Permalänk

Ingen bild vid uppstart...

Hej! Jag har köpt nya grejer till datorn från Komplett. Men får ingen bild.

Det enda jag inte köpt nytt är chassi (Cooler Master, Centurion), HDD(Samsung HD753LJ) och PS (Antec 620w).

OP: Win 7

NYA GREJER:

RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL10

Moderkort: ASUS Z87-K, Socket-1150

CPU: Intel Core i5-4460

GPU: ASUS GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA

SSD: Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM

Har skickat tillbaka moderkortet till Komplett. Svaret:
Följande tester har utförts:
* Systemet gav bild vid första uppstart - OK

Ditt moderkorts BIOS var för gammalt för den helt nya processorarkitektur som din processor har.
Efter att jag nu har uppdaterat BIOS ska moderkortet ha stöd förprocessorn.

Efter att jag fått tillbaka moderkortet händer exakt samma sak. Skärmarna startar men båda säger "No Input Signal" precis som förut. SVART!
Allt snurrar och låter hur fint som helst. Inte ett pip.
Nu har jag provat med tre olika GPUn och tre olika RAM-minnen. Har även provat att starta datorn utan RAM-minnen.

HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Är bildkabeln rätt anslutet? Inte så att du har kopplat på moderkortet istället för GPU?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Cooling23 - Japp, testade det igen nu bara för att vara säker. Både moderkort och grafikkort på två skärmar. Inget livstecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HighlordChaos:

Cooling23 - Japp, testade det igen nu bara för att vara säker. Både moderkort och grafikkort på två skärmar. Inget livstecken.

Om du vill få svar måste du citera. Finns en knapp nere till höger. Kan du se bild inne på BIOS då?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Om du vill få svar måste du citera. Finns en knapp nere till höger. Kan du se bild inne på BIOS då?

Yes, sorry blev lite ivrig när jag svarade. Nej, jag får ingen bild alls. Skärmarna reagerar inte på datorn.

Permalänk
Medlem

Distanser, rätt antal på rätt platser?

4/8 pin inkopplad på moderkort vid CPU?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Distanser, rätt antal på rätt platser?

4/8 pin inkopplad på moderkort vid CPU?

Fo3

Du menar distanserna man skruvar fast moderkortet i? Isof. ja, men kan det påverka bildåtergivningen? Och strömmen är i till cpun.

Permalänk

Vad händer om du drar ut bildkabeln och sen stoppar in den igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HighlordChaos:

Du menar distanserna man skruvar fast moderkortet i? Isof. ja, men kan det påverka bildåtergivningen? Och strömmen är i till cpun.

Om det sitter en distans utan motsvarande hål på moderkortet, kan det kortsluta.

Antar att du har extraström (8pin) till grafikkortet ansluten.

Prova att resetta bios (ClearCmos).

Prova även med bara ett minne åt gången i minneskontakterna.

Vad händer om du tar bort grafikkortet,
och kör på processorns inbyggda grafik (via moderkortet)?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Om det sitter en distans utan motsvarande hål på moderkortet, kan det kortsluta.

Antar att du har extraström (8pin) till grafikkortet ansluten.

Prova att resetta bios (ClearCmos).

Prova även med bara ett minne åt gången i minneskontakterna.

Vad händer om du tar bort grafikkortet,
och kör på processorns inbyggda grafik (via moderkortet)?

Fo3

Skrivet av Darkboot:

Vad händer om du drar ut bildkabeln och sen stoppar in den igen?

Testade dra ur DVI-kabeln och sätta i igen, ingen skillnad.

Det är rätt antal distanser, extrakollade.

Yes, jag har extraström till GPUn anslutet

Resettar jag BIOS funkar inte processorn?

Ramminnet jag har är ETT med 8G

Jag testar köra utan grafikkortet imorgon. Testade det innan jag skickade tillbaka moderkortet till Komplett dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HighlordChaos:

Resettar jag BIOS funkar inte processorn?

Reset, återställer bios-inställningarna till default,
samt gör så att bios identifierar datorkomponenterna på nytt.

BIOS-versionen (som komplett flashat) ligger kvar helt opåverkad.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag kan få detta problemet på min dator ibland, enda sättet för mig att få det att funka igen är att stänga av strömmen till datorn helt och vänta lite och sen starta den igen så funkar det, det är precis som att den inte hittar skärmen ibland när man startar den.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Jag kan få detta problemet på min dator ibland, enda sättet för mig att få det att funka igen är att stänga av strömmen till datorn helt och vänta lite och sen starta den igen så funkar det, det är precis som att den inte hittar skärmen ibland när man startar den.

Skrivet av FatherOfThree:

Reset, återställer bios-inställningarna till default,
samt gör så att bios identifierar datorkomponenterna på nytt.

BIOS-versionen (som komplett flashat) ligger kvar helt opåverkad.

Fo3

Nu har jag testat på en tredje skärm. Men inget. Snacka med en kompis som jobbar på DELL. Verkar som ASUS har dåligt med beepcodes. Vi startade utan ramminnen, inget ljud. Sen tog vi även ut grafikkortet och alla hårddiskar (SSDn och vanliga) och statade. Alltså med bara CPUn, nätagget och moderkortet. Lampan lyser grönt, men inget beep. Den verkar inte ens klara Power on self testet.

Vi funderar på om det är CPUn. Fast det inte borde vara den så känns så mycket annat uteslutet.

Permalänk

Har ringt Komplett. Han jag snackade med tyckte jag skulle plocka ur moderkortet ut chassit och starta det utanför. Jag ska testa det, men förväntar mig samma resultat...

Permalänk

Har testat att starta moderkortet utanför chassit. Inget händer. Heeelt svart. En kompis med samma socket på sitt moderkort testade min CPU och hans dator startade. Det måste alltså vara moderkortet. Undrar vad de gjorde på komplett egentligen om jag fått tillbaka samma moderkort och det funker exakt lika värdelöst dåligt som innan jag skickade det. Jag kommer att skicka tillbaka kortet och be dem skicka mig ett annat istället för att jag ska vänta på att de ska pilla med det här skräpet igen. Det här nya kortet har jag tittat på:
https://www.komplett.se/msi-z97-g43-gaming-socket-1150/815064

Permalänk
Medlem
Skrivet av HighlordChaos:

Nu har jag testat på en tredje skärm. Men inget. Snacka med en kompis som jobbar på DELL. Verkar som ASUS har dåligt med beepcodes. Vi startade utan ramminnen, inget ljud. Sen tog vi även ut grafikkortet och alla hårddiskar (SSDn och vanliga) och statade. Alltså med bara CPUn, nätagget och moderkortet. Lampan lyser grönt, men inget beep. Den verkar inte ens klara Power on self testet.

Vi funderar på om det är CPUn. Fast det inte borde vara den så känns så mycket annat uteslutet.

Går inte att testa så utan minne, så resultatet blev som det ska bli då.

Nått som kan vara fel är just minnesstickan..
Och man bör testa med en annan innan man kan säga att det faktiskt är moderkortet som felar.

Även nätagget kan vara en felkälla.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av HighlordChaos:

Har testat att starta moderkortet utanför chassit. Inget händer. Heeelt svart. En kompis med samma socket på sitt moderkort testade min CPU och hans dator startade. Det måste alltså vara moderkortet. Undrar vad de gjorde på komplett egentligen om jag fått tillbaka samma moderkort och det funker exakt lika värdelöst dåligt som innan jag skickade det. Jag kommer att skicka tillbaka kortet och be dem skicka mig ett annat istället för att jag ska vänta på att de ska pilla med det här skräpet igen. Det här nya kortet har jag tittat på:
https://www.komplett.se/msi-z97-g43-gaming-socket-1150/815064

Jag har precis det moderkortet fast Z87 istället för Z97.
Gör dig bara säker på att din Haswell original kommer fungera med moderkort för Haswell refresh.
Annars blir det Z87 G43-G för din del.
Men kör på det moderkortet isådanafall, det är riktigt bra.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!