Permalänk
Medlem

BenQ XL2411Z To buy or not to buy

Just nu ligger den på 2000 kr och jag vet inte om jag ska köpa den eller inte.. Jag spelar mycket CS:GO och 60hz dödar mig och mina ögon

Hur är det med filmer på en BenQ XL2411Z om man jämför med en IPS skärm.. Är färgerna på TN så dåliga som alla säger?

EDIT: Btw, vet ni om det är "firmware V2" som man då får av Komplett??

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Just nu ligger den på 2000 kr och jag vet inte om jag ska köpa den eller inte.. Jag spelar mycket CS:GO och 60hz dödar mig och mina ögon

Hur är det med filmer på en BenQ XL2411Z om man jämför med en IPS skärm.. Är färgerna på TN så dåliga som alla säger?

TN-panelerna har riktigt usla färger jämfört med en IPS eller VA. Spelar du dock mycket "snabba" spel kan 120/144 Hz säkert vara något även om färgerna är under all kritik, har dock själv inte testat högre än 60. Verkar som om det generellt är 120/144 som går före färgåtergivningen bland de inlägg jag läst. Du har ingen vän du kan testa hos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Just nu ligger den på 2000 kr och jag vet inte om jag ska köpa den eller inte.. Jag spelar mycket CS:GO och 60hz dödar mig och mina ögon

Hur är det med filmer på en BenQ XL2411Z om man jämför med en IPS skärm.. Är färgerna på TN så dåliga som alla säger?

Ganska dåliga ja, men värt det. Jag kör bara 100% Digtal Vibrance is CS ändå så färgerna är helt åt helvete. Köp!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Snigeln Bert:

TN-panelerna har riktigt usla färger jämfört med en IPS eller VA. Spelar du dock mycket "snabba" spel kan 120/144 Hz säkert vara något även om färgerna är under all kritik, har dock själv inte testat högre än 60. Verkar som om det generellt är 120/144 som går före färgåtergivningen bland de inlägg jag läst. Du har ingen vän du kan testa hos?

Under all kritik är inte färgerna, de är acceptabla om man tweakar lite.
Vissa TN-paneler är absolut det och då speciellt på laptops det håller jag med om men just bland annat BenQ's 120Hz+-skärmar har helt okej paneler faktiskt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Under all kritik är inte färgerna, de är acceptabla om man tweakar lite.
Vissa TN-paneler är absolut det och då speciellt på laptops det håller jag med om men just bland annat BenQ's 120Hz+-skärmar har helt okej paneler faktiskt.

Aha ok, de TN-paneler jag testat har varit riktigt dåliga jämfört med min nuvarande VA-panel

Permalänk
Medlem

Aja, har beställdt en.. Får hoppas att jag blir nöjd med den. och HOPPAS det är en "version 2"..

Finns det några bra settings och ICC profile att använda mig av för att ha en kalibrerad skärm?