärliga maximala effekten som cpu:n kan utveckla
"Intels definition lyder alltså något i stil med att det är ett värde som presenterar den ungefärliga effekten som en processor utvecklar under hård belastning av ett program."

AMD räknar med den absolut maximala effekten som cpu:n kan utveckla
"Detta betyder att AMD definierar tdp-värdet som det absolut maximala värdet en processor möjligen kan dra med originalspänning. Detta gör att tillverkarna som exakt och precist följer riktlinjerna för exempelvis kylflänsar förmodligen överdimensionerar dem."

Så det går inte att direkt jämföra "Intel tdp" värden mot "AMD tdp" värden

Tack för ditt svar! Nu har jag lärt mig något nytt! Hade ingen aning om detta innan utan trodde att det vara samma för båda tillverkare!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Sen blåser Intel alla sina kunder som tror att det behövs en propp för typ 2600:- när det räcker med en för typ 550:-.. vilket tydligt även syns i bilden du länkar till..
http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2014/03/tomb-r...

http://www.legitreviews.com/intel-pentium-g3220-processor-rev...

Nämnas bör att dom kör ett GTX 670 i sitt test system. Med ett modernt kraftigare grafikkort så skulle siffrorna nog se lite annorlunda ut.

Kolla bara Swec tester på cpu's där dom testar spel, stora skillnader mellan cpu's.

Ska nog prova lite bf4 med två kärnor och se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nämnas bör att dom kör ett GTX 670 i sitt test system. Med ett modernt kraftigare grafikkort så skulle siffrorna nog se lite annorlunda ut.

Kolla bara Swec tester på cpu's där dom testar spel, stora skillnader mellan cpu's.

Ska nog prova lite bf4 med två kärnor och se vad som händer

Körde bara med samma retorik som en del kör här, kolla bara cinebench flertrådat då kliver AMD upp flera steg!

Edit: Visst är det så som du säger vilket syns tydligt här!

http://forums.anandtech.com/showthread.php?page=6&t=2370313

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Körde bara med samma retorik som en del kör här, kolla bara cinebench flertrådat då kliver AMD upp flera steg!

Edit: Visst är det så som du säger vilket syns tydligt här!

Provade precis BF4 med två kärnor 3770k @4,4G. Det var ingen trevlig upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Då har du nog räknat tokigt, låter alldeles för högt. Dom moderkort som har två 8-pin är nästan alltid X79 kort. Rampage 4 Extreme har 8 pin + 4 pin tll cpu. Men även 6pin pci-e för extra kräm till pcie. Och en 4pins floppy connector för extra kräm till minnena.[/url]

1: Förmodligen, jag tyckte att det lät väldigt högt för Haswell.

2: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2277636,1876440,1876450

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

1: Förmodligen, jag tyckte att det lät väldigt högt för Haswell.

2: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2277636,1876440,1876450

Vet inte varför dom kör dubbla 8-pin.

Med tanke på att ett R4E Black har 8 + 4 pin och det räcker utan problem för att klocka en 4930k till +6.5Ghz på kväve så är det ju inte direkt nödvändigt rent tekniskt. Men hellre för mkt än för lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Provade precis BF4 med två kärnor 3770k @4,4G. Det var ingen trevlig upplevelse

Precis & i cinebench enkeltrådat slår G2020 ut en FX-8350 men det säger egentligen ingenting mer än att cinebech enkeltrådat är G2020 bättre på att köra än en FX-8350, and thats all folks.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Sen blåser Intel alla sina kunder som tror att det behövs en propp för typ 2600:- när det räcker med en för typ 550:-.. vilket tydligt även syns i bilden du länkar till..
http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2014/03/tomb-r...

http://www.legitreviews.com/intel-pentium-g3220-processor-rev...

Beror på spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vet inte varför dom kör dubbla 8-pin.

Med tanke på att ett R4E Black har 8 + 4 pin och det räcker utan problem för att klocka en 4930k till +6.5Ghz på kväve så är det ju inte direkt nödvändigt rent tekniskt. Men hellre för mkt än för lite!

Jag tyckte också att det var ivrigt när jag såg det.
Fast å-andra sidan, det är MSI, dom bevisar verkligen att dom ser seriöst på överklockning och gaming.
Synd bara att dom inte har nån feting-bräda på sockel 2011.
Dock har ju Asrock en sjuk bräda för sockel 2011 så det jämnar väl ut sig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Beror på spel

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen, är det sant?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag trodde AMD var energieffektiva, tydligen inte.

Hur kan du ha missat det, jag menar du är ju hemskt duktig när det kommer till att just påpeka brister i AMDs produkter!

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag tyckte också att det var ivrigt när jag såg det.
Fast å-andra sidan, det är MSI, dom bevisar verkligen att dom ser seriöst på överklockning och gaming.
Synd bara att dom inte har nån feting-bräda på sockel 2011.
Dock har ju Asrock en sjuk bräda för sockel 2011 så det jämnar väl ut sig.

Ger inte mkt för Asrocks 2011 brädor, Asus rampage 4 extreme/black som gäller om du frågar mig

Permalänk
Medlem

Så mycket AMD haters att man blir tåröggd.

Inte konstigt Intel har greppet om marknaden när dom mutat sig till den positionen att deras R&D är större än AMDs totalomsättning, för ni tror väll inte attt det bara skedde i Europa?
Att se vad dom kan prestera med förhållandevis liten bugdet är det ingen som noterar, bara att den inte riktigt når upp i samma prestanda som Intels värstingar, men dom kostar inte som dem heller.

Köpstötta AMD istället om de ska vara så, hellre hjälpa de svaga än att bära en kung.
Utan AMD som en nagel i ögat på Intel och Nvidia behöver dom inte göra ett skit egentligen, dom har ju redan bättre grejjer som folk köper, sa varför ska dom ens bry sig om att pusha framåt mot något bättre?
Då är det bättre med en hund som flåsar dem i nacken hela tiden

För när det kommer till verklig användning och inte bechmarks märker man nog ingen större skillnad, jag siar även att framtida nextgen spel kommer rulla bättre på AMD Prollar då spelen i princip är skrivna för arkitekturen.

Permalänk
Medlem

NEJ!! det blir ingen uppgradering..för mig. Synd AMD, such fail. Om inte amd släpper nya prestanda cpu:er så blir de intel för de flesta som sitter på amd idag.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jodå, jag vet backstoryn. Jag bara sörjer att det blev såhär.

Notera att AMD inte är mycket sämre själva, de gav pengar till återförsäljare inom server-världen för att pusha AMD-CPU:er.

T.ex. när vi köpte vår första batch servrar fick vi först bonus från AMD om vi talade om att vi köpte dem, sedan pengar tillbaka som motsvarade precis priset på AMD-CPU:erna till HP från AMD, om HP lovade att vänta ett tag att släppa bladen med intel-CPU, och vi gick ut med att vi köpte dem för att de var bra, effekten blir att HP kunde sälja containrarna/bladen mycket billigare till oss, sedan 50% rabatt på det.

Så vi fick bladen nästan gratis, quadcore + 16G (det var rätt många år sedan nu...) för typ 10.000 istället för de 60k som var listpris.

Jag tror skillnaden mest är hur mycket pengar de olika företagen har att spendera på mutor och "rabatter".

Så här i efterhand ångrade vi oss av två anledningar: Elkostnad och att de där beta-bladen från HP var ... mindre tillförlitliga.

När det gäller laglighet är det som Intel gjorde, och AMD nu gör till viss del (exklusivitetsdeals) helt laglig om man inte har i praktiken monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ger inte mkt för Asrocks 2011 brädor, Asus rampage 4 extreme/black som gäller om du frågar mig

Glömde för en stund all plåga Asrock´s brädor gett mig. Jag håller med och skulle gärna se en riktigt bra pjäs från MSI till kommande 2011-3.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

Hur kan du ha missat det, jag menar du är ju hemskt duktig när det kommer till att just påpeka brister i AMDs produkter!

Vi brukar ignorera grabben på denna sajt, enbart försök till provokation från honom.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Detta är ändå positivt! Det betyder att det finns liv i FX-serien.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tror de mest känner att de måste synas och höras lite så folk vet om att det händer nåonting där också. Tror inte de räknar med att sälja speciellt många av denna modell.

Skrivet av Ant3:

Hade det bara funnits bra M-atx eller M-itx moderkort med AM3+ stöd så hade jag ändå kunnat bygga med en AMD FX-9590 då den ändå har en del krut under huven.

Jupp.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gibbe:

Detta är ändå positivt! Det betyder att det finns liv i FX-serien.

Frågan är om det är liv eller bara en sista dödsryckning. De verkar ju inte finnas så mycket till indikationer att de tänker fortsätta satsa på FX-serien. De kommer ju fortsätta utveckla sin "big core" från dagens Steamroller till Excavator nästa år. Det blir ingen Steamroller till FX-serien och det verkar högst tveksamt om det kommer någon Excavator. Vi får nog vänta tills nästa arkitektur innan de gör något med det marknadssegmentet då de satsar fullt ut på sina APUer istället.

Jag tror dock inte det är kört för AMD. De kan fortfarande bygga CPUer. Jaguar är en bra arkitektur och de har gjort ett rätt imponerande jobb när de förbättrat Bulldozer. Så det ska bli intressant att se vad de hittar på 2016. Borde börja läcka information redan nästa år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Frågan är om det är liv eller bara en sista dödsryckning. De verkar ju inte finnas så mycket till indikationer att de tänker fortsätta satsa på FX-serien. De kommer ju fortsätta utveckla sin "big core" från dagens Steamroller till Excavator nästa år. Det blir ingen Steamroller till FX-serien och det verkar högst tveksamt om det kommer någon Excavator. Vi får nog vänta tills nästa arkitektur innan de gör något med det marknadssegmentet då de satsar fullt ut på sina APUer istället.

Jag tror dock inte det är kört för AMD. De kan fortfarande bygga CPUer. Jaguar är en bra arkitektur och de har gjort ett rätt imponerande jobb när de förbättrat Bulldozer. Så det ska bli intressant att se vad de hittar på 2016. Borde börja läcka information redan nästa år.

Vad är annars meningen med detta släpp? De måste ju rimligen få ännu mindre marginaler genom att packa med vattenkylning. Inte många lär köpa den ändå.

Jag tror på Excavator som FX.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gibbe:

Vad är annars meningen med detta släpp? De måste ju rimligen få ännu mindre marginaler genom att packa med vattenkylning. Inte många lär köpa den ändå.

Jag tror på Excavator som FX.

Meningen är väl lite PR. Frågan är varför de skulle släppa Excavator om de inte släppt Steamroller. Låter som rätt mycket jobb och pengar att utveckla en serie CPUer och en ny styrkrets som bara ska hålla i ett år. Den kommer fortfarande inte ha en chans mot Intel prestandamässigt och då måste de sälja den till underpris och dessutom vet folk att det är något helt nytt på väg vilket gör dem ännu mindre intresserade av att köpa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24