Gjorde jag ett misstag när jag köpte denna skärm?

Permalänk
Medlem

Gjorde jag ett misstag när jag köpte denna skärm?

Hej!

Jag har precis köpt en Asus 24" VG248QE 144hz och jag undrar om jag gjorde ett misstag med att köpa den? Eftersom skärmen har till och med utgått på vissa sidor, vad jag menar är alltså att den är ganska gammal. Hur mycket kostade den när den kom ut? Jag letade efter en skärm mellan 2-3000 kr. Jag köpte denna för 2900, och vad har nyare skärmar i samma prisklass bättre än denna skärm? Skulle uppskatta hjälp, tack!

/John

Permalänk
Medlem

Har kostat ungefär så mycket sedan den kom ut, här kan du se prishistorik, och vad jag kan se ska den inte utgå inom den närmsta tiden, finns kvar hos alla kända ställen iaf.

Om du är nöjd med skärmen tycker jag du ska behålla den, annars kan du väl alltid lämna tillbaka den om du befinner dig inom öppet-köp perioden.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Så länge du är nöjd skärmen tycker jag inte det är nått att tveka på.
Den är ju ändå från -13 med dem flesta nymodigheterna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har kostat ungefär så mycket sedan den kom ut, här kan du se prishistorik, och vad jag kan se ska den inte utgå inom den närmsta tiden, finns kvar hos alla kända ställen iaf.

Om du är nöjd med skärmen tycker jag du ska behålla den, annars kan du väl alltid lämna tillbaka den om du befinner dig inom öppet-köp perioden.

Hejhej! Först och främst, tack för ditt svar! Jag befinner mig fortfarande innom öppet köp perioden men jag råkade ha sönder en liten bit av frigoliten som skyddade dator. Jag hoppas nog däremot att de kommer att ta emot den ändå eftersom det knappt är märkbart. Men, är denna skärm lika bra som de nyare skärmarna? Det enda jag sett är att vissa nyare skärmar har 200+ hz, men de kostar oftast över 4500 kr.

Permalänk
Medlem

Jag citerar mig själv:

Skrivet av Appel99:

Det går 1000 ms på 1 sekund. Har man 2 skärmar där den ena visar en film 10 ms efter den andra skärmen så märker man ingen skillnad. Det är när man kommer upp till ungefär 30 ms man börjar märka skillnad.

Responstid: Tiden mellan att panelen får bilden och att bilden visas.
Input lag: Tiden mellan att skärmen får signalen och bilden visas. Den kan vara allt mellan 7-20 på vanliga skärmar.

Det tar också tid för grafikkortet att behandla bilden. I Battlefield 4 Alpha var det 21 ms för 780 och 30 ms för 7970. Så du behöver inte vara orolig, du behöver inte bry dig om en skärm har 1 eller 5 ms i responstid...

Är du nöjd med skärmen så behåll den.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade samma skärm som dig när den kostade 2500 kr. De har nog slutat sälja den p.g.a.de nya VG248QE har G-Sync moduler installerade, vilket får dem att kosta mer. G-sync är ju nice att ha men har man inte testat det och är nöjd med prestandan man har nu så tror jag det inte spelar någon roll. Kanske svårt att gå från G-sync när man väl testat det men det vet inte jag

Satt själv och funderade igår på att sälja min skärm för att köpa den nya ASUS RoG Swift (27" skärm, 1440P, G-sync samt 144 Hz) men priset på den lär väl bli 7500 kr i några månader.. Jag är iaf grymt nöjd med min skärm, spel flyter på med bra färger (kan nog justeras till att bli ännu bättre) och den ser snygg ut på mitt bord. Som många andra sagt, är du nöjd med skärmen så behåll den! Annars kan du alltid returnera den och köpa någon dyrare skärm med G-sync/vänta på en bättre skärm. Men kom ihåg: väntar gör man endast om man kan - har du ingen annan skärm och vill spela/vara produktiv/använda din stationära datorn nu så är det kanske sämre att vänta på något bättre då det alltid kommer ut något bättre varje år då tekniken går frammåt

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Så länge du är nöjd skärmen tycker jag inte det är nått att tveka på.
Den är ju ändå från -13 med dem flesta nymodigheterna.

Tack för ditt svar! Ja, jag är väldigt nöjd med min skärm så jag tror nog att jag behåller den efter att ha läst vad folk har att säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag citerar mig själv:

Är du nöjd med skärmen så behåll den.

Okej, tack så mycket för att information!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag skaffade samma skärm som dig när den kostade 2500 kr. De har nog slutat sälja den p.g.a.de nya VG248QE har G-Sync moduler installerade, vilket får dem att kosta mer. G-sync är ju nice att ha men har man inte testat det och är nöjd med prestandan man har nu så tror jag det inte spelar någon roll. Kanske svårt att gå från G-sync när man väl testat det men det vet inte jag

Satt själv och funderade igår på att sälja min skärm för att köpa den nya ASUS RoG Swift (27" skärm, 1440P, G-sync samt 144 Hz) men priset på den lär väl bli 7500 kr i några månader.. Jag är iaf grymt nöjd med min skärm, spel flyter på med bra färger (kan nog justeras till att bli ännu bättre) och den ser snygg ut på mitt bord. Som många andra sagt, är du nöjd med skärmen så behåll den! Annars kan du alltid returnera den och köpa någon dyrare skärm med G-sync/vänta på en bättre skärm. Men kom ihåg: väntar gör man endast om man kan - har du ingen annan skärm och vill spela/vara produktiv/använda din stationära datorn nu så är det kanske sämre att vänta på något bättre då det alltid kommer ut något bättre varje år då tekniken går frammåt

Tack så mycket för ditt svar! Jag behåller nog skärmen efter att ha läst vad alla tycker, kan du förklara vad G-sync är förresten? Jag vet vad V-sync är i alla fall. tack än en gång för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Finns inga skärmar med 200+ hz. Det är bara 120Hz med lightboost. Det finns ingen skärm som ersatt den du köpt, så du har köpt det senaste, ingen panik. Finns ej heller rykten om en ersättare, utan många tillverkare dunkar fortfarande in samma panel i sina nyaste skärmar. Den må ha funnits nåt år, men gammal blir den ju inte förrän en ersättare finns som är bättre, så är alltså inte fallet. Googla lightboost så kan du få samma "200hz" som de andra lovar. Det är alltså 120hz + 120hz avstängning av belysningen vilket totalt tar bort den lilla blur som blir i ögonblicket då en kristall vänder sig för att visa en ny färg.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har kostat ungefär så mycket sedan den kom ut, här kan du se prishistorik, och vad jag kan se ska den inte utgå inom den närmsta tiden, finns kvar hos alla kända ställen iaf.

Om du är nöjd med skärmen tycker jag du ska behålla den, annars kan du väl alltid lämna tillbaka den om du befinner dig inom öppet-köp perioden.

Man kan också se på din graf att skärmen var som populärast för 2 månader sedan så det känns i alla fall bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Finns inga skärmar med 200+ hz. Det är bara 120Hz med lightboost. Det finns ingen skärm som ersatt den du köpt, så du har köpt det senaste, ingen panik. Finns ej heller rykten om en ersättare, utan många tillverkare dunkar fortfarande in samma panel i sina nyaste skärmar. Den må ha funnits nåt år, men gammal blir den ju inte förrän en ersättare finns som är bättre, så är alltså inte fallet. Googla lightboost så kan du få samma "200hz" som de andra lovar. Det är alltså 120hz + 120hz avstängning av belysningen vilket totalt tar bort den lilla blur som blir i ögonblicket då en kristall vänder sig för att visa en ny färg.

Wow, tack så jättemycket för ditt svar, nu känns det mycket bättre. Jag har läst på om det där med lightboost och jag funderar på att skaffa det till min skärm (eftersom min skärm har 3D kan man ladda ner något program som "lurar" skärmen att använda sig av lightboost i 2D). Tack än en gång för ditt svar, känns väldigt bra nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av john1080:

Tack så mycket för ditt svar! Jag behåller nog skärmen efter att ha läst vad alla tycker, kan du förklara vad G-sync är förresten? Jag vet vad V-sync är i alla fall. tack än en gång för ditt svar!

G-sync:

http://www.geforce.com/hardware/technology/g-sync

I princip så synkroniserar den din skärms uppdateringsfrekvens med ditt grafikkorts, men för att åstadkmma detta så måste ett G-sync chip installeras i din skärm. Fler och fler skärmar installeras med denna modul nu för tiden men kostnaden ökar med ca 1500 kr. Hur prisvärt detta är vet jag ej! Kommer nog att testa detta om ett par år men för tillfället är jag nöjd

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII