Permalänk

BenQ XL2720Z hjälp

Tjena, körde och köpte en Benq XL2720Z idag. Men har en fråga, hur gör jag för att få ut dessa 144hz? har kollat i skärminställningarna i windows och där kan jag bara välja mellan 59 & 60. hur ska jag göra? Tack!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk

bästa hjälpen får ett csgo skin, inget speciellt men fan bättre än inget

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem

Du använder fel kabel, använd en Displayport eller Dual-link DVI.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Skrivet av boniz:

Du använder fel kabel, använd en Displayport eller Dual-link DVI.

Använder Dvi kabel som jag fick med, som är en duallink

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk

Har du fått firmware 1 eller 2 på din skärm? Jag är sugen på att köpa en XL2720Z men jag vill ha firmware 2 så att det går att använda "Blur Busters Strobe Utility". Svårt att veta om dom som säljs i Sverige har firmware 1 eller 2 (Tänker köpa min på Netonnet i Kalmar).

"Blur Busters Strobe Utility" omnämns i följande review http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2720z.htm.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

i amd/nvidias kontrollpanel kan du ställa in en custom upplösning och där i kan du även ställa in Hz

screenshot på AMDs kontrollpanel
http://puu.sh/9MtBL/a1bfd69696.png

Permalänk

Köpte mig en igår och för att jag skulle kunna köra i 144hz så var jag tvungen att installera drivrutinerna som följde med, gick inte att dra hem dem från BenQs hemsida och när väl det var gjort så kunde jag ändra till 144hz i windows inställningarna.

Permalänk

Ingen som har lust att kontrollera firmware version?

Turn off your BENQ. Hold MENU (cover that touch sensor) while TAPPING the power button. Wait 2 seconds and you should see the BENQ power up. Tap MENU again and you'll see the blue service menu showing firmware date.

Har precis köpt en som är tillverkad i April så jag hoppas den är ok men jag vågar inte öppna den idag...
(mfg date April 2014 , serienummer ETA4Exxxx)

Har kopplat in den idag (söndag). Min har firmware 2.0, inga döda pixlar och knappt ingen black bleeding:-)
Svart är förstås inte riktigt svart eftersom det är en TN skärm men jag tycker nog att det är en bra skärm. Ska testa vidare.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Skrivet av Leffe2000:

Köpte mig en igår och för att jag skulle kunna köra i 144hz så var jag tvungen att installera drivrutinerna som följde med, gick inte att dra hem dem från BenQs hemsida och när väl det var gjort så kunde jag ändra till 144hz i windows inställningarna.

Jag kan ändra till 144HZ i windows 7 utan några extra drivrutiner.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Vad är eran GPU clock och memory när ni använder 144hz? Vad är temperaturen?

Detta händer mig.. http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1306566-hog-idle-...

Permalänk
Inaktiv

Det enda v2 firmare gör är att låta dig själv ställa in Strobe Duty och Strobe phase manuellt. Det har inget med att 120/144hz saknas i windows.

Kontrollera att du har kopplat dual link dvi kabeln till ett uttag på grafikkortet som klarar dual link. Problemet du beskriver uppstår i majoriteten av fallen på grund av felkoppling eller fel kabel.

Kör drive-sweeper och en ominstallation av drivrutiner. Om det inte fungerar så kan du pröva en DP kabel. Vill du inte köpa en displayport kabel så kan du pröva med att lägga in upplösningen manuellt med ToastyX Custom Resolution Utility (CRU). Gör du fel i CRU så kan du ta bort skärmen i dess dropdown meny och starta om din dator.

Skrivet av Rivan92:

Vad är eran GPU clock och memory när ni använder 144hz? Vad är temperaturen?

Detta händer mig.. http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1306566-hog-idle-...

Jag har inga sådana problem med min 144hz skärm. Håll dig till ämnet i denna tråd.

Permalänk

Jag har ingen drivrutin till skärmen. När jag ville ändra till 144Hz hitta jag på dom inställningarna under:

Kontrollpanelen\Utseende och anpassning\Bildskärm\Skärmupplösning -> "avancerade inställningar"

Då kommer man till rutan Egenskaper för bildskärm och grafikkort. Välj där Bildskärm och ändra under uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Ingen som har lust att kontrollera firmware version?

Turn off your BENQ. Hold MENU (cover that touch sensor) while TAPPING the power button. Wait 2 seconds and you should see the BENQ power up. Tap MENU again and you'll see the blue service menu showing firmware date.

Har precis köpt en som är tillverkad i April så jag hoppas den är ok men jag vågar inte öppna den idag...
(mfg date April 2014 , serienummer ETA4Exxxx)

Har kopplat in den idag (söndag). Min har firmware 2.0, inga döda pixlar och knappt ingen black bleeding:-)
Svart är förstås inte riktigt svart eftersom det är en TN skärm men jag tycker nog att det är en bra skärm. Ska testa vidare.

Lånar tråden för att svara warhead lite: Jag köpte 2 st benq xl2420z och ett st xl2720z. Båda 24orna är firmware 1 medans 27an som kom ifrån cdon är firmware 2. Har en till 27a med som är ouppackad som jag ej kollat på då jag väntar på asus rog skärmen.

Skrivet av kdk_warhead:

Jag kan ändra till 144HZ i windows 7 utan några extra drivrutiner.

Jag kör 3 st 144 hz skärmar och det fungerar utmärkt med i win 7. Kör dual link dvi från 2 och en displayport.
Hoppas du löser/löst problemet TS.

Permalänk

Fick problem helt plötsligt att ställa in 144 Hz. Gick bara upp till 60 Hz. Installerade drivrutiner från skivan och från hemsidan. Inget fungerade...
Dubbelkollade att jag inte hade satt kabeln i fel DVI urtag på GFX-kortet..... vilket jag hade gjort. HD6970 har en singel link och en dualink DVI kontakt och jag hade råkat sätta sladden i fel port när jag testade lite andra saker.

Det är en mycket bra skärm men jag blir väldigt trött i ögonen av den (Har testat med allt möjligt). Misstänker att jag är känslig för blått ljus kring 450nm och den här skärmen har en spik där (se TFTcentrals test). Low Blue Light hjälper lite och även att sänka ljusstyrkan till 20, sänka kontrasten, blått till 80, Blur reduction av (fast jag tycks inte fara så illa av Blur reduction).

Provade med gula skydds glasögon från Jula (fattigmans Gunners glasögon) men allt blev gult...

Använder 3 olika skärmar annars S-IPS, VA och TN och alla fungerar bra för ögonen men de har CCFL bakgrundsbelysning (inte WLED).

Off topic:

Köpte en DV kabel från Kjell också (behövde Duallink DVI kontakten till annat) och jag fick problem med "Displayport link failure on resume".
*Stängde av "AMD External Events Utility"
*Stängde av energisparfunktionen under PCI Express
Och nu slipper jag det felmeddelandet.

Finns knappt några vettiga CCFL skärmar att köpa längre så jag vet inte vad jag ska göra.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W