Fråga gällande bildkvot 16:9 och 16:10

Permalänk
Medlem

Fråga gällande bildkvot 16:9 och 16:10

Går det att ha 2 skärmar med olika bildstorlek/bildkvot inkopplade samtidigt, dvs. ena skärmen är 16:9 och den andra är 16:10?

Kan man "klona" bilden så båda skärmarna visar exakt samma bild? Och går det att dela bilden över 2 skärmar som vanligt?

Hur fungerar det i spel om man har 2 - 3 skärmar med olika bildstorlek/bildkvot? Det är olika upplösningar, 1920x1080 samt 1920x1200.

Går det att ha 2 olika upplösningar?

Tack för svar.

Permalänk

Ja det går hur bra som helst, sitter själv med två skärmar med olika aspect ratio.
Om du vill klona bilden så kommer den skärmen med den högre upplösningen "skala" ner sig till den lägre och lämna "black borders" det gör i alla fall min skärm. Samma sak kommer hända om du vill spela och använda båda skärmarna.
Om du använder strechted desktop så kommer det fungera hur bra som helst, skärmarna kan ha varsin optimal upplösning i det läget och det gör inget om dom är olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canada_Adde:

Ja det går hur bra som helst, sitter själv med två skärmar med olika aspect ratio.
Om du vill klona bilden så kommer den skärmen med den högre upplösningen "skala" ner sig till den lägre och lämna "black borders" det gör i alla fall min skärm. Samma sak kommer hända om du vill spela och använda båda skärmarna.
Om du använder strechted desktop så kommer det fungera hur bra som helst, skärmarna kan ha varsin optimal upplösning i det läget och det gör inget om dom är olika.

Okej okej, jag tackar för utförligt svar :).