AMD dumpar Windows 8 i Catalyst 14.6 RC

Permalänk
Melding Plague

AMD dumpar Windows 8 i Catalyst 14.6 RC

I en ny drivrutin slopar AMD stödet för Windows 8 och uppmanar alla att gå över till 8.1. Samtidigt tillkommer Crossfire för Grid Autosport och frame pacing i Watch Dogs.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Såpass? Visserligen är det inte så svårt att räkna ut att dom skulle göra de

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Jaha det var tråkigt för min del. Får man uppgradera då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Finns det någon anledning att stanna kvar på W8?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jaha det var tråkigt för min del. Får man uppgradera då.

Lite nyfiken bara varför det är "tråkigt"? Själv har jag inte märkt något som blivit sämre med 8,1.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast

Haha, fin Aftonbladet-rubrik där!
Kunde väl åtminstone ha skrivit "AMD dumpar Windows 8.0 i Catalyst 14.6 RC"?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Serzarian:

Haha, fin Aftonbladet-rubrik där!
Kunde väl åtminstone ha skrivit "AMD dumpar Windows 8.0 i Catalyst 14.6 RC"?

Ungefär så. För Windows 7 krävs dessutom SP1 för första gången, om det är relevant.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Haha, fin Aftonbladet-rubrik där!
Kunde väl åtminstone ha skrivit "AMD dumpar Windows 8.0 i Catalyst 14.6 RC"?

Hur orkar du...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slanga hem RC2

Håller med om Aftonbladet topic!

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lite nyfiken bara varför det är "tråkigt"? Själv har jag inte märkt något som blivit sämre med 8,1.

Tråkigt som att jag måste sätta mig ner och uppdatera den!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tråkigt som att jag måste sätta mig ner och uppdatera den!

Klicka på en knapp och låte den jobba i bakgrunden? Ja, usch vilket "arbete". Förstår att du inte uppdaterat...
Har du någon riktigt anledning till att inte ha den senaste versionen? För enligt mig var det i.om. 8.1 som Win 8 blev OK att använda.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Klicka på en knapp och låte den jobba i bakgrunden? Ja, usch vilket "arbete". Förstår att du inte uppdaterat...
Har du någon riktigt anledning till att inte ha den senaste versionen? För enligt mig var det i.om. 8.1 som Win 8 blev OK att använda.

Tänker ni seriöst sitta och hacka för att jag inte vill uppdatera mitt Windows? Kom tillbaka efter ni kört Ubuntu så kan vi snacka användarvänlighet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Hur orkar du...

..............surgubbe........

Det dröjer väl inte tills de slopar 8.1 för att 8.2 är på ingång.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Klicka på en knapp och låte den jobba i bakgrunden? Ja, usch vilket "arbete". Förstår att du inte uppdaterat...
Har du någon riktigt anledning till att inte ha den senaste versionen? För enligt mig var det i.om. 8.1 som Win 8 blev OK att använda.

För min del är det inte bara att klicka på en knapp då jag har Enterprise, måste få godkännande eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För min del är det inte bara att klicka på en knapp då jag har Enterprise, måste få godkännande eller något.

Korrekt, volymlicensierade versioner av Windows 8 går inte att uppgradera via Store. Korkat nog får man ändå en påminnelse om uppdatering.
Tycker det är lite hårt av dem att slopa stödet redan nu, undrar hur de tänker med alla företagsmaskiner som har FireGL-kort eller liknande. Inte samma sak där kanske.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Klicka på en knapp och låte den jobba i bakgrunden? Ja, usch vilket "arbete". Förstår att du inte uppdaterat...
Har du någon riktigt anledning till att inte ha den senaste versionen? För enligt mig var det i.om. 8.1 som Win 8 blev OK att använda.

Uppdateringen till Windows 8.1 är nödvändigtvis inte helt smärtfri. En del olika problem kan uppstå vid uppdateringen. Vanliga användare har ofta inte installerat uppdateringen då de inte hittar den (gömd i Windows Store av någon anledning).

Det finns alltså flera anledningar till att Windows 8.1 kanske inte har installerats. Tänk på det tills nästa gång.

Permalänk
Inaktiv

När ska AMD fixa fram ett par nya och stabila drivrutiner!? Blir inte klok på skiten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tänker ni seriöst sitta och hacka för att jag inte vill uppdatera mitt Windows? Kom tillbaka efter ni kört Ubuntu så kan vi snacka användarvänlighet.

Finns inge roligare än att få uppdateringar. Mer uppdateringar åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För min del är det inte bara att klicka på en knapp då jag har Enterprise, måste få godkännande eller något.

Enterprise och PRO licenser som är VL aktiverade eller via KMS / MAK , går inte att uppdatera via store. Det du får göra är att ladda ner en Windows 8.1 ISO ( rätt språk , samma som du har installerat ) och sedan köra en uppdatering genom den, fungerar oftast smärtfritt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Uppdateringen till Windows 8.1 är nödvändigtvis inte helt smärtfri. En del olika problem kan uppstå vid uppdateringen. Vanliga användare har ofta inte installerat uppdateringen då de inte hittar den (gömd i Windows Store av någon anledning).

Det finns alltså flera anledningar till att Windows 8.1 kanske inte har installerats. Tänk på det tills nästa gång.

Windows store behövs inte längre för att Upgradera, utan har du en full patchad System med patcharna som 8.1 krävs så dyker updaten upp under standard Windows update. har du automatiks uppdatering på så har du troligt vis redan dan samt Windows 8.1 Update dessutom.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jaha det var tråkigt för min del. Får man uppgradera då.

Förstår inte hur du klarar att köra W8.. blir tokig av att inte köra 8.1 hehe, men det är väl personligt.

Skrivet av anon5930:

Uppdateringen till Windows 8.1 är nödvändigtvis inte helt smärtfri. En del olika problem kan uppstå vid uppdateringen. Vanliga användare har ofta inte installerat uppdateringen då de inte hittar den (gömd i Windows Store av någon anledning).

Det finns alltså flera anledningar till att Windows 8.1 kanske inte har installerats. Tänk på det tills nästa gång.

Den brukar vara gömd tills att alla nödvändiga uppdateringar från Windows Update har installerats, men det kanske finns något annat problem också. Skulle jag vara tvungen att sitta på W8 utan att kunna uppgradera till W8.1 hade jag nog avinstallerat och kört W7 istället. Blir skogstokig utan startknappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Finns det någon anledning att stanna kvar på W8?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, inkompalibitet på en MASSA bärbara datorer. Bara för att w8.1 är en gratis uppdatering innebär inte att alla som skriver drivrutiner till wifi Blåtand strömsparfunktioner mm. Var visserligen länge sedan jag hade det problemet. Men Alla blåskärmar med xp sp2 är svåra att glömma. I mitt fall då var det en inkopatiibiletet som skapades mellan netger och atheros.

Edit:
Tog xp sp2 som ett exepel. Varigt med om liknande genom åren på vista w7 och struntat i att updatera en msi gamming vad den ny hette med w8 med mobile 7970 till w81 pga att det såg ut som att en hel del programvaror skulle sluta fungera. Och varken jag eller brorssan hade tid eller ork att lösa eventuella problem på syrrans dator. Vart lite off topic kanske.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Windows store behövs inte längre för att Upgradera, utan har du en full patchad System med patcharna som 8.1 krävs så dyker updaten upp under standard Windows update. har du automatiks uppdatering på så har du troligt vis redan dan samt Windows 8.1 Update dessutom.

Skrivet av Snigeln Bert:

Förstår inte hur du klarar att köra W8.. blir tokig av att inte köra 8.1 hehe, men det är väl personligt.

Den brukar vara gömd tills att alla nödvändiga uppdateringar från Windows Update har installerats, men det kanske finns något annat problem också. Skulle jag vara tvungen att sitta på W8 utan att kunna uppgradera till W8.1 hade jag nog avinstallerat och kört W7 istället. Blir skogstokig utan startknappen

Hm, intressant detta! Senast jag uppdaterade en dator till 8.1 var förra veckan och där dök uppdateringen aldrig upp. Fick gå genom Store och sedan köra ett par uppdateringar till (tog ett par evigheter... ugh).

Riktigt bra om Windows 8.1-uppdateringen faktiskt dyker upp i Windows Update där det är där den faktiskt bör vara. Jag ska testa en gång till i en Virtual Machine tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Korrekt, volymlicensierade versioner av Windows 8 går inte att uppgradera via Store. Korkat nog får man ändå en påminnelse om uppdatering.
Tycker det är lite hårt av dem att slopa stödet redan nu, undrar hur de tänker med alla företagsmaskiner som har FireGL-kort eller liknande. Inte samma sak där kanske.

OK?
Har visserlien bara använt enterprice på volym och då bara updaterat via windwos update. Däremot fick jag gå in i store på en win8 pro igår för att updatera den till 8.1

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Ja, inkompalibitet på en MASSA bärbara datorer. Bara för att w8.1 är en gratis uppdatering innebär inte att alla som skriver drivrutiner till wifi Blåtand strömsparfunktioner mm. Var visserligen länge sedan jag hade det problemet. Men Alla blåskärmar med xp sp2 är svåra att glömma. I mitt fall då var det en inkopatiibiletet som skapades mellan netger och atheros.

Edit:
Tog xp sp2 som ett exepel. Varigt med om liknande genom åren på vista w7 och struntat i att updatera en msi gamming vad den ny hette med w8 med mobile 7970 till w81 pga att det såg ut som att en hel del programvaror skulle sluta fungera. Och varken jag eller brorssan hade tid eller ork att lösa eventuella problem på syrrans dator. Vart lite off topic kanske.

Men i stort sett ingenting på stationära eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Uppdateringen till Windows 8.1 är nödvändigtvis inte helt smärtfri. En del olika problem kan uppstå vid uppdateringen. Vanliga användare har ofta inte installerat uppdateringen då de inte hittar den (gömd i Windows Store av någon anledning).

Det finns alltså flera anledningar till att Windows 8.1 kanske inte har installerats. Tänk på det tills nästa gång.

Jag fick min win8,1 update genom windows update vill jag minnas men jag kör ju iofs en uppgraderad oemversion.Har inte hämtat en enda uppdatering genom windows store än så länge.Jag kör ju iofs home premium,kanske det som skiljer?
Allt fungerar helt felfritt iafall:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Tråkigt att SweC börjar med clickbait titlar

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Men i stort sett ingenting på stationära eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Borde inte vara någon större skillnad. Men på en stationär dator så kan man byta ut de kort som inte fungerar alt ta ut alla extra kort och se om det blir mindre problem. Men inbyggda kretsar på moderkortet blir det samme med om de inte uppdaterar sina drivrutiner. Externt ljud. Wi-FI, extra kontrollerkretsar för SATA, Blåtand mm. De är ju även inbygda på moderkort ofta idag. Så byta WDDM är inte alltid ok. Men man kan ju köra beta 14.6 eller 14.4 whql.
Men men. Jag förstår inte hur de tänker mer än att det borde spara pengar.
Men om det innebär att de skriver om drv från grunden så är det ett stort plus.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Tråkigt att SweC börjar med clickbait titlar

Ja för det är så ofattbart provocerande av dem att skriva Windows 8 när det gäller.. Eh, Windows 8? Fast jag antar att AMD även dem bara är ute efter fler visningar när de skriver Windows 8...

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Klicka på en knapp och låte den jobba i bakgrunden? Ja, usch vilket "arbete". Förstår att du inte uppdaterat...
Har du någon riktigt anledning till att inte ha den senaste versionen? För enligt mig var det i.om. 8.1 som Win 8 blev OK att använda.

Inte alla licenser/installationer går att uppdatera, har ett fåtal datorer där jag måste formatera och göra en nyinstallation för att få 8.0> vilket är helt retarded.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.