Intel spanar nyfiket på AMD Mantle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det var en hint om att vid 17W TDP så är inte CPU-prestanda irrelevant, vilket är en förklaring till varför ingen väljer AMDs CPUer för datorer med högupplösta skärmar. En annan är att Intels CPUer drar mindre ström.

Förstår inte, måste en högupplöst portabel dator dra minimalt med ström? Är väl snarare tvärtom, de som vill ha riktigt höga upplösningar kanske använder datorn mer som en arbetsstation

Har själv en mindre portabel som används i syfte att kunna jobba när man reser, inget behov av högre upplösningar där. Så fort man tar in på hotell och annat så är det däremot smidigt och ha en något större och framförallt en högupplöst skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Förstår inte, måste en högupplöst portabel dator dra minimalt med ström? Är väl snarare tvärtom, de som vill ha riktigt höga upplösningar kanske använder datorn mer som en arbetsstation

Om inte jag mistar mig så drar en högupplöslig skärm mer ström, samt ett grafikkort (eller integrerat chip) som är kraftfullare, vilket i sin tur betyder kortare batteritid. Du kan då sätta i en snålare processor, för att få tillbaka lite av batteritiden.

Oavsett så är inget i datorn starkare än sin svagaste länk, och just nu är tyvärr AMD laptop CPUer en väldigt svag länk. Om de hade hade haft snabba men törstiga, eller snåla men effektiva processorer hade det nog varit ett alternativ i vissa, men när de drar mer och ger betydligt mindre så är det konstigt att ta en highend panel, ssd och törstig och seg processor.

Själv har jag inte en enda AMD CPU laptop. Men jag har en spel laptop med AMD GPU, både för att den gav mer prestanda än Nvidias motsvarande, för samma peng, samt att jag vill stötta AMD på något sätt för att undvika monopolen.
AMD cpu har jag dock i media maskin och även i servern (då de är klart mer prisvärda med ECC minne än Intel, då jag inte behöver CPU kraften).

Permalänk
Medlem

Finns ju dock den lilla nackdelen med DX att MS tvingar en att uppgradera OS för att få alla nya versioner nuförtiden...
Det är verkligen tråkigt och ett stort minus för DX.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Förstår inte, måste en högupplöst portabel dator dra minimalt med ström? Är väl snarare tvärtom, de som vill ha riktigt höga upplösningar kanske använder datorn mer som en arbetsstation

Har själv en mindre portabel som används i syfte att kunna jobba när man reser, inget behov av högre upplösningar där. Så fort man tar in på hotell och annat så är det däremot smidigt och ha en något större och framförallt en högupplöst skärm.

Använda datorn som arbetsstation: du vill ha rejält med krut i CPU-delen -> välj Intels MQ/HQ modeller, AMDs mobila CPUer är överhuvudtaget inte nära dessa.
Lätt/portabel dator med hög upplösning (många av du listade väger faktiskt <1.5kg): du vill ha en så snål CPU som möjligt, men ändå något som är bättre än Silvermont/Jaguar -> välj "Core U" serien då den drar mindre ström och är rejält mycket snabbare än någon annan CPU i <20W TDP klassen.

Titta igenom listan du länkade till, den består i stort sätt av väldigt lätta/portabla datorer med "U" modeller och en par arbetsstationer med MQ/HQ. I vilket av dessa två segment är det överhuvudtaget vettigt att välja en AMD CPU givet dagens modellutbud på CPUer?

Det enda du får med en AMD CPU i detta segment är en långsammare CPU som drar mer ström och som ändå bara påverkar priset ytterst marginellt då CPU-delen är en väldigt liten andel av totala kostnaden. För TDP <20W skiljer det inte ens speciellt mycket i pris, MQ/HQ är klart dyrare än AMDs modeller med samma TDP men å andra sidan är skillnaden i prestanda milsvid här. Och även om en MQ/HQ kostar $100-150 mer så är det fortfarande i en dator som ligger i SEK 20k klassen, vem köper en sådan dator för att sedan försöka spara några procent genom att välja en väsentligt sämre CPU????

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Detta kan vara svaret på varför Intel är väldigt intresserade av Mantel.
http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1857325&postcount=28...
http://portfolio.punkuser.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Använda datorn som arbetsstation: du vill ha rejält med krut i CPU-delen -> välj Intels MQ/HQ modeller, AMDs mobila CPUer är överhuvudtaget inte nära dessa.

Vilket program behöver rejält med krut? Hur stor skillnad tror du det är i verklighet arbete

Skrivet av Yoshman:

Lätt/portabel dator med hög upplösning (många av du listade väger faktiskt <1.5kg): du vill ha en så snål CPU som möjligt, men ändå något som är bättre än Silvermont/Jaguar -> välj "Core U" serien då den drar mindre ström och är rejält mycket snabbare än någon annan CPU i <20W TDP klassen.

Jag filtrerade på alla portabla som har upplösning över 1080p

Skrivet av Yoshman:

Titta igenom listan du länkade till, den består i stort sätt av väldigt lätta/portabla datorer med "U" modeller och en par arbetsstationer med MQ/HQ. I vilket av dessa två segment är det överhuvudtaget vettigt att välja en AMD CPU givet dagens modellutbud på CPUer?

Är det inte märkligt att de endast görs med ett "visst" märke på processorn. ASUS hade en zenbook liknande variant med AMD processor tidigare, den låg i topp hela tiden på prisjakt. Vad jag förstår så vart den väldigt populär, ändå tog man bort den

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Är det inte märkligt att de endast görs med ett "visst" märke på processorn. ASUS hade en zenbook liknande variant med AMD processor tidigare, den låg i topp hela tiden på prisjakt. Vad jag förstår så vart den väldigt populär, ändå tog man bort den

Menar du typ något i stil med denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1464790

En anledning till att den inte längre säljer så bra kanske är att den har 6h drifttid när en motsvarande Intel U-modell har 7,5h med samma batterikonfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Menar du typ något i stil med denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1464790

En anledning till att den inte längre säljer så bra kanske är att den har 6h drifttid när en motsvarande Intel U-modell har 7,5h med samma batterikonfiguration.

Hur vet du att den inte säljer bra och det är ganska få som där det avgörande är om datorn klarar sig en 20% längre utan sladd. Tänker du specifikt på den du länkade till så finns det en lätt orsak till att den inte säljer, den har för högt pris

Jag tror det är annat som gör att dessa inte kommer ut och jag tror det handlar om påtryckningar eller rabatter från Intel

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Vilket program behöver rejält med krut? Hur stor skillnad tror du det är i verklighet arbete

Du sa ju att du själv ville ha en bärbar "arbetsstation", är inte det lite definitionen på "arbetsstation" att den ska fixa tyngre jobb? Du anar inte vad vissa använder Excel till, själv kör jag massor med virtualisering och program-utveckling på min 15" laptop med 4702MQ och 3200x1800 skärm. Hade i.o.f.s. klarat mig med en 2 kärnig modell då det mesta trots allt behöver stark enkeltrådprestanda och virtualisering är mer en RAM-hog än en CPU-hog, men det hade inte varit ett alternativ att köra med många men klena CPU-kärnor.

Skrivet av klk:

Hur vet du att den inte säljer bra och det är ganska få som där det avgörande är om datorn klarar sig en 20% längre utan sladd. Tänker du specifikt på den du länkade till så finns det en lätt orsak till att den inte säljer, den har för högt pris

Jag tror det är annat som gör att dessa inte kommer ut och jag tror det handlar om påtryckningar eller rabatter från Intel

Den Intel-modell som passar bäst tidsmässigt, designmässigt, prismässigt och viktmässigt verkar vara UX32VD. Och ser du inte nu precis vad som är problemet vid <20W TDP?

Intel-modellen har snabbare CPU (3317U), snabbare GPU (Nvidia 620M, 4555M har en väldigt strypt GPU för att nå 19W TDP), väger 100g mindre, ungefär samma batteritid (var först med 4xxxU som man drog ifrån). Tittar man på historiken så har både AMD och Intel-modellen legat på runt 6k som lägst.

Varför skulle någon då välja AMD-modellen? Den modellen verkar inte heller var speciellt superhet på prisjakt och någon annan "Zenbook" med AMD CPU verkar inte finnas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du sa ju att du själv ville ha en bärbar "arbetsstation", är inte det lite definitionen på "arbetsstation" att den ska fixa tyngre jobb? Du anar inte vad vissa använder Excel till, själv kör jag massor med virtualisering och program-utveckling på min 15" laptop med 4702MQ och 3200x1800 skärm. Hade i.o.f.s. klarat mig med en 2 kärnig modell då det mesta trots allt behöver stark enkeltrådprestanda och virtualisering är mer en RAM-hog än en CPU-hog, men det hade inte varit ett alternativ att köra med många men klena CPU-kärnor.

Har massor av kunder som är mycket avancerade excelanvändare, ingen är i närheten av att behöva någon överdriven processor för att hantera deras arbete

Är uppenbart att det är något fuffens bakom, de orsaker du beskriver har ingen koppling till verkligheten. Givetvis hade Intel dominerat men att ALLT är från Intel, det stämmer inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja och Mantle är ett gränssnitt för att kommunicera med graffikkort, eller hur?
Om Mantle är ett öppet gränssnitt så borde väl Mantle vara öppet?
Eller har man skapat ett gränssnitt till gränssnittet som är öppet men själva gränssnittet i sig är inte öppet?
Låter krystat och ett dåligt försök att göra sken av att man använder open source.

Gränssnitt och mjukvara är två helt olika saker.
Får väl ta något annat för att visa gränssnitt, en skruv.
Gränssnittet för en skruv är som ex. TX3 (torx), där fungerar endast en bitts/mejsel eller nyckel med TX3. Skruven kan sen vara en M6/M5/G⅜ eller liknand.
I exemplet ovan är det TX3 som är gränssnittet, och mjukvaran på ena sidan är då bitts/mejsel eller nyckel, på andra sidan så är det gängan.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja och Mantle är ett gränssnitt för att kommunicera med graffikkort, eller hur?
Om Mantle är ett öppet gränssnitt så borde väl Mantle vara öppet?
Eller har man skapat ett gränssnitt till gränssnittet som är öppet men själva gränssnittet i sig är inte öppet?
Låter krystat och ett dåligt försök att göra sken av att man använder open source.

Nu krystar du!
Ett öppet API ger inte automatiskt öppen källkod.

Läs skillnaden mellan API och källkod
API - http://sv.wikipedia.org/wiki/Application_Programming_Interfac...
Källkod - http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkod
Öppen källkod - http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ppen_k%C3%A4llkod

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Poängen är att de laptop-modeller som pekades ut är väldigt dyra och CPU-delen är knappast den dyraste komponenten, vilket betyder att eventuell rabatt på CPUn knappast är avgörande för att den väljs eller ej. Varför spara in $50 på CPU-delen när det handlar om modeller >$1000 (många ligger på $2000)? Ovanpå det så har Intel inte rabatterat sina "U" modeller mer än att man får mängdrabatt vid köp av stora serier.

Foliehatt ska aldrig tas av, man vet aldrig när NSA, utomjordingar eller andra krafter scannar just mig!

Det påverkade inte bara dyra modeller, och inte bara laptop. Sen kan man ju i efterhand endast spekulera om vad det skulle blivit om AMD inte mutats bort, billigare modeller eller andra egenskaper i samma prisklass som ex. 17" istället för 15", mer internminne m.m.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

En tanke slår mig.
Intel har en stark CPU och en svag GPU. Att då låta GPU'n hantera mera istället för CPU'n a'la Mantle verkar ju inget vidare.

Vad man än tycker om Mantle, så behövdes den för att sparka fart på effektivare DirectX och OpenGL. På så sätt tycker jag att Mantle lyckats ganska bra, även om den kommer att "floppa".
Jag gissar att när väl DirectX och OpenGL minskat prestandagapet så kommer Mantle bli överflödig.

GPU'n får inte mer arbetsbörda, däremot så behöver den inte vänta lika länge på en arbetsuppgift med Mantle.

Mantle kommer troligen inte att bli överflödigt då DX aldrig kommer till Linux eller för den delen OSx, när det gäller OpenGL så är det tillgängligt på flera plattformar men är inte på långt när lika vasst (modernt) som Mantle.

Så Mantle har sin plats.
Tror själv att implenteringen i Linux blir avgörande för dess framtid...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du sa ju att du själv ville ha en bärbar "arbetsstation", är inte det lite definitionen på "arbetsstation" att den ska fixa tyngre jobb? Du anar inte vad vissa använder Excel till, själv kör jag massor med virtualisering och program-utveckling på min 15" laptop med 4702MQ och 3200x1800 skärm. Hade i.o.f.s. klarat mig med en 2 kärnig modell då det mesta trots allt behöver stark enkeltrådprestanda och virtualisering är mer en RAM-hog än en CPU-hog, men det hade inte varit ett alternativ att köra med många men klena CPU-kärnor.

En arbetsstation är ju något en sekreterare, damen på fk, ordererkännare, upphandlare sitter vid, samtidigt så kan det vara en 2D eller 3D CAD PC.
Vid virtualisering så är det antalet trådar som gäller vilket gör att en stark Intel kärna med HT inte är bättre än två svagare AMD kärnor.

Skrivet av Yoshman:

Den Intel-modell som passar bäst tidsmässigt, designmässigt, prismässigt och viktmässigt verkar vara UX32VD. Och ser du inte nu precis vad som är problemet vid <20W TDP?

Intel-modellen har snabbare CPU (3317U), snabbare GPU (Nvidia 620M, 4555M har en väldigt strypt GPU för att nå 19W TDP), väger 100g mindre, ungefär samma batteritid (var först med 4xxxU som man drog ifrån). Tittar man på historiken så har både AMD och Intel-modellen legat på runt 6k som lägst.

Varför skulle någon då välja AMD-modellen? Den modellen verkar inte heller var speciellt superhet på prisjakt och någon annan "Zenbook" med AMD CPU verkar inte finnas.

Effektmässigt så drar ju nämnda Intelsystem 32W och AMD's 19W
3317U - 17W + 620M - 15W
Så här har ju AMD fördel i prestanda/Watt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har massor av kunder som är mycket avancerade excelanvändare, ingen är i närheten av att behöva någon överdriven processor för att hantera deras arbete

Är uppenbart att det är något fuffens bakom, de orsaker du beskriver har ingen koppling till verkligheten. Givetvis hade Intel dominerat men att ALLT är från Intel, det stämmer inte

Uppenbarligen är de inte särskilt avancerade.
Jag har en i5 ivy i min jobbdator (laptop så dualcore), den går i regel på knäna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Uppenbarligen är de inte särskilt avancerade.
Jag har en i5 ivy i min jobbdator (laptop så dualcore), den går i regel på knäna.

Låter som ett typiskt exempel på uselt skriven kod. Något som bör köras virtuellt på en kraftfull stationär, alt kodas om så att den fungerar bättre. Men visst, du kanske räknar hela Sveriges ekonomi, skatteverkets alla beräkningar i din laptop.

Om du verkligen behöver så pass kraftig processor, borde du inte först skaffat den kraftigaste I7a som gick först innan du klagar på Intels prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Uppenbarligen är de inte särskilt avancerade.
Jag har en i5 ivy i min jobbdator (laptop så dualcore), den går i regel på knäna.

Vad gör du för typ av beräkningar?